Druk nr 599
20 marca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 104. posiedzeniu w dniu 16 marca 2001 r. ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 16 marca 2001 r.
o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa obowiązki importerów oraz wytwórców produktów, zwanych dalej "przedsiębiorcami", związane z wprowadzaniem na rynek krajowy produktów w opakowaniach, których rodzaje określa załącznik nr 1 do ustawy i produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, oraz określa zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej i opłaty depozytowej.
2. Przez przedsiębiorcę wprowadzającego na rynek krajowy produkty w opakow
aniach wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy rozumie się także przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty tam pakowane.3. Przepisy ustawy stosuje się również do przedsiębiorcy wprowadzającego na r
ynek krajowy w drodze importu towary, których częściami składowymi są produkty wymienione w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy.4. W sprawach dotyczących gospodarowania odpadami opakowaniowymi i odp
adami poużytkowymi, nieuregulowanych ustawą, stosuje się przepisy o odpadach.5. Przepisy ustawy nie naruszają postanowień działu II w tytule I ustawy z dnia ............ 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr ..., poz. ...).
Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) akumulatorze ołowiowym (kwasowym) - rozumie się przez to akumulator rozr
2) eksporcie produktów - rozumie się przez to objęcie produktów procedurą wyw
ozu, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz.U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063, z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 269, Nr 119, poz. 1250 i Nr 120, poz. 1268),3) imporcie produktów - rozumie się przez to objęcie produktu procedurą dopus
zczenia do obrotu, w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks celny,4) Narodowym Funduszu - rozumie się przez to Narodowy Fundusz Ochrony Śr
odowiska i Gospodarki Wodnej w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska,5) odpadzie opakowaniowym - rozumie się przez to odpady powstające z opakowań, których rodzaje wymienione są w załączniku nr 1 do ustawy,
6) odpadzie poużytkowym - rozumie się przez to odpady powstające z produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy,
7) odzysku - rozumie się przez to odzysk w rozumieniu przepisów o odpadach,
8) opłacie depozytowej - rozumie się przez to opłatę pobieraną przy sprzedaży d
etalicznej akumulatorów ołowiowych (kwasowych) jako osobnych produktów, której zwrot następuje po przekazaniu zużytego akumulatora sprzedawcy detalicznemu tych akumulatorów lub do punktu systemu zbiórki zużytych akumulatorów zorganizowanego przez przedsiębiorcę,9) opłacie produktowej - rozumie się przez to opłatę obliczaną i wpłacaną za op
akowania w przypadku sprzedaży produktów w tych opakowaniach, a także opłatę obliczaną i wpłacaną w przypadku sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych, ogniw i baterii galwanicznych, opon, lamp wyładowczych, olejów smarowych oraz urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, wymienionych w załącznikach nr 1-3 do ustawy,10) recyklingu - rozumie się przez to recykling w rozumieniu przepisów o odp
adach,11) regeneracji olejów odpadowych - rozumie się przez to regenerację w rozumieniu przepisów o odpadach.
12) wojewódzkich funduszach - rozumie się przez to wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej w rozumieniu przepisów o ochronie środow
iska,13) zużytym akumulatorze - rozumie się przez to odpad poużytkowy powstały z
akumulatora ołowiowego (kwasowego), zachowujący podstawowe elementy konstrukcyjne.
Rozdział 2
Obowiązki przedsiębiorców
Art. 3.
1. Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 1, ma obowiązek zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytk
owych.2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest do dnia 31 grudnia 2007 r. osiągnąć docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i p
oużytkowych, co najmniej w wysokości określonej w załączniku nr 4 do ustawy.3. Poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych stanowi wyrażona w procentach wartość ilorazu masy lub ilości odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych odpowiednio odzyskowi lub recyklingowi oraz masy lub ilości wprowadzonych na rynek opakowań lub produktów, w określonym cz
asie.4. Masę i ilość opakowań wprowadzanych na rynek ustala się w oparciu o ewidencję prowadzoną zgodnie z art. 11.
5. Wprowadzenie na rynek opakowań lub produktów następuje z zastrzeżeniem ust. 6 w dacie ich wydania z magazynu w celu ostatecznego wprowadzenia do obr
otu.6. W przypadku importu produktów w opakowaniach uważa się, iż importer wprowadza na rynek opakowania w dacie ich dopuszczenia do obrotu w kraju.
7. Opakowania lub produkt uważa się za wprowadzone do obrotu tylko raz.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia ogłoszonego na 6 miesięcy przed dniem jego wejścia w życie, roczne poziomy odzysku i recyklingu odpadów opak
owaniowych i poużytkowych, w poszczególnych latach do końca 2007 r., uwzględniając:1) potrzebę stopniowego tworzenia krajowego systemu odzysku i rec
2) działania na rzecz konkurencyjności polskiej gospodarki,
3) konieczność realizacji zobowiązań międzynarodowych.
9. Przy obliczaniu osiągniętych poziomów odzysku przez danego przedsiębiorcę do masy odpadów opakowaniowych i poużytkowych poddanych odzyskowi dodaje się:
1) masę opakowań wielokrotnego użytku użytych powtórnie,
2) masę opon zebranych i zregenerowanych (bieżnikowanych) w kraju,
3) masę olejów bazowych pochodzącyc
h z regeneracji krajowych olejów odpadowych, zużytych do wytworzenia wprowadzonych na rynek krajowy olejów smarowych, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ust. 12 i 13.10. Przy obliczaniu osiągniętych poziomów recyklingu przez danego przedsiębiorcę do masy olejów odpadowych poddanych recyklingowi dodaje się masę olejów bazowych pochodzących z regeneracji krajowych olejów odpadowych, zużytych do wytworzenia wprowadzonych na rynek krajowy olejów smarowych, z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w ust. 12 i 13.
11. Przy obliczaniu poziomu odzysku i recyklingu nie uwzględnia się produktów, które są częściami składowymi wyeksportowanych towarów.
12. Przedsiębiorca produkujący w kraju oleje smarowe z udziałem wytworzonych w kraju olejów bazowych pochodzących z regeneracji może je włączyć do rzeczywiście uzyskanego poziomu recyklingu, jeżeli:
1) posiada specjalistyczną instalację umożliwiającą prowadzenie procesu regeneracji,
2) posiada zezwolenie wymagane przepisami o ochronie środowiska,
3) uzyskane produkty spełniają normy określone w przepisach odrębnych.
13. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakie powinien spełnić przedsiębiorca produkujący w kraju oleje smarowe z udziałem wytworzonych w kraju olejów bazowych pochodzących z regeneracji, w celu włączenia ich do rzeczywiście uzyskanego poziomu recyklingu, uwzględniając w nim:
1) potrzebę bezpiecznego dla środowiska wykorzystania olejów odpadowych,
2) wymagane instalacje służące regeneracji olejów odpadowych,
3) spełnienie wymagań wynikających z przepisów o odpadach.
Art. 4.
1. Obowiązek, o którym mowa w art. 3 ust. 1, może być realizowany przez przedsiębiorcę:
1) samodzielnie, albo
2) za pośrednictwem organizacji odzysku, zwanej dalej "organizacją".
2. Organizacja przejmuje od przedsiębiorcy obciążające go obowiązki na podstawie umowy.
3. Przedsiębiorca lub organizacja może zlecić wykonanie poszczególnych czynności związanych z
odzyskiem i recyklingiem osobom trzecim.
Art. 5.
1. Organizacja może prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki akcyjnej.
2. Przedmiotem działania organizacji może być wyłącznie działalność związana z o
rganizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem, a w szczególności z recyklingiem odpadów.3. Firma organizacji zawiera oznaczenie "organizacja odzysku".
4. Do używania oznaczenia wskazanego w ust. 3 są uprawnione wyłącznie organizacje utworzone zgodnie z niniejszą ustawą.
Art. 6.
1. Kapitał zakładowy organizacji powinien wynosić co najmniej 1 000 000 złotych, a ponadto nie może być zebrany w drodze publicznej subskrypcji, z zastrzeżeniem art. 43.
2. Kapitał zakładowy organizacji powinien być pokryty w całości wkładem pieniężnym i wpłacony w całości przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie o
rganizacji.3. Kapitał zakładowy organizacji nie może pochodzić z pożyczki lub kredytu ani być obciążony w jakikolwiek sposób.
4. Organizacja ma obowiązek utrzymywania kapitałów własnych w wysokości co na
jmniej połowy minimalnego kapitału zakładowego określonego w ust. 1.5. Akcje organizacji mogą być wyłącznie akcjami imiennymi i nie mogą być zamieni
one na akcje na okaziciela.6. Organizacja nie może wydawać akcji o szczególnych upr
awnieniach.
Art. 7.
Organizacja jest obowiązana złożyć marszałkowi województwa w terminie dwóch tyg
odni po jej zarejestrowaniu, odpis statutu i wypis z rejestru sądowego lub postanowienie o wpisie do rejestru sądowego oraz w tym samym terminie odpis wszelkich zmian dokonanych w statucie lub rejestrze sądowym.
Art. 8.
Organizacja jest zobowiązana do zachowania w tajemnicy wszelkich danych przekaz
anych jej przez przedsiębiorców. Obowiązek zachowania tajemnicy nie dotyczy obowiązków informacyjnych wynikających z niniejszej ustawy oraz przypadków, w których przepisy prawa nakazują ujawnienie tajemnicy.
Art. 9.
1. Przedsiębiorca rozpoczynający działalność polegającą na wytwarzaniu lub imporcie produktów w opakowaniach, o których mowa w załączniku nr 1 do usta
wy lub produktów, o których mowa w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, jest obowiązany bez wezwania złożyć zawiadomienie o tym fakcie marszałkowi województwa, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności.2. Za dzień rozpoczęcia działalności, o której mowa w ust. 1, uważa się datę pierwszej sprzedaży lub powstania pierwszego długu celnego dla produktu w opakowaniu wymienionym w załączniku nr 1 do ustawy lub produktu wymienionego w załączn
ikach nr 2 lub 3 do ustawy.3. Przedsiębiorca jest obowiązany w terminie 14 dni złożyć zawiadomienie marszałkowi województwa o fakcie likwidacji działalności, o której mowa w ust. 1.
4. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 i 3, powinno zawierać:
1) nazwę i siedzibę lub imię i nazwisko oraz adres przedsiębiorcy,
2) datę rozpoczęcia lub likwidacji działalności, o której mowa w ust. 1,
3) określenie rodzaju działalności,
4) wskazanie sposobu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 4 ust. 1.
5. Jeżeli dane, o których mowa w ust. 4, ulegną zmianie, przedsiębiorca jest obowiąz
any zgłosić ją marszałkowi województwa nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.6. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 3, kierując się potrzebą ujednolic
enia zawiadomień.
Art. 10.
1. Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, jest obowiązany do złożenia sprawozdania rocznego, zawierającego informacje o:
1) nazwie i siedzibie lub imieniu i nazwisku oraz adresie przedsiębiorcy,
2) odpowiednio masie lub ilości opakowań, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, w których sprzedał produkty, lub sprzedanych produktów wymienionych w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,
3) odpowiednio masie lub ilości odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych i poużytkowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,
4) osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
2. Organizacja jest obowiązana do złożenia sprawozdania rocznego, zawierającego i
nformacje o:1) nazwie i siedzibie oraz adresie organizacji,
2) wykazie przedsiębiorców, w imieniu których działała,
3) odpowiednio masie lub ilości opakowań, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, w których przedsiębiorcy wymienieni w wykazie sprzedali produkty, lub sprzedanych przez przedsiębiorców produktów, wymienionych w załączn
ikach nr 2 i 3 do ustawy, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,4) odpowiednio masie lub ilości odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych i poużytkowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,
5) osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
3. Sprawozdania roczne, o których mowa w ust. 1 i 2, składane są marszałkowi województwa w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
Art. 11.
1. Przedsiębiorca i organizacja obowiązani są do prowadzenia dodatkowej ewidencji
uwzględniając także wymagania wynikające z odrębnych przepisów, w sposób umożliwiający ustalenie uzyskanych poziomów odzysku i recyklingu oraz obliczenie opłaty produktowej.2. Przedsiębiorca i organizacja są obowiązani do przechowywania dodatkowej ew
idencji, o której mowa w ust. 1, oraz innych dokumentów, o których mowa w art. 10 i 15, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
Rozdział III
Opłata produktowa
Art. 12.
1. Rozliczenie wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 3, następuje na koniec r
oku kalendarzowego.2. Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 albo organizacja, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, którzy nie wykonali obowiązku, o którym mowa w art. 3, są obowiązani do wpłacania opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu:
1) odzysku,
2) recyklingu.
3. Opłatę produktową oblicza się jako iloczyn stawki opłaty i różnicy pomiędzy wym
aganym a osiągniętym poziomem odzysku (recyklingu) przeliczonej na wielkość wyrażoną w masie albo ilości produktów lub opakowań, z wyłączeniem przedsiębiorcy wprowadzającego na rynek krajowy, w drodze sprzedaży lub importu, akumulatory ołowiowe (kwasowe).4. Opłatę produktową oblicza się oddzielnie dla każdego rodzaju opakowań wymieni
onych w załączniku nr 1 do ustawy i produktów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (z wyłączeniem produktów określonych w poz. 4) oraz w załączniku nr 3 do ustawy.
Art. 13.
Podstawę obliczenia opłaty produktowej stanowi:
1) masa w kilogramach - dla opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy oraz produktów wymienionych w poz. 1 i 3 w załączniku nr 3 do
2) ilość w sztukach - dla produktów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy
oraz dla produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy.
Art. 14.
1. Maksymalna stawka opłaty produktowej wynosi:
1) dla opakowań wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy - 3 zł za 1 kg,
2) dla produktów wymienionych w poz. 1-3 w załączniku nr 2 do ustawy - 150 zł za sztukę,
3) dla produktów wymienionych w poz. 5 w załączniku nr 2 do ustawy - 50 zł za sztukę,
4) dla produktów wymienionych w poz. 6 w załączniku nr 2 do ustawy - 5 zł za sztukę,
5) dla produktów wymienionych w poz. 1 w załączniku nr 3 do ustawy - 2 zł za 1 kg,
6) dla produktów wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy - 3 zł za sztukę,
7) dla produktów wymienionych w poz. 3 w załączniku nr 3 do ustawy - 2 zł za 1 kg dla opony nowej i używanej regenerowanej (bieżnikowanej) oraz 8 zł za 1 kg dla opony używanej nieregenerowanej (niebieżnikowanej).
2. Stawki opłat, określone w ust. 1, podlegają z dniem 1 stycznia każdego roku kalendarzowego podwyższeniu w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjętemu w ustawie budżetowej za rok poprzedni.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, nie później niż w terminie do dnia 30 wrz
eśnia każdego roku, ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", wysokość maksymalnych stawek opłat produktowych na następny rok.4. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, ustali szczegółowe stawki opłat produktowych dla poszczególnych opakowań lub produktów, o których mowa w ust. 1, kierując się negatywnym oddziaływaniem na środowisko odpadów opakowaniowych oraz odpadów poużytkowych z tych produktów, a także kosztami ich zagospodarowania.
Art. 15.
1. Przedsiębiorca i organizacja, o których mowa w art. 12 ust. 2, są obowiązani do zł
ożenia marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań lub produktów i określeniem odpowiednio ich masy lub ilości, w terminie do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, kierując się potrzebą ujednolicenia spr
awozdań.
Art. 16.
1. Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej, obliczonej w sposób określony w art.
12, powstaje na koniec roku kalendarzowego.2. Opłata produktowa jest wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałko
wskiego do dnia 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy.
Art. 17.
1. W razie stwierdzenia, że przedsiębiorca lub organizacja, pomimo ciążącego ob
owiązku, nie dokonała wpłaty opłaty produktowej lub dokonała wpłaty w wysokości niższej od należnej, marszałek województwa wydaje decyzję, w której określa wysokość zaległości z tytułu opłaty produktowej wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi od następnego dnia po upływie terminu płatności.2. W przypadku niewykonania decyzji określonej w ust. 1 marszałek województwa
ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej.3. Termin płatności opłat, o których mowa w ust. 1 i 2, wynosi 14 dni od dnia w którym decyzja ustalająca wysokość opłaty stała się ostateczna.
Art. 18.
1. W razie nieterminowego uiszczenia opłat produktowych lub uiszczenia i
ch w wysokości niższej od kwoty należnej naliczane są odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach określonych w przepisach działu III ustawy - Ordynacja podatkowa.2. Do opłat produktowych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w adm
inistracji.3. Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wpłata powinna nastąpić.
Art. 19.
Do ponoszenia opłat produktowych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują ma
rszałkowi województwa
Rozdział IV
Opłata depozytowa
Art. 20.
1. Sprzedawca detaliczny akumulatora ołowiowego (kwasowego) jest obowiązany przy jego sprzedaży do przyjęcia zużytego akumulatora.
2. Sprzedawca detaliczny jest obowiązany do pobrania opłaty depozytowej jeżeli przy sprzedaży akumulatora ołowiowego (kwasowego) kupujący nie przekazał mu zużytego akumulatora.
3. Stawka opłaty depozytowej wynosi 30 zł za sztukę.
4. Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, przy sprzedaży akumulatora ołowiowego (kwasowego) potwierdza na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym wysokość pobranej opłaty depozytowej.
Art. 21.
1. Sprzedawca detaliczny, który pobrał opłatę depozytową, jest obowiązany, w term
inie 30 dni od daty sprzedaży akumulatora ołowiowego (kwasowego), przyjąć zużyty akumulator i zwrócić opłatę depozytową. Sprzedawca detaliczny potwierdza zwrot opłaty depozytowej na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym.2. Sprzedawca detaliczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do umieszczenia w punkcie sprzedaży akumulatora ołowiowego (kwasowego), w widocznym miejscu, wywieszki informującej o:
1) warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora i odbioru opłaty depozytowej w punkcie sprzedaży detalicznej i punktach systemu zbiórki zużytych akumulatorów, stworzonych przez przedsiębiorców, których akumulatory ołowiowe (kwasowe) sprzedaje,
2) określonym w przepisach o Inspekcji Handlowej, prawie składania skarg i wniosków, dotyczących nieprawidłowości w realizacji zobowiązań wynikających z ustawy przez sprzedawcę detalicznego,
3) instytucji, do której należy składać skargi i wnioski dotyczące nieprawidłowości w realizacji przez sprzedawcę zobowiązań wynikających z ustawy.
Art. 22.
Sposób magazynowania zużytych akumulatorów przez sprzedawcę detalicznego nie może naruszać przepisów szczególnych o zasadach odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów niebezpiecznych.
Art. 23.
1. Przedsiębiorca wytwarzający lub importujący akumulatory ołowiowe (kwasowe) jest obowiązany dołączyć do produktu informację o warunkach i trybie zwrotu zużytego akumulatora oraz o własnych punktach systemu zbiórki tego o
dpadu.2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do odebrania na własny koszt od sprzedawcy detalicznego, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1, zużytych akumulatorów i przekazania ich do recyklingu na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
3. W przypadku gdy zwrot pobranej opłaty depozytowej przez punkt sprzedaży det
alicznej jest niemożliwy z powodu jego likwidacji lub przerwy w działalności, przedsiębiorca wytwarzający lub importujący akumulatory ołowiowe (kwasowe) jest obowiązany poprzez własne punkty systemu zbiórki, do przyjęcia zużytego akumulatora wprowadzonego przez niego do obrotu i zwrotu opłaty depozytowej, w terminie 45 dni od daty sprzedaży produktu.4. Zwrot opłaty depozytowej w przypadku określonym w ust. 3 następuje za potwie
rdzeniem na fakturze VAT lub paragonie fiskalnym, o którym mowa w art. 20 ust. 4.5. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany na własny koszt odebrać wszystkie zużyte akumulatory z innych miejsc niż punkty sprzedaży detalicznej i przekazać je do recyklingu.
Rozdział V
Obowiązki organów administracji publicznej
Art. 24.
1. Marszałek województwa jest obowiązany do przesyłania ministrowi właściwemu do spraw środowiska oraz Narodowemu Funduszowi sprawozdania zawierającego informację o:
1) wielkościach wprowadzonych na rynek krajowy opakowań i produktów, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, z wyszczególnieniem odpowiednio masy lub ilości,
2) osiągniętych wielkościach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych, z wyszczególnieniem odpowiednio masy lub ilości,
3) wpływach z opłat produktowych wraz z odsetkami, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów
w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań.
Art. 25.
Przez marszałka województwa oraz urząd marszałkowski rozumie się marszałka woj
ewództwa lub urząd marszałkowski właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy wprowadzającego na rynek krajowy produkty w opakowaniach wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy lub produkty wymienione w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, oraz organizacji, a w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - Marszałka Województwa Mazowieckiego lub Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Art. 26.
Nadzór nad wykonaniem przez sprzedawców detalicznych i przedsiębiorców obowiązków wynikających z rozdziału IV ustawy sprawuje Inspekcja Handlowa.
Rozdział VI
Zasady gospodarowania środkami pochodzącymi z opłaty produktowej
Art. 27.
1. Urzędy marszałkowskie prowadzą odrębne rachunki bankowe w celu gromadzenia i odpowiedniego przekazywania wpływów z opłaty produktowej.
2. Wpływy z tytułu opłaty produktowej powiększone o przychody z oprocentowania r
achunków bankowych i pomniejszone o dochody urzędów marszałkowskich, o których mowa w ust. 3, urzędy marszałkowskie przekazują w terminie 5 dni po upływie terminu, o którym mowa w art. 16 ust. 2, na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu.3. Wpływy z opłat produktowych w wysokości 0,5% stanowią dochody budżetu woj
ewództwa samorządowego z przeznaczeniem na koszty egzekucji należności z tytułu opłat produktowych i obsługę administracyjną systemu opłat produktowych.
Art. 28.
1. Wpływy pochodzące z dodatkowej opłaty produktowej, określonej w art. 17 ust. 2 są przekazywane na rachunek Narodowego Funduszu, w terminie 10 dni od ich wpływu na rachunek urzędu marszałkowskiego.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, przeznaczone są na cele określone w art. 29 ust. 5.
Art. 29.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów w opakowaniach, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
2. W terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego opłata dotyczy, Narodowy Fundusz przekazuje 70% zgromadzonych środków woj
ewódzkim funduszom na zasadach określonych w ust. 4.3. Wojewódzkie fundusze, w terminie do dnia 31 maja, przekazują gminom środki, o kt
órych mowa w ust. 2, na zasadach określonych w ust. 4.4. Środki pochodzące z opłat produktowych za opakowania, powiększone o przychody z oprocentowania, przekazywane są wojewódzkim funduszom, a następnie gminom, proporcjonalnie do ilości odpadów opakowaniowych przekazanych do odzysku i r
ecyklingu, wykazanych w sprawozdaniach, o których mowa w art. 35 ust. 1 i 4, na cele, o których mowa w ust. 5.5. Pozostałe środki zgromadzone na rachunku bankowym Narodowy Fundusz przezn
acza na finansowanie działań w zakresie:1) odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych,
2) edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów op
akowaniowych.
Art. 30.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów wymienionych w poz. 5 i 6 w załączniku nr 2 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie działań w zakresie:
1) odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych powstałych z akumulatorów n
2) edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów p
oużytkowych z akumulatorów niklowo-kadmowych oraz baterii i ogniw galwanicznych.
Art. 31.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów wymienionych w poz. 1-3 w załączniku nr 2 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie działań w zakresie:
1) odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych powstałych z urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych,
2) przedsięwzięć, w tym edukacji ekologicznej, prowadzącyc
h do ograniczenia użycia substancji zubożających warstwę ozonową w urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych.
Art. 32.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów wymienionych w poz. 3 w załączniku nr 3 do ustawy są gromadzone na odręb
nym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie przedsięwzięć, w tym edukacji ekologicznej, prowadzących do odzysku, recyklingu i unieszkodl
iwiania odpadów poużytkowych z opon.
Art. 33.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów, wymienionych w poz. 1 w załączniku nr 3 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym Narodowego Funduszu.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie zbierania i regeneracji odpadów poużytkowych z olejów smarowych oraz na eduk
ację ekologiczną w tym zakresie.
Art. 34.
1. Wpływy z tytułu opłaty produktowej od sprzedaży produktów, wymienionych w poz. 2 w załączniku nr 3 do ustawy są gromadzone na odrębnym rachunku bank
owym Narodowego Funduszu.2. Środki, o których mowa w ust. 1, Narodowy Fundusz przeznacza na finansowanie działań w zakresie:
1) odzysku, recyklingu i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych z lamp wył
2) edukacji ekologicznej dotyczącej selektywnej zbiórki i recyklingu odpadów poużytkowych z lamp wyładowczych.
Art. 35.
1. Zarząd gminy (zarząd związku gmin) jest obowiązany do sporządzenia rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę lub podmiot działający w jej imieniu,
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę lub po
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt 1 i 2
.2. Zarząd gminy (zarząd związku gmin) jest obowiązany przechowywać przez 5 lat d
okumenty potwierdzające przekazanie odpadów opakowaniowych do odzysku i recyklingu.3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zarząd gminy (zarząd związku gmin) prz
ekazuje, w terminie do dnia 15 lutego roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie, marszałkowi województwa i wojewódzkiemu funduszowi, właściwemu ze względu na siedzibę gminy (związku gmin).4. Wojewódzkie fundusze są obowiązane przekazać ministrowi właściwemu do spraw środowiska oraz Narodowemu Funduszowi zbiorczą informację o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminy na terenie danego województwa oraz przekazanych do odzysku i recyklingu w terminie do dnia 31 marca ro
ku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy informacja, a w terminie do dnia 30 czerwca - informację o przekazanych gminom środkach pochodzących z opłat produktowych za opakowania.
Art. 36.
Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki i ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w dr
odze rozporządzenia, szczegółowe zasady i kryteria gospodarowania środkami z opłat produktowych, kierując się koniecznością uproszczenia procedur przyznawania środków i ułatwienia korzystania z nich.Rozdział VII
Przepisy karne
Art. 37.
Kto, będąc przedsiębiorcą prowadzącym organizację odzysku lub działalność polegającą na wytwarzaniu lub imporcie produktów w opakowaniach lub produktów, określonych
w załącznikach nr 1-3 do ustawy:1) nie składa zawiadomienia o rozpoczęciu lub likwidacji tej działalności marszałkowi województwa, lub nie zawiadamia o zmianach w działalności, lub składa zawiadomienia nierzetelne, lub
2) nie składa sprawozdań o opakowaniach lub produktach, osiągniętych poziomach odzysku lub recyklingu oraz o należnej opłacie produktowej lub składa spr
podlega karze grzywny.
Art. 38.
Sprzedawca detaliczny akumulatorów ołowiowych (kwasowych), który:
1) nie przyjmuje zużytego akumulatora lub nie zwraca opłaty depozytowej, lub
2) nie umieszcza w punkcie sprzedaży informacji o systemie zbiórki zużytych akumulatorów
podlega karze grzywny.
Art. 39.
Przedsiębiorca lub importer wprowadzający do obrotu akumulatory ołowi
owe (kwasowe), który:1) nie dołącza do akumulatorów ołowiowych (kwasowych) informacji o warunkach i trybie zwrotu zużytych akumulatorów oraz o punktach systemu zbiórki odp
adu,2) nie odbiera od sprzedawców detalicznych lub z innych miejsc niż punkty sprz
edaży detalicznej zużytych akumulatorówpodlega karze grzywny.
Art. 40.
Orzekanie w sprawach, o czyny określone w art. 37-39, następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Rozdział VIII
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 41.
W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akc
yzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz.231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596, Nr 95, poz. 1100 oraz z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107) w załączniku nr 6 "Wykaz wyrobów akcyzowych" skreśla się poz. 20 "Opakowania z tworzyw sztucznych, w tym również zastosowane do towarów w nich importowanych".
Art. 42.
W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 77, poz. 335, z 1996 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 109, poz. 1157) w art. 2 w ust. 1 dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
"11) kontrola przestrzegania przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie d
Art. 43.
Do dnia 1 stycznia 2003 r. kapitał zakładowy spółek akcyjnych-organizacji odzysku m
oże wynosić 500 tys. zł.
Art. 44.
1. Przedsiębiorca, który w dniu wejścia w życie ustawy wprowadza na rynek krajowy produkty w opakowaniach, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy lub produkty wymienione w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy, jest obowiązany bez wezwania zgłosić ten fakt marszałkowi województwa, w t
erminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.2. Do przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 9 ust. 4.
Art. 45.
Przepisów ustawy nie stosuje się do dnia 1 stycznia 2004 r. w stosunku do przedsiębio
rców, którzy spełniają łącznie następujące warunki:1) w poprzednim roku kalendarzowym osiągnęli przychód brutto poniżej 0,5 mln zł,
2) zatrudniają nie więcej niż 5 pracowników,
3) nie dokonują importu towarów używanych lub odpadów.
Art. 45.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2
002 r.Załączniki do ustawy
z dnia 16 marca 2001 r.
(poz. ....)
Załącznik Nr 1
Rodzaje opakowań
Poz |
Symbol PKWiU |
Rodzaje opakowań (jednostkowych, transportowych i zbiorczych) |
1 |
2 |
3 |
1 |
25.22 17.40.21-50 17.40.21-73 17.40.21-75 |
opakowania z tworzyw sztucznych |
2 |
28.72.12 |
opakowania z aluminium, o pojemności mniejszej od 300 l. |
3 |
28.72.11 |
opakowania z blachy białej i lekkiej innej niż aluminiowa |
4 |
21.21.12 21.21.13 21.21.14 21.21.15-30 |
opakowania z papieru i tektury |
5 |
26.13.11 |
opakowania ze szkła gospodarczego, poza ampułkami |
6 |
bez względu na symbol PKWiU |
opakowania z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów) |
7 |
bez względu na symbol PKWiU |
opakowania wielomateriałowe |
Załącznik Nr 2
Rodzaje produktów
Poz |
Symbol PKWiU |
Rodzaj produktu |
1 |
2 |
3 |
1 |
29.23.12 |
urządzenia klimatyzacyjne zawierające substancje zubożające wa rstwę ozonową (CFC i HCFC) |
2 |
29.23.13 |
urządzenia chłodnicze i zamrażające oraz pompy ciepła poza urządzeniami dla gospodarstw domowych zawierające substancje zub ożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)* |
3 |
29.71.11 |
chłodziarki i zamrażarki typu domowego zawierające substancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)* |
4 |
31.40.21 31.40.22 |
akumulatory ołowiowe (kwasowe) |
5 |
31.40.23 |
akumulatory niklowo - kadmowe: - wielkogabarytowe - małogabarytowe (w raz z pakietami) |
6 |
31.40.1, z wyłączeniem 31.40.13 |
ogniwa i baterie galwaniczne, bez ich części: - guzikowe - baterie pierwotne - pozostałe baterie wtórne |
*dotyczy również substancji zubożających warstwę ozonową, stosowanych jako czynniki spieniające w i
zolacji.Załącznik Nr 3
Rodzaje pozostałych produktów
Poz |
Symbol PKWiU |
Rodzaj produktu |
1 |
2 |
3 |
1 |
23.20.18 z wyłą czeniem 23.20.18-01,23.20.18-09.10 |
oleje smarowe, z wyłączeniem: - oleje bazowe, - oleje przepracowane. |
2 |
bez względu na symbol PKWiU |
lampy wyładowcze, z wyłączeniem świetlówek kompaktowych |
3 |
25.11.11 25.11.13-55 25.11.13-57 25.11.14-04 25.11.14-05 25.11.20 25.12.10-30.00 25.12.10-50 25.12.10-90 |
opony nowe, używane regenerowane (bieżnikowane), używane ni eregenerowane (niebieżnikowane) |
Załą
cznik nr 4
Docelowe procentowe poziomy odzysku i recyklingu dla odpadów opakowaniowych i poużytkowych w stosunku do masy lub ilości wprowadzonych na rynek krajowy, w drodze sprzedaży lub importu, opakowań i produktów
Poz. |
Odpad powstały z: |
Poziom odzysku |
Poziom recyklingu |
|
Rodzaj produktów |
Symbol PKWiU |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
opakowania razem1) |
bez względu na symbol PKWiU |
50 |
25 |
2 |
opakowania z tworzyw sztucznych |
25.22, 17.40.21-50, 17.40.21-73, 17.40.21-75 |
- |
25 |
3 |
opakowania z aluminium, o pojemności mniej szej od 300 l |
28.72.12 |
- |
40 |
4 |
opakowania z blachy białej i lekkiej innej niż alum iniowa |
28.72.11 |
- |
20 |
5 |
opakowania z papieru i tektury |
21.21.12, 21.21.13, 21.21.14, 21.21.15-30 |
- |
48 |
6 |
opakowania ze szkła gosp odarczego, poza ampułkami |
26.13.11 |
- |
40 |
7 |
opakowania z materiałów naturalnych (drewna i tekstyliów) |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
15 |
8 |
opakowania wielomateriałowe |
bez względu na symbol PKWiU |
- |
25 |
9 |
urządzenia klimatyzacyjne z awierające substancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC) |
29.23.12 |
50 |
50 |
10 |
urządzenia chłodnicze i zamr ażające oraz pompy ciepła poza urządzeniami dla gospodarstw domowych zawierające substancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)2) |
29.23.13 |
70 |
70 |
11 |
chłodziarki i zamrażarki typu domowego zawierające su bstancje zubożające warstwę ozonową (CFC i HCFC)2) |
29.71.11 |
50 |
50 |
12 |
akumulatory ołowiowe (kwasowe) |
31.40.21 31.40.22 |
wszystkie zgł oszone |
wszystkie zebrane |
13 |
akumulatory niklowo - kadmowe wielkogabarytowe |
31.40.23 |
70 |
70 |
14 |
akumulatory niklowo - kadmowe małogabarytowe (wraz z pakietami) |
31.40.23 |
50 |
50 |
15 |
ogniwa i baterie galwaniczne, bez ich części: - guzikowe, - baterie pierwotne, - pozostałe baterie wtórne |
31.40.1, z wyłączeniem 31.40.13 |
50 |
503) |
16 |
oleje smarowe, z wyłącz eniem:- oleje bazowe, - oleje przepracowane |
23.20.18, z wyłącz eniem:23.20.18-01, 23.20.18-09.10 |
50 |
254) |
17 |
lampy wyładowcze, z wyłącz eniem świetlówek kompaktowych |
bez względu na symbol PKWiU, |
40 |
40 |
18 |
opony nowe, używane regen erowane (bieżnikowane), używane nieregenerowane (niebieżnikowane) |
25.11.11 25.11.13-55 25.11.13-57 25.11.14-04 25.11.14-05 25.11.20 25.12.10-30.00 25.12.10-50 25.12.10-90 |
75 |
nie dotyczy |
1)
poziom odzysku i recyklingu do uzyskania w skali kraju (nie dotyczy przedsiębiorców)2)
dotyczy również substancji zubożających warstwę ozonową, stosowanych jako czynniki spieniające w izolacji3)
nie dotyczy ogniw cynkowo-węglowych i alkalicznych4)
dotyczy olejów przepracowanych poddanych regeneracji