Druk nr 605
29 marca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 105. posiedzeniu w dniu 29 marca 2001 r. ustawę - Prawo o miarach.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 29 marca 2001 r.
Prawo o miarach
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Celem ustawy jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów wielkości fizycznych w Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 2.
1. Ustawa reguluje zagadnienia:
1) legalnych jednostek miar i państwowych wzorc
ów jednostek miar,2) prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych,
3) kompetencji i zadań organów administracji rządowej właściwych w sprawach miar, zwanych dalej "organami administracji miar",
4) sprawowania nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy.
2. W sprawach nieokreślonych w niniejszej ustawie, dotyczących przyrządów pomi
arowych, stosuje się przepisy regulujące zagadnienia oceny zgodności wyrobów oraz akredytacji, zawarte w ustawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 43, poz. 489), zwanej dalej "ustawą o ocenie zgodności".Art. 3.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia i organizację działalności w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa, z uwzględnieniem wymagań dot
yczących:1) procedur pomiarowych,
2) prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych,
3) odniesienia do państwowych wzorców jednostek miar,
4) realizacji zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Art. 4.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) legalna jednostka miary - jednostkę miary, której stosowanie jest nakazane lub dozwolone przepisem prawnym,
2) wzorzec jednostki miary - przyrząd pomiarowy przeznaczony do zdefiniowania, zrealizowania, zachowania lub odtwarzania jednostki miary albo jednej lub wielu wartości danej wielkości fizycznej i służący jako odniesienie,
3) państwowy wzorzec jednostki miary - wzorzec jednostki miary uznany urzędowo w Rzeczypospolitej Polskiej za podstawę do przypisywania wartości innym wzorcom jednostki miary danej wielkości fizycznej,
4) Międzynarodowy Układ Jednostek Miar (SI) - spójny układ jednostek miar, przyjęty i zalecany przez Generalną Konferencję Miar,
5) przyrząd pomiarowy - urządzenie, układ pomiarowy lub jego elementy, przeznaczone do wykonania pomiarów samodzielnie lub w połączeniu z jednym lub wieloma urządzeniami dodatkowymi; wzorce miary i materiały odniesienia są traktowane jako przyrządy pomiarowe,
6) wzorzec miary - urządzenie przeznaczone do odtwarzania lub dostarczania jednej lub wielu znanych wartości danej wielkości fizycznej w sposób niezmienny podczas jego stosowania,
7) materiał odniesienia - materiał lub substancję, których jedna lub więcej wartości ich właściwości są dostatecznie jednorodne i określone w stopniu umożliwiającym stosowanie do wzorcowania przyrządu pomiarowego, oceny metody pomiarowej lub przypisania wartości właściwościom innych materiałów,
8) wymagania metrologiczne - wymagania zasadnicze i szczegółowe, którym musi odpowiadać przyrząd pomiarowy, zdefiniowane we właściwych przepisach,
9) prawna kontrola metrologiczna - działanie zmierzające do wykazania, że prz
yrząd pomiarowy spełnia wymagania metrologiczne określone we właściwych przepisach,10) ocena zgodności - działanie zmierzające do wykazania, że należycie zidentyf
ikowany przyrząd pomiarowy lub proces jego wytwarzania jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi, zdefiniowanymi we właściwych przepisach,11) procedury oceny zgodności (moduły) - procedury w rozumieniu ustawy o oc
enie zgodności, zdefiniowane we właściwych przepisach,12) zatwierdzenie typu - wykazanie na podstawie wyników przeprowadzonych badań, że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania metrologiczne określone we właściwych przepisach,
13) legalizacja - sprawdzenie, stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania metrologiczne określone we właściwych przepisach; pojęcie to obejmuje:
a) legalizację pierwotną - legalizację przyrządu pomiarowego po raz pierwszy po wyprodukowaniu, przed wprowadzeniem go do obrotu lub użytkow
ania,b) legalizację ponowną - każdą kolejną legalizację przyrządu pomiarow
ego,c) legalizację jednostkową - legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego, szczególn
ego zastosowania; obejmuje ona swoim zakresem badania wykonywane w ramach zatwierdzenia typu,14) wzorcowanie - czynności ustalające relację między wartościami wielkości mi
erzonej wskazanymi przez przyrząd pomiarowy a odpowiednimi wartościami wielkości fizycznych, realizowanymi przez wzorzec jednostki miary,15) wprowadzenie do obrotu - przekazanie przyrządu pomiarowego po raz pierwszy sprzedawcy bądź użytkownikowi przez producenta, jego przedstawiciela lub importera,
16) wprowadzenie do użytkowania - zastosowanie przyrządu pomiarowego po raz pierwszy do celu, dla którego jest on przeznaczony,
17) punkt legalizacyjny - miejsce wykonywania przez organy administracji miar czynności związanych z legalizacją dużej ilości określonych rodzajów przyrządów pomiarowych u producenta, importera albo u przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji,
18) nadzór - ogół zadań i czynności polegających na ocenie stanu wykonywania przepisów ustawy oraz stosowaniu właściwych środków prawnych w celu
usunięcia naruszeń obowiązujących przepisów lub wyegzekwowania obowiązków ustawowych.Rozdział 2
Legalne jednostki miar i państwowe wzorce jednostek miar
Art. 5.
1. Legalnymi jednostkami miar są:
1) jednostki Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI),
2) jednostki nienależące do Międzynarodowego Układu Jednostek Miar (SI), lecz dopuszczone do stosowania w drodze rozporządzenia Rady Ministrów,
oraz ich dziesiętne podwielokrotności i wielokrotności, przy uwzględnieniu zob
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) nazwy, definicje i oznaczenia,
2) przedrostki i ich oznaczenia przeznaczone do tworzenia dziesiętnych podwielokrotności i wielokrotności,
3) zasady pisowni oznaczeń
- jednostek miar, o których mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Art. 6.
1. Obowiązek stosowania legalnych jednostek miar dotyczy użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania wartości wielkości fizycznych w gospodarce, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz przy czynn
ościach o charakterze administracyjnym.2. Jednostki miar inne niż określone w art. 5 mogą być stosowane w gospodarce w dziedzinach: transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, na mocy porozumień międzynarodowych.
Art. 7.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uznawania wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar oraz niezbędną dok
umentację wzorców, uwzględniając obowiązki jednostek organizacyjnych ubiegających się o uznanie wzorców za państwowe wzorce jednostek miar, jak również powiązanie tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami w innych krajach.Rozdział 3
Prawna kontrola metrologiczna
Art. 8.
1. Prawnej kontroli metrologicznej podlegają przyrządy pomiarowe, stosowane:
1) w ochronie zdrowia, życia i ś
2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) w ochronie praw konsumenta,
4) przy pobieraniu opłat i podatków oraz ustalaniu opustów, kar, wynagrodzeń i odszkodowań,
5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
6) w obrocie handlowym.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, przyrządy pomiarowe, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem dziedzin pomiarowych oraz zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
3. Prawna kontrola metrologiczna przed wprowadzeniem przyrządów pomiarowych do obrotu lub użytkowania wykonywana jest zgodnie z procedurami oceny zgodności (modułami), a w szczególności poprzez badania typu potwierdzone decyzją zatwierdzenia typu, legalizację pierwotną lub legalizację jednostkową, natomiast dla przyrządów pomiarowych będących w użytkowaniu - poprzez legalizację ponowną.
4. Warunkiem dopuszczenia przyrządów pomiarowych do legalizacji pierwotnej jest uzyskanie zatwierdzenia typu, z wyjątkiem przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 9 pkt 6.
Art. 9.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki i tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli metr
2) szczegółowy tryb wykonywania prawnej kontroli metrologicznej, uwzględni
ający procedury oceny zgodności (moduły) dla określonych rodzajów przyrządów pomiarowych przed ich wprowadzeniem do obrotu lub użytkowania oraz sposób dokumentowania zatwierdzenia typu, okres ważności decyzji zatwierdzenia typu, jak również zasady wydawania decyzji zatwierdzenia typu ograniczonych: krótszym okresem ważności, liczbą przyrządów pomiarowych lub warunkami technicznymi ich użytkowania, a także warunki i tryb cofania decyzji zatwierdzenia typu,3) wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej, uwzględniając rodzaje dowodów tej kontroli, a także warunki właściwego stosowania i warunki techniczne ich użytkow
ania,4) wzory znaków zatwierdzenia typu, uwzględniając wymiary, kształt, datę nad
ania oraz miejsce ich umieszczenia,5) wzory dowodów oceny zgodności i legalizacji ponownej, uwzględniając w
ymiary, kształt, datę nadania, miejsce umieszczenia oraz okresy ich ważności,6) rodzaje przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia t
ypu,7) wymagania warunkujące udzielenie notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności i wydanie upoważnień do legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych, uwzględniając w szczególności wyposażenie techniczne i kwalifikacje personelu niezbędne do wykonywania tych zadań oraz do zapewnienia bezstronności formułowania ocen,
8) rodzaje przyrządów pomiarowych, które są naprawiane lub instalowane wyłącznie przez upoważnionych przedsiębiorców, dokonujących odpowiednio napraw lub instalacji, oraz stawiane im wymagania w zakresie posiadanego wyposażenia i kwalifikacji ,
9) wartości podstawowych stałych fizycznych i liczbowe dane odniesienia dla właściwości substancji i materiałów,
- przy uwzględnieniu zobowiązań wynikających z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Rozdział 4
Kompetencje i zadania organów administracji miar
Art. 10.
Organami administracji miar są:
1) Prezes Głównego Urzędu Miar, będący centralnym organem administracji rzą
2) dyrektorzy okręgowych urzędów miar, zwani dalej "dyrektorami",
3) naczelnicy obwodowych urzędów miar, zwani dalej "naczelnikami".
Art. 11.
1. Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Urzędem".
2. Dyrektorzy i naczelnicy wykonują swoje zadania przy pomocy podległych im urzę
dów.Art. 12.
1. Prezesa powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2. Wiceprezesów Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa.
3. Dyrektorów powołuje i odwołuje Prezes.
4. Naczelników powołuje i odwołuje Prezes na wniosek właściwego dyrektora.
Art. 13.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi okręgowe i obwodowe urzędy miar, a także określa ich obszar działania i siedziby, przy uwzględnieniu lokalnych p
otrzeb, rozwoju gospodarczego oraz tradycji poszczególnych województw i powiatów, jak również warunków ekonomicznych działania urzędów.Art. 14.
Organizację Urzędu określi statut, nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze ro
zporządzenia, a okręgowych urzędów miar - regulaminy nadane przez Prezesa, przy uwzględnieniu potrzeb gospodarki oraz możliwości kadrowych i finansowych urzędów.Art. 15.
Urząd oraz okręgowe urzędy miar są jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Art. 16.
Do zakresu działania Prezesa w sprawach miar należy:
1) budowa, utrzymywanie i modernizacja państwowych wzorców jednostek miar, przechowywanych i stosowanych w Urzędzie, oraz prowadzenie prac rozw
2) informowanie, w drodze obwieszczenia, o spełnieniu przez wzorce jednostek miar warunków określonych dla państwowych wzorców jednostek miar,
3) zapewnienie, w drodze porównań, powiązania państwowych wzorców jedn
ostek miar z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach,4) zapewnienie przekazywania wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych,
5) sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych i laboratoriów spoza administracji miar, będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i udostępniających te wzorce,
6) zatwierdzanie typów przyrządów pomiarowych na podstawie wyników przeprowadzonych badań i nadawanie znaków zatwierdzenia typu, w drodze decyzji, jak również cofanie decyzji zatwierdzenia typu,
7) wydawanie certyfikatów zgodności w ramach systemu Międzynarodowej O
rganizacji Metrologii Prawnej,8) wykonywanie prawnej kontroli metrologicznej oraz uznawanie za równoważną prawnej kontroli metrologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedniej kontroli wykonanej przez właściwe zagraniczne instytucje metrologic
zne,9) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności lub upoważnień do legalizacji ponownej określonych rodz
ajów przyrządów pomiarowych po sprawdzeniu spełnienia wymagań, dotyczących w szczególności wyposażenia technicznego i kwalifikacji personelu, niezbędnych do wykonywania tych zadań oraz do zapewnienia bezstronności formułowania ocen,10) udzielanie i cofanie, w drodze decyzji, upoważnień do wykonywania napraw lub instalacji określonych rodzajów przyrządów pomiarowych po sprawdzeniu spełnienia wymagań niezbędnych do wykonywania tych czynności,
11) sprawowanie nadzoru nad jednostkami, o których mowa w pkt 9 i 10, w zakresie działalności wynikającej z udzielonych im upoważnień,
12) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w metrologicznych organizacjach międzynarodowych i regionalnych oraz współdziałanie z krajowymi i zagranicznymi instytucjami prowadzącymi działania w zakresie miar,
13) prowadzenie rejestru zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych,
14) wydawanie Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar, w którym ogł
aszane są zarządzenia wewnętrzne, wytyczne, decyzje, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia Prezesa,15) wydawanie publikacji popularyzujących i promujących zagadnienia miar,
16) szkolenie specjalistyczne w dziedzinie miar,
17) przygotowywanie projektów rozporządzeń, wydawanych przez organy admin
istracji rządowej, w sprawach należących do jego zakresu działania,18) opiniowanie nadsyłanych do Urzędu projektów aktów prawnych,
19) inicjowanie prac legislacyjnych w sprawach miar,
20) inicjowanie prac normalizacyjnych w sprawach miar,
21) wykonywanie innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach lub powi
erzonych przez Prezesa Rady Ministrów.Art. 17.
1. Prezes może, na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 4 pkt 17, w uzgodni
eniu z właściwymi dyrektorami, tworzyć na czas określony punkty legalizacyjne, uwzględniając potrzeby gospodarki oraz możliwości organizacyjne i kadrowe urzędów.2. Prezes może znosić punkty legalizacyjne, jeżeli stwierdzi niecelowość lub nieopł
acalność ich utrzymywania, gdy wystąpią trudności kadrowe uniemożliwiające obsługę punktu lub gdy punkt przestanie spełniać wymagania określone przy jego utworzeniu.3. Informacje o utworzeniu lub zniesieniu punktów legalizacyjnych są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar.
Art. 18.
1. Obwieszczenia Prezesa w sprawach, o których mowa w art. 16 pkt 2, 9 i 10, ogł
aszane są w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" oraz przekazywane właściwym instytucjom i organizacjom zagranicznym, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.2. Informacje w sprawach, o których mowa w art. 16 pkt 6, ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Miar oraz przekazywane właściwym instytucjom i organizacjom zagranicznym, stosownie do wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych.
Art. 19.
Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne, zgodnie z kompetencjami i możl
iwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych oraz czynności metrologiczne związane z kontrolą towarów paczkowanych, a także udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych.Art. 20.
1. Do zakresu działania dyrektorów i naczelników, stosownie do właściwości teryt
orialnej podległych im urzędów, należy:1) badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań, o kt
2) realizowanie zadań w zakresie sprawowania nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym z
akresie,3) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
2. Okręgowe i obwodowe urzędy miar mogą wykonywać inne prace metrologiczne, zgodnie z kompetencjami i możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych.
Rozdział 5
Nadzór nad wykonywaniem przepisów ustawy
Art. 21.
1. Organy administracji miar sprawują nadzór nad wykonywaniem przepisów ustawy poprzez:
1) wydawanie zaleceń pokontrolnych i sprawdzanie stanu ich realizacji,
2) kierowanie wniosków o ukaranie do właściwego organu rozstrzygającego w sprawach o wykroczenia,
3) stosowanie egzekucji obowiązków niepieniężnych, zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
4) kierowanie do właściwego organu zawiadomień o popełnieniu przestępstwa w przypadku uzasadnionych podejrzeń o fałszowanie dowodów oceny zgodności lub legalizacji ponownej,
5) wycofanie z obrotu lub użytkowania, w drodze decyzji, przyrządów pomiar
owych niespełniających wymagań metrologicznych.2. Organy administracji miar sprawują nadzór, o którym mowa w ust. 1, na podstawie kontroli przeprowadzanych przez upoważnionych pracowników urzędów miar, którzy po okazaniu legitymacji i pisemnego upoważnienia są uprawnieni do:
1) wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń, gdzie przeprowadzana jest kontrola,
2) badania dokumentów oraz zbierania ustnych i pisemnych wyjaśnień w spr
awach objętych zakresem kontroli,3) zbierania i zabezpieczania dowodów naruszenia przepisów ustawy,
4) legitymowania osób, w uzasadnionych przypadkach, w celu ustalenia ich tożsamości,
5) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
3. Kontroli, o której mowa w ust. 2, w zakresie stosowania legalnych jednostek miar lub przyrządów pomiarowych, o których mowa w art. 6 i art. 8 ust. 1, podlegają przedsiębiorcy, osoby fizyczne lub osoby prawne, zwani dalej "kontrolowanymi".
4. Kontrolowani są uprawnieni do:
1) uzyskania informacji o swoich prawach oraz o zakresie przeprowadzanej kontroli,
2) obecności podczas wszystkich czynności pracowników urzędów mi
ar, wykonywanych podczas kontroli,3) podpisania protokołu kontroli albo podania w ciągu 7 dni pisemnego uzasa
dnienia przyczyny odmowy jego podpisania.Art. 22.
1. Do kontroli wykonywania przepisów ustawy uprawnione są także, w ramach swoich kompetencji, inne jednostki administracji publicznej, a w szczególności inspekcja handlowa, inspekcja sanitarna oraz urzędy górnicze.
2. Organy administracji miar współdziałają w zakresie sprawowania nadzoru nad w
ykonywaniem przepisów ustawy z jednostkami, o których mowa w ust. 1.3. Organy lub upoważnieni pracownicy administracji miar mogą wezwać, w pilnych przypadkach także ustnie, pomoc funkcjonariuszy policji, jeżeli natrafią na opór, który uniemożliwia lub utrudnia sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przep
isów ustawy.Art. 23.
1. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli, jak również wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi w szczególności
:1) zakres i tryb przeprowadzania kontroli, w tym zakres i tryb udostępniania prz
yrządów pomiarowych oraz dokumentacji związanej z tymi przyrządami,2) zakres współdziałania z jednostkami administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1.
Rozdział 6
Opłaty za czynności organów administracji miar i podległych im urzędów
Art. 24.
1. Pobiera się opłaty za czynności wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy, związane z:
1) prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych,
2) uznawaniem za równoważne prawnej kontroli metrologicznej w Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednich kontroli wykonanych przez właściwe zagraniczne instytucje metrologiczne,
3) uznawaniem wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar i sprawowaniem nadzoru nad jednostkami i laboratoriami spoza administracji miar będącymi właścicielami tych wzorców,
4) udzielaniem notyfikacji do dokonywania czynności oceny zgodności lub upoważnień do legalizacji ponownej,
5) udzielaniem upoważnień do wykonywania napraw lub instalacji przyrządów pomiarowych,
6) sprawowaniem nadzoru nad jednostkami, o których mowa w pkt 4 i 5, w zakresie działalności wynikającej z udzielonych im notyfikacji lub upoważnień,
7) kontrolą towarów paczkowanych,
8) tworzeniem punktów legalizacyjnych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządz
enia, wysokość i tryb pobierania opłat, o których mowa w ust. 1, uwzględniając wysokość uzasadnionych kosztów oraz wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca.
4. Nieuiszczone w terminie opłaty podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postę
powaniu egzekucyjnym w administracji.Art. 25.
Za inne czynności, wykonywane przez organy administracji miar i podległe im urzędy na podstawie dobrowolnych wniosków zgłaszających, związane z:
1) badaniem przyrządów pomiarowych i wydawaniem certyfikatów zgodności w ramach systemu Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej,
2) wzorcowaniem i ekspertyzami przyrząd
3) dostarczaniem odbiorcom wzorców miar i materiałów odniesienia,
4) udzielaniem konsultacji i prowadzeniem doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych,
5) szkoleniem specjalistycznym w dziedzinie miar na rzecz jednostek i podmiotów spoza administracji miar,
- pobiera się wynagrodzenia określane w umowach cywilnoprawnych.
Rozdział 7
Sankcje za naruszenie przepisów ustawy
Art. 26.
1. Kto wbrew przepisom ustawy:
1) wyraża wartości wielkości fizycznych w jednostkach miar innych niż legalne w dziedzinach, o których mowa w art. 6 ust. 1,
2) wprowadza do obrotu lub użytkowania, stosuje bądź przechowuje w stanie gotowości do użycia przyrządy pomiarowe, podlegające prawnej kontroli m
etrologicznej, bez wymaganych dowodów tej kontroli lub niespełniające wymagań metrologicznych,3) użytkuje przyrządy pomiarowe w dziedzinach, o których mowa w art. 8 ust. 1, niezgodnie z warunkami właściwego ich stosowania,
4) dokonuje czynności oceny zgodności lub legalizacji ponownej określonych r
odzajów przyrządów pomiarowych bez stosownych notyfikacji lub upoważnień,5) naprawia lub instaluje określone rodzaje przyrządów pomiarowych bez st
osownych upoważnień,6) świadomie utrudnia organom administracji miar wykonywanie ich zadań w z
akresie sprawowania nadzoru,- podlega karze grzywny.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, prowadzi się na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykr
oczenia.Rozdział 8
Przepisy dostosowujące, przejściowe i końcowe
Art. 27.
Przyrządy pomiarowe zalegalizowane lub uwierzytelnione przed dniem wejścia w życie ustawy, niespełniające jej przepisów, mogą być nadal legalizowane, o ile spełniają w
ymagania dotychczasowych przepisów, lecz nie dłużej niż przez 10 lat od dnia wejścia w życie ustawy.Art. 28.
W sprawach wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 29.
Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych prawna kontrola metrologiczna odbywa się na podstawie przepisów dotychczasowych, nie dłużej jednak niż przez 1 rok od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 30.
W ustawie z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo probiercze (Dz.U. Nr 55, poz. 249 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268) wprowadza się następujące zmian
y:1) w art. 1 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Dyrektorów okręgowych urzędów probierczych powołuje i odwołuje Pr
4. Naczelników obwodowych urzędów probierczych powołuje i odwołuje Prezes Urzędu na wniosek właściwych dyrektorów okręgowych urzędów probie
rczych.";2) dodaje się art. 1a w brzmieniu:
"Art. 1a. 1. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegół
2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi okręgowe i obwodowe urzędy probiercze, a także określa ich obszar działania i siedziby, przy uwzględnieniu lokalnych potrzeb oraz tradycji p
oszczególnych województw i powiatów, jak również warunków ekonomicznych działania tych urzędów.3. Organizację okręgowych urzędów probierczych określają regulaminy nadane przez Prezesa Urzędu, przy uwzględnieniu możliwości kadrowych i finansowych urzędów.".
Art. 31.
W ustawie z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 43, poz. 489) wprowadza się następujące zmi
any:1) w art. 5 w pkt 9 po wyrazach "ministra" dodaje się wyrazy "lub kierownika urzędu centralnego,";
2) art. 26 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Notyfikacji udziela, odpowiednio, minister lub kierownik urzędu centralnego właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, zwany dalej Ministrem, w drodze decyzji administracyjnej."
Art. 32.
Traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. o utworzeniu Głównego Urzędu Miar (Dz.U. Nr 55, poz. 247, z 199
8 r. Nr 37, poz. 202 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268).Art. 33.
Traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo o miarach (Dz.U. Nr 55, poz. 248, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 121, poz. 770 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 489 i Nr 120, poz. 1268).
Art. 34.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r. z wyjątkiem przepisów art. 9 pkt 8, art. 16 pkt 10, art. 24 ust. 1 pkt 5, art. 26 ust. 1 pkt 5 i art. 31, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogł
oszenia ustawy