Druk nr 598
20 marca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 104. posiedzeniu w dniu 16 marca 2001 r. ustawę o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 16 marca 2001 r.
o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa wymagania, jakim muszą odpowiadać opakowania ze względu na zasady ochrony środowiska oraz sposoby postępowania z opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zapewniające ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środow
iska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.2. W sprawach dotyczących postępowania z odpadami opakowaniowymi w zakr
esie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy o odpadach.3. Przepisy ustawy nie naruszają postanowień działu II w tytule I ustawy z dnia ....
2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się do opakowań wprowadzanych na polski obszar celny w ramach procedury dopuszczenia do obrotu, opakowań będących
przedmiotem działalności gospodarczej na terenie kraju oraz wszystkich powstałych z nich odpadów opakowaniowych.Art. 3.
1. Opakowaniami w rozumieniu ustawy są wprowadzone do obrotu wyroby wyk
onane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów, od surowców do towarów przetworzonych.2. Opakowania obejmują:
1) opakowania jednostkowe, służące do przekazywania produktu użytkown
2) opakowania zbiorcze, zawierające wielokrotność opakowań jednostkowych produktów, niezależnie od tego, czy są one przekazywane użytkownikowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży i które można zdjąć z
produktu bez naruszenia jego cech,3) opakowania transportowe, służące do transportu produktów w opakow
aniach jednostkowych lub zbiorczych w celu zapobiegania ich uszkodzeniom, z wyłączeniem kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego lub lotniczego.3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) odpadach opakowaniowych - rozumie się przez to wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, st
2) odzysku - rozumie się przez to odzysk w rozumieniu przepisów o odp
adach,3) recyklingu - rozumie się przez to recykling w rozumieniu przepisów o o
dpadach,4) wielokrotnym użytku - rozumie się przez to każde działanie, w trakcie kt
órego opakowanie przeznaczone i zaprojektowane do co najmniej dwukrotnego zastosowania jest powtórnie wykorzystywane do tego samego celu, do którego było pierwotnie przeznaczone.
Art. 4.
Przepisy ustawy nie naruszają wymagań przewidzianych dla opakowań w przepisach odrębnych.
Rozdział 2
Obowiązki producenta, importera i eksportera opakowań
Art. 5.
1. Producent i importer opakowań powinni ograniczać ilość i negatywne oddział
ywanie na środowisko substancji i materiałów stosowanych do produkcji opakowań oraz wytwarzanych odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby:1) objętość i masa opakowań były ograniczone do niezbędnego minimum w
ymaganego do spełnienia ich funkcji, biorąc pod uwagę oczekiwania użytkownika,2) opakowania były projektowane i wykonane w sposób umożliwiający ich wielokrotny użytek i późniejszy recykling, a jeśli nie jest to możliwe, to przynajmniej recykling, a jeżeli nie jest on możliwy to inną formę odz
ysku,3) opakowania zawierały możliwie najmniejszą ilość substancji i materiałów stw
arzających zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz dla środowiska,4) maksymalna suma zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowart
ościowego w opakowaniu nie przekraczała 100 mg/ kg, z zastrzeżeniem ust. 3.2. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą uzyskania wiarygodnych i powtarzalnych wyników, określi, w drodze rozporządzenia, metodyki referencyjne oznaczania sumy zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowartościowego w opakowaniach.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się właściwościami fizycznymi i składem chemicznym opakowań, a także ryzykiem powstania zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi oraz dla środowiska, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje opakowań zwolnionych z wymagań określonych w ust. 1 pkt 4.
4. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właśc
iwym do spraw gospodarki, kierując się właściwościami fizycznymi i składem chemicznym opakowań i odpadów opakowaniowych oraz ich podatnością na rozkład biologiczny, może określić, w drodze rozporządzenia:1) wymagania dotyczące opakowań ze względu na zalecaną metodę odz
ysku,2) wymagania dotyczące opakowań wielokrotnego użytku.
5. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, kierując się dostępnymi możliwościami technologicznymi i względami ochrony środowiska może, w drodze rozporządzenia, ustanowić ograniczenia lub zakazy stosowania określonych substancji i materiałów używanych do produkcji opakowań, niespełniających wymagań określonych w ust. 1.
Art. 6.
1. Producent i importer opakowań mają obowiązek ich oznakowania, chyba że r
odzaj opakowania tego nie wymaga.2. Oznakowanie powinno określać:
1) rodzaj materiałów wykorzystanych do produkcji opakowania,
2) możliwość wielokrotnego użytku opakowania,
3) przydatność opakowania do recyklingu.
3. Oznakowanie umieszcza się na opakowaniu lub na naklejonej na nim etykiecie, a jeśli rozmiary opakowania na to nie pozwalają, na dołączonej do niego info
rmacji.4. Oznakowanie powinno być wyraźne, widoczne i czytelne oraz powinno zachowywać trwałość również po otwarciu opakowania.
5. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje opakowań podlegających oznakowaniu,
2) wzory oznaczeń opakowań
- kierując się potrzebą stworzenia jednolitego systemu oznakowania.
Art. 7.
1. Producent, importer i eksporter opakowań są obowiązani do składania właśc
iwemu marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań, według rodzaju materiałów, z jakich zostały wykonane, z wyszczególnieniem opakowań wielokrotnego użytku oraz o przestrzeganiu ograniczeń wynikających z art. 5 ust. 1 pkt 4, w terminie do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy.2. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań, o których mowa w ust. 1, określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy służących do składania sprawozdań, uwzględniając specyfikę m
ałych i średnich przedsiębiorstw.3. Dokumenty, na podstawie których sporządza się sprawozdanie, powinny być przechowywane przez 5 lat.
4. Marszałek województwa, któremu przedstawiane jest sprawozdanie może, w drodze decyzji, zobowiązać producenta, importera lub eksportera opakowań do przedłoż
enia dokumentów, o których mowa w ust. 3.5. Właściwość miejscową marszałka województwa ustala się według siedziby lub miejsca zamieszkania producenta, importera lub eksportera opakowań, a w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania producenta, importera lub eksportera opakowań na terenie kraju właściwy miejscowo jest Marszałek W
ojewództwa Mazowieckiego.
Rozdział 3
Obowiązki producenta, importera i eksportera produktów w opakowaniach
Art. 8.
Do producenta i importera produktów w opakowaniach przepisy art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
Art. 9.
1. Obowiązki producenta i importera produktów w opakowaniach, w zakresie osiągania poziomów odzysku i recyklingu określają przepisy o obowiązkach prze
dsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.2. Obowiązki producenta i importera produktów w opakowaniach w zakresie spr
awozdawczości o ilości i rodzajach stosowanych opakowań określają przepisy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.3. Eksporter produktów w opakowaniach jest obowiązany do składania właściw
emu marszałkowi województwa rocznego sprawozdania o masie wywiezionych za granicę opakowań, według rodzaju materiału, z jakich zostały wykonane, z wyszczególnieniem opakowań wielokrotnego użytku zastosowanych do opakowań eksportowanych produktów, w terminie do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Przepis art. 7 ust. 5 stosuje się odpowiednio.4. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań, o których mowa w ust. 3, określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy służących do składania sprawozdań, uwzględniając specyfikę m
ałych i średnich przedsiębiorstw.5. Dokumenty, na podstawie których sporządza się sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3 powinny być przechowywane przez 5 lat. Przepis art. 7 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 10.
1. Producent i importer substancji chemicznych bardzo toksycznych, toksycznych, rakotwórczych, mutagennych lub niebezpiecznych dla środowiska, określonych w przepisach odrębnych, są obowiązani ustalić wysokość kaucji na opakowania jednostkowe tych substancji, nie niższą od 10% i nie wyższą od 30% ceny substancji chemicznej zawartej w takim opakowaniu.
2. Producent i importer substancji chemicznych, o których mowa w ust. 1, są obowiązani odebrać na własny koszt od sprzedawcy, opakowania wielokrotnego
użytku i odpady opakowaniowe po tych substancjach.3. Jeżeli zwrot pobranej kaucji przez sprzedawcę jest niemożliwy z powodu przerwy lub zakończenia działalności, producent lub importer substancji chemicznych, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany przyjmować od użytkowników opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po substancjach chemicznych. Przyjmując opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po tych substancjach, producent lub importer jest obowiązany zwrócić pobraną kaucję.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje opakowań dla określonych rodzajów substancji chemicznych, wobec których stosuje się inną wysokość kaucji, niż określona w ust. 1, ze względu na specyfikę tych opakowań lub tych substancji.
Art. 11.
Producent i importer, o których mowa w art. 10 ust. 1, są obowiązani do posiadania zezwolenia, na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych po substancjach
chemicznych bardzo toksycznych, toksycznych, rakotwórczych, mutagennych lub niebezpiecznych dla środowiska, o którym mowa w przepisach o odpadach.
Rozdział 4
Obowiązki sprzedawcy i użytkownika produktów w opakowaniach
Art. 12.
Sprzedawca produktów w opakowaniach jest obowiązany do przekazywania użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:
1) dostępnych systemów zwrotu, zbiórki i odzysku, w tym recyklingu,
2) właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
3) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach
- co najmniej przez wywieszenie odpowiedniej informacji w miejscu sprzedaży.
Art. 13.
Jednostki handlu detalicznego sprzedające napoje konsumpcyjne w opakowaniach jednorazowych, są obowiązane do posiadani
a w ofercie handlowej podobnych produktów dostępnych w opakowaniach wielokrotnego użytku.
Art. 14.
Jednostki handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które
znajdują się w ich ofercie handlowej.
Art. 15.
Jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 2 000 m
2 są obowiązane do prowadzenia na własny koszt selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej, według rodzajów odpadów określonych w przepisach o odpadach.
Art. 16.
1. Sprzedawca substancji chemicznych, o których mowa w art. 10 ust. 1, jest obowiązany pobrać kaucję za opakowania jednostkowe tych substancji w wysokości ustalonej przez ich producenta lub importera.
2. Sprzedawca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przyjmować od uży
tkowników opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po substancjach, o których mowa w art. 10 ust. 1, w celu ich przekazania producentowi lub importerowi. Przyjmując opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po tych substancjach, sprzedawca jest obowiązany zwrócić pobraną kaucję.3. Sprzedawca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do posiadania zezwol
enia, na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów opakowaniowych po substancjach chemicznych bardzo toksycznych, toksycznych, rakotwórczych, mutagennych lub niebezpiecznych dla środowiska, o którym mowa w przepisach o odpadach.
Art. 17.
Użytkown
ik substancji chemicznych, o których mowa w art. 10 ust. 1, jest obowiązany zwrócić sprzedawcy opakowania wielokrotnego użytku i odpady opakowaniowe po tych substancjach.
Art. 18.
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów art. 10, art. 12-14 oraz art. 16 ust. 1 i 2 sprawuje Inspekcja Handlowa, działająca na podstawie przepisów odrębnych.
Rozdział 5
Obowiązki organów administracji publicznej
Art. 19.
1. Na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 7 ust. 1 oraz w art. 9 ust. 3, marszałek województwa sporządza raport wojewódzki zawierający:
1) imię i nazwisko, adres zamieszkania lub nazwę i adres siedziby producenta, importera i eksportera opakowań oraz eksportera produktów w opakow
2) masę wytworzonych, przywiezionych z zagranicy lub wywiezionych za granicę opakowań, według rodzaju materiału z jakiego zostały wykonane, z wyszcz
ególnieniem opakowań wielokrotnego użytku,3) informację o realizacji przez producentów i importerów opakowań ogran
iczeń wynikających z art. 5 ust. 1 pkt 4.2. Raport, o którym mowa w ust. 1, marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska do dnia 15 maja za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Minister właściwy do spraw środowiska, kierując się potrzebą stworzenia uje
dnoliconego systemu zbierania i przetwarzania danych, o których mowa w ust. 1, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady składania raportów wojewódzkich oraz wzór formularza.
Art. 20.
Minister właściwy do spraw środowiska prowadzi bazę danych, dotyczących gosp
odarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi na podstawie raportów wojewódzkich, o których mowa w art. 19 ust. 1, oraz sprawozdań i zbiorczych informacji, o których mowa w przepisach o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.
Rozdział 6
Przepisy karne
Art. 21.
Kto, produkując, importując, lub wprowadzając do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach:
1) przekracza maksymalną sumę zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sz
2) nie znakuje opakowań zgodnie z wymogami
podlega karze grzywny.
Art. 22.
1. Kto, produkując, importując lub eksportując opakowania nie składa marszałkowi województwa sprawozdań o opakowaniach lub składa sprawozdanie niezgodne z dokumentam
i, niekompletne lub nieterminowopodlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega eksporter produktów w opakowaniu, który nie składa marszałkowi województwa sprawozdania o wywiezionych za granicę opak
owaniach.
Art. 23.
Kto, produkując lub importując substancje chemiczne bardzo toksyczne, toksyczne, rakotwórcze, mutagenne lub niebezpieczne dla środowiska:
1) nie ustala wysokości kaucji na opakowanie tej substancji lub ustala ją w wys
2) nie odbiera na własny koszt opakowań po tych substancjach
podlega karze grzywny.
Art. 24.
Kto, sprzedając substancje chemiczne bardzo toksyczne, toksyczne, rakotwórcze, mutagenne lub niebezpieczne dla środowiska:
1) nie pobiera od użytkownika substancji kaucji albo pobiera w wysokości
2) nie zwraca użytkownikowi substancji kaucji lub nie przyjmuje od użytkownika opakowania wielokrotnego użytku i odpadów opakowaniowych po tej su
bstancjipodlega karze grzywny.
Art. 25.
Kto, będąc użytkownikiem substancji chemicznej bardzo toksycznej, toksycznej, rakotwórczej, mutagennej lub niebezpiecznej dla środowiska nie zwraca sprzedawcy op
akowania wielokrotnego użytku i odpadów opakowaniowych po tej substancjipodlega karze grzywny.
Art. 26.
Kto, sprzedając produkty w opakowaniach, nie wywiesza w miejscu sprzedaży i
nformacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:1) dostępnych systemów zwrotu, zbiórki i odzysku, w tym recyklingu,
2) właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
3) znaczenia oznaczeń s
tosowanych na opakowaniachpodlega karze grzywny.
Art. 27.
Kto, zarządzając jednostką handlu detalicznego nie przyjmuje zwracanych i na w
ymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach będących w ofercie handlowej w tej jednostcepodlega karze grzywny.
Art. 28.
Kto, zarządzając jednostką handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 2000 m
2 nie prowadzi selektywnej zbiórki opakowań po produktach będących w ofercie handlowej w tej jednostcepodlega karze grzywny.
Art. 29.
Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 21-28 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 30.
1. Dopuszcza się wyższe od określonych w art. 5 ust. 1 pkt 4 wartości maksyma
lnej sumy zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowartościowego w opakowaniach w poszczególnych latach od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2007 r.2. Minister właściwy do spraw środowiska, w okresie o którym mowa w ust. 1, kierując się możliwościami techniczno-technologicznymi i ekonomicznymi producentów opakowań, może określić, w drodze rozporządzenia, wyższe d
opuszczalne wartości maksymalnej sumy zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowartościowego, w opakowaniach w poszczególnych latach.Art. 31.
W ustawie z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. Nr 77, poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885
i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 109, poz. 1157) w art. 2 w ust. 1 w pkt 10 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
"11) kontrola przestrzegania przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.".
Art. 32.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.