Druk nr 566
2 lutego 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 99. posiedzeniu w dniu 1 lutego 2001 r. ustawę o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i ustawy o Policji.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 1 lutego 2001 r.
o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i ustawy o Policji
Art. 1.
W ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. Nr 106, poz. 680 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 2. otrzymuje brzmienie:
"Art. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do imprez masowych nieodpłatnych organizowanych na terenach zamkniętych będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowany
ch lub nadzorowanych przez: Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw wewnętrznych, do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej i sportu, jeżeli jednostki te są organizatorami imprezy masowej w rozumieniu niniejszej ustawy.";2) w art. 3:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) imprezie masowej - należy przez to rozumieć imprezę sportową, art
ystyczną lub rozrywkową, na której liczba miejsc dla osób na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi - nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy - nie mniej niż 300,",b) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) imprezie masowej o podwyższonym ryzyku - należy przez to rozumieć imprezę masową, w czasie której, jak wynika z posiadanych informacji i dotychczasowych doświadczeń dotyczących zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji; w przypadku organizacji takiej imprezy wymienione w pkt 1 liczby osób wynoszą odpowiednio 300 i 200,",
c) w pkt 5 wyrazy "w zarządzie jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Edukacji Narodowej oraz Prezesowi Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki" zastępuje się wyrazami "w trwałym zarządzie jednostek podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Sprawiedliwości oraz ministrów właściwych: do spraw oświaty i wychowania, do spraw szkolnictwa wyższego oraz do spraw kultury fizycznej i sportu";
3) po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:
"Art. 3a. Nie są imprezami masowymi, w rozumieniu niniejszej ustawy, imprezy odbywające się w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki, a także imprezy organizowane w placówkach oświatowych, imprezy sportowe organizowane wyłącznie dla sportowców niepełnosprawnych, imprezy organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz imprezy rekreacyjne.";
4) w art. 5:
a) w ust. 2 w pkt 2 po wyrazach "porządkową i informacyjną" dodaje się wyrazy "odpowiednio wyszkoloną i wyposażoną, wyraźnie wyróżniającą się eleme
ntami ubioru oraz powołuje kierownika do spraw bezpieczeństwa, kierującego tymi służbami,",b) w ust. 4 wyraz "rejonowym" zastępuje się wyrazami "powiatowym (miejskim)";
5) po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:
"Art. 5a. 1. Organizator imprezy masowej może zawrzeć z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Policji porozumienie o odpłatnym udziale Policji w zabezpieczeniu, podczas przeprowadzania imprezy masowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego.
2. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, jest zawierane po wyrażeniu zgody przez właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji i powinno w szczególności określać sposób zabezpieczenia przez Policję bezpieczeństwa i porządku publicznego, kwotę odpłatności uiszczanej na rzecz Policji przez organizatora imprezy masowej, zasady i tryb nadzoru Policji nad działalnością służb porządkowej i informacyjnej oraz kierownika do spraw bezpieczeństwa.
3. Kwotę odpłatności, o której mowa w ust. 2, ustala się przy uwzględnieniu określonych w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2000 r. Nr 101, poz. 1092 i z 2001 r. Nr .... poz. .....) zasad przyznawania dodatkowego wynagrodzenia za udział w zabezpieczeniu podczas imprezy masowej bezpieczeństwa i porządku publicznego.";
6) w art. 6 wyrazy "30 dni" zastępuje się wyrazami "14 dni";
7) w art. 7:
a) w ust. 1 w pkt 1 wyraz "rejonowych" zastępuje się wyrazami "powiatowych (miejskich)",
b) w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) informację o liczbie miejsc dla osób, które mogą być obecne na imprezie masowej, mogących wystąpić zagrożeniach porządku publicznego, w tym informację o ewentualnym uznaniu imprezy masowej za imprezę o po
dwyższonym ryzyku oraz informację o stanie liczebnym, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służb porządkowej i informacyjnej; w odniesieniu do służby porządkowej przyjmuje się przelicznik - co najmniej 10 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie i co najmniej 1 porządkowy na każde następne 100 osób. W przypadku uznania imprezy za imprezę o podwyższonym ryzyku przeliczniki te wynoszą odpowiednio 30 porządkowych na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie masowej i co najmniej 3 porządkowych na każde następne 100 osób,",c) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i ust. 1b w brzmieniu:
"1a. Organizator imprezy masowej, nie później niż 14 dni przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, zwraca się do właściwych miejscowo komendantów powiatowych (miejskich) Policji i Państwowej Straży Pożarnej, kierownika jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego) i państwowego inspektora sanitarnego o wyrażenie opinii, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
1b. Właściwi miejscowo komendanci powiatowi (miejscy) Policji i Państwowej Straży Pożarnej w celu wydania opinii mogą zażądać od organizatora imprezy masowej dokumentacji określonej w ust. 1 pkt 1-9 i 11 oraz w ust. 3.";
8) w art. 8:
a) w ust.1 wyrazy "14 dni" zastępuje się wyrazami "7 dni",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. Zezwolenie na przeprowadzenie imprezy powinno zawierać nazwę org
1b. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1, uzna na podstawie wniosku, o kt
órym mowa w art. 7, że jest to impreza o podwyższonym ryzyku, stwierdza to w zezwoleniu.",c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Odmowa wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej następuje w razie niespełnienia wymogów, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w art. 6 i 7.",
d) w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Kopię decyzji, niezwłocznie po jej wydaniu, organ wydający przesyła podmiotom wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2.",
e) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Odwołanie organizatora imprezy masowej od decyzji, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje jej wykonania.";
9) w art. 9:
a) w ust. 2 wyraz "rejonowym" zastępuje się wyrazami "powiatowym (miejskim)", a wyrazy "o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7" zastępuje się wyrazami "o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 i 6-8",
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. W przypadku zmiany terminu imprezy masowej mającej odbyć się jedn
10) w art. 11 w ust. 2 wyrazy "14 dni" zastępuje się wyrazami "4 dni";
11) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13. 1. Wojewoda może wprowadzić dla określonego organizatora imprezy masowej zakaz przeprowadzania przez niego imprez masowych na terenie województwa lub jego części albo w obiektach lub na ter
enach, o których mowa w art. 3 pkt 1, na czas określony lub do odwołania, albo zezwolić na przeprowadzenie imprezy masowej bez udziału widzów w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzoną imprezą masową.2. Wydanie zakazu, o którym mowa w ust. 1, następuje w formie d
ecyzji administracyjnej. Kopię decyzji niezwłocznie po jej wydaniu wojewoda przesyła podmiotom wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2, w art. 8 ust. 1 oraz w art. 13a ust. 1.3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, służy odwołanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który rozpatruje je w terminie 14 d
ni.4. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 2, nie wstrzymuje jej wykonania.";
12) art. 13a otrzymuje brzmienie:
"Art. 13a. 1. Zarząd powiatu może wprowadzić dla określonego organizatora i
mprezy masowej zakaz przeprowadzania przez niego imprez masowych na terenie powiatu lub jego części albo w obiektach lub na terenach, o których mowa w art. 3 pkt 1, na czas określony lub do odwołania, albo zezwolić na przeprowadzenie imprezy masowej bez udziału widzów w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzoną imprezą masową.2. Wydanie zakazu, o którym mowa w ust. 1, następuje w formie d
ecyzji administracyjnej. Kopię decyzji, niezwłocznie po jej wydaniu, organ wydający przesyła podmiotom wymienionym w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 8 ust. 1 oraz art. 13 ust. 1.3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, służy odwołanie do Samorząd
owego Kolegium Odwoławczego, które rozpatruje je w terminie 3 dni.4. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje jej wyko
nania.";13) w art. 14 ust.2 otrzymuje brzmienie:
"2. Osobom obecnym na imprezie masowej zabrania się wnoszenia i posiad
ania w jej trakcie broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych, materiałów pożarowo niebezpiecznych, napojów alkoholowych, środków odurzających lub substancji psychotropowych.";14) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15. 1. Organizator imprezy masowej jest uprawniony do utrwalania przebiegu imprezy, a w szczególności zachowania osób, za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. Wojewoda sporządza wykaz stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe. Umieszczenie w wykazie określonego stadionu, obiektu lub terenu następuje w drodze decyzji administracyjnej.
3. W decyzji, o której mowa w ust. 2, określa się w szczególności te
rmin, od którego utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe.4. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, przysługuje odwołanie do min
istra właściwego do spraw wewnętrznych.5. Organizator imprezy masowej przeprowadzanej na stadionie, w obiekcie lub na terenie, o których mowa w ust. 2, jest obowiązany do utrwalania przebiegu imprezy, a w szczególności zachowania osób, za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
6. Materiały zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej zawierające dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia lub dowody mające znaczenie dla toczących się takich postępowań, organizator imprezy masowej niezwłocznie przekazuje prokuratorowi rejonowemu właściwemu ze względu na miejsce przeprowadzanej imprezy masowej lub Policji, w razie potrzeby z wnioskiem o wszczęcie postępowania karnego lub z wnioskiem o ukaranie, chyba że sam wystąpi z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia.
7. Zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej materiały niezawierające dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia lub dowodów mających znaczenie dla toczących się takich postępowań, przechowuje się po zakończeniu imprezy masowej przez okres co najmniej jednego miesiąca, a następnie ulegają komisyjnemu zniszczeniu";
15) po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:
"Art. 15a. 1. Wojewoda może nałożyć na organizatora imprezy masowej odb
2. Przepisy art. 15 ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.";
16) w art. 16 w ust. 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) stwierdzania uprawnień osób do przebywania na imprezie masowej, a w przypadku stwierdzenia braku takich uprawnień wezwania ich do opus
zczenia imprezy masowej,",b) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) wydawania poleceń porządkowych osobom zakłócającym porządek p
17) w art. 17:
a) w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "zakłócają tę imprezę" zastępuje się wyrazami "zakłócają porządek publiczny lub zachowują się niezgodnie z regul
aminem imprezy masowej",b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W przypadku gdy działania podjęte w trybie określonym w ust. 1 przez służby porządkowe organizatora imprezy masowej są nieskuteczne, org
anizator imprezy lub kierownik do spraw bezpieczeństwa w imieniu organizatora imprezy, występuje o pomoc do Policji, potwierdzając ten fakt pisemnym zgłoszeniem.",c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. W sytuacji określonej w ust. 2 służby porządkowe organizatora imprezy wykonują polecenia Policji.";
18) art. 18 otrzymuje brzmienie:
"Art. 18. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymogi, jakie p
owinny spełniać służby porządkowe w zakresie wyszkolenia i wyposażenia oraz szczegółowe warunki i sposoby działania tych służb w zakresie określonym w art. 16 i 17, w tym tematykę i formy szkolenia, jednostki właściwe do przeprowadzania szkolenia, wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, wymagane wyposażenie służb porządkowych w zależności od potencjalnego ryzyka, zakres sprawdzania przez służby porządkowe uprawnień osób do uczestniczenia w imprezie masowej, sposoby legitymowania w celu ustalenia tożsamości osób obecnych, przeglądania ich bagaży i odzieży oraz usuwania osób zakłócających imprezę.";19) w art. 19 w ust. 5 wyrazy "Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w porozumieniu z Ministrami: Finansów, Zdrowia i Opieki Społecznej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych i do spraw zdrowia", a wyraz "Turystyki" zastępuje się wyrazem "Sportu";
20) w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Pr
ezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu oraz Prezesa Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem konieczności właściwego zabezpieczenia finansowego skutków wypadków zaistniałych podczas imprezy masowej.";21) art. 21 otrzymuje brzmienie:
"Art. 21. 1. Kto organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprow
adza ją wbrew wydanemu zakazowi,podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo
grzywny.2. Kto nie wykonuje polecenia porządkowego, wydanego na podstawie ustawy lub regulaminu imprezy masowej (obiektu) przez organizat
ora imprezy lub służby porządkowe,podlega karze grzywny.
3. Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej broń, inne n
iebezpieczne przedmioty, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne lub materiały pożarowo niebezpieczne,podlega karze aresztu albo ograniczenia wolności.
4. Kto wnosi lub posiada na imprezie masowej napoje alkoholowe,
podlega karze grzywny.
5. Może być orzeczony przepadek przedmiotów wymienionych w ust 3 lub 4, chociażby nie stanowiły własności sprawcy.";
22) art. 22 otrzymuje brzmienie:
"Art. 22. W razie ukarania za wykroczenia z art. 50, 51, 52a, 124 i 143 Kodeksu wykroczeń oraz określone w art. 21 ust. 2-4 niniejszej ustawy, p
opełnione w związku z imprezami masowymi, można orzec środek karny zakazu wstępu na imprezę masową, w rozumieniu niniejszej ustawy, na czas od 1 roku do 3 lat.";23) w art. 23:
a) w ust. 1 wyrazy "karę dodatkową" zastępuje się wyrazami "środek karny",
b) w ust. 3 wyrazy "Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyrazami "ministrem właściwym do spraw wewnętrznych".
Art. 2.
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. z 2000 r. Nr 101, poz. 1092) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 13:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty organizacyjne, wskazane w odrębnych ustawach, mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania Policji.",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:
"3a. Środki przekazane Policji na podstawie porozumień, o których mowa w art. 5a ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. Nr 106, poz. 680, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr ...., poz. ....) przeznacza się na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 112 ust. 3, oraz na pokrycie innych kosztów funkcjonowania Policji.
3b. Gospodarkę środkami, o których mowa w ust. 3a, prowadzi się w Policji w ramach wyodrębnionego środka specjalnego.
3c. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb gospodarowania środkami, o których mowa w ust. 3b.";
2) art. 33 otrzymuje brzmienie:
"Art. 33. 1. Czas pełnienia służby policjanta jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku.
2. Zadania służbowe policjanta powinny być ustalone w sposób pozw
alający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym.3. W zamian za czas służby przekraczający normę określoną w ust. 2 policjantowi udziela się czasu wolnego od służby w tym samym wymiarze, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 11
2 ust. 3.4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozp
orządzenia, rozkład czasu służby, uwzględniając tygodniowy oraz dzienny wymiar czasu służby, dopuszczalne przypadki przedłużania czasu służby ponad ustalony wymiar, a także wprowadzenie dla policjantów zmianowego rozkładu czasu służby, sposób pełnienia przez policjantów dyżurów domowych oraz warunki i zasady udzielania policjantom czasu wolnego, jak również określi grupy policjantów zwolnionych z pełnienia służby w porze nocnej, niedziele i święta.";3) w art. 112 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Policjantowi uczestniczącemu bezpośrednio, na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 5a ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, w zabezpieczeniu przez Policję bezpieczeństwa i porządku publicznego w trakcie imprezy masowej w czasie, o którym mowa w art. 33 ust. 3, wypłaca się dodatkowe wynagrodzenie za każdą rozpoczętą godzinę wykonywania tych czynności, w wysokości 2/170 kwoty przeciętnego miesięcznego uposażenia zasadniczego policjantów wraz z dodatkami o charakterze stałym, ustalonego za czerwiec roku ubiegłego i ogłaszanego przez Komendanta Głównego Policji w Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Policji.".
Art. 3.
Akty prawne wydane na podstawie upoważnień ustawowych zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc do czasu zastąpienia ich przez akty wydane na podstawie ninie
jszej ustawy.Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 14 dotyczącego art. 15 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.