Druk nr 553
22 grudnia 2000 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam
zaszczyt przekazać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 95. posiedzeniu w dniu 21 grudnia 2000 r. ustawę o zmianie ustawy o ochronie roślin uprawnych.Z poważaniem
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 21 grudnia 2000 r.
o zmianie ustawy o ochronie roślin uprawnych
Art. 1.
W ustawie z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin uprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 66 poz. 751 i Nr 101 poz. 1178) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 pkt 2 i 3 otrzymują br
zmienie:"2) zapobiegania przenikaniu organizmów szkodliwych przez granicę państwową oraz rozprzestrzenianiu się tych organizmów w kraju,
3) zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska, które mogą powstać w wyniku obrotu i stosowania środków ochrony r
oślin.";2) art. 2 otrzymuje brzmienie:
"Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) organizmy szkodliwe - zwierzęta, rośliny, grzyby, bakterie, w
irusy, wiroidy i inne mikroorganizmy, które mogą spowodować szkody w roślinach i produktach roślinnych,2) świadectwo fitosanitarne - dokument określający stan fitosan
itarny roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, wystawiony przez służbę ochrony roślin państwa, z którego są wywożone,3) paszport roślin - dokument dotyczący stanu fi
tosanitarnego roślin, produktów roślinnych i przedmiotów wprowadzanych do obrotu,4) inne wymagania fitosanitarne - środki zapobiegawcze ogranicz
ające możliwość wprowadzania na polski obszar celny i przemieszczania w ramach procedury tranzytu roślin, produktów roślinnych i przedmiotów zawierających organizmy szkodliwe,5) rośliny - żywe rośliny lub ich części, wraz z nasionami w zn
aczeniu botanicznym, z wyjątkiem nasion, które nie są przeznaczone do siewu; w szczególności za żywe części roślin uznaje się:a
) owoce i warzywa, z wyjątkiem zamrożonych do temperatury nie wyższej niż minus 180C,b) bulwy, bulwocebule, cebule i kłącza,
c) kwiaty cięte,
d) ścięte drzewa oraz ich gałęzie z liśćmi,
e) sadzonki zielne i zrazy półzdrewniałe i zdrewniałe,
f) kultury tk
ankowe roślin,6) produkt roślinny - nieprzetworzony lub wstępnie przetworzony materiał poch
odzenia roślinnego niebędący rośliną,7) przedmioty - rzeczy niebędące roślinami i produktami rośli
nnymi, które mogą zawierać organizmy szkodliwe, stanowiące zagrożenie dla roślin uprawnych,8) środki ochrony roślin - substancje biologicznie czynne i prepar
aty zawierające jedną lub więcej substancji biologicznie czynnych i ich metabolity, mikroorganizmy i produkty ich życiowej działalności, a także żywe organizmy przeznaczone do:a) ochrony roślin, produktów roślinnych i przedmiotów przed organizmami szkodl
iwymi,b) niszczenia niepożądanych roślin,
c) regulowania wzrostu i rozwoju roślin oraz innych procesów biologicznych w roślinach, z wyjątkiem roślin przeznacz
onych wyłącznie do nawożenia,d) poprawy właściwości lub skuteczności substancji lub mi
eszanin substancji wykorzystywanych do celów, o których mowa w lit. a)-c),9) substancja biologicznie czynna - aktywną część środka ochrony roślin,
10) okres karencji - czas
, który powinien upłynąć od dnia zastosowania środka ochrony roślin do dnia zbioru roślin lub produktów roślinnych przeznaczonych do konsumpcji,11) okres prewencji - czas, w którym ludzie i zwierzęta nie powinni stykać się z roślinami, na których zastosowano środki ochrony roślin, oraz przebywać w ich pobliżu, a także w obiektach, w których stosowano te środki,
12) kontrola fitosanitarna - czynności mające na celu stwierdzenie, czy rośliny, produkty roślinne i przedmioty, w tym również środki transportu służące do ich przywożenia, wywożenia i przewożenia, oraz miejsca ich przechowywania i przeładunku nie zawierają organizmów szkodliwych i czy spełniają inne wymagania fitosanitarne,
13) partia roślin, produktów roślinnych i przedmiotów - ilość roślin, produktów roślinnych jednego gatunku lub przedmiotów poch
odzących od jednego nadawcy, przewożonych tym samym środkiem transportu do jednego odbiorcy,14) konfekcjonowanie środków ochrony roślin - przepakowywanie ich z większych opakowań do mniejszych,
15) obrót
- oferowanie do nabycia, nabycie oraz zbywanie środków ochrony roślin, roślin, produktów roślinnych i przedmiotów.16) posiadacz - osobę fizyczną, prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w których władaniu znajdują się grunty, rośliny, produkty roślinne i przedmioty,
17) pozostałość środka ochrony roślin - jedną lub więcej substancji biologicznie czynnych, ich metabolitów, produktów rozkładu i produktów reakcji, obecnych w roślinach lub na ich p
owierzchni, w produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i w środowisku, w wyniku stosowania środka ochrony roślin.";3) w art. 3:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) zawiadamiania właściwego miejscowo wojewódzkiego inspektora ochrony roślin, zwanego dalej "wojewódzkim inspektorem", lub właściwego mie
jscowo organu gminy o ich wystąpieniu lub podejrzeniu o ich wystąpienie,",b) w ust. 3 po wyrazach "w drodze decyzji" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrz
eżeniem art. 3a.",4) dodaje się art. 3a i 3b w brzmien
iu:"Art. 3a. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia,
określi szczegółowe sposoby zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się organizmów charakteryzujących się szczególną szkodliwością, których zwalczanie wynika z zobowiązań międzynarodowych lub których występowanie może:1) przyczynić się do znacznego lub całkowitego zniszczenia roślin lub produktów roślinnych,
2) uniemożliwić uprawę roślin na zarażonym gruncie.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić m
Art. 3b. 1. Zabrania się hodowli i przechowywania organizmów szkodliwych podleg
ających obowiązkowi zwalczania.2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze decyzji, może z
ezwolić na hodowlę lub przechowywanie organizmów, o których mowa w ust. 1, jeżeli organizmy te przeznaczone są do celów naukowo-badawczych lub do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin uprawnych.";5) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Organ gminy, który otrzymał zawiadomienie o wystąpieniu lub p
odejrzeniu wystąpienia organizmu szkodliwego podlegającego obowiązkowi zwalczania, przekazuje je niezwłocznie właściwemu miejscowo wojewódzkiemu inspektorowi, który prowadzi ewidencję występowania organizmów szkodliwych.2. Wojewódzki inspektor sprawdza informacje zawarte w zawiadomie
niu, a w razie ich potwierdzenia ustala zasięg występowania organizmów szkodliwych, liczbę lub wielkość partii porażonych roślin, produktów roślinnych i przedmiotów oraz zawiadamia o tym ich posiadaczy.";6) dodaje się art. 5a w brzmieniu:
"Art. 5a. 1.W razie stwierdzenia wystąpienia organizmów szkodliwych chara
2.
Strefy porażenia i strefy bezpieczeństwa wyznaczane są na okres niezbędny do zwalczenia organizmów szkodliwych charakteryzujących się szczególną szkodliwością.3. Po stwierdzeniu braku organizmów szkodliwych, o których mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor,
w drodze decyzji, znosi wyznaczone strefy porażenia i strefy bezpieczeństwa.4. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia,
określi szczegółowe zasady wyznaczania stref porażenia i stref bezpieczeństwa w związku z wystąpieniem organizmów szkodliwych charakteryzujących się szczególną szkodliwością, mając na uwadze zapobieżenie rozprzestrzenianiu się tych organizmów.";7) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
"Wprowadzanie na polski obszar celny, wyprowadzanie z polskiego obszaru celnego
lub przemieszczanie roślin, produktów roślinnych i przedmiotów w ramach procedury tranzytu";8) w art. 7:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Rośliny, produkty roślinne, przedmioty oraz środki ich transportu wpr
owadzane na polski obszar celny są wolne od organizmów szkodliwych, określonych w wykazie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, oraz spełniają inne wymagania fitosanitarne.",b) w ust. 2 wyraz "przewożonych" zastępuje się wyrazami "przemieszczanych w ramach procedury tranzytu ";
9) dodaje się art. 7
a w brzmieniu:"Art. 7a. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia, może zakazać wprowadzania na polski obszar celny i przemieszczania w ramach procedury tranzytu roślin, produktów roślinnych i przedmi
otów z krajów, w których występują organizmy szkodliwe podlegające obowiązkowi zwalczania, w razie szczególnego zagrożenia organizmami szkodliwymi, których przywóz jest zabroniony, jak również innymi organizmami szkodliwymi mogącymi spowodować znaczne straty w uprawach roślin, mając na uwadze zapobieżenie przedostawaniu się tych organizmów na teren kraju.";10) art. 8-10 otrzymują brzmienie:
"Art. 8. 1. Ze względów fitosanitarnych zabrania się wprowadzania na polski obszar celny roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, określ
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze decyzji, może z
ezwolić na wprowadzenie na polski obszar celny roślin, produktów roślinnych, przedmiotów oraz organizmów szkodliwych, których wprowadzanie jest zabronione, jeżeli są one przeznaczone do celów naukowo-badawczych lub prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin uprawnych.Art. 9. 1. Każda partia roślin, produktów roślinnych oraz przedmiotów, określ
onych w wykazie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, wprowadzana na polski obszar celny, wyprowadzana z polskiego obszaru celnego oraz przemieszczana w ramach procedury tranzytu powinna być zaopatrzona w świadectwo fitosanitarne, chyba że przepisy państwa, do którego rośliny i produkty roślinne oraz przedmioty są wywożone, świadectwa takiego nie wymagają.2. Świadectwo fitosanitarne dotyczące wprowadzanych na polski o
bszar celny roślin, produktów roślinnych i przedmiotów wystawia się w języku polskim albo angielskim, albo francuskim, albo niemieckim, albo rosyjskim, jeżeli porozumienia międzynarodowe nie stanowią inaczej.3. Świadectwo fitosanitarne dotyczące wyprowadzanych z polskiego obszaru celnego roślin, produktów roślinnych i przedmiotów w
ystawia właściwy terenowo wojewódzki inspektor; odpowiedni w tej sprawie wniosek składa się co najmniej pięć dni przed planowanym wyprowadzeniem z polskiego obszaru celnego, a w razie późniejszego złożenia wniosku wojewódzki inspektor może odmówić wydania świadectwa fitosanitarnego.4. Świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w ust. 3, wystawia się zgodnie z wymaganiami fitosanitarnymi określonymi w przepisach państwa, do którego rośliny i produkty roślinne oraz przedmioty są wyprowadzane z polskiego o
bszaru celnego.5. Rośliny, produkty roślinne oraz przedmioty wyprowadza
ne z polskiego obszaru celnego bada się w miejscu ich pochodzenia; dopuszcza się badanie roślin, produktów roślinnych oraz przedmiotów poza miejscem ich pochodzenia, jeżeli osoba dokonująca wyprowadzania z polskiego obszaru celnego przedstawi wojewódzkiemu inspektorowi dowody wskazujące na miejsce ich pochodzenia.Art. 10. 1. Granicznej kontroli fitosanitarnej podlegają wprowadzane na polski obszar celny i przemieszczane w ramach procedury tranzytu rośliny, produkty roślinne i przedmioty wraz ze środkami transportu, chyba że ich przemieszczanie w ramach procedury tranzytu odbywa się w szczelnych, zaplombowanych opakowaniach lub środkach transportu i nie są one przeładowywane na terenie kraju.
2. W razie konieczności przeładowania przemieszczanych w ramach procedury tranzytu roślin, produktów roślinnych i przedmiotów przewożący jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić wojewód
zkiego inspektora, na którego terenie działania ma nastąpić przeładunek.3. Graniczną kontrolę fitosanitarną przeprowadza się w urzędach c
elnych, o których mowa w art. 13 ust. 2.4. W szczególnie uzasadnionych wypadkach graniczna kontrola fito
sanitarna może być przeprowadzana, za zgodą Głównego Inspektora Ochrony Roślin, w innych miejscach niż określone w ust. 3.";11) w art. 11 ust. 2 i 3 o
trzymują brzmienie:"2. Organy celne są obowiązane niezwłocznie zawiadomić właściwy mie
3. Posiadacze zamierz
ający wprowadzić na polski obszar celny rośliny, produkty roślinne i przedmioty są obowiązani do zawiadomienia o tym wojewódzkiego inspektora, nie później niż 48 godzin przed przywozem, oraz do współdziałania z wojewódzkim inspektorem w zakresie wykonywania granicznej kontroli fitosanitarnej.";12) art. 12-13 otrzymują brzmienie:
"Art. 12. 1. Wojewódzki inspektor, w zależności od wyników granicznej kontroli fitosanitarnej, podejmuje jedną z następujących decyzji:
1) zezwala na wprowadzenie na polski obszar celny lub przemiesz
czenie w ramach procedury tranzytu roślin, produktów roślinnych i przedmiotów,2) zakazuje wprowadzenia na polski obszar celny lub przemiesz
czenia w ramach procedury tranzytu roślin, produktów roślinnych i przedmiotów,3) na koszt posiadacza nakazuje:
a) przeprowadzenie obserwacji i badań wykluczających występowanie określonych organizmów szkodliwych,
b) jednorazowe przeprowadzenie zabiegu odkażenia roślin, produktów roślinnych oraz przedmiotów w wyznaczonym do kontroli fitosanitarnej urzędzie celnym, o ile istnieją tam warunki pozwalające na wykonanie zabiegu w sposób ni
ezagrażający zdrowiu ludzi i niepowodujący skażenia środowiska, a także odkażenie miejsc składowania i przeładunku lub określa inny sposób postępowania w celu likwidacji organizmów szkodliwych,c) zniszczenie roślin, produktów roślinnych oraz przedmi
otów.2. Decyzja wojewódzkiego inspektora, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a), może st
anowić podstawę do:1) objęcia towaru procedurą tranzytu, w ramach której towar przemieszczony jest z jednego miejsca znajdującego się na polskim obszarze celnym do drugiego, na czas niezbędny do
2) objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu, jeżeli st
osowana jest procedura uproszczona, lub procedurą składu celnego, z tym że rośliny nie powinny być wprowadzone do obrotu na terenie kraju do czasu wydania przez wojewódzkiego inspektora decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1.3. W razie wydania przez wojewódzkiego inspektora decyzji zakazuj
ącej wprowadzenia na polski obszar celny, organ celny nakazuje wycofanie towaru za granicę; koszty wycofania ponosi posiadacz roślin, produktów roślinnych i przedmiotów.4. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, prowadzi się w przypadku gdy:
1) stan zepsucia roślin i produktów roślinnych nie pozwala na prz
2) zostały ujawnione organizmy szkodliwe, których wpr
owadzenie na polski obszar celny nie jest zabronione, a zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogą one spowodować znaczne szkody.5. W razie stwierdzenia, że partia wprowadzanych na polski obszar ce
lny roślin, produktów roślinnych i przedmiotów nie jest zaopatrzona w świadectwo fitosanitarne, lub gdy świadectwo nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 9, wojewódzki inspektor, w drodze decyzji, może:1) zakazać wprowadzenia na polski obszar celny roślin i produktów roślinnych oraz przedmiotów,
2) zatrzymać, na koszt posiadacza, rośliny, produkty roślinne oraz przedmioty w miejscu odprawy celnej w celu ustalenia, w dr
6. Decyzjom, o których mowa w ust. 1 i 3-5, nadaje si
ę rygor natychmiastowej wykonalności.7. Kopię decyzji wojewódzkiego inspektora dołącza się do zgłoszenia celnego.
Art. 13. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze rozp
orządzenia:1) wykaz roślin, produktów roślinnych i przedmiotów oraz organ
2) inne wymagania fitosanitarne dotyczące roślin, produkt
ów roślinnych i przedmiotów wprowadzanych na polski obszar celny, zaznaczając, które z tych wymagań powinny być potwierdzone w świadectwie fitosanitarnym, uwzględniając ochronę kraju przed rozprzestrzenianiem się organizmów szkodliwych podlegających obowiązkowi zwalczania,3) wykaz roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, uwzględni
ając Polską Scaloną Nomenklaturę Towarową Handlu Zagranicznego (PCN), w odniesieniu do których wymagane jest świadectwo fitosanitarne przy wprowadzaniu na polski obszar celny, biorąc pod uwagę podatność tych roślin, produktów roślinnych i przedmiotów na porażenie przez organizmy szkodliwe i zagrożenie dla innych roślin,4) wzory świadectw fitosanitarnych i terminy ich wystawiania,
uwzględniając w tym zakresie wzory określone w Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin FAO,5) warunki, jakie powinny być spełnione w wypadku hodowli i przechowywania organizmów szkodliwych przeznaczonych do celów naukowo-badawczych lub do prowadzenia prac nad tw
orzeniem odmian roślin uprawnych, mając na uwadze2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwymi do spraw gospodarki oraz z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, określi, w drodze rozporządzenia, urzędy ce
lne, w których przeprowadza się graniczną kontrolę fitosanitarną, uwzględniając warunki lokalowe i techniczne wymagane do przeprowadzania kontroli.";13) dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
"Rozdział 3a
Produkcja roślin, wytwarzanie produktów roślinnych i przedmiotów, obrót nimi oraz tworzenie stref chronionych
"Art. 13a. 1. Uprawę roślin lub wytwarzanie produktów roślinnych i przedmi
2. Przepis ust. 1 dotyczy również przedsiębiorców wprowadzających na polski obszar celny określone rośliny, produkty roślinne i przedmi
oty oraz prowadzących obrót nimi.3. Przepis ust. 1 i 2 nie dotyczy producentów, którzy wytwarzają rośl
iny, produkty roślinne lub przedmioty w ilościach lub na powierzchniach nieprzekraczających limitów określonych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, z przeznaczeniem dla ostatecznego odbiorcy na rynku krajowym.4. Rejestr producentów prowadzi wojewódzki inspektor właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorców, o których mowa w ust. 1 i 2, zwanych d
alej "podmiotami".Art. 13b. 1. Podmioty w celu wpisania do rejestru producentów są obowiąz
ane:1) złożyć wniosek do właściwego wojewódzkiego inspektora o wpis do rejestru producentów,
2) posiadać plan gospodarstwa lub innych obiektów, na którym z
aznaczone są numery działek zgodnie z ewidencją gruntów, miejsca magazynowania i wysyłki roślin, produktów roślinnych i przedmiotów,3) prowadzić ewidencję posiadanych roślin, produktów roślinnych i przedmiotów.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera nas
tępujące dane:1) imię i nazwisko lub nazwę oraz określenie adresu lub siedziby podmiotu,
2) określenie miejsca produkcji roślin lub wytwarzania produktów roślinnych i przedmiotów albo prowadzenia obrotu n
imi,3) wykaz nazw uprawianych roślin lub wytwarzanych produktów roślinnych i przedmiotów albo roślin, produktów roślinnych i przedmiotów pozostających w obrocie,
4) wskazanie osoby odpowiedzialnej za współpracę z wojewód
zkim inspektorem,5) informację, że zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 1
pkt 2-3.Art. 13c. 1. Wojewódzki inspektor sprawdza dane zawarte we wniosku i jeżeli podmiot spełnia warunki, o których mowa w art. 13b ust. 1 pkt 2-3, i wyd
aje decyzję o wpisaniu go do rejestru.2. Rejestr producentów zawiera następujące dane:
1) numer podmiotu nadany przez wojewódzkiego inspektora,
2) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres lub siedzibę podmi
otu,3) określenie miejsca i rodzaju prowadzonej działalności,
4) nazwę uprawianych roślin lub wytwarzanych produktów rośli
nnych i przedmiotów albo roślin, produktów roślinnych i przedmiotów pozostających w obrocie,5) imię i nazwisko osoby upoważnionej do współpracy z woj
ewódzkim inspektorem,6) datę wpisu do rejestru lub wykreślenia z rejestru,
7) informacje o przeprowadzonych kontrolach,
8) informacje
o wystawionych paszportach roślin i paszportach zastępczych dotyczących roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, o których mowa w pkt 4.3. Podmiot wpisany do rejestru producentów jest obowiązany:
1) umożliwić wojewódzkiemu inspektorowi przeprowadzanie czynności kontrolnych w każdym czasie i miejscu,
2) niezwłocznie zawiadomić wojewódzkiego inspektora o zmi
3) prowadzić obserwację występowania organizmów szkodliwych, w sposób i w terminach uzgodnionych z wojewódzkim in
spektorem.Art. 13d. W razie stwierdzenia, że podmiot wpisany do rejestru producentów nie spełnia ustawowych wymogów dotyczących produkcji roślin, pr
oduktów roślinnych i przedmiotów lub prowadzenia obrotu nimi, wojewódzki inspektor wydaje decyzję o jego skreśleniu z rejestru producentów.Art. 13e. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia,
określi:1) wykaz roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, których
2) termin składania wniosków o wpisanie do rejestru producentów, uwzględniając możliwość przeprowadzenia kontroli określonych r
oślin, produktów roślinnych i przedmiotów,3) limity, o których mowa w art. 13a ust. 3, mając na względzie z
achowanie właściwego poziomu ochrony przed rozprzestrzenianiem się organizmów szkodliwych.Art. 13f. 1. Każda partia lub opakowanie jednostkowe wprowadzanych do obrotu roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, o których mowa w art. 13a ust. 1 i 2, z zastrzeżeniem art. 13a ust. 3, musi być zaopatrzona w pas
zport roślin.2. Paszport roślin wystawia wojewódzki inspektor, po przeprowadzeniu kontroli stanu zdrowotności roślin, produktów roślinnych i prze
3. W razie konieczności przeładunku, przepakowania, łączenia lub p
odziału znajdujących się w obrocie partii roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów wojewódzki inspektor wystawia paszport zastępczy.4. Wystawienie paszportu i paszportu zastępczego podlega opłacie.
Art. 13g. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia,
określi:1) szczegółowe zasady wystawiania paszportów roślin, informacje w nich zawarte a także ich wzory, uwzględniając pochodzenie i przeznaczenie roślin, produktów roślinnych i przedmiotów,
2) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, wysokość opłaty za wystawienie paszportu lub paszportu zastępczego roślin w zależności od jego rodzaju, p
Art. 13h. 1. W celu zabezpieczenia określonego obszaru przed przedostawaniem się i rozprzestrzenianiem się określonych organizmów szkodliwych może być
utworzona strefa chroniona.2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy strefę chronioną, jeżeli na objętym strefą obszarze nie występuje określony organizm szkodliwy, a panujące w strefie warunki klim
2) znosi strefę chronioną, jeżeli nie są spełnione warunki wymi
enione w pkt 1.3. Minister właściwy do spraw rolnictwa, tworząc strefę chronioną,
określa:1) nazwę organizmu szkodliwego, z występowaniem którego wiąże się utworzenie strefy chronionej,
2) wykaz organizmów szkodliwych oraz roślin, produktów rośli
3) wymagania, jakie mają spełniać określone rośliny, produkty r
oślinne i przedmioty wprowadzane do strefy chronionej i przemieszczane wewnątrz tej strefy,4) granice strefy chronionej,
5) zasady kontroli roślin, produktów roślinnych i przedmiotów.
4.
Minister właściwy do spraw rolnictwa, w drodze decyzji, może zezwolić na przywóz do strefy chronionej organizmów szkodliwych, roślin, produktów roślinnych i przedmiotów, których wprowadzanie do strefy chronionej jest zabronione, jeżeli przeznaczone są one do celów naukowo-badawczych lub prac nad tworzeniem odmian roślin uprawnych.";14) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15. 1. Wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie środka ochrony r
oślin do obrotu i stosowania składa producent lub importer do ministra właściwego do spraw rolnictwa.2. Do wniosku należy dołączyć:
1) pozytywne wyniki badań skuteczności działania środka ochrony roślin, przeprowadzonych w jednostkach upoważnionych, w drodze decyzji, przez podmiot określony, w drodze rozporzą
2) opinie w sprawie szkodliwości środka ochrony roślin dla zdr
owia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska,3) opinię o odpowiedniej jakości substancji biologicznie czy
nnej,4) projekt etykiety-instrukcji stosowania, przygotowany przez
podmiot, o którym mowa w pkt 1, z wykorzystaniem opinii, o
5) zgodę producenta środka ochrony roślin, w przypadku gdy wni
oskodawcą jest importer.3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2 pkt 1, przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rolnictwa.
4. Na potrzeby przeprowadzania badań i wydawania opinii, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, producent lub importer jest obowiązany d
ostarczyć szczegółową dokumentację dotyczącą tego środka.5. Dokumentacja, o której mowa
w ust. 4, może być wykorzystywana tylko w celu przeprowadzenia postępowania rejestracyjnego przez organ wydający zezwolenie oraz inne jednostki prowadzące badania, a także wydające opinie w tym postępowaniu.6. Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i st
osowania wydaje minister właściwy do spraw rolnictwa, po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji, o której mowa w art. 15a ust. 1.";15) dodaje się art. 15a w brzmieniu:
"Art. 15a. 1. Tworzy się Komisję do Spraw Rejestracji Środków Ochrony Roślin, zwaną dalej "Komisją".
2. Komisja jest organem opiniodawczo-doradczym.
3. Do zadań Komisji należy:
1) opiniowanie wniosków w sprawie wydania zezwoleń ministra właściwego do spraw rolnictwa, dotyczących:
a) wprowadzania na polski obszar celny środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu i stosowania, do celów naukowo-badawczych oraz do badań związanych z rej
b) dopuszczania środków ochrony roślin do obrotu i stos
owania,2) dokonywanie okresowej oceny środków ochrony roślin będących w obrocie i stosowaniu pod względem ich zgodności z w
arunkami określonymi w etykiecie - instrukcji stosowania,3) opiniowanie jednostek naukowo-badawczych w zakresie zdolno
ści do wykonywania badań dotyczących skuteczności działania środków ochrony roślin,4) przygotowywanie opinii dotyczących substancji biologicznie czynnych - ocena zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska,
5) wyrażanie opinii o celowości wydania jednorazowego zezwol
enia na dopuszczenie do obrotu i stosowania środka ochrony roślin, o którym mowa w art. 17 ust. 4.4. Komisja składa się z 13 członków:
1) dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw rolni
2) dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw środow
iska,3) dwóch przedstawicieli ministra właściwe
go do spraw zdrowia,4) siedmiu spośród przedstawicieli nauk rolniczych i weterynary
jnych.5. Członków Komisji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw rolni
ctwa.6. Członkowie Komisji wymienieni w ust. 4 pkt 2 i 3 powoływani są odpowiednio na wniosek ministra właściwego do spraw środowiska i ministra właściwego do spraw zdrowia.
7. Kadencja członków Komisji trwa 4 lata.
8. Komisja działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw rolni
ctwa.9.
Miesięczne wynagrodzenie członków Komisji ustala się jako mnożnik 0,5 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za ostatni miesiąc poprzedniego kwartału, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".10. Zamiejscowym członkom Komisji przysługują diety, zwrot kosztów podróży i zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na o
bszarze kraju.11. Wynagrodzenie, diety oraz zwrot kosztów podróży i zakwaterowania wypłacane są z budżetu państwa z części, którymi dysponuje min
ister właściwy do spraw rolnictwa.";16) w art. 16:
a) w ust. 1:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) nazwę środka ochrony roślin i jego producenta lub importera,",
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) klasyfikację w zakresie toksyczności dla ludzi, pszczół oraz organ
izmów wodnych,",b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) nazwę i charakterystykę organizmu żywego oraz oznaczenie prod
ucenta lub importera, o którym mowa w art. 15 ust. 1,";17) art. 17 otrzymuje brzmienie:
"Art. 17. 1. Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i st
osowania wydaje się, z zastrzeżeniem ust. 2, na okres 10 lat.2. W razie gdy środek zawiera substancję biologicznie czynną, która nie wchodzi w skład innych już dopuszczonych do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, pierwsze zezwolenie na dopuszczenie tego środka można wydać na okres do 3 lat.
3. Producent lub importer, posiadający zezwolenie na dopuszczenie do obrotu i stosowania środka ochrony roślin ubiegający się o kontyn
uowanie jego obrotu i stosowanie, występuje z wnioskiem o wydanie zezwolenia najpóźniej 18 miesięcy przed upływem ważności posiadanego zezwolenia.4. Minister właściwy do spraw rolnictwa, po zasięgnięciu opinii min
istra właściwego do spraw zdrowia oraz ministra właściwego do spraw środowiska, w szczególnie uzasadnionych wypadkach może jednorazowo zezwolić na dopuszczenie do obrotu i stosowania, na określonych warunkach, środka ochrony roślin w określonej ilości bez uprzedniego przeprowadzenia badań, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1.";18) dodaje się art. 17a w brzmieniu:
"Art. 17a. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa prowadzi rejestr środków
ochrony roślin dopuszczonych do obrotu i stosowania, zwany dalej "rejestrem".2. Rejestr jest jawny.
3. Rejestr, z zastrzeżeniem ust. 4, zawiera:
1) nazwę środka ochrony roślin i oznaczenie producenta lub impo
2) dane o zawar
tości substancji biologicznie czynnych, z określeniem ich nazw chemicznych i zwyczajowych oraz ich producenta,3) klasyfikację w zakresie toksyczności dla ludzi, pszczół oraz o
rganizmów wodnych.4. W przypadku środków ochrony roślin będących organizmami ż
ywymi rejestr zawiera:1) nazwę handlową środka ochrony roślin, nazwę gatunkową i st
anowisko systematyczne organizmu żywego oraz oznaczenie producenta lub importera,2) nazwy organizmów szkodliwych, przeciw którym organizm ż
ywy może być stosowany.5. Minist
er właściwy do spraw rolnictwa na wniosek społeczno-zawodowych organizacji rolniczych, izb rolniczych lub innych zawodowych organizacji rolników i leśników, po uzyskaniu zgody producenta lub importera posiadającego zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stosowania oraz po przeprowadzeniu badań i uzyskaniu opinii, o których mowa w art. 15 ust. 2, może w drodze decyzji rozszerzyć zakres upraw, na których środek ochrony roślin będzie stosowany.6. Koszty przeprowadzenia badań i wydania opinii ponoszą organiz
acje, o których mowa w ust. 5.";19) art. 18 otrzymuje brzmienie:
"Art. 18. Zezwolenie na dopuszczenie środka ochrony roślin do obrotu i stos
owania może zostać cofnięte w razie nieprzestrzegania zawartych w nim warunków, stwierdzenia nieprzydatności środka do zastosowania zgodnie z jego przeznaczeniem lub ujawnienia nieznanych dotychczas okoliczności dotyczących szkodliwego oddziaływania środka na zdrowie ludzi i zwierząt oraz środowisko, co znalazło potwierdzenie w wynikach badań naukowych.";20) art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:
"Art. 19. Po upływie terminu ważności zezwolenia na dopuszczenie środka
Art. 20. 1. Środki ochrony roślin, z wyjątkiem organizmów żywych, dopus
zczone do obrotu i stosowania klasyfikuje się w zakresie toksyczności oddzielnie dla ludzi, pszczół oraz organizmów wodnych jako:1) bardzo toksyczne,
2) toksyczne,
3) szkodliwe,
4) pozostałe.
2. Klasyfikacja środków ochrony roślin w zakresie toksyczności dla pszczół nie dotyczy tych środków, których zakres i sposób stosow
ania wykluczają możliwość zetknięcia się z pszczołami.";21) w art. 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Na każdym opakowaniu środka ochrony roślin należy zamieścić etykietę - instrukcję stosowania oraz datę produkcji i okres ważności środka ochrony roślin wykonane w sposób zapewniający czytelność i trwałość.";
22) art. 22-25 otrzymują
brzmienie:"Art. 22. 1. Z zagranicy mogą być wprowadzane na polski obszar celny środki ochrony roślin dopuszczone do obrotu i stosowania, z zastrzeżeniem ust. 2, których okres ważności w dniu przywozu wynosi co najmniej 18 miesięcy, w szczelnych opakowaniach i z etykietami-instrukcjami stosowania w języku polskim, o których mowa w art. 21 ust. 2.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy organizmów żywych.
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa może, w drodze decyzji, z
ezwolić na wprowadzenie na polski obszar celny środków ochrony roślin niedopuszczonych do obrotu i stosowania, niezbędnych do:1) celów naukowo-badawczych, na wniosek jednostki naukowo-badawczej przeprowadzającej te badania,
2) badań związanych z rejestracją tych środków, na wniosek zaint
eresowanego producenta lub importera, zaopiniowany przez podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1.4. Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, zawiera:
1) nazwę środka ochrony roślin,
2) oznaczenie producenta lub importera i określenie jego siedzi
by lub adres,3) nazwę i zawartość substancji biologicznie czynnej z określeniem producenta,
4) określenie gatunków roślin i organizmów szkodliwych, na kt
órych prowadzone będą badania w celu stwierdzenia skuteczności działania środka ochrony roślin,5) okr
eślenie jednostki organizacyjnej, która będzie prowadziła badania dotyczące skuteczności działania środka ochrony roślin,6) określenie ilości środka niezbędnej do przeprowadzenia b
adań.5. Do wniosku należy dołączyć opinię podmiotu, o którym mowa art. 15
ust. 2 pkt 1.Art. 23. 1. Prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi wymaga, z zastrzeżeniem ust. 2, uzyskania zezwolenia woj
ewódzkiego inspektora właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.2. Przep
is ust. 1 nie dotyczy producentów środków ochrony roślin , którzy uzyskali zezwolenie na ich dopuszczenie do obrotu i stosowania.3. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadz
enie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi powinien posiadać pomieszczenia dostosowane do prowadzenia tej działalności, na których użytkowanie uzyskał pozwolenie wynikające z odrębnych przepisów.4. Konfekcjonowanie środków ochrony roślin można prowadzić za zgodą producenta lub importera środka i
po uzgodnieniu z nim rodzaju opakowań.5. Czynności związane z konfekcjonowaniem środków ochrony roślin i obrotem nimi mogą wykonywać wyłącznie osoby przeszkolone przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora i posiadające dokument poświadczający ukończenie szkolenia.
Art. 24. 1. Wniosek o zezwolenie na prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony roślin lub obrotu nimi, poza wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospoda
rczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 86, poz. 958) powinien zawierać informacje o miejscu prowadzenia konfekcjonowania lub obrotu oraz o pomieszczeniach, w których mają być przechowywane środki ochrony roślin.2. Do wniosku dołącza się:
1) dokument poświadczający ukończenie szkolenia, o którym m
2) pozwolenie, o którym mowa w art. 23 ust. 3.
3. Jeżeli konfekcjonowanie środków ochrony roślin i obrót nimi mają być prowadzone na terenie województwa, które nie jest właściwe ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, do wniosku powinna być dołączona pozytywna opinia wojewódzkiego inspektora z tego województwa, dotyc
ząca spełnienia warunków niezbędnych do prowadzenia tej działalności.Art. 25. Wojewódzki inspektor odmówi wydania zezwolenia albo pozytywnej opinii, o której mowa w art. 24 ust. 3, jeżeli nie zostaną spełnione w
arunki określone w art. 23 i 24.";23) dodaje
się art. 25a w brzmieniu:"Art. 25a. Zezwolenie na prowadzenie konfekcjonowania środków ochrony r
24) w art. 26 w ust. 1
i 2 wyrazy "I i II klasy toksyczności" zastępuje się wyrazami "bardzo toksycznych i toksycznych";25) w art. 27:
a) w ust. 1 w pkt 1 lit. a) wyrazy "I i II klasy toksyczności" zastępuje się wyrazami "bardzo toksycznych i toksycznych",
b) w ust. 1 w pkt 1
dodaje się lit. e) w brzmieniu:"e) w placówkach handlowych, w których prowadzona jest sprzedaż żywności i pasz.";
26) w art. 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, na podstawie prowadzonego rej
estru, ogłasza corocznie, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wykaz środków ochrony roślin dopuszczonych do obrotu i stosowania, w tym również dopuszczonych do stosowania w strefach ochronnych źródeł i ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk, otulin parków narodowych oraz rezerwatów przyrody, z określeniem ich producenta lub importera, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zawartości substancji biologicznie czynnej, klasyfikacji w zakresie toksyczności dla ludzi, jeżeli jest określona, oraz terminu ważności zezwolenia.";27) art. 32 otrzymuje brzmienie:
"Art. 32. 1. Posiadacze są obowiązani do prowadzenia ewidencji zabiegów w
ykonywanych przy użyciu środków ochrony roślin, która powinna obejmować rośliny, produkty roślinne lub przedmioty, powierzchnie, na których wykonano zabiegi, terminy ich wykonywania oraz nazwy zastosowanych środków ochrony roślin i ich dawki.2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna być przechowywana przez co najmniej cztery lata od dnia wykonania zabi
egu.";28) art. 35 otrzymuje brzmienie:
"Art. 35. 1. Środki ochrony roślin stosuje się sprzętem sprawnym technicznie, który użyty zgodnie z przeznaczeniem, zapewni skuteczne zwalcz
anie organizmów szkodliwych i nie spowoduje szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko.2. Zabiegi w zakresie stosowania środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnictwie mogą być wykonywane tylko przez osoby prz
eszkolone przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin, właściwego ze względu na siedzibę jednostki organizacyjnej i posiadające dokument potwierdzający ukończenie szkolenia.3. Wojewódzki inspektor wydaje, na wniosek jednostki organizacyjnej, decyzję administracyjną o upoważnieniu jej do prowadzenia szkoleń obejmujących wykonywanie zabiegów przy użyciu środków ochrony roślin.
4. Wojewódzki inspektor może, w drodze decyzji administracyjnej, cofnąć jednostce organizacyjnej wydane upoważnienie do prow
adzenia szkoleń, o którym mowa w ust. 3, jeżeli jednostka przestała spełniać warunki określone w ust. 5.5. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dla jednostki organizacyjnej pr
owadzącej szkolenia w zakresie wykonywania zabiegów środkami ochrony roślin uwzględniając warunek posiadania przez nią wykwalifikowanej kadry pracowniczej i zagwarantowania rzetelnego przeprowadzania szkoleń.";29) art. 36 otrzymuje brzmienie:
"Art. 36. 1. Opryskiwacze ciągnikowe i samobieżne polowe lub sadownicze, zwane dalej "opryskiwaczami" mogą być wprowadzane do obrotu, jeżeli ich sprawność techniczna została potwierdzona badaniami przeprowadzonymi przez jednostki organizacyjne upoważnione przez wojewódzkiego inspektora ochrony r
oślin.2. Opryskiwacze będące w eksploatacji podlegają badaniom, o któr
ych mowa w ust. 1.3. Badania sprawności technicznej opryskiwaczy powinny być prz
eprowadzane w odstępach czasu nie dłuższych niż 2 lata.4. Wojewódzki inspektor upoważnia jednostkę organizacyjną do prz
eprowadzania badań sprawności technicznej opryskiwaczy na jej wniosek.5. Upoważnienia jednostek organizacyjnych do przeprowadzania b
adań, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonują w drodze decyzji administracyjnej wojewódzcy inspektorzy właściwi ze względu na siedzibę jednostki organizacyjnej.6. Wojewódzki insp
ektor może cofnąć jednostce organizacyjnej wydane upoważnienie do przeprowadzania badań sprawności technicznej opryskiwaczy, jeżeli nie spełnia warunków określonych w art. 36 ust. 8 pkt 1.7. Minister właściwy do spraw rolnictwa, ogłasza w Dzienniku Urzę
dowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wykaz jednostek organizacyjnych upoważnionych do przeprowadzania badań opryskiwaczy oraz do prowadzenia szkoleń w zakresie stosowania środków ochrony roślin, z określeniem nazwy jednostki i adresem jej siedziby.8. Minister właściwy do spraw rolnictwa, mając na względzie zape
wnienie sprawności technicznej opryskiwaczy, umożliwiające precyzyjne stosowanie środków ochrony roślin oraz sposób przeprowadzania badań pozwalający na dokładną i wiarygodną ocenę sprawności technicznej opryskiwaczy, w drodze rozporządzenia, określi:1) szczegółowe wymagania dla jednostki organizacyjnej upoważnionej do przeprowadzania badań opryskiwaczy i potwierdzania wymaganej sprawności technicznej opryskiwaczy, biorąc pod uwagę posiadanie odpowiednich warunków lokalowych, wł
2) szczegółowe zasady badań opryskiwaczy, odpłatności za nie w odniesi
eniu do:a) badania ogólnego,
b) badania poszczególnych urządzeń opryskiwacza, które mogą być przeprowadzone jedynie w przypadku pozytywnego w
yniku badania ogólnego,c) dokumentacji dotyczącej badań,
3) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wymagania techniczne dla opryskiwaczy, mając na uwadze z
apewnienie ochrony zdrowia ludzi, zwierząt oraz ochrony środowiska.";30) w art. 37:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) sprzętem naziemnym, jeżeli:
a) prędkość wiatru nie przekracza 3 m/s,
b) miejsce stosowania środka ochrony roślin jest oddalone co najmniej 5 m od dróg publicznych i co najmniej 20 m od budynków mieszka
b) w ust. 4 w pkt 1 wyrazy "klasy I i II toksyczności" zastępuje się wyrazami "bardzo to
ksycznych i toksycznych";31) art. 38 otrzymuje brzmienie:
"Art. 38. 1. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw środowiska, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wydawania zezwoleń na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania, w tym:
1) szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o wydanie zezwolenia na dopuszczenie środków ochrony roślin do obrotu i stosowania,
2) zakres szczegółowej dokumentacji środka ochrony roślin, ni
3) zakres badań mających na celu sprawdzenie skuteczności dzi
ałania środka i podmiot, o którym mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1, oraz niezbędne wymagania dotyczące uzyskania upoważnienia jednostki do prowadzenia badań skuteczności działania środka ochrony roślin,4) jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania opinii w sprawie szkodliwości środka dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska,
5) jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania opinii w sprawie jakości substancji biologicznie czynnej,
6) zasady klasyfikacji środków ochrony roślin w zakresie toksyc
zności dla ludzi, pszczół i organizmów wodnych oraz jednostki organizacyjne właściwe do klasyfikacji tych środków,7) wymagania dotyczące treści etykiet-instrukcji stosowania śro
dków ochrony roślin i opakowań,8) substancje biologicznie czynne, które stanowią szcze
gólne zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska.2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właśc
iwy do spraw rolnictwa powinien brać pod uwagę bezpieczeństwo zdrowia ludzi i zwierząt oraz ewentualny niekorzystny wpływ środka ochrony roślin na środowisko a także potrzebę uzyskiwania wiarygodnych wyników badań, mając na względzie spełnienie wymagań określonych w międzynarodowych standardach z zakresu ochrony roślin.";32) w art. 40:
a) dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
"1
a) świadczenie usług w zakresie pobierania prób, badań laboratoryjnych, oceny stanu fitosanitarnego roślin oraz szkoleń z zakresu ochrony roślin,1b) wyznaczanie stref porażenia organizmami szkodliwymi, stref bezpieczeństwa oraz określanie patotypów tych o
rganizmów, ",b) dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) pobieranie próbek środków ochrony roślin znajdujących się w obrocie w celu dokonania kontroli ich jakości,",
c) pkt. 5 otrzymuje brzmienie:
"5) ewidencja występowania lub podejrzenie o występowanie organizmów szkodliwych, podlegających obowiązkowi zwalczania, oraz ustalenie o
bszaru gruntów opanowanych przez te organizmy,",d) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
"11) wydawanie zezwoleń na konfekcjonowanie środków ochrony roślin lub obrót nimi,",
e) dodaje się pkt
15a w brzmieniu:"15a) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa danych d
otyczących ilości zużytych środków ochrony roślin,";33) w art. 41w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora jako kierownika wo
34) art. 47 otrzymuje brzmienie:
"Art. 47. 1. Pracownicy Inspekcji Ochrony Roślin podczas wykonywania czynn
ości służbowych związanych z graniczną kontrolą fitosanitarną są obowiązani do noszenia umundurowania i odznaki Inspekcji.2. Minister właściwy do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia, zasady przydziału, wzory i kolor umundurowania oraz wzór odznaki, a także stanowiska pracy, na których zatrudnione osoby są uprawnione do ich noszenia, w zależności od rodzaju i zakresu w
ykonywanych zadań.";35) dodaje się art. 47a w brzmieniu:
"Art. 47a. 1. Wpływy Inspekcji uzyskiwane za świadczenie usług w zakresie:
1) pobierania prób, badań laboratoryjnyc
2) szkoleń
- są środkami specjalnymi w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155 poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550 i Nr 95, poz. 1041) i gromadzone na wyodrębnionym rachunku bank
2. Usługi świadczone przez Inspekcję nie mogą być sprzeczne z jej
ustawową działalnością.3. Środkami specjalnymi dysponuje Główny Inspektor Ochrony Roślin oraz wojewódzcy inspektorzy ochrony roślin, zgodnie z rocznym planem finansowym obejmującym przychody i wydatki środków specjalnych.
4. Środki specjalne mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów w
ykonywanych usług, w szczególności na:1) pokrycie kosztów bieżących działalności laboratoriów,
2) zakup sprzętu i wyposażenia laboratoryjnego,
3) finansowanie badań i upowszechnianie wiedzy z zakresu ochr
4) dofinansowanie wydatków związanych z podnoszeniem kwalif
ikacji zawodowych pracowników Inspekcji.5. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozp
orządzenia, stawki opłat za usługi, o których mowa w ust. 1, mając na względzie ich rzeczywiste koszty usług, wynikające ze zużycia materiałów i stopnia ich pracochłonności.";36) w art. 50:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Kto:
1) uniemożliwia lub utrudnia Inspekcji wykonywanie czynności urzę
dowych,2) wbrew obowiązkowi nie zawiadamia miejscowo właściwego organu Inspekcji lub organu gminy o występowaniu lub podejrzeniu występowania określonych organizmów szkodliwych (art. 3 ust. 2 pkt 1),
3) wbrew obowiąz
kowi nie zwalcza organizmów szkodliwych charakteryzujących się szczególną szkodliwością (art. 3 ust. 2 pkt 2),4) wprowadza na polski obszar celny rośliny, produkty roślinne, przedmioty lub organizmy szkodliwe, których wprowadzanie jest zabronione (art. 8
ust. 1),5) przeładowuje na terenie kraju przewożone rośliny i produkty rośli
nne, nie zawiadamiając o tym wojewódzkiego inspektora (art. 10 ust. 2),6) uprawia lub wytwarza albo wprowadza na polski obszar celny
określone rośliny, produkty roślinne i przedmioty lub prowadzi nimi obrót bez dopełnienia obowiązków związanych z rejestracją (art. 13a ust. 1 i 2),
7) wprowadza do obrotu rośliny, produkty roślinne i przedmioty niez
aopatrzone w paszport, o którym mowa w art. 13f ust. 1,8) wprowadza do strefy chron
ionej lub przemieszcza wewnątrz strefy chronionej zabronione organizmy szkodliwe, rośliny, produkty roślinne lub przedmioty, których wprowadzanie i przemieszczanie jest zabronione (art. 13 h ust. 3 pkt 2-4),9) bez wymaganego zezwolenia na dopuszczenie do obrotu i stosowa
nia lub wbrew jego warunkom wprowadza do obrotu lub stosuje środki ochrony roślin (art. 14 ust. 2),10) wprowadza do obrotu zaprawiony materiał siewny zawierający środki ochrony roślin niedopuszczone do obrotu i stosowania (art. 14 ust. 3),
11) wprowadza do obrotu zaprawiony materiał siewny w opakowaniach nieodpowiadających warunkom, o których mowa w art. 21 ust. 4,
12) bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom prowadzi konfekcjonowanie środków ochrony roślin lub obrót nimi (art. 23
ust. 1),13) nie prowadzi ewidencji nabywców środków ochrony roślin, zalicz
anych do bardzo toksycznych i toksycznych dla ludzi (art. 26 ust. 2),14) podaje informacje o środkach ochrony roślin w sposób, który wpr
owadza w błąd co do właściwości tych środków lub sposobu ich stosowania (art. 27 ust. 1 pkt 2),15) stosuje środki ochrony roślin w sposób niezgodny z etykietą - i
nstrukcją stosowania lub z obowiązującymi zasadami ich stosowania (art. 29 oraz art. 37),16) stosuje niedozwolone środki ochrony roślin na roślinach uprawnych w strefach ochronnych źródeł, ujęć wody lub na terenach uzdrowisk, otulin parków narodowych, rezerwatów przyrody (art. 30 ust. 1),
17) stosuje materiał siewny zawierający środki ochrony roślin do innych celów niż siew lub sadzenie (a
rt. 30 ust. 3),18) stosując środki ochrony roślin, nie przestrzega okresów karencji lub okresów prewencji (art. 31),
19) nie prowadzi ewidencji wykonywanych zabiegów zwalczania organizmów szkodliwych (art. 32),
20) stosuje środki ochrony roślin lub uprawia rośliny wbrew zakazom, ograniczeniom lub warunkom określonym przez wojewodę (art. 34),
21) wykonuje zabiegi środkami ochrony roślin niemając wymaganego dokumentu potwierdzającego ukończenie szkolenia (art. 35 ust. 2),
22) stosuje środki ochrony roślin sprzętem niesprawnym technicznie (art. 35 ust. 1) i uchyla się od obowiązku przeprowadzania technic
znego badania tego sprzętu (art. 36),- podlega karze aresztu albo karze grzywny. ",
b) skreśla się ust. 2,
c) w ust. 3 wyrazy " i 2" skreśla się.
Art. 2.
Środki ochrony roślin należy zaklasyfikować w zakresie toksyczności, zgodnie z przep
isami w art. 20 w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 20, w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy.Art. 3.
W razie określenia przez ministra właściwego do spraw rolnictwa na podstawie art. 3a szczegółowych zasad zapobiegania rozprzestrzenianiu się określonych organizmów ch
arakteryzujących się szczególną szkodliwością pozostają w mocy decyzje wojewódzkich inspektorów dotyczące tych organizmów, wydane na podstawie art. 3 ust 3 ustawy.Art. 4.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, a niezakończonych do tego dnia decyzją ostateczną, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 5.
Do dnia 1 stycznia 2003 r. badania dotyczące skuteczności działania środka ochrony roślin przeprowadzają jednostki upoważnione na podstawie dotychczasowych przep
isów.Art. 6.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2001 r.