Druk nr 576
19 lutego 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 101. posiedzeniu w dniu 16 lutego 2001 r. ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 16 lutego 2001 r.
o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niekt
órych innych ustawArt. 1.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1997 r. Nr 113, poz. 733, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 108, poz. 1227) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 2 po wyrazach "o urodzeniach," dodaje się wyrazy "dotyczących obowiązku wojskowego,";
2) w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Osoba zobowiązana do zameldowania się na pobyt stały przedstawia organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce jej pobytu stałego, zaświa
dczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego oraz zgłasza następujące dane osobowe:1) nazwisko i imiona,
2) nazwisko rodowe,
3) nazwiska i imiona poprzednie,
4) imiona rodziców,
5) nazwiska rodowe rodziców,
6) stan cywilny,
7) imię i nazwisko rodowe małżonka,
8) płeć,
9) datę i miejsce urodzenia,
10) obywatelstwo,
11) numer PESEL,
12) dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wo
jskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych,13) adres poprzedniego miejsca pobytu stałego,
14) adres nowego miejsca pobytu stałego,
15) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
16) o wykształceniu.";
3) w art. 15:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz podać nowe miejsce i adres pobytu",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Osoba zobowiązana do wymeldowania się zgłasza organowi gminy właściwemu ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące następujące dane osobowe:
1) nazwisko i imiona,
2) nazwisko rodowe,
3) nazwiska i imiona poprzednie,
4) imiona rodziców,
5) nazwiska rodowe rodziców,
6) stan cywilny,
7) imię i nazwisko małżonka,
8) płeć,
9) datę i miejsce urodzenia,
10) obywatelstwo,
11) numer PESEL,
12) dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wo
jskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych,13) adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwając
ego ponad 2 miesiące,14) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
15) o wykształceniu.",
c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
"4. Jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
5. Osobie, o której mowa w ust. 1, organ gminy wydaje zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania się.";
4) w art. 26 wyrazy "kartę pobytu stałego wydaną" zastępuje się wyrazami "zezwolenie na osiedlenie się wydane";
5) po rozdziale 7 dodaje się rozdział 7a w brzmieniu:
"Rozdział 7a
Nadawanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL)
Art. 31a. 1. Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany w niniejszej ustawie "numerem PESEL", jest to 11-cyfrowy, stały symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, w którym sześć pierwszych cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne cztery - liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia jest cyfrą kontrolną służącą do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego.
2. Numer PESEL nadaje minister właściwy
do spraw administracji publicznej w formie czynności materialno-technicznej.3. Numer PESEL nadaje się osobom fizycznym przebywającym stale na t
erytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 2 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu osobistego.4. Nadanie numeru PESEL następuje na wniosek organu gminy właściwej ze względu na miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby podlegającej obowiązkowi jego nadania albo organu, w którym złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego, z zastrzeżeniem art. 31b.
Art. 31b. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może nadać numer PESEL osobom innym niż wymienione w art. 31a ust. 3 na ich pisemny wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę p
osiadania numeru PESEL przez te osoby.2. Osoby, o których mowa w ust. 1, składają umotywowany pisemny wni
osek o nadanie numeru PESEL bezpośrednio do ministra właściwego do spraw administracji publicznej.3. Wniosek o nadanie numeru PESEL powinien zawierać następujące d
ane:1) nazwisko i imiona,
2) nazwisko rodowe,
3) imiona rodziców,
4) nazwisko rodowe matki,
5) płeć,
6) datę i miejsce urodzenia,
7) obywatelstwo,
8) adres i miejsce pobytu stałego lub czasowego,
9) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości
.4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może, na umot
ywowany pisemny wniosek organów, o których mowa w art. 31a ust. 4 i osób, o których mowa w art. 31b ust. 1, zmienić numer PESEL.Art. 31c. Minister właściwy do spraw administracji publi
cznej powiadamia o nadaniu numeru PESEL organy, o których mowa w art. 31a ust. 4, oraz wnioskodawców, o których mowa w art. 31b ust. 1.";6) w art. 39 w ust. 2 wyrazy "Minister Spraw Wewnętrznych" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw administ
racji publicznej";7) po rozdziale 8 dodaje się rozdziały 8a i 8b w brzmieniu:
"Rozdział 8a
Prowadzenie ewidencji ludności i ewidencji dowodów osobistych
Art. 44a. 1. Ewidencję ludności prowadzi się w systemie informatycznym na podstawie danych osobowych zgłoszonych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego oraz zgłoszeń, o których mowa w art. 14 oraz w art. 17, w formie:
1) zbiorów meldunkowych jako:
a) zbioru danych stałych mieszkańców,
b) zbioru danych byłych mieszkańców,
c) zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące,
d) zbioru danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2 miesięcy,
2) zbioru danych osobowych PESEL, zwanego dalej "zbiorem PESEL", uzyskanych w związku z nadawaniem numeru PESEL na podstawie zbiorów meldunkowych, o których mowa w pkt 1 lit. a-c.
2. W zbiorze danych stałych mieszkańców gromadzone są następujące ich dane:
1) nazwisko i imiona,
2) nazwisko rodowe,
3) nazwiska i imiona poprzednie,
4) imiona i nazwiska rodowe rodziców,
5) data i miejsce urodzenia,
6) stan cywilny,
7) numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sp
orządził,8) płeć,
9) numer PESEL,
10) obywatelstwo,
11) imię i nazwisko rodowe małżonka,
12) data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa
i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,13) adres i data zameldowania na pobyt stały,
14) poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania,
15) adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące wraz z
określeniem okresu zameldowania,16) tryb wymeldowania,
17) stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu
osobistego oraz oznaczenie wojskowej komendy uzupełnień w której ewidencji osoba pozostaje, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych,18) seria i numer dowodu osobistego, data jego wydania i data ważności oraz oznaczenie organu, który go wydał,
19) seria i numer karty stałego pobytu, data jej wydania oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
3. W zbiorze danych byłych mieszkańców gromadzone są:
1) ich dane, o których mowa w ust. 2,
2) data wymeldowania,
3) data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywi
lnego, który akt sporządził.4. W zbiorze danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące gromadzone są:
1) ich dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6, 9-11, 13, 15 i 17-19,
2) seria i numer karty czasowego pobytu, data jej wydania, data ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał.
5. W zbiorze danych osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający do 2 miesięcy gromadzone są:
1) ich dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 5, 13, 18 i 19,
2) adres pobytu czasowego oraz zamierzony czas jego trwania .
6. W zbiorach meldunkowych zamieszcza się także oznaczenie dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz datę przekroczenia granicy, jeżeli gromadzone dane dotyczą cudzozie
mców.7. W zbiorze PESEL gromadzone są następujące dane:
1) nazwisko i imiona,
2) nazwisko rodowe,
3) nazwiska i imiona poprzednie,
4) imiona i nazwiska rodowe rodziców,
5) data i miejsce urodzenia,
6) stan cywilny,
7) numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sp
orządził8) płeć,
9) numer PESEL,
10) obywatelstwo,
11) imię i nazwisko rodowe małżonka,
12) data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i
oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził13) adres i data zameldowania na pobyt stały,
14) poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania,
15) adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące wraz z
określeniem okresu zameldowania,16) tryb wymeldowania,
17) dotyczące obowiązku wojskowego, w tym stopień wojskowy, n
azwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego wraz z określeniem wojskowej komendy uzupełnień, w której ewidencji osoba pozostaje, lub potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych,18) seria i numer dowodu osobistego, data jego wydania i data ważności oraz
oznaczenie organu, który go wydał,19) seria i numer karty stałego pobytu, data jej wydania oraz oznaczenie organu, który ją wydał, poprzednie serie i numery kart stałego pob
ytu oraz oznaczenie organu, który je wydał,20) seria i numer karty czasowego pobytu, data jej wydania i data ważności oraz oznaczenie organu, który ją wydał,
21) nazwa organu, numer i data decyzji o zastrzeżeniu udostępnienia danych osobowych,
22) data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywi
lnego, który akt sporządził.Art. 44b. 1. Zbiór danych osób przebywających w obiektach, o których mowa w art. 13, art. 18 ust. 1 i art. 20, prowadzi się w formie książki zameldowań lub w systemie informatycznym.
2. W zbiorze, o którym mowa w ust. 1, gromadzi się następujące dane os
obowe:1) nazwisko i imię,
2) imiona rodziców,
3) datę i miejsce urodzenia,
4) adres miejsca pobytu stałego,
5) datę przybycia i zamierzony
czas trwania pobytu,6) oznaczenie dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, a w tym numer i serię, datę jego wydania, datę ważności oraz oznaczenie organu, który go wydał.
Art. 44c. 1. Organy prowadzące ewidencję ludności są obowiązane do bezzwłocznej aktualizacji każdej zmiany danych osobowych zawartych w zbiorach meldunkowych, w zbiorze PESEL oraz w zbiorze wydanych i utraconych dowodów osobistych.
2. Dane do aktualizacji zbioru PESEL przekazuje się na nośniku magn
etycznym lub w drodze teletransmisji w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu informatycznego.3. Wojskowi komendanci uzupełnień obowiązani są do bezzwłocznej a
ktualizacji danych dotyczących obowiązku wojskowego.Art. 44d. 1. Organy, o których mowa w art. 46, są obowiązane do wzajemnego przekazywania danych zawartych w prowadzonych przez siebie zbiorach.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania danych pomiędzy organami, o kt
órych mowa w art. 46, oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL organów, o których mowa w art. 31a ust. 4, oraz wnioskodawcy, o którym mowa w art. 31b ust. 1, uwzględniając potrzebę zapewnienia ochrony danych zawartych w zbiorach.Art. 44e. 1. Gminy, na podstawie danych zgłoszonych przy ubieganiu się o wydanie lub wymianę dowodu osobistego, prowadzą zbiór wydanych i utraconych dowodów osobistych.
2. Zbiór, o którym mowa w ust. 1, prowadzi się w formie informatycznej, a dane osobowe z tego zbioru mogą być przetwarzane metoda
mi informatycznymi.3. Zbiór, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane osob
owe:1) nazwisko,
2) poprzednie imiona i nazwiska,
3) imiona,
4) nazwisko rodowe,
5) imiona i nazwiska rodowe rodziców,
6) datę i miejsce urodzenia,
7) numer PESEL,
8) wzrost,
9) płeć,
10) fotografię i podpis osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osob
istego,11) adres miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesią
ce,12) numer i seria aktualnego i poprzednich dowodów osobistych, a w tym daty ich wydania, daty ważności oraz oznaczenie organu, który je wydał.
4. Minister właściwy do spraw administracji publicznej prowadzi ogólnokrajowy zbiór wydanych i utraconych dowodów osobistych.
5. Zbiór, o którym mowa w ust. 4, prowadzi się w systemie informatyc
znym, gromadząc dane określone w ust. 3.6. Gminy są obowiązane do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej danych niezbędnych do prowadzenia zbioru, o którym mowa w ust. 4.
7. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania przez gminy danych ze zbioru w
ydanych i utraconych dowodów osobistych, uwzględniając terminy i formy przekazywania danych.Art. 44f. Dane do ogólnokrajowego zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych gminy przekazują bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej w drodze teletransmisji danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu informatycznego dostosowanego do wymogów PESEL.
Rozdział 8b
Udostępnianie danych osobowyc
h ze zbiorów meldunkowych, zbioruArt. 44g. 1. Organy prowadzące zbiory meldunkowe, zbiór PESEL oraz zbiór wyd
anych i utraconych dowodów osobistych, na pisemny wniosek zainteresowanej osoby, są zobowiązane wydać, w formie zaświadczenia, pełny odpis przetworzonych danych dotyczących tej osoby.2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, może mieć formę wydruku z aktualnego programu informatycznego.
Art. 44h. 1. Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom:
1) organom administracji publicznej, sądom, prokuraturze,
2) organom Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Wojsk
owym Służbom Informacyjnym, Żandarmerii Wojskowej i Urzędowi Ochrony Państwa,3) organom kontroli skarbowej i wywiadu skarbowego.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być udostępnione:
1) innym państwowym i komunalnym jednostkom org
2) osobom i jednostkom organizacyjnym - jeżeli wykażą w tym interes prawny,
3) jednostkom organizacyjnym - jeżeli po ich wykorzystaniu w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej lub rynku, dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli na
ustalenie tożsamości osób, których dane dotyczą,4) innym osobom i podmiotom - jeżeli uwiarygodnią one interes fa
ktyczny w otrzymaniu danych i za zgodą osób, których dane dotyczą.3. Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia się, z zastrzeżeniem ust. 5, na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
4. Dane udostępnione na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 3, nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się na formularzu.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza wniosku, uwzględniając zakres danych objętych wnioskiem oraz cel udostępniania danych.
7. Organom państwowym lub samorządu terytorialnego, a także innym państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz podmiotom, działającym na podstawie przepisów prawa, których przedmiot i zakres prowadzonej działalności to uzasadnia, dane można udostępniać za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane w systemie oraz zakresu, daty i celu ich uzyskania,
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwi
ające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania,3) uzyskanie danych jest uzasadnione specyfiką lub zakresem wykon
ywanych zadań albo prowadzonej działalności.8. Udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych następuje:
1) dla podmiotów, o których mowa w ust. 1 - nieodpłatnie,
2) dla podmiotów, o których mowa w ust. 2 - odpłatnie.
9. Opłaty pobrane za udostępnienie danych stanowią dochód budżetu państwa.
10. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat za
udostępnienie danych ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych oraz warunki i sposób ich wnoszenia. Rozporządzenie powinno określać zróżnicowaną wysokość opłat w zależności od zakresu udostępnianych danych oraz celu i częstotliwości ich udostępniania w taki sposób, aby pokrywały one koszty udostępnienia tych danych.Art. 44i. 1. Dane ze zbiorów meldunkowych oraz zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia organ gminy.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do województwa udostępnia wojewoda.
3. Dane ze zbioru PESEL oraz ogólnokrajowego zbioru wydanych i utraconych dowodów osobistych udostępnia minister właściwy do spraw administracji publicznej.
4. O udostępnieniu danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych ro
zstrzyga właściwy organ w drodze decyzji administracyjnej.5. Organ rozpatrujący wniosek odmawia, w drodze decyzji administracyjnej, udostępnienia danych osobowych, jeżeli udostępnienie danych spow
odowałoby naruszenie dóbr osobistych osoby, której dane dotyczą, lub innych osób.6. Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych osobowych przysługuje odwołanie.";
8) art. 46 otrzymuje brzmienie:
"Art. 46. 1. Ewidencja ludności jest prowadzona w systemie informatycznym przez
:1) ministra właściwego do spraw administracji publicznej - w formie zbioru P
ESEL,2) wojewodę - w formie wojewódzkich zbiorów meldunkowych, okr
eślonych w art. 44a ust. 1 pkt 1 lit. a-c,3) organy gminy - w formie gminnych zbiorów meldunkowych.
2. Zbiór, o którym mowa w art. 44b, prowadzi kierownik zakładu lub osoba przez niego upoważniona.";
9) w art. 50:
a) w ust. 1 wyrazy "Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się w
yrazami "Minister właściwy do spraw administracji publicznej",b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Wojewoda jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych wydanych przez organy gminy na podstawie ustawy.";
10) art. 51 otrzymuje brzmienie:
"Art. 51. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania, sposób prowadzenia ewidencji lu
dności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, zakres informacji dotyczących obowiązku wojskowego, wzory formularzy zgłoszeń meldunkowych oraz wzór wniosku o nadanie numeru PESEL, uwzględniając w szczególności sposób wykonywania obowiązku meldunkowego za osobę niepełnoletnią, przez cudzoziemca oraz osoby przebywające stale lub czasowo na statku morskim lub żeglugi śródlądowej albo w innych ruchomych pomieszczeniach mieszkalnych, zwolnienia od obowiązku zameldowania na pobyt czasowy, potrzebę zapewnienia ochrony danych zawartych w ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, a także zakres danych zgłaszanych przy zameldowaniu i objętych wnioskiem o nadanie numeru PESEL oraz danych niezbędnych do ustalenia obowiązku wojskowego.2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób zameldowania oraz wymeldowania żołnierzy w czynnej służbie wojskowej, a także sposób prowadzenia ewidencji ludności w budynkach pozostających w zarządzie organów wojskowych, uwzględniając potrz
eby wynikające z konieczności zapewnienia ochrony informacji niejawnych.3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej może w celu z
apewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożenia bezpieczeństwa państwa wprowadzić, w drodze rozporządzenia, na czas określony obowiązek zameldowania się z chwilą przybycia do danej miejscowości oraz obowiązek zgłoszenia wyjazdu z danej miejscowości, uwzględniając określenie szczegółowego sposobu i terminu zameldowania osób oraz zakres danych, jakie powinny być zgłoszone przy zameldowaniu lub wymeldowaniu.".
Art. 2.
W ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz ustawy o działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 113, poz. 733, z 1998 r. Nr 113, poz. 716 oraz z 1999 r. Nr 108, poz. 1227) skreśla się art. 6.
Art. 3.
W ustawie z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. Nr 36, poz. 180, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 34, poz.
198, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1998 r. Nr 117, poz. 757 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 532) w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Nadzór nad rejestracją stanu cywilnego sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.";
2) po ust. 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością urzędów stanu cywilnego w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
4. Wojewoda jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych wydanych na podstawie ustawy.".
Art. 4.
W ustawie z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk (Dz.U. z 1963 r. Nr 59, poz. 328 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757) w art. 11a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
"2. Wojewodowie sprawują nadzór nad działalnością organów powiatu w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
3. Wojewoda jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych wydanych przez organy powiatu na podstawie ustawy.".
Art. 5.
Zbiory meldunkowe oraz zbiory wydanych dowodów osobistych prowadzone w systemie kartotecznym w dniu wejścia w życie ustawy mogą być nadal prowadzone w tym systemie, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2005 r.
Art. 6.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w niniejszej ustawie, nie dł
użej jednak niż do dnia 31 grudnia 2002 r., zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze, o ile nie są sprzeczne z przepisami tej ustawy.
Art. 7.
Numery ewidencyjne PESEL nadane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zach
owują ważność.
Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.