Druk nr 636
15 maja 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zasz
czyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 108. posiedzeniu w dniu 11 maja 2001 r. ustawę o organizmach genetycznie zmodyfikowanych.Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 11 maja 2001 r.
o organizmach genetycznie zmodyfikowanych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa reguluje:
1) zamknięte użycie organizmów genetycznie zmodyfikowanych, zwanych dalej "GMO",
2) zamierzone uwalnianie GMO do środowiska, w celach innych niż wprow
adzanie do obrotu,3) wprowadzanie do obrotu produktów GMO,
4) wywóz za granicę i tranzyt produktów GMO,
5) właściwość organów
administracji rządowej do spraw GMO.Art. 2.
1. Ustawy nie stosuje się do modyfikacji genetycznych genomu ludzkiego.
2. W sprawach d
otyczących żywności i środków farmaceutycznych stosuje się przepisy o żywności i przepisy o środkach farmaceutycznych, o ile nie są sprzeczne z przepisami ustawy.Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) organizmie - rozumie się przez to każdą jednostkę biologiczną, komórkową lub niekomórkową, zdolną do replikacji i przenoszenia materiału genetycznego, łącznie z wirusami i wiroidami; przez organizm rozumie się również kultury komórkowe i tkankowe roślin i zwierząt oraz pl
2) organizmie genetycznie z
modyfikowanym - rozumie się przez to organizm inny niż organizm człowieka, w którym materiał genetyczny został zmieniony w sposób niezachodzący w warunkach naturalnych wskutek krzyżowania lub naturalnej rekombinacji, w szczególności przy zastosowaniu:a
) technik rekombinacji DNA z użyciem wektorów, w tym tworzenia materiału genetycznego poprzez włączenie do wirusa, plazmidu lub każdego innego wektora cząsteczek DNA wytworzonych poza organizmem i włączenie ich do organizmu gospodarza, w którym w warunkach naturalnych nie występują, ale w którym są zdolne do ciągłego powielania,b) technik stosujących bezpośrednie włączenie materiału dziedzicznego prz
ygotowanego poza organizmem, a w szczególności: mikroiniekcji, makroiniekcji i mikrokapsułkowania,c) metod
niewystępujących w przyrodzie dla połączenia materiału genetycznego co najmniej dwóch różnych komórek, gdzie w wyniku zastosowanej procedury powstaje nowa komórka zdolna do przekazywania swego materiału genetycznego odmiennego od materiału wyjściowego komórkom potomnym,3) zamkniętym użyciu GMO - rozumie się przez to każde działanie polegające na modyfikacji genetycznej organizmów oraz procedury, według których GMO są hodowane, przechowywane, transportowane, niszczone, usuwane lub wyk
orzystywane w jakikolwiek inny sposób, podczas którego stosowane są specjalne zabezpieczenia w celu ograniczenia kontaktu GMO z ludźmi i środowiskiem,4) zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska - rozumie się przez to każde działanie polegające na zamierzonym wprowadzeniu do środowiska GMO albo ich kombinacji, bez zabezpieczeń ograniczających rozprzestrzenianie, takich jak bariery fizyczne lub połączenie barier fizycznych z barierami chemicznymi lub biologicznymi, mających na celu ograniczenie kontaktu GMO z ludźmi i środow
iskiem,5) wprowadzeniu do obrotu - rozumie się przez to zamierzone uwolnienie GMO do środowiska polegające na dostarczaniu lub udostępnianiu osobom trzecim, odpłatnie lub nieodpłatnie produktu GMO, w tym wprowadzanie na rynek w wyniku produkcji lub dopuszc
zenie do obrotu na polskim obszarze celnym w ramach obrotu handlowego,6) produkcie GMO - rozumie się przez to GMO lub każdy wyrób składający się z GMO lub zawierający GMO lub ich fragmenty lub kombinację GMO, który jest wprowadzany do obrotu lub wywożony za granicę bądź przewożony tra
nzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,7) użytkowniku GMO - rozumie się przez to osobę fizyczną lub prawną bądź też jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, dokonującą na własny rachunek operacji zamkniętego użycia GMO lub działania polegającego na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzenia do obr
otu produktów GMO,8) awarii - rozumie się przez to każdy przypadek niezamierzonego uwolnienia GMO w trakcie ich zamkniętego użycia, który może stanowić bezpośrednie lub opóźnione zagrożenie dla zdrowia l
udzi lub środowiska,9) dobrej praktyce laboratoryjnej - rozumie się przez to sposób planowania, prz
eprowadzania i dokumentowania badań laboratoryjnych zapewniający wykorzystanie najnowszej wiedzy biologicznej i technicznej oraz wiarygodność i pewność uzyskanych wyników,10) dawcy - rozumie się przez to organizm, z którego pobierane jest DNA,
11) biorcy - rozumie się przez to organizm, do którego wprowadzane jest DNA,
12) wektorze - rozumi
e się przez to cząsteczkę DNA, która pozwala na wprowadzenie i stabilne utrzymanie cząsteczek DNA w organizmie biorcy,13) insercie - rozumie się przez to odcinek DNA włączony do genotypu biorcy,
14) mikroiniekcji, makroiniekcji, mikrokapsułkowaniu - rozumie się przez to m
etody modyfikacji genetycznych służące do przenoszenia DNA z jednego organizmu do drugiego,15) fuzji protoplastów - rozumie się przez to proces prowadzący do połączenia się co najmniej dwóch protoplastów w jeden protoplast mieszań
cowy,1
6) koniugacji, transformacji, transdukcji - rozumie się przez to naturalne procesy przenoszenia DNA w bakteriach,17) mutagenezie - rozumie się przez to indukowanie mutacji, czyli skokowych zmian dziedzicznych, w szczególności za pomocą promieniowania jonizując
ego albo substancji chemicznych,18) plazmidzie - rozumie się przez to kolistą pozachromosomową strukturę zdolną do niezależnej od gospodarza replikacji cząstek DNA,
19) poliploidyzacji - rozumie się przez to metodę hodowlaną polegającą na sztuc
znym wytwarzaniu osobników o zwiększonej liczbie chromosomów.Art. 4.
Za techniki prowadzące do otrzymania GMO, nie uważa się, w rozumieniu ust
awy:1) zapłodnienia in vitro,
2) procesów naturalnych, a w szczególności koniugacji, transdukcji i transform
acji,3) klonowania komórek somatycznych i rozrodczych,
4) technik związanych z tradycyjną genetyką, a w szczególności mutagenezy i p
oliploidyzacji, jeżeli w ramach tych technik nie wykorzystuje się GMO jako biorców lub organizmów rodzicielskich,5) konstruowania
i użytkowania komórek somatycznych zwierzęcych, w tym hybryd, fuzji komórek, w tym fuzji protoplastów, z których to komórek mogą być regenerowane pełne układy biologiczne, jeżeli w ramach tych technik nie wykorzystuje się GMO jako biorców lub organizmów rodzicielskichjeżeli nie obejmują one wykorzystywania cząstek rekombinowanego DNA lub GMO.
Art. 5.
1. Uzyskanie zgody na zamknięte użycie GMO lub na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska oraz zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktów GMO nie zwalnia od obowiązku uzyskania zezwoleń lub innych decyzji związanych z p
odejmowaniem takich działań, wymaganych na podstawie odrębnych przepisów.2. Za wydanie zgód i zezwoleń, o których mowa w rozdziałach 3-6 ustawy, pobiera się opł
atę skarbową.Art. 6.
1. Podjęcie operacji polegającej na zamkniętym użyciu GMO lub działań polegających na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO, wymaga przeprowadzenia oceny zagrożeń dla zdrowia l
udzi i środowiska, zwanej dalej "oceną zagrożeń", oraz zastosowania niezbędnych środków w celu uniknięcia tych zagrożeń.2. Szczególne środki bezpieczeństwa są wymagane w odniesieniu do GMO zawierających geny odporności na antybiotyki stosowane w leczeniu ludzi i zwi
erząt.3. Ocenę zagrożeń należy przeprowadzać w sposób poddający się weryfikacji na po
dstawie dostępnych danych naukowo-technicznych, biorąc pod uwagę zagrożenia bezpośrednie i pośrednie, które mogą wystąpić zarówno w krótkim jak i dłuższym okresie.4. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właśc
iwym do spraw nauki, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób przeprowadzania oceny, o której mowa w ust. 1, oraz wymagania dotyczące dokumentacji zawierającej ustalenia takiej oceny, biorąc pod uwagę wymagania określone w art. 7 i art. 8.Art. 7.
1. Przeprowadzając ocenę zagrożeń zamkniętego użycia GMO, należy w szczególn
ości:1) zidentyfikować cechy biorcy, dawcy, wektora, insertu oraz powstałego GMO, włączając w to możliwe zmiany cech biorcy,
2) określić mogące wystąpić szkodliwe skutki przeprowadzenia zamkniętego
3) opisać planowany sposób postępowania z odpadami powstającymi wskutek zamkniętego użycia GMO.
2. Przez szkodliwe skutki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy rozumieć w szcz
ególności:1) chorobotwórczy wpływ GMO na ludzi, włączając w to alergenność i toksyc
2) chorobotwórczy wpływ GMO na rośliny i zwierzęta,
3) niepożądane efekty wynikające z niemożności leczenia chorób lub prowadzenia sk
utecznej profilaktyki,4) niepożądane efekty wynikające z przedostania się GMO do środowiska i ro
zprzestrzeniania się w nim,5) zdolność naturalnego przenoszenia zawartego materiału genetycznego do i
nnych organizmów.Art. 8.
Przeprowadzając ocenę zagrożeń w odniesieniu do działań polegających na zamierz
onym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO, należy w szczególności:1) zidentyfikować cechy lub sposób użycia GMO, które mogą wywoływać szkodliwe skutki oraz porównać je z cechami organizmu niezmodyfikowanego i jego użyciem w podobnych warunkach,
2) ocenić potencjalne skutki każdego szkodliwego oddziaływania, biorąc po
d uwagę cechy środowiska, do którego następuje uwolnienie oraz sposób uwolnienia,3) oszacować prawdopodobieństwo wystąpienia każdego z potencjalnych sku
tków, o których mowa w pkt 2,4) określić sposoby przeciwdziałania zagrożeniom i ich potencjalnym sku
tkom.Rozdział 2
Organ administracji rządowej właściwy do spraw GMO
Art. 9.
Organem administracji rządowej właściwym do spraw GMO jest minister właściwy do spraw środowiska, zwany dalej "ministrem".
Art. 10.
Do zakresu działania ministra w zakresie GMO należy w szczególności:
1) wydawanie zgody na:
a) zamierzone uwolnienie GMO do środowiska,
b) zamknięte użycie GMO,
2) wydawanie zezwoleń na:
a) wprowadzenie do obrotu produktów GMO,
b) wywóz lub tranzyt produktów GMO,
3) koordynacja kontroli i monitorowan
ia działalności regulowanej ustawą,4) koordynacja gromadzenia i wymiany informacji dotyczących zapewnienia bezpi
eczeństwa ludzi i środowiska w zakresie GMO.Art. 11.
1. Minister sprawuje nadzór oraz kontrolę przestrzegania przepisów ustawy.
2. Kontrolują
cy jest uprawniony w szczególności do:1) wstępu, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie są wykonywane operacje zamkniętego użycia GMO, działania polegające na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w t
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmi
otem kontroli.3. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastęp
ującej kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.4. Kontrolę przestrzegania przepisów ustawy sprawują ponadto, w zakresie objętym swoją właściwością:
1) Inspekcja Sanitarna,
2) Inspekcja Ochrony Roślin,
3) Inspekcja Nasienna,
4) Inspekcja Ochrony Środowiska,
5) Inspekcja Weterynaryjna,
6) Inspekcja Handlowa,
7) Państwowa Inspekcja Pracy,
8) organy administracji celnej w zakresie kontroli legalnego obrotu GMO,
9) Inspekcja Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych.
5. Organy, o
których mowa w ust. 4, przeprowadzają kontrolę na wniosek ministra.6. Organy, o których mowa w ust. 4, są obowiązane niezwłocznie powiadomić min
istra o stwierdzonych zagrożeniach związanych z GMO i podjętych w związku z tym działaniach.Art. 12.
1. Tworzy
2. Komisja liczy 19 członków powoływanych przez ministra na okres 4 lat. W skład K
omisji wchodzą:1) po jednym przedstawicielu wskazanym przez:
a) m
b) ministra właściwego do spraw rolnictwa,
c) Ministra Obrony Narodowej,
d) ministra właściwego do spraw gospodarki,
e) ministra właściwego do spraw transportu,
f) ministra właściwego do spraw nauki,
g) ministra właściwego do spraw środowiska,
h) Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
2) siedmiu przedstawicieli nauki, o uznanym autorytecie i kompetencjach w dzie
dzinach ochrony środowiska, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa biologicznego, biotechnologii, hodowli roślin oraz etyki, powoływanych po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw nauki, ministra właściwego do spraw zdrowia i ministra właściwego do spraw rolnictwa,3) przedstawiciel przedsiębiorców związanych z biotechnologią, powoływany po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw gospodarki i organizacji pr
acodawców,4) dwóch przedstawicieli pozarządowych organizacji ekologicznych, zgłoszonych przez te organizacje,
5) przedstawiciel organizacji konsumenckich.
3. Przewodniczącego Komisji, zastępców przewodniczącego i sekretarza Komisji p
owołuje i odwołuje minister spośród członków Komisji.4. Członkostwo w Komisji ustaje przed upływem jej kadencji wskutek śmierci lub r
ezygnacji członka Komisji, a także z powodu odwołania przez właściwy organ przedstawicieli, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1.5. W przypadkach, o których mowa w ust. 4, nowych członków Komisji powołuje się na okres pozostały do końca kadencji.
6. Członkom Komisji, o których mowa w art. 12 ust. 2, biorącym udział w posiedz
eniach odbywających się poza miejscowością ich zamieszkania, przysługują diety i zwrot kosztów podróży i noclegów.7. Wydatki związane z działalnością Komisji pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister.
Art. 13.
1. Do zadań Komisji należy:
1) opiniowanie wniosków w sprawach wydawania zgód lub zezwoleń, o których mowa w art. 10 pkt 1 i 2,
2) wydawanie opinii w sprawach przedstawianych przez ministra w związku z j
3) opiniowanie projektów a
któw prawnych dotyczących GMO oraz bezpieczeństwa biologicznego,4) opiniowanie projektów założeń polityki państwa w dziedzinie zastosowań GMO i bezpieczeństwa biologicznego.
2. Minister określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób funkcjonowania Komisji, w tym strukturę organizacyjną oraz tryb pracy Komisji, biorąc pod uwagę przypisane jej zadania.
Art. 14.
1. Minister, ogłasza w Dzienniku Urzędowym, z zastrzeżeniem ust. 2, informacje o
awariach, o których mowa w art. 33, ich skutkach i zagrożeniach.2. Informacje dotyczące danych technicznych, technologicznych, handlowych lub o
rganizacyjnych, których ujawnienie mogłoby naruszyć przepisy o ochronie informacji niejawnych lub danych jednostkowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668) oraz informacje dotyczące:1) spraw będących przedmiotem praw autorskich oraz patentowych, jeżeli ich
2) dokumentów lub danych dostarczonych przez osoby trzecie, jeżeli nie miały
one obowiązku ich dostarczenia i złożyły zastrzeżenie o ich nieudostępnianiu,3) dokumentów lub danych, których ujawnienie mog
ło spowodować zagrożenie środowiska,nie są ogłaszane przez ministra.
Art. 15.
1. Minister wydaje zezwolenie, na przeprowadzanie badań i wydawanie opinii w z
akresie GMO, podmiotom ubiegającym się o przeprowadzanie badań i wydawanie opinii w zakresie GMO, jeżeli podmioty te posiadają:1) odpowiednie wyposażenie techniczne umożliwiające przeprowadzanie badań GMO,
2) wyspecjalizowany personel, o odpowiednim wykształceniu, mogący zagwara
3) pięcioletnie doświadczenie w badaniach
GMO,4) ustalone procedury reklamacyjne oraz odwoławcze w zakresie prowadzonej działalności,
5) ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla ryzyka związanego z prow
adzoną działalnością.2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, zakres przedmiotowy badań dla podmiotów ubiegających się o ich przeprowadzanie i wydawanie opinii w dzi
edzinie GMO, uwzględniając w szczególności profil działalności tych podmiotów, kwalifikacje zatrudnionych w nich pracowników oraz posiadane wyposażenie techniczne.Rozdział 3
Zamknięte użycie GMO
Art. 16.
Zamknięte użycie GMO wymaga uzyskania zgody ministra, chyba że przepisy ninie
jszego rozdziału stanowią inaczej.Art. 17.
1. W zależności od stopnia zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska wyróżnia się cztery kat
egorie działań zamkniętego użycia GMO:1) kategoria I - działania nie powodujące zagrożeń,
2) kategoria II - działania o niewielkich zagrożeniach,
3) kategoria III - działania o umiarkowanych zagrożeniach,
4) kategoria IV - działania niosące duże zagrożenia.
2. Klasyfikacji działań zamkniętego użycia GMO do jednej z kategorii, o których mowa w ust. 1, dokonuje użytkownik GMO, przeprowadzając ocenę zagrożeń.
3. Użytkownik GMO ma obowiązek przestrzegania szczegółowych wymagań odn
ośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń, określonych dla poszczególnych kategorii działań zamkniętego użycia GMO.4. W razie wątpliwości, do której kategorii działań zamkniętego użycia GMO powi
nno być zaliczone dane działanie, użytkownik GMO jest obowiązany stosować poziomy i rodzaje zabezpieczeń określone dla kategorii działania o wyższym stopniu zagrożenia.5. Podział na kategorie działań, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie
uprzednio przeprowadzonej oceny zagrożeń, jakie mogą stwarzać działania zamkniętego użycia GMO dla zdrowia ludzi i środowiska.6. Ocena zagrożeń opiera się na:
1) identyfikacji wszelkich możliwych szkodliwych skutków, w szczególności związanych z organizmem biorcy, wprowadzonym materiałem genetycznym pochodzącym z organizmu dawcy lub mikroorganizmem dawcy, tak długo jak mikroorganizm jest wykorzystywany do działania, wektorem oraz powstałym GMO,
2) opisie charakteru czynności, w tym określeniu skali działania,
3) określeniu możliwych szkodliwych skutków oraz możliwości ich wystąpi
7. Czynniki wpływające na rzeczywiste zagrożenie i mogące podwyższyć lub obniżyć kategorię zagrożenia to:
1) skala działania,
2) możliwość rozprzestrzeniania w środowisku na skutek krzyżowania, ro
3) możliwość uzyskania przewagi selekcyjnej lub zmiany cech lub równowagi
ekosystemu w wypadku niekontrolowanego uwolnienia do środowiska,4) odporność ludzi, zwierząt i roślin na dany czynnik chorobotwórczy,
5)
możliwość leczenia.8. Ostateczna klasyfikacja wykorzystania w warunkach zamkniętych powinna być potwierdzona weryfikacją oceny zagrożenia.
9. Za odpowiednie do zaklasyfikowania do kategorii I będą uważane jedynie te dzi
ałania, w których:1) istnieje zniko
me prawdopodobieństwo, że biorca lub mikroorganizm macierzysty wywoła chorobę w organizmie ludzkim, zwierzęcym lub roślinnym,2) natura nośnika i wprowadzenie materiału jest takie, że nie powoduje przeni
esienia fenotypu, który mógłby wywołać chorobę u człowieka, zwierząt lub roślin albo który mógłby wywoływać szkodliwe skutki w środowisku,3) znikome jest prawdopodobieństwo, aby mikroorganizm genetycznie zmodyf
ikowany wywoływał choroby u człowieka, zwierząt lub roślin oraz wywierał szkodliwy wpływ na środowisko.10. Po dokonaniu klasyfikacji działania zamkniętego użycia GMO na poszczególne kategorie, o których mowa w ust. 1, wybiera się środki zapewniające hermetyc
zność i inne środki ochrony przy uwzględnieniu:1) cech środowiska, na które mogą wpływać GMO wykorzystywane w warunkach zamkniętego użycia,
2) wszelkich czynności standardowych i niestandardowych.
11. Przy wykonywaniu działań zamkniętego użycia GMO wyróżnia się cztery stopnie hermetyczności odpowiadające kategorii działań.
12. Przy podziale na sto
pnie hermetyczności, o których mowa w ust. 11, bierze się pod uwagę trzy zintegrowane elementy:1) konstrukcję pomieszczenia,
2) wyposażenie techniczne pomieszczeń,
3) dobrą praktykę laboratoryjną.
13. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, ministrem właściwym do spraw rolnictwa i ministrem właśc
iwym do spraw nauki, określi, w drodze rozporządzenia, listę organizmów patogennych oraz ich klasyfikację, a także środki niezbędne dla poszczególnych stopni hermetyczności biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska.Art. 18.
Użytkownik GMO jest obowiązany do przestrzegania zasad dobrej praktyki laborat
oryjnej i ogólnych zasad bezpieczeństwa, a w szczególności do:1) utrzymania mie
jsca pracy na możliwie najniższym poziomie narażenia na działania wywoływane przez GMO,2) stosowania technicznych środków kontroli u źródła zagrożenia, jeżeli jest to konieczne, obowiązku stosowania przez pracowników odzieży ochronnej i o
dpowiedniego sprzętu,3) regularnej kontroli sprawności urządzeń i zabezpieczeń instalacji,
4) regularnego sprawdzania obecności GMO poza strefą zamkniętego użycia,
5) należytego wyszkolenia pracowników,
6) powołania komórek do spraw bezpieczeństwa biologicznego dla k
ategorii II, III i IV,7) wprowadzenia wewnętrznych regulaminów bezpieczeństwa dla pracown
ików,8) umieszczania, w odpowiednich miejscach, znaków zagrożenia biologiczn
ego,9) wprowadzenia zakazu stosowania pipet doustnych w miejscu pracy,
10) posiadania sk
utecznych środków dezynfekujących i określenia procedur przeprowadzania dezynfekcji w wypadku rozprzestrzeniania się GMO,11) postępowania z odpadami w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia l
udzi oraz ochronę środowiska, a w szczególności zapewnienia zabezpieczonych miejsc do magazynowania, jeżeli będzie to konieczne, zakażonego sprzętu laboratoryjnego i innych materiałów.Art. 19.
1. Warunkiem przystąpienia do zamkniętego użycia GMO jest posiadanie przez uży
tkownika GMO planu postępowania na wypadek awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się GMO zagrażające zdrowiu ludzi lub środowisku w sposób bezpośredni lub z opóźnieniem.2. Plan postępowania, o którym mowa w ust. 1,
powinien być zgodny z kategorią działania i zawierać w szczególności:1) informacje o środkach bezpieczeństwa, które osoby narażone na zagrożenie powinny zastosować w przypadku awarii,
2) informacje o sposobach przeciwdziałania skutkom niekontrolowanego ro
3. Użytkownik GMO przekazuje plan postępowania na wypadek awarii, o którym mowa w ust. 1, organom właściwej gminy, które, w terminie 7 dni od daty
otrzymania planu, podają go do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz udostępniają do wglądu w siedzibie gminy.4. Użytkownik GMO jest obowiązany do dołożenia należytych starań zmierzających do zapoznania się z planem postępowania, o którym mowa w ust. 1, przez osoby narażone na bezpośrednie zagrożenie spowodowane niekontrolowanym rozprz
estrzenianiem się GMO.5. W przypadku zamkniętego użycia GMO zaliczonego do III lub IV kategorii zagr
ożenia użytkownik GMO ma obowiązek uzgodnienia planu postępowania, o którym mowa w ust. 1, z właściwym miejscowo wojewodą.6. Organ, o którym mowa w ust. 5, zgłasza zastrzeżenia do planu postępowania lub potwierdza ich brak w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
7. Użytkownik GMO ma obowiązek przechowywania planu postępowania, o którym mowa w ust. 1, w miejscu dokonywania operacji zamkniętego użycia GMO oraz w swojej siedzibie, w sposób umożliwiający swobodny dostęp do niego w przypa
dku awarii lub powstania innego zagrożenia.Art. 20.
1. Użytkownik GMO ma obowiązek okresowej weryfikacji, nie rzadziej niż co 2 lata, uwzględniając postęp techniki i wiedzy, ustaleń oceny zagrożeń oraz podjętych środków bezpieczeństwa, w tym wymagań co do poziomów i rodzajów zabezpi
eczeń, a także planu postępowania.2.
Użytkownik GMO ma obowiązek niezwłocznego przystąpienia do weryfikacji, o której mowa w ust. 1, w sytuacji, gdy zachodzą podstawy do stwierdzenia, że podjęte działania ochronne nie są już wystarczające albo zachodzą przesłanki do zaliczenia danego działania do wyższej kategorii zagrożenia.Art. 21.
1. Wniosek o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, o której mowa w art. 16, powinien zawierać w szczególności:
1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub imię, nazw
2) informacje o planowanym działaniu, w tym charakterystykę GMO lub komb
inacji GMO:a) wykorzystywane organizmy biorcy i dawcy oraz stosowany system nośn
ika,b) źródło i planowaną funkcję materiału genetycznego używanego przy m
odyfikacji,c) cechy identyfikujące GMO,
3) informacje o planowanych poziomach i rodzajach zabezpieczeń,
4) informacje o środkach bezpieczeństwa pracy z GMO,
5) informacje o planowanym sposobie postępowania z odpadami zawierającymi GMO.
2. Do wniosku o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO, o którym mowa w ust. 1, nal
eży dołączyć:1) dokumentację oceny zagrożeń, o której mowa w art. 6,
2) plan postępowania na wypadek awarii, o którym mowa w art. 19.
3. W
e wniosku dotyczącym zgody na ponowne zamknięte użycie GMO umieszcza się także informacje o wynikach poprzedniego zamkniętego użycia GMO.Art. 22.
Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw nauki, określi, w drodze rozporządzenia, wzory wniosków, o których mowa w art. 21 ust. 1, art. 36 ust. 2, art. 43 ust. 1, art. 52 ust. 3, dotyczących zgód i zezwoleń, o kt
órych mowa w art. 10 pkt 1 i 2, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i środowiska, potrzebę ujednolicenia tych dokumentów oraz koniecznością uwzględnienia w nich wszystkich potrzebnych danych.Art. 23.
1. Zgodę wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat, po stwierdzeniu, że spełnione zostały wymagane prawem warunki dokonania zamkniętego użycia GMO, z z
astrzeżeniem ust. 4.2. Przed wydaniem zgody
można:1) wezwać, w razie potrzeby, występującego z wnioskiem użytkownika GMO do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, brakującej dokumentacji stwierdzającej, że spełnia on warunki okreś
2) zażądać od użytkownika GMO przedłożenia dodatkowych informacji niezbę
dnych dla wszechstronnego rozpatrzenia sprawy, w tym opinii, o której mowa w art. 15,3) dokonać kontrolnego sprawdzenia faktów podanych we wniosku o udzielenie zgody w celu stwierdzenia, czy występujący z wnioskiem użytkownik GMO spełnia warunki dokonywania objętego zgodą zamkniętego użycia GMO.
3. Koszty przedłożenia dodatkowych informacji i opinii, o których mowa w
ust. 2, ponosi wnioskodawca.4. Minister odmawia wydania zgody na III i IV kategorię działań, jeżeli istnieją uz
asadnione powody do przypuszczeń, iż przewidziane zabezpieczenia nie stanowią wystarczającej gwarancji uniknięcia poważnych lub niemożliwych do naprawienia konsekwencji awarii lub ryzyka wystąpienia takiej awarii w związku z zamierzonym sposobem zamkniętego użycia GMO.Art. 24.
1. Zgodę na zamknięte użycie GMO wydaje się w terminie 3 miesięcy od dnia otrz
ymania wniosku. Bieg terminu zawiesza się w przypadkach, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 i 2.2. W przypadku stwierdzenia, że działanie zostało zaliczone do niższej kategorii z
agrożenia, niż kategoria do której w świetle zgromadzonej dokumentacji powinno być zaliczone, można zażądać od użytkownika GMO zmiany zaliczenia do kategorii działań.3. W przypadku odmowy zmiany kategorii działań minister odmawia wydania zgody albo cofa wydaną zgodę.
4. Jeżeli przemawia za tym konieczność ochrony zdrowia ludzi lub środowiska, w zgodzie na zamknięte użycie GMO można określić dodatkowe warunki przeprow
adzenia zamkniętego użycia GMO, dotyczące wymagań odnośnie poziomów i rodzajów zabezpieczeń i bezpieczeństwa pracowników, wykraczających poza wymagania określone na podstawie art. 17 i art. 18.Art. 25.
1. Jeżeli przemawia za tym szczególnie ważny interes społeczny związany z potrzebą ochrony środowiska, a w szczególności z zagrożeniem pogorszenia stanu środow
iska, w zgodzie na zamknięte użycie GMO może być ustanowione zabezpieczenie roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku.2. Formę i wielkość zabezpieczenia roszczeń, o których mowa w ust. 1, określa się w zgodzie na zamknięte użycie GMO.
3. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1, może mieć formę depozytu, gwarancji bankowej lub pol
isy ubezpieczeniowej.4. Zabezpieczenie w formie depozytu jest wpłacane na odrębny rachunek bankowy wskazany przez organ wydający zgodę, a zabezpieczenie w formie gwarancji ba
nkowej lub polisy ubezpieczeniowej jest składane do organu wydającego zgodę.5. G
warancja bankowa lub polisa ubezpieczeniowa powinna stwierdzać, że w razie wystąpienia negatywnych skutków w środowisku w wyniku niewywiązywania się przez podmiot z obowiązków określonych w zgodzie, o których mowa w rozdziale 3, bank lub firma ubezpieczeniowa ureguluje zobowiązania na rzecz organu wydającego zgodę.Art. 26.
1. Po wydaniu decyzji o cofnięciu zgody lub po jej wygaśnięciu, jeżeli użytkownik GMO usunął negatywne skutki w środowisku powstałe w wyniku prowadzonej działalności lub skutki takie nie wystąpiły, minister orzeka, na wniosek użytkown
ika GMO, o uchyleniu ustanowionego zabezpieczenia.2. W razie stwierdzenia, iż nie usunięto w wyznaczonym terminie negatywnych sku
tków powstałych w środowisku w wyniku zamkniętego użycia GMO, minister orzeka o przeznaczeniu na ten cel zabezpieczenia w wysokości niezbędnej do usunięcia tych skutków.Art. 27.
W razie ogłoszenia likwidacji lub upadłości użytkownika GMO przepisy art. 26 stosuje się odpowiednio w zakresie orzekania o zwrocie zabezpieczenia albo o j
ego przeznaczeniu na usunięcie szkód.Art. 28.
1. Zgodę, o której mowa w art. 16, cofa się, w przypadku gdy użytkownik GMO nar
usza przepisy ustawy lub nie usunął w wyznaczonym terminie stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z przepisami prawa.2. Zgodę, o której mowa w art. 16, cofa się także, jeżeli istnieją uzasadnione powody do przypuszczeń, iż przewidziane zabezpieczenia nie stanowią wystarczającej gw
arancji uniknięcia poważnych lub niemożliwych do naprawienia skutków awarii, albo jeżeli możliwość wystąpienia takiej awarii przekracza granice dopuszczalnego ryzyka.Art. 29.
Udział społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest wydanie zgody na zamknięte użycie GMO regulują przepisy o udziale społeczeństwa w postępowaniu w sprawie ochrony środ
owiska.Art. 30.
1. Wydanie, odmowa wydania i cofnięcie zgody następuje w drodze decyzji admin
istracyjnej.2. Decyzje o cofnięciu zgody podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 31.
1. Ponowienie przez tego samego użytkownika zamkniętego użycia GMO zaliczonego do I lub II kategorii zagrożenia, dokonywane w tym samym miejscu i warunkach nie wymaga ponownej zgody na zamknięte użycie GMO, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 2.
2. O planowanym ponowieniu zamkniętego użycia GMO, o którym mowa w ust. 1, użytkownik GMO
powiadamia ministra w terminie:1) 2 miesiący przed planowanym zamkniętym użyciem GMO - w odniesieniu do działania zaliczonego do I kategorii zagrożenia,
2) 3 miesiący przed planowanym zamkniętym użyciem GMO - w odniesieniu do działania zaliczonego do II kategorii zagrożenia.
3. Powiadomienie, o którym mowa w ust. 2, powinno spełniać wymagania określone w art. 21.
Art. 32.
1. Użytkownik GMO jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania ministra
oraz organu, o którym mowa w art. 19 ust. 5, o:1) każdorazowej zmianie warunków zamkniętego użycia GMO mogącej mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia dla zdrowia ludzi lub środowiska,
2) wszelkich zmianach danych, o których mowa w art. 21.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, minister biorąc pod uwagę względy bezpieczeństwa ludzi lub środowiska, nakazuje użytkownikowi GMO dokonanie stosownej modyfikacji warunków bądź też zawieszenie lub zakończenie operacji zamkniętego użycia GMO, wyznaczając użytkownikowi GMO termin na podjęcie tych działań.
Art. 33.
1. W przypadku awarii powodującej niekontrolowane rozprzestrzenianie się GMO użytkownik GMO obowiązany jest do niezwłocznego przystąpienia do akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii.
2. Działania ratownicze powinny mieć na celu przede wszystkim ochronę osób nar
ażonych na kontakt z rozprzestrzeniającym się GMO.3. Użytkownik GMO obowiązany jest do natychmiastowego zawiadomienia służb ratowniczych działających w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
o wystąpieniu awarii, a jeżeli jest to możliwe również o bezpośrednim niebezpieczeństwie jej wystąpienia.4. W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, użytkownik wskazuje:
1) okoliczności awarii,
2) nazwę, cechy identyfikujące i ilość uwolnionych GMO oraz charakterystykę zagr
3) podjęte środki zaradcze i ratownicze,
4) wszelkie informacje niezbędne do oceny rozmiarów awarii i jej skutków dla zdrowia ludzi i środowiska.
5. Użytkownik GMO informuje ministra oraz organ, o którym mowa w art. 19
ust. 5, o wystąpieniu awarii oraz o przebiegu akcji ratowniczej i jej wynikach.Art. 34.
1. Minister prowadzi Rejestr Zamkniętego Użycia GMO.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) wnioski o wydanie zgody na zamknięte użycie GMO wraz z dokument
acją,2) powiadomienia o ponownym zamk
niętym użyciu GMO,3) zgody na zamknięte użycie GMO wraz z uzasadnieniami oraz informacje o cofnięciu i zmianie tej zgody,
4) opinie Komisji,
5) informacje o awariach, w tym:
a) listę awarii,
b) analizę przyczyn poszczególnych awarii,
c) opis doświadczeń
zdobytych podczas akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii,d) wykaz środków podjętych przez użytkownika GMO w celu uniknięcia p
odobnych awarii w przyszłości,e) ocenę skutków awarii.
3. Rejestr jest jawny; przepisy art. 14 ust. 2 stosuje się odpowied
nio.4. Wgląd do rejestru jest zwolniony z opłat.
Art. 35.
Użytkownik GMO obowiązany jest do prowadzenia systematycznej ewidencji i dok
umentacji prowadzonych działań i przechowywania jej przez okres co najmniej pięciu lat od ich zakończenia, a także bezpłatnego i niezwłocznego udostępniania jej na żądanie ministra oraz organu, o którym mowa w art. 19 ust. 5.Rozdział 4
Zamierzone uwolnienie GMO do środowiska w celach innych
niż wprowadzenie do o
brotuArt. 36.
1. Zamierzone uwolnienie GMO do środowiska w celach innych niż wprowadzenie do obrotu wymaga zgody ministra wydawanej na wniosek zainteresowanego. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1 i art. 25-30 stosuje się odpowiednio, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
2. Wniosek o wydanie
zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub imię, nazw
2) dane o genetycznej charakterystyce GMO:
a) charakterystykę dawcy, biorcy i organizmu rodzicielskiego, jeżeli występ
uje,b) charakterystykę wektora,
c) charakterystykę GMO,
3) informacje dotyczące warunków zamierzonego uwolnienia GMO do środow
iska:a) informacje o warunkach - miejscu zamierzonego uwolnienia i szerszym środowisku, do którego nastąpi zamierz
one uwolnienie,b) opis celu zamierzonego uwolnienia,
c) charakterystykę środowiska, do którego ma nastąpić uwolnienie,
4) informacje dotyczące interakcji pomiędzy GMO lub kombinacją GMO a śr
odowiskiem, w tym o możliwości krzyżowań:a) charakterystykę oddziaływań środowiska na przeżycie, rozmnażanie i ro
zpowszechnianie GMO,b) oddziaływanie i potencjalny wpływ GMO na środowisko,
5) informacje dotyczące przygotowania zawodowego pracowników,
6) informacje dotyczące trybu kontroli i monitorowania procesu uwalniania GMO do środ
owiska, oraz sugestie dotyczące izolacji przestrzennej:a) informacje o technice monitorowania,
b) informacje o kontroli zamierzonego uwol
nienia do środowiska,c) plany reagowania na zagrożenie,
7) inf
ormacje dotyczące deaktywacji GMO i postępowania z odpadami,8) informacje dotyczące wyników poprzedniego zamierzonego uwolnienia do środowiska tego samego GMO lub tej samej kombinacji GMO, na które wni
oskodawca uzyskał zgodę.3. Do wniosku o wydanie zgod
y na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:1) dokumentację oceny zagrożeń wraz ze wskazaniem metod przeprowadzenia
2) techniczną dokumentację zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska,
3) program działania na wypadek zagrożenia zdrowia ludzi lub środowiska.
Art. 37.
Zgoda na uwolnienie do środowiska tego samego GMO w różnych miejscach określ
onych w zgodzie lub różnych kombinacji GMO w tym samym miejscu, jeśli uwolnienia mają ten sam cel i następują w określonym w decyzji przedziale czasu, może być udzielona w jednej decyzji.Art. 38.
1. W przypadku gdy po uzyskaniu zgody
1) podjąć niezwłocznie środki konieczne do ochrony zdrowia ludzi lub środow
2) zweryfikować środki bezpieczeństwa w dokumentacji przedłożonej wraz z wni
oskiem,3) niezwłocznie poinformować ministra o wszystkich nowych informacjach dot
yczących zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska.2. Użytkownik GMO dokonujący zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska ma obowiązek przedłożyć ministrowi, w terminie 3 miesięcy od zakończenia działań, sprawozdanie ze szczegółowym opisem wyników uwolnienia, w tym informacje o wszystkich zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub dla środowiska zaobserwowane w związku z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska.
Art. 39.
Zgoda w sprawie zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska może być cofnięta lub zmieniona także, jeżeli pojawią się nowe informacje mające znaczenie dla oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi lub dla środowiska związanych z zamierzonym uwalnianiem GMO do środowiska.
Art. 40.
1. Minister prowadzi Rejestr Zamierzonego Uwalniania GMO do Środowiska.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) wnioski o wydanie zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska wraz z dokumentacją,
2) zgody na zamierzone uwolnienie GMO do środowiska wraz z uzasadnieniami oraz informacje o cofnięciu i zmianie tej zgody,
3) opinie Komisji,
4) sprawozdania, o których mowa w art. 38 ust. 2.
3. Rejestr jest jawny; przepis art. 14
ust. 2 stosuje się odpowiednio.4. Wgląd do rejestru jest zwolniony z opłat
.Rozdział 5
Wprowadzenie do obrotu produktów GMO
Art. 41.
1. Wprowadzenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wymaga zezwolenia ministra wydawanego na wniosek zainteresowanego uży
tkownika GMO. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1 i art. 25-30 stosuje się odpowiednio, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.2. W przypadku obejmowania produktów GMO wprowadzanych na polski obszar cel
ny procedurą dopuszczenia do obrotu do zgłoszenia celnego należy dołączyć kopię zezwolenia, o którym mowa w ust. 1.Art. 42.
1. Obowiązek uzyskania zezwolenia ciąży na użytkowniku GMO zamierzającym wprow
adzić produkt GMO do obrotu.2. Nie wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia wprowadzenie do obrotu produktu zawierającego GMO lub wyprodukowanego przy użyciu produktu GMO lub pr
oduktów GMO, na których wprowadzenie do obrotu uzyskano zezwolenie zgodnie z przepisami ustawy.3. Wprowadzenie do obrotu produktu GMO, który składa się z tych samych GMO lub kombinacji GMO, ale ma być wykorzystywany w inny sposób niż produkt GMO, na którego wprowadzenie do obrotu uzyskano już zezwolenie zgodnie z przepisami ustawy, wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia.
Art. 43.
1. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 41, powinien zawierać w szcz
ególności:1) informacje o użytkowniku GMO, w tym jego nazwę i siedzibę lub imię, nazw
2) informacje o produkcie GMO:
a) opis produktu,
b) instrukcje lub zalecenia dotyczące przech
owywania i użytkowania,c) informacje o GMO zawartym w produkcie,
w tym charakterystykę GMO, charakterystykę biorców lub organizmów rodzicielskich, z których otrzymano GMO,3) informacje o zalecanych środkach ostrożności związanych z bezpiecznym uż
ywaniem produktu GMO i o ewentualnych zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub środowiska mogących wystąpić w konsekwencji niezgodnego z przeznaczeniem używania produktu GMO,4) informacje dotyczące opakowania i oznakowania produktu GMO,
5) informacje o uzyskanych przez dany produkt GMO zezwoleniach na wprowadzanie do obrotu na terenie innych krajów oraz o ewentualnych odmowach uzyskania ta
kich zezwoleń.2. Do wniosku o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) dokumentację potwierdzającą, że GMO, z których składa się produkt lub, które są zawarte w produkcie, były uprzednio użyte w procesie zamkniętym albo
2) dokumentację potwierdzającą, iż w rezultacie zamkniętego użycia lub uwa
lniania do środowiska GMO nie wystąpiły zagrożenia dla zdrowia ludzi lub środowiska,3) dokumentację oceny zagrożeń.
Art. 44.
Zezwolenie na wprowadzenie produktu GMO do obrotu wydawane jest na czas nieokreślony.
Art. 45.
1. Użytkownik GMO ma obowiązek monitorowania obrotu produktami GMO, na których wprowadzenie uzyskał zezw
olenie.2. Użytkownik GMO ma obowiązek niezwłocznego poinformowania ministra w prz
ypadku stwierdzenia nowych okoliczności mających wpływ na treść dokumentacji dołączonej do wniosku.3. Jeśli nowe informacje o zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub środowiska, związane z wprowadzeniem produktów GMO do obrotu, staną się dostępne użytkownikowi GMO, ma on obowiązek:
1) podjęcia stosownych działań interwencyjnych,
2) wycofania produktów GMO z obrotu, jeśli jest to uzasadnione koniecznością ochrony przed zagrożeniem dla zdrowia ludzi lub śr
3) natychmiastowego powiadomienia ministra.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, minister nakazuje użytkownikowi GMO wycofanie produktów GMO z obrotu, do czasu przedłożenia przez niego sprawo
zdania z działań podjętych w celu zagwarantowania przestrzegania ustawy, zwłaszcza w zakresie ochrony zdrowia ludzi lub ochrony środowiska.Art. 46.
W przypadkach uzasadnionych koniecznością ochrony zdrowia ludzi lub ochrony śr
odowiska w zezwoleniu nakłada się na użytkownika GMO obowiązek zastosowania dodatkowego opakowania zabezpieczającego przed rozprzestrzenieniem się GMO do środowiska podczas przewozu, magazynowania lub na późniejszych etapach wprowadzania do obrotu lub określa się inne dodatkowe wymagania dotyczące wprowadzenia do obrotu produktów GMO.Art. 47.
1. Wprowadza się obowiązek oznakowania produktów GMO, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. Oznakowanie produktu GMO powinno zawierać następujące informacje:
1) nazwę produktu GMO i nazwy zawartych w nim GMO,
2) imię i nazwisko lub nazwę producenta lub importera oraz adres,
3) przewidywany obszar stosowania produktu GMO: przemysł, rolnictwo, leśni
4) zastosowanie produktu GMO i dokładne warunki uży
tkowania wraz z informacją, w uzasadnionych przypadkach, o rodzaju środowiska, dla którego produkt jest odpowiedni,5) szczególne wymagania dotyczące magazynowania i transportu, jeżeli zostały okr
eślone w zezwoleniu,6) informacje o różnicy wartości użytkowej, między produktem GMO a jego tr
adycyjnym odpowiednikiem,7) środki, jakie powinny być podjęte w przypadku niezamierzonego uwolnienia GMO, niezgodnego z wymaganiami dotyczącymi wprowadzenia produktu GMO do obrotu, jeżeli zostały określone w zezwoleniu,
8) numer zezwolenia.
3. W przypadku gdy cały produkt jest genetycznie zmodyfikowany oznakowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być uzupełnione informacją: "produkt genetycznie zmodyfikowany". Jeśli tylko niektóre składniki są genetycznie zmodyfikowane, obok nazwy składnika należy umieścić napis "genetycznie zmodyfikowany". Napis i informacja powinny być czytelne i zapisane czcionką tej samej wielkości co n
azwa składnika lub produktu.4. Szczegółowe wymagania dotyczące sposobu oznakowania produktu GMO określa się w zezwoleniu, o którym mowa w art. 41.
5. Obowiązek oznakowania nie dotyczy produktu, który zawiera GMO lub ich części w ilości nieprzekraczającej 1% masy w sumie składników w tym produkcie, o ile obecność białka lub DNA z GMO jest niezamierz
ona.Art. 48.
1. Minister w drodze decyzji, tymczasowo zakazuje lub ogranicza obrót handlowy produktem GMO, jeśli istnieją podejrzenia, że zagraża on zdrowiu ludzi lub śr
odowisku.2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Art. 49.
Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu produktu GMO może być cofnięte lub zmi
enione także, jeżeli pojawią się nowe informacje mające znaczenie dla oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi lub dla środowiska związanych z wprowadzaniem do obrotu produktu GMO.Art. 50.
1. Minister prowadzi Rejestr Produktów GMO.
2. Rejestr, o którym mowa w ust 1, zawiera:
1) wnioski o wydanie zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu GMO wraz z dokumentacją,
2) zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu GMO wraz z uzasa
dnieniami oraz informacje o cofnięciu lub zmianach tych zezwoleń,3) decyzje w sprawie zakazu lub ograniczenia obrotu handlowego produktem GMO wraz z uzasadnieniem,
4) opinie Komisji,
5) informacje o zagrożeniach dla zdrowia ludzi lub dla środowiska i podjętych dział
aniach interwencyjnych, o których mowa w art. 45.3. Rejestr jest jawny; art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Wgląd do rejestru jest zwolniony z opłat.
Rozdział 6
Wywóz za granicę i tranzyt produktów GMO
Art. 51.
1. Wywóz za granicę i tranzyt, o którym mowa w art. 97 § 1 pkt 1 Kodeksu celnego, przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wymaga zezwolenia ministra. Przepisy art. 23, art. 24 ust. 1, art. 25-30 i art. 37 stosuje się odpowiednio, chyba że przepisy niniejszeg
o rozdziału stanowią inaczej.2. W przypadku obejmowania produktów GMO procedurą wywozu za granicę i tra
nzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do zgłoszenia celnego należy dołączyć kopię zezwolenia, o którym mowa w ust. 1.Art. 52.
1. Zezwolenie
1) spełnione są wymagania bezpieczeństwa określone w ustawie dla produktów GMO,
2) właściwe organy państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony, oraz państw, przez których terytoria produkt GMO będzie przewożony, wyr
2. Zezwolenie na wywóz za granicę produktu GMO wydaje się na czas określony nie dłuższy niż 5 lat.
3. Wniosek o wydanie zezwolenia na wywóz za granicę produktu GMO, poza speł
nieniem wymagań określonych w art. 43, powinien zawierać wskazanie:1) trasy wywozu i rodzaju środka transportu,
2) nazwy i siedziby lub imienia i nazwiska oraz adresu podmiotu odbierającego produkt GMO oraz sposobu jego wykorzystania.
Art. 53.
1. Zezwolenie na tranzyt produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może być udzielone, jeżeli:
1) spełnione są wymagania bezpieczeństwa określone w ustawie dla produktów GMO,
2) właściwe organy państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony, oraz państw, przez których terytoria produkt GMO będzie przewożony, wyrażają zgodę na jego przyjęcie oraz tranzyt.
2. Zezwolenie na tranzyt produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyda
je się na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat.3. Wniosek
o zezwolenie na tranzyt produktów GMO, poza spełnieniem wymagań określonych w art. 43, powinien zawierać ponadto:1) informacje o ilości produktu GMO określone w sztukach lub kilogramach,
2) wskazanie trasy tranzytu i rodzaju środka transportu,
3) wskazanie nazwy i siedziby lub imienia i nazwiska oraz adresu podmiotu odbieraj
ącego produkt GMO,4) potwierdzenie zgody właściwych organów państwa, dla którego dany produkt GMO jest przeznaczony - na jego przyjęcie,
5) potwierdzenie zgody państw, przez których terytorium produkt GMO będzie prz
ewożony - na jego tranzyt.Art. 54.
1. Minister niezwłocznie informuje Prezesa Głównego Urzędu Ceł oraz Komendanta Głównego Straży Granicznej o udzieleniu zezwolenia na wywóz lub tranzyt pr
oduktów GMO oraz o udzieleniu importerowi zezwolenia na wprowadzenie produktów GMO do obrotu, jak również o cofnięciu takich zezwoleń.2. W przypadku cofnięcia zezwolenia oryginał zezwolenia należy niezwłocznie zwr
ócić organowi, który je wydał.Art. 55.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem wł
aściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia, urzędy celne właściwe dla przywozu lub wywozu produktów GMO, kierując się możliwością sprawdzenia zgłoszenia celnego.Art. 56.
1. Minister prowadzi Rejestr Wywozu za Granicę i Tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) wnioski o wydanie zezwoleń na wywóz za granicę produktów GMO z dok
umentacją,2) wnioski o wydanie zezwoleń na
tranzyt przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO z dokumentacją,3) zezwolenia na wywóz za granicę,
4) zezwolenia na tranzyt przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów GMO wraz z uzasadnieniami,
5) opinie Komisji.
3. Rejestr jest jawny; art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Wgląd do rejestru jest zwolniony z opłat.
Rozdział 7
Zasady odpowiedzialności cywilnej i karnej
Art. 57.
1. Użytkownik GMO ponosi przewidzianą prawem cywilnym odpowiedzialność za szkodę na osobie, w mieniu lub środowisku, wyrządzoną na skutek przeprowadz
enia działania zamkniętego użycia GMO, działań polegających na zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu produktów GMO do obrotu, chyba że szkoda nastąpiła na skutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą użytkownik GMO nie ponosi odpowiedzialności.2. Jeżeli szkoda dotyczy środowiska jako dobra wspólnego, z roszczeniem odszkod
owawczym może wystąpić Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, a także organizacja ekologiczna.3. Odpowiedzialności za szkody, o których mowa w ust. 1, nie wyłącza okoliczność, że działalność będąca przyczyną powstania szkód jest prowadzona na podstawie decyzji administracyjnej i w jej granicach.
4. Przepisy ust. 1-3
stosuje się odpowiednio do tranzytu produktów GMO przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku odpowiedzialność za szkodę ponosi osoba obowiązana do uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 51.5. Każdy, komu przysługuje roszczenie na podstawie niniejszego artykułu, wraz z wniesieniem powództwa może żądać, aby sąd zobowiązał podmiot, z którego dzi
ałalnością wiąże się dochodzone roszczenie, do udzielenia informacji potrzebnych do ustalenia zakresu jego odpowiedzialności.6. Koszty przygotowan
ia informacji, o której mowa w ust. 5, ponosi pozwany, chyba że powództwo okazało się oczywiście bezzasadne.Art. 58.
1. Kto, bez wymaganej zgody albo nie spełniając warunków wskazanych w zgodzie, dokonuje operacji zamkniętego użycia GMO albo działań zwią
zanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska, w tym wprowadzeniem do obrotu produktu GMO, albo wywozu za granicę lub tranzytu produktów GMO, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.2. W przypadku popełnienia czynów, o których mowa w ust. 1, można również orzec przepadek towaru lub technologii związanej z użyciem GMO
na rzecz Skarbu Państwa.3. Jeżeli w wyniku czynów, o których mowa w ust. 1, nastąpiło zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub środowiska, sprawca podlega karze pozbawienia wolnoś
ci od 3 miesięcy do lat 5.Art. 59.
1. Kto sprowadza niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia wielu osób lub mienia lub środowiska,
powodując zagrożenie podczas zamkniętego użycia GMO w trakcie działań związanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska lub nie stosując się do nakazu wycofania produktu GMO z obrotu, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
3. Jeżeli następstwem czynu, o którym mowa w ust. 1, jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia woln
ości od lat 2 do lat 12.4. Jeżeli następstwem czynu, o którym mowa w ust. 2, jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 mi
esięcy do lat 8.5. Jeżeli następstwem czynu, o którym mowa w ust. 1, jest zniszczenie środowiska w znacznych rozmiarach, sprawca podlega karze pozbawienia wo
lności do lat 5.6. Jeżeli sprawca czynu, o którym mowa w ust. 1, działa nieumyślnie, podlega grzy
wnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.Art. 60.
Kto, wbrew obowiązkowi, w przypadku awarii powodującej niekontrolowane rozprz
estrzenianie się GMO, nie przystępuje niezwłocznie do akcji ratowniczej i usuwania skutków awarii lub nie zawiadamia właściwych służb ratowniczych o wystąpieniu awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.Art. 61.
Kto, wbrew obowiązkowi, w przypadku gdy po uzyskaniu zezwolenia na uwolnienie GMO do środowiska nastąpi jakakolwiek zmiana w przygotowaniu lub w procesie
uwalniania GMO do środowiska, mogąca spowodować zagrożenia dla zdrowia ludzi lub dla środowiska albo w razie powzięcia nowych informacji o takich zagrożeniach, nie podejmuje działań, o których mowa w art. 32, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.Art. 62.
Kto dokonuje działań zamkniętego użycia GMO bez uprzedniego sporządzenia oceny zagrożeń lub nie przestrzegając szczegółowych wymagań odnośnie poziomów i rodz
ajów zabezpieczeń albo dokonuje działań związanych z zamierzonym uwolnieniem GMO do środowiska bez uprzedniego przeprowadzenia oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.Art. 63.
Kto, dokonuje działań zamkniętego użycia GMO bez uprzedniego sporządzenia planu postępowania na wypadek awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 64.
Kto, wbrew obowiązkowi, nie dokonuje weryfikacji ustaleń oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla środowiska oraz podjętych środków ochronnych, a także planu postępowania na wyp
adek awarii, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.Art. 65.
Kto, wbrew obowiązkowi:
1) nie informuje właściwych organów o każdorazowej zmianie warunków operacji zamkniętego użycia GMO, mogącej mieć wpływ na zwiększenie zagrożenia dla zdr
2) nie prowadzi systematycznej dokumentacji prowadzonych operacji zamknięt
ego użycia GMO i nie przechowuje jej przez wymagany okres,3) nie oznacza produktów GMO zgodnie z wymaganiami ustawy,
- podlega karze grzywny.
Rozdział 8
Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejści
owe i końcoweArt. 66.
W ustawie z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 1985 r. Nr 54, poz. 276, z 1986 r. Nr 34, poz. 178, z 1996 r. Nr 24, poz. 110 i Nr 106, poz. 496, z 1998 r. Nr 113, poz. 717 i Nr 1126 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483) w art. 8 w ust. 1 po pkt 7 dodaje się pkt 7a) w brzmi
eniu:"7a) kontrola przestrzegania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy z zakresu
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz.U. Nr ..., poz. ...).".Art. 67.
W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 77 poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452) w art. 2 w ust. 1 w pkt 10 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
"11) kontrola przestrzegania przepisów i uzyskanych na ich podstawie zezwo
leń, z wyłączeniem kontroli laboratoryjnej, w zakresie postępowania z organizmami genetycznie zmodyfikowanymi.".Art. 68.
W ustawie z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin uprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 751 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2001 r. Nr 22, poz. 248) w art. 40 dotychczasową treść ozn
acza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:"2. Do zadań Inspekcji, zgodnie z ust. 1, należy również kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 11 ma
Art. 69.
W ustawie z dnia 24 listopada 1995 r. o nasiennictwie (Dz.U. Nr 149, poz. 724, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136
i Nr 88, poz. 984) po art. 51 dodaje się art. 51a w brzmieniu:"51a. Do zadań Inspekcji Nasiennej należy również kontrola przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz.U. Nr ..., poz. ...), w z
Art. 70.
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718, Nr 70, poz. 816, Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314 i poz. 1321 oraz z 2001 r. Nr 3, poz. 18 i Nr 5, poz. 43 i poz. 44) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 28 w ust. 1 w pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) organizmów genetycznie zmod
yfikowanych z wyjątkiem spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wprowadzenie do obrotu żywności i środków farmaceutycznych.";2) w art. 33 w ust. 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
"7) organizmów genetycznie zmodyfikowanych w zakresie wydawania zezwo
leń na wprowadzenie do obrotu żywności i środków farmaceutycznych.".Art. 71.
W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43) w załączn
iku do ustawy:1) w ru
"47a. Od zgód i zezwoleń wydanych na podstawie przepisów o organizmach g
1) wydanie zgody na:
a) uwolnienie GMO do środowiska,
b) zamknięte użycie GMO,
2) wydanie zezwolenia na:
a) wprowadzenie do obrotów produktu GMO,
b) wywóz lub tranzyt produktów GMO.";
2) w rubryce "Stawka", przy poz. 47a dodaje się kwotę "3400 zł".
Art. 72.
W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego
ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 109, poz. 1157) w art. 5 w ust. 2:a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) wnioski o wydanie decyzji, o których mowa w pkt 1 lit. a)-d), pkt 3 lit. a) i b), pkt 4, pkt 5 lit. a) i b), pkt 5a oraz pkt 8,";
b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
"5a) z zakresu przepisów o organizmach genetycznie zmodyfikowanych:
a) zgody na zamknięte użycie GMO,
b) zgody na zamierzone uwalnianie GMO do środowiska,
c) zezwolenia na wprowadzanie do obrotu produktów GMO,
d) zezwolenia na wywóz lub tranzyt produktów GMO,".
Art. 73.
Traci moc art. 37a ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środ
owiska (Dz.U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452).Art. 74.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie zac
howuje moc rozporządzenie dotychczas obowiązujące, wydane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 73, nie dłużej jednak niż przez okres 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.Art. 75.
1. Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy a niezakończonych d
ecyzją ostateczną stosuje się przepisy ustawy.2. Decyzje ostateczne wydane przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie d
otychczasowych przepisów zachowują moc na okres, na jaki zostały wydane.Art. 76.
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 9, art. 10, art. 12 i art. 13, które wchodzą w życie z dniem ogł
oszenia.