Druk nr 453
26 lipca 2000 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 84. posiedzeniu w dniu 25 lipca 2000 r. ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie innych ustaw.
Z poważaniem
(-) Maciej Płażyńsk
iUSTAWA
z dnia 25 lipca 2000 r.
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 1 otrzymuje brzmienie:
"Art. 1. 1. Ustawa określa warunki przygotowania budowy, zasady koncesjon
owania budowy i eksploatacji albo koncesjonowania wyłącznie eksploatacji autostrad płatnych, zwanych dalej "autostradami", a także organy właściwe w tych sprawach.2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, autostrady lub ich odcinki, które będą budowane i eksploatowane albo wyłączni
e eksploatowane jako płatne.3. Na zasadach określonych w ustawie mogą być budowane i ekspl
oatowane albo wyłącznie eksploatowane, jako płatne, drogi ekspresowe.4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, drogi ekspresowe, które mogą być budowane i eksploatowane albo wyłącznie ekspl
oatowane jako płatne.5. Określenie autostrad i dróg ekspresowych w przepisach, o których mowa w ust. 2 i 4, może nastąpić, jeżeli będzie możliwość korz
ystania z innej, ogólnodostępnej drogi publicznej.";2) użyte w art. 2 w ust. 1, w art. 6, w art. 7 w ust. 2 w pkt 8, w art. 9 w ust. 1 i 2, w art. 16 w ust. 1, w art. 17 w ust. 1 i 2, w art. 18 w pkt 7, w art. 45, w art. 47 w ust. 1, w art. 55 w ust. 1 i w art. 61 w różnych przypadkach wyrazy "Minister Transportu i Gospodarki Morskiej" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw transportu";
3) w art. 2:
a) w ust. 1 wyrazy "Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyr
azami "ministra właściwego do spraw architektury i budownictwa",b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad, uwzględniając w szczególności warunki projektowania i budowy autostrad, ich połączeń z innymi drogami, wyposażenia technicznego autostrad, nośności i statec
zności budowli ziemnych oraz konstrukcji nawierzchni autostrad, bezpieczeństwa użytkowania, a także ochrony środowiska.";4) art. 3 otrzymuje brzmienie:
"Art. 3. 1. Za przejazd autostradą są pobierane opłaty.
2. Opłaty za przejazd autostradą pobiera spółka, która posiada koncesję udzieloną na zasadach określonych w ustawie, zwana dalej "koncesjonariuszem".
3. Opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód koncesjonariusza, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku udzielania koncesjonariuszowi dofinansowania w formie, o której mowa w art. 39d ust. 1 pkt 3, opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód funduszu, o którym mowa w art. 39.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb rozliczeń pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, z uwzględnieniem zakresu i warunków tego dofinansowania.
6. W przypadku, w którym opłaty za przejazd autostradą stanowią przychód koncesjonariusza, umowa koncesyjna określi warunki i z
akres podziału zysku pomiędzy koncesjonariuszem a funduszem, o którym mowa w art. 39.7. Wysokość opłat za przejazd autostradą ustala na warunkach określ
onych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 8:1) minister właściwy do spraw transportu, jeżeli opłaty stanowią przychody funduszu, o którym mowa w art. 39,
2) koncesjonariusz, jeżeli opłaty stanowią jego przychód.
8. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki ustalania i pobierania opłat za przeja
zdy autostradami oraz sposób ogłaszania wysokości tych opłat, uwzględniając w szczególności liczbę przejechanych kilometrów oraz kategorię pojazdu.9. Od opłat za przejazd autostradą są zwolnione pojazdy uprzywilej
owane uczestniczące w akcji.";5) w art. 7 w ust. 2:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa i g
ospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do nieruchomości,",b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie p
rojektów koncesji,";6) w art. 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Wynagrodzenie Prezesa Agencji ustala Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.";
7) w art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz finansów publicznych, ustala roczny plan finansowy Agencji.";
8) w art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Agencja otrzymuje dotacje, ustalane corocznie w ustawie budżetowej, na związane z budową autostrad pra
ce studialne i dokumentacyjne, nabywanie nieruchomości i gospodarowanie nimi, odszkodowania, należności z tytułu ochrony gruntów leśnych, prace scaleniowe i wymienne, przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, przeprowadzanie ratowniczych badań archeologicznych i badań ekologicznych oraz opracowywanie ich wyników.";9) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
"Art. 12a. Agencja jest uprawniona do gospodarowania środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, przekazywanymi Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów lub deklaracji dawcy, na realizację zadań w zakresie finansowania budowy i eksploatacji autostrad albo wyłącznie eksploatacji autostrad, jeżeli te umowy lub deklaracje tak stanowią.";
10) art. 13 otrzymuje brzmienie:
"Art. 13. 1. Agencja może zaciągać kredyty długoterminowe oraz emitować obligacje za zgodą ministra właściwego do spraw transportu oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na zasadach wynikających z odrębnych ustaw.
2. Na zobowiązania Agencji, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielone poręczenia lub gwarancje Skarbu Państwa, pod warunkiem przeznaczenia objętych nimi kredytów lub wpływów z emisji obligacji na cele wymienione w art. 39d ust. 1.";
11) w art. 14 w ust. 2 wyrazy "Ministra Finansów" zastępuje się wyrazami "ministra właściwego do spraw finansów publicznych";
12) w art. 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Rady, określi, w drodze rozporządzenia, regulamin działania Rady do Spraw Autostrad, jej organizację i tryb pracy oraz skład, zapewniając w jej składzie uczestnictwo przedstawicieli zainteresowanych organów administracji public
znej.";13) art. 19 otrzymuje brzmienie:
"Art. 19. Minister właściwy do spraw administracji publicznej udziela wskazań lokalizacyjnych autostrady lub jej odcinków po zaopiniowaniu ich projektu przez Prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych i po uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw gospodarki, kult
ury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa, transportu, środowiska oraz Ministrem Obrony Narodowej, a także z Prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym.";14) w art. 20:
a) w ust. 1:
- w pkt 3 wyrazy "biegłego z listy Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa" zastępuje się wyrazami "biegłego z listy woj
ewody",- w pkt 5 wyrazy "Ministra Kultury i Sztuki" zastępuje się wyrazami "ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodow
ego",b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw rolnictwa i rozwoju wsi, kultury i ochrony dziedzi
ctwa narodowego oraz transportu określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, z uwzględnieniem okresu budowy i eksploatacji autostrady, określenia jej wpływu na powietrze, powierzchnię ziemi łącznie z glebą, złoża kopalin, wody powierzchniowe i podziemne, klimat akustyczny, ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, a także krajobraz, we wzajemnym ich powiązaniu, oraz analizy przebiegu autostrady i jej wariantów z punktu widzenia strat w rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej oraz wpływu autostrady na zarejestrowane dobra kultury i wartości krajobrazu kulturowego.";15) w art. 25 w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "oraz doręcza je wnioskodawcy, a pozostałe strony zawiadamia o jego wydaniu i treści w drodze obwieszczeń w urzędach gmin i w prasie lokalnej.";
16) w art. 26 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Agencja może nabywać, w drodze umowy, na własność Skarbu Państwa nieruchomości poza pasem drogowym autostrady w celu dokonania ich zamiany na nieruchomości położone w pasie drogowym aut
ostrady.";17) w art. 27 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Odszkodowanie jest wypłacane przez Agencję z dotacji, o których mowa w art. 12 ust. 3.";
18) w art. 29 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. W przypadku gdy nieruchomości przeznaczone na pasy drogowe autostrad mają nieuregulowany stan prawny, wszczęcie postępowania następuje na wniosek Prezesa Agencji, bez konieczności zachowania warunków okr
eślonych w ust. 1.";19) w art. 31 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Decyzja, o której mowa w ust. 1, uprawnia do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.";
20) w art. 33 w ust. 2 w zdaniu drugim kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "które jest wypłacane przez Agencję z dotacji, o
których mowa w art. 12 ust. 3.";21) art. 36 otrzymuje brzmienie:
"Art. 36. 1. Do gruntów rolnych i leśnych objętych decyzjami o ustaleniu lokal
izacji autostrady nie stosuje się przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych, z tym że określone w tych przepisach należności oraz jednorazowe odszkodowania w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu w odniesieniu do gruntów leśnych i zadrzewionych, przeznacza się na Fundusz Leśny w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych - z tytułu wyłączenia gruntów Skarbu Państwa, zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe".2. Należności oraz jednorazowe odszkodowania w wysokości ustalonej przez organy właściwe w sprawach ochrony gruntów leśnych,
Agencja przekazuje na rachunek bankowy funduszu, o którym mowa w ust. 1, po nabyciu przez Agencję wszystkich gruntów w danym obrębie ewidencji gruntów, w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku.";22) art. 38 otrzymuje brzmienie:
"Art. 38. 1. Budowę autostrad, z zastrzeżeniem ust. 2, finansuje się:
1) ze środków własnych koncesjonariuszy oraz uzyskanych przez nich kredytów bankowych i pożyczek,
2) ze środków pochodzących z budżetu państwa ustalanych corocznie w ustawie budżetowej na cele, o których mowa w art. 12 ust. 3,
3) ze środków funduszu, o którym mowa w art. 39, na warunkach określonych w koncesji i umowie koncesyjnej,
4) z innych źródeł.
2. W przypadku gdy przewiduje się udzielenie koncesji wyłącznie na eksploatację autostrady lub jej odcinka, budowę tej autostrady lub jej odcinka finansuje się na zasadach dotyczących finansowania i budowy dróg publicznych określonych w odrębnych przepisach.
3. Koncesjonariuszowi mogą być udzielone przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia zgodnie z przepisami o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.";
23) art. 39 otrzymuje brzmienie:
"Art. 39. W Banku Gospodarstwa Krajowego tworzy się Krajowy Fundusz A
utostradowy, zwany dalej "Funduszem.";24) po art. 39 dodaje się art. 39a-39l w brzmieniu:
"Art. 39a. 1. Przychodami Funduszu są:
1) środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości stanowiącej część planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów,
2) odsetki z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetki od lokat okresowo wolnych środków Funduszu w bankach,
3) wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski
oraz papiery wartościowe określające świadczenia pieniężne, gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa albo Narodowy Bank Polski,4) przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach, przekazane Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa, w celu zasilenia Funduszu,
5) przychody z akcji i udziałów, o których mowa w pkt 4,
6) środki pochodzące z opłat za przejazdy autostradą, o których mowa w art. 3 ust. 4,
7) kwoty wpłacone przez koncesjonariuszy zgodnie z art. 3 ust. 6,
8) kwoty wpłacone z tytułu zwrotu pożyczek udzielonych zgodnie z art. 39d ust. 1 pkt 1 i 2,
9) środki z kredytów zaciągniętych przez Agencję n
a cele, o których mowa w art. 39d ust. 1,10) wpływy z obligacji emitowanych przez Agencję na cele, o kt
órych mowa w art. 39d ust. 1,11) darowizny i zapisy,
12) wpływy z innych środków publicznych,
13) wpływy z innych tytułów.
2. Rada Ministrów określa procentowo, w drodze rozporządzenia, w terminie do końca czerwca każdego roku, część planowanych dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przeznaczoną na Fundusz w kolejnym roku budżetowym, z uwzględnieniem przewidywanego zakresu dofinansowania z Funduszu realizacji zadań związanych z budową autostrad.
Art. 39b. Dochody Banku Gospodarstwa Krajowego stanowiące równowartość przychodów Funduszu, o których mowa w art. 39a ust. 1, są wolne od podatku dochodowe
go.Art. 39c. 1. W celu zasilenia Funduszu minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może, w imieniu Skarbu Państwa, na wniosek ministra właśc
iwego do spraw transportu, przekazać nieodpłatnie Bankowi Gospodarstwa Krajowego akcje i udziały w spółkach, stanowiące własność Skarbu Państwa, z uwzględnieniem zaakceptowanego przez Radę Ministrów zakresu dofinansowania ze środków Funduszu zadań związanych z budową autostrad oraz wartości tych akcji i udziałów.2. Akcje i udziały Skarbu Państwa, o których mowa w ust
. 1, Bank Gospodarstwa Krajowego zbywa w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych, Skarbu Państwa oraz transportu.3. O zbyciu akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1, Bank Gosp
odarstwa Krajowego zawiadamia ministrów właściwych do spraw finansów publicznych, Skarbu Państwa oraz transportu.4. Do przekazania akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1, oraz do ich zbywania nie stosuje się przepisów o komercjalizacji i prywat
yzacji przedsiębiorstw państwowych i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 106, poz. 673, Nr 115, poz. 741 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550).5. Zwalnia się od opłaty skarbowej zbycie akcji i udziałów, o których mowa w ust. 1, przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Art. 39d. 1. Środki Funduszu, które przeznacza się na dofinansowanie realizacji zadań związanych z budową autostrad, mogą być prze
kazywane w następujących formach:1) dotacji lub pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych konc
2) pożyczek nieoprocentowanych, udzielanych koncesjonariuszom na pokrycie części okresowych niedoborów bieżących przych
odów z tytułu eksploatacji autostrady, w celu zapewnienia płynności wydatków związanych z bieżącą obsługą i spłatą kredytów lub pożyczek bądź obligacji wyemitowanych w związku z budową autostrady,3) płatności koncesjonariuszom:
a) stałych kosztów ponoszonych z tytułu zachowania nieprz
b) zmiennych kwot uzależnionych od spełnienia przez konc
esjonariuszy wymogów określonych w koncesji i umowie koncesyjnej,jeżeli opłaty za przejazdy autostradą stanowią przychody Fu
nduszu.2. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się spłaty kredytów i wykupu obligacji, o których mowa w art. 13 ust. 1, oraz spłaty z
obowiązań wynikających z wykonania przez Skarb Państwa obowiązków z tytułu gwarancji i poręczeń, o których mowa w art. 13 ust. 2.3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach minister właściwy do spraw transportu może, za zgodą ministra właściwego do spraw f
inansów publicznych, przeznaczyć środki Funduszu, w części nie przekraczającej 25% tych środków, na pokrycie kosztów działalności Agencji, finansowanych z jej przychodów.4. Ze środków finansowych Funduszu dokonuje się wypłaty wynagr
odzenia prowizyjnego przysługującego Bankowi Gospodarstwa Krajowego.Art. 39e. 1. Wypłaty z Funduszu środków finansowych na podstawie art. 39d ust. 1, w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów zgodnie z art. 42a i wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej, są gwarantow
ane przez Skarb Państwa.2. Do gwarancji, o których mowa w ust. 1, stosuje się art. 4, art. 31, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwara
ncjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550).3. Gwarancje, o których mowa w ust. 1:
1) udzielane są przez Radę Ministrów na wniosek ministra właśc
iwego do spraw finansów publicznych uzgodniony z ministrem właściwym do spraw transportu, po akceptacji przez Radę Ministrów formy i zakresu dofinansowania ze środków Funduszu zgodnie z art. 42a,2) nie mogą przekraczać zaakceptowanego przez Radę Ministrów zakresu dofinansowania zgodnie z art. 42a,
3) są ograniczone w czasie terminem wypłat dofinansowania w trybie ustalonym zgodnie z
art. 42a.Art. 39f. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z Prezesem Agencji, dokonuje na rzecz koncesjonariuszy wypłat ze środków f
inansowych Funduszu, w formach określonych w art. 39d ust. 1, w zakresie wynikającym z koncesji i umowy koncesyjnej.Art. 39g. 1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, Bank Gospodarstwa Krajowego może:
1) lokować w innych bankach,
2) inwestować w papiery wartościowe, o których mowa w art. 39a ust. 1 pkt 3.
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 15% okresowo wolnych środków Funduszu.
3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych na lokaty i inwestycje, o których mowa w ust. 1, Bank Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z Prezesem Agencji.
Art. 39h. Bank Gospodarstwa Krajowego, działając w uzgodnieniu z Prezesem Agencji, dokonuje ze środków Funduszu spłaty kredytów, wykupu obligacji oraz spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 39d ust. 2.
Art. 39i. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje Agencji, ze środków Funduszu, środki finansowe, o których mowa w art. 39d ust. 3, na zlecenie ministra właściwego do spraw transportu.
Art. 39j. Szczegółowy sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego wypłat, lokat i inwestycji ze środków Funduszu, o których mowa w art. 39f-39i, określi umowa zawarta pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Art. 39k. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego pobiera wynagrodzenie prowizyjne z tytułu prowadzenia Funduszu.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz tryb i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku ponoszone w związku z obsługą Funduszu, lokowaniem i inwestowaniem środków Funduszu.
Art. 39l. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Fund
uszu, opracowany w uzgodnieniu z Prezesem Agencji i zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw transportu,2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące w skład sprawozdania finansowego Banku.
2. Bank Gospodarstwa Krajowego składa ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw transportu, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale, informację o wysokości środków Funduszu oraz zestawienie zbiorcze operacji dokonanych za jego pośrednictwem za dany kwartał.";
25) art. 41 otrzymuje brzmienie:
Art. 41. Wybór koncesjonariusza następuje w drodze przeprowadzanego przez Agencję trójstopniowego postępowania przetargowego:
1) kwalifikacji wstępnej,
2) przetargu ograniczonego do zakwalifikowanych do złożenia
3) negocjacji umowy koncesyjnej.";
26) w art. 42:
a) w ust. 1 po wyrazach "w prasie o zasięgu krajowym" dodaje się wyrazy "oraz w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich",
b) w ust. 2 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) przedmiot działalności objęty koncesją,",
c) w ust. 3 po pkt 2dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) informacji o zakresie i formach dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu.";
27) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
"Art. 42a. Przed zaproszeniem do udziału w kwalifikacji wstępnej minister właściwy do spraw transportu, na wniosek Prezesa Agencji, przedkłada Radzie Ministrów informację o przewidywanych warunkach postępowania przetargowego oraz do akceptacji przewidywane zasady dofinansowania ze środków Funduszu, określając zakres i formę tego dofinansowania.";
28) art. 43 otrzymuje brzmienie:
"Art. 43. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, w postępowaniu przetargowym mogą uczes
tniczyć spółki akcyjne z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej o kapitale akcyjnym nie mniejszym niż równowartość 5 mln EURO, których przedmiotem przedsiębiorstwa jest, zgodnie ze statutem, wyłącznie budowa lub eksploatacja autostrad.2. Na etapie kwalifikacji wstępnej dokumentację mogą składać uczes
tnicy, którzy nie spełniają warunków określonych w ust. 1. Uczestnicy, którzy złożyli dokumentację do kwalifikacji wstępnej mogą brać udział w dalszych etapach postępowania przetargowego pod warunkiem, że po zakończeniu kwalifikacji wstępnej zostanie zarejestrowana spółka spełniająca wymogi określone w ust. 1. Projekt statutu oraz projekty aktów o zawiązaniu spółki i objęciu akcji powinny zostać złożone w dokumentacji do kwalifikacji wstępnej.";29) w art. 48 w ust. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) informacje o terminie i formie wniesienia wadium oraz o jego wysokości, zatwierdzonej na wniosek Prezesa Agencji przez ministra właściwego do spraw transportu.";
30) w art. 50 wyrazy "art. 44-46" zastępuje się wyrazami "art. 44-47";
31) po art. 50 dodaje się art. 50a-50c w brzmieniu:
"Art. 50a. Komisja przetargowa przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu i Prezesowi Agencji protokół z postępowania przetargowego, o którym mowa w art. 41 pkt 1 i 2, oraz zawiadamia oferentów o wynikach tego postępowania.
Art. 50b. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2, Agencja przeprowadza negocjacje ze spółką, której oferta została w wyniku przetargu uznana przez komisję przetargową za najkorzystniejszą.
2. Negocjacje, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone jednocześnie z więcej niż jedną spółką, w zakresie treści złożonych ofert, o ile ich oferty zostały uznane przez komisję przetargową za równorzędne.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Prezes Agencji jest obowiązany do opracowania wytycznych prowadzenia negocjacji, z uwzględnieniem w szczególności wymagań dotyczących stopnia zdolności oferenta do finansowania budowy i eksploatacji autostrady przy ograniczonym korzystaniu ze środków publicznych oraz terminu realizacji procesu inwestycyjnego.
4. Wytyczne, o których mowa w ust. 3, podlegają zatwierdzeniu przez ministra właści
wego do spraw transportu.Art. 50c. Jeżeli negocjacje nie zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy koncesyjnej w terminie 9 miesięcy od dnia ich rozpoczęcia, Prezes Agencji może, za zgodą ministra właściwego do spraw transportu,
uznać postępowanie przetargowe za bezskuteczne lub przeprowadzić negocjacje ze spółką, której oferta była druga w kolejności po ofercie najkorzystniejszej.";32) w art. 51 w ust. 1 po wyrazie "przetargu" dodaje się wyrazy "lub negocjacji umowy koncesyjnej";
33) skreśla się art. 52;
34) po art. 52 dodaje się art. 52a w brzmieniu:
"Art. 52a. 1. Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw tran
2. W przypadku, gdy negocjacje zostaną zakończone uzgodnieniem treści umowy koncesyjnej Prezes Agencji przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt koncesji i umowy koncesyjnej, wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1.";
35) art. 53 otrzymuje brzmienie:
"Art. 53. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki postępowania przetargowego oraz tryb pracy komisji przetargowej, uwzględniając w szczególności zakres przedmiotowy specyfikacji warunków kwalifikacji wstępnej, info
rmacji o warunkach przetargu oraz ofert składanych przez uczestników przetargu, a także kryteria oceny poszczególnych etapów postępowania przetargowego.36) art. 54 otrzymuje brzmienie:
"Art. 54. Koncesji udziela się spółce, z którą została uzgodniona treść umowy koncesyjnej.";
37) w art. 55:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Za udzielenie koncesji pobiera się opłatę, która może być uiszczona je
dnorazowo lub w ratach.",b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem wł
aściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość, sposób i termin uiszczenia opłaty za udzielenie koncesji, mając na uwadze przewidywaną wysokość kosztów budowy danego odcinka autostrady, określoną w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym przez oferenta, z którym została uzgodniona treść umowy koncesyjnej.";38) w art. 56 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
"6) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Funduszu, w zakresie zaakceptowanym przez Radę Ministrów,
7) wysokość i sposób uiszczenia opłaty za udzielenie koncesji.";
39) w art. 57 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) utrzymania autostrady, w zakresie określonym w art. 57a, według standardów określonych w przepisach prawa i umowie.";
40) po art. 57 dodaje się art. 57a w brzmieniu:
Art. 57a. 1. Koncesjonariusz jest obowiązany do utrzymania, modernizacji i ochrony autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tej autostrady, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Utrzymanie wchodzących w skład pasa drogowego autostrady przejazdów z przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi w części drogowej i mostowej obejmującej skarpy nasypów i wykopów, urządzenia odwadniające, nawierzchnie, torowiska, chodniki, pobocza, poręcze oraz urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, należy do zarządców właściwych dla tych dróg lub linii komunikacyjnych, w których ciągu są one zlokalizowane.";
41) w art. 58 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) niezawarcia umowy koncesyjnej w terminie 30 dni od daty, w której decyzja o udzieleniu koncesji stała się ostateczna,";
42) skreśla się art. 59;
43) w art. 60 po ust. 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Na wniosek Prezesa Agencji, minister właściwy do spraw transportu może w
4. W przypadku gdy koncesjonariusz nie usunął nieprawidłowości w terminie, o którym mowa w ust. 3, art. 58 ust. 1 stosuje się odpowiednio.";
44) w art. 61 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Minister właściwy do spraw transportu uzgadnia z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych postanowienia umowy, o której mowa w ust. 1, w zakresie dotyczącym zobowiązań finansowych Skarbu Państwa.";
45) w art. 62 w ust. 1:
a) po pkt 2 dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu:
"2a) wysokość i formy dofinansowania budowy autostrady ze środków Fu
2b) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy koncesjonariusza a Fu
ndusz.".b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia koncesjon
ariuszowi przez Agencję gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodarowania znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw,",c) w pkt 7:
- w lit d) wyrazy "Sił Zbrojnych" zastępuje się wyrazami "Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej" i dodaje się wyrazy "oraz sił zbrojnych państw sojuszniczych",
- po lit. d) dodaje się lit e) w brzmieniu:
"e) zapewnienia Policji pomieszczeń w zakresie przewidzianym w prz
d) po pkt 8 dodaje się pkt 8a i 8b w brzmieniu:
"8a) warunki dopuszczenia autostrady do eksploatacji,
8b) zakres uprawnień koncesjonariusza jako zarządcy autostrady,";
46) po art. 62 dodaje się art. 62a w brzmieniu:
"Art. 62a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, ogólne kierunki współpracy ko
47) w art. 63 otrzymuje brzmienie:
Art. 63. 1. W przypadku udzielenia koncesji wyłącznie na eksploatację autostr
ady, przepisy rozdziału niniejszego stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 2.2. Umowa koncesyjna zawarta wyłącznie na eksploatację autostrady powinna określić warunki przejęcia autostrady od jej dotychczas
owego zarządcy.".Art. 2.
W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 667, z 1995 r. Nr 141, poz. 692, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 667 i Nr 123, poz. 780, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 2 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
"1a) przejazdy po autostradach i drogach ekspresowych budowanych i eksploatowanych albo wyłącznie eksploatowanych jako płatne, okr
eślonych zgodnie z przepisami o autostradach płatnych",b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Zasady ustalania i pobierania opłat za przejazdy, o których mowa w ust. 2 pkt 1a, regulują przepisy o autostradach płatnych.".
Art. 3.
W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444, z
1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 54. poz. 254, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 141, poz. 692 i Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 54, poz. 349 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 49, poz. 484 oraz z"Art. 38a. Przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa, zarządzanych przez Lasy Państwowe, w użytkowanie Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad następuje nieodpłatnie na podstawie umowy między Dyrektorem Generalnym a Prezesem Agencji.".
Art. 4.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 i Nr ..., poz. .....) w art. 17 w ust. 1 pkt 4k otrzymuje brzmienie:
"4k) dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prowadzącego Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, Fundusz Termomodernizacji i Krajowy Fundusz Autostradowy oraz banku prowadzącego kasę mieszkaniową, stanowiące równowartość d
ochodu uzyskanego przez te Fundusze lub kasę mieszkaniową z tytułów określonych w odrębnych przepisach - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów, odpowiednio Funduszy lub kasy mieszkaniowej,";Art. 5.
W ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 131) w art. 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Nie nalicza się obowiązkowej opłaty rocznej od aktywów Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych, Funduszu Termomodernizacji oraz Krajowego Funduszu Autostradowego, utworzonych w Banku Gospodarstwa Krajowego, oraz od środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa w tym banku.".
Art. 6.
W ustawie z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. Nr 79, poz. 484 i Nr 80, poz. 511 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr ..., poz. ...) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) w pkt 2 dodaje się lit. c w brzmieniu:
"c) wykonania zobowiązań wynikających z obligacji wyemitowanych przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad,",
b) w pkt 11 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu:
"12) Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad - należy przez to rozumieć jednostkę utworzoną na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr ..., poz. ...),
13) Krajowym Funduszu Autostradowym - należy przez to rozumieć fundusz, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr ..., poz. ...)";
2) w art. 7 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Poręczenia lub gwarancje mogą być również udzielane na zobowiązania Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pod warunkiem przeznaczenia objętego nimi kredytu na zasilenie Krajowego Funduszu Autostradowego.";
3) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
"Poręczenia i gwarancje wykonania zobowiązań wynikających z obligacji" ;
4) w art. 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może udzielać, w imieniu Skarbu Państwa, gwarancji spełnienia świadczeń pieniężnych wynikających z obligacji wyemitowanych przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.";
5) w art. 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmi
eniu:"2. Poręczenia i gwarancje mogą również obejmować wykonanie zobowiązań
Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, wynikających z obligacji wyemitowanych w celu zasilenia Krajowego Funduszu Autostradowego.;6) art. 15 otrzymuje brzmienie:
"Art. 15. Z tytułu udzielenia poręczenia lub gwarancji pobierana jest opłata prowizyjna w wysokości nie wyższej niż 1% kwoty objętej poręcz
eniem lub gwarancją.";7) art. 16 otrzymuje brzmienie:
"Art. 16. Do poręczeń i gwarancji stosuje się odpowiednio przepisy art. 4, 5, 6
i 8.";Art. 7.
W ustawie z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U Nr 101, poz. 1178) w art. 14 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji autostrad płatnych oraz dróg ekspresowych, do których stosuje się przepisy o autostradach pła
Art. 8.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz ministrem właściwym do spraw transportu, po z
asięgnięciu opinii Komisji Nadzoru Bankowego, dostosuje w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, w drodze rozporządzenia, statut Banku Gospodarstwa Krajowego do przepisów ustawy, biorąc pod uwagę zasady tworzenia i wykorzystywania Funduszu.Art. 9.
1. Koncesje udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy oraz zawarte umowy koncesyjne pozostają w mocy.
2. W przypadku niezawarcia umowy koncesyjnej z koncesjonariuszem, któremu została udzielona koncesja zgodnie z przepisami dotychczasowymi, stosuje się przepisy dotychczasowe i odpowiednio zmiany wynikające z ustawy.
3. Do postępowania przetargowego wszczętego przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy.
Art. 10.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie dłużej je
dnak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie, zachowują moc dotychczasowe przepisy, o ile nie są sprzeczne z ustawą.Art. 11.
Minister właściwy do spraw transportu ogłosi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, tekst jednolity ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania tekstu jednolitego.
Art. 12.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogło
szenia.