Druk nr 364
17 marca 2000 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 73. posiedzeniu w dniu 16 marca 2000 r. ustawę o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw.
(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 16 marca 2000 r.
o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Celem ustawy jest:
- eliminacja zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla życia lub zdrowia użytko
wników- znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwienia dla międzynarodowego o
brotu towarowego,- stworzenie warunków do rzetelnej oceny wyrobów i procesów ich wytwarzania przez kompetentne i niezależne podmioty, nie powodujących nad
miernych obciążeń dla przedsiębiorców.
Art. 2.
System oceny zgodności stanowią:
1) przepisy określające wymagania oraz specyfikacje techniczne dotyczące wyr
2) podmioty: Polskie Centrum Akredytacji, jednostki certyfikujące, laboratoria i jednostki kontrolujące, o których mowa w ustawie,
3) normy regulujące działania, dotyczące instytucji wymienionych w pkt 2.
Art. 3.
1. Ocena zgodności oznacza działania zmierzające do wykazania, że należycie zide
ntyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania jest zgodny z wymaganiami, którymi są:1) zasadnicze wymagania, określone w przepisach o których mowa w art. 6, albo
2) szczegółowe wymagania, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7.
2. Ocena zgodności, o której mowa w ust. 1, jest obowiązkowa przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu.
Art. 4.
1. Dobrowolnej ocenie zgodności mogą być poddane w szczegó
lności:1) wyroby nie objęte obowiązkową oceną zgodności, o kt
órej mowa w art. 3,2) systemy zarządzania jakością, środowiskie
m, bezpieczeństwem,3) usługi,
4) kompetencje personelu.
2. Dobrowolna ocena zgodności lub jej systemy kształtowane są przez zainteresowane strony z możliwością uwzględnienia norm regulujących działania instytucji
uczestniczących w procesie oceny zgodności.
Art. 5.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) wyrobie - należy przez to rozumieć rzecz ruchomą, bez względu na stopień jej przetworzenia, przeznaczoną do wprowadzania do obrotu, z wyjątkiem nieprz
2) wprowadzeniu do obrotu - należy przez to rozumieć przekazanie wyrobu po raz pierwszy w kraju: użytkownikowi, konsumentowi bądź sprzedawcy przez pr
oducenta, jego przedstawiciela lub importera,3) sprzedawcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uczestniczy w o
brocie handlowym,4) znaku zgodności - należy przez to rozumieć zastrzeżony znak, nadawany lub stosowany zgodnie z zasadami certyfikacji, wskazujący, że zapewniono o
dpowiedni stopień zaufania, iż dany wyrób lub proces są zgodne z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,5) jednostce kontrolującej - należy przez to rozumieć jednostkę dokonującą sprawdzenia zgodności projektu wyrobu, wyrobu lub procesów ich wytwarz
ania z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,6) certyfikacie zgodności - należy przez to rozumieć dokument wykazujący, że zapewniono odpowiedni stopień zaufania, iż należycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania są zgodne z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,
7) certyfikacji zgodności - działanie trzeciej strony - jednostki certyfikującej - niezależnej od podmiotów wymienionych w pkt 2, zmierzające do wykazania, że zapewniono odpowiedni stopień zaufania, iż wyrób, proces jego wytwarzania są zgodne z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi,
8) akredytacji - należy przez to rozumieć formalne uznanie przez krajową jednos
tkę akredytującą kompetencji jednostki certyfikującej, jednostki kontrolującej lub laboratorium, do wykonywania określonych działań,9) notyfikacji - należy przez to rozumieć upoważnienie udzielone przez ministra właściwego ze względu na przedmiot oceny zgodności, akredytowanej jednostce certyfikującej, akredytowanej jednostce kontrolującej lub akredytowanemu laboratorium do podejmowania działań z zakresu oceny zgodności, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1,
10) laboratorium - należy przez to rozumieć laboratorium badawcze, laboratorium wzorcujące lub laboratorium pomiarowe,
11) zasadniczych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które spełniać musi wyrób wprowadzany do obrotu, które to wymagania określają dyrektywy UE, uchwalone zgodnie z zasadami i zawartymi w uchwale Rady Wspólnot Europejskich z dnia 7 maja 1985r. w sprawie nowego podejścia do harmonizacji technicznej oraz normalizacji, zwanych dyrektywami nowego podejścia, które to dyrektywy zostaną wprowadzone do polskiego porządku prawnego,
12) szczegółowych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania lub specyfikacje techniczne, którym musi odpowiadać wyrób wprowadzany do obrotu, między innymi wymaganiom lub specyfikacjom określonym w dyrektywach UE innych niż dyrektywy nowego podejścia, o ile te dyrektywy zostaną wprowadzone do polskiego systemu prawnego,
13) specyfikacjach technicznych - należy przez to rozumieć dokumenty określające cechy, które wyrób powinien posiadać w zakresie jakości, parametrów tec
hnicznych, bezpieczeństwa lub wymiarów, w tym, w odniesieniu do nazewnictwa, symboli, badań i metodologii badań, opakowania, znakowania i oznaczania wyrobu.
Art. 6.
1. Ocenie zgodności z wymaganiami zasadniczymi podlegają wprowadzane do obrotu wyroby, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska, określone w odrębnych ustawach oraz przepisach wydanych na podstawie ust. 2 i 3.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzeń, wymagania zasadnicze dla wyrobów, o których mowa w ust. 1, warunki i tryb dokonywania oceny zgodności oraz sposób znakowania tych wyrobów.
3. Rada Ministrów wydając rozporządzenia, o których mowa w ust. 2, określi w której fazie tworzenia wyrobu następuje ocena zgodności, stopień indywidualizacji tej oceny oraz procedury oceny zgodności (moduły). W zależności od stopnia zagrożenia stwarzanego przez wyrób, dotyczy to oceny:
1) zgodności wyrobów z zasadniczymi
wymaganiami, przeprowadzanej przez producenta, jego przedstawiciela lub importera,2) próbek lub prototypów wyrobów, przeprowadzanej przez jednostkę notyfik
owaną,3) właściwości wyrobu i kontroli czy wyrób jest zgodny z obowiązującymi wobec niego zasadniczymi wymaganiami, przeprowadzanych przez jednostkę notyf
ikowaną,4) systemu jakości u przedsiębiorcy, w tym w stadium projektowania wyrobu, przeprowadzanej przez jednostkę notyfikowaną, oraz sprawowania nadzoru przez tę jednostkę nad prawidłowym działaniem
tego systemu,5) zgodności wyrobów z certyfikowanym typem wyrobu lub z zasadniczymi w
ymaganiami, przeprowadzanej przez producenta, importera, lub jednostkę notyfikowaną w odniesieniu do każdego egzemplarza wyrobu lub na statystycznie wybranej próbce,6) zgodności każdego egzemplarza wyrobu z zasadniczymi wymaganiami, przeprowadzanej przez jednostkę notyfikowaną,
7) zgodności wyrobów z zasadniczymi wymaganiami w stadium projektowania oraz produkcji, przeprowadzanej przez jednostkę notyfikowaną,
8) zgodności wyrobów z zasadniczymi wymaganiami w stadium projektowania i produkcji oraz oceny systemu jakości produkcji, przeprowadzonej przez jednostkę notyfikowaną.
Art. 7.
1. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzeń, szczegółowe wymagania dla wyrobów,
które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także warunki certyfikacji oraz sposób znakowania tych wyrobów.2. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi, w zależności od rodzaju wyrobów, w szczególności:
1) procedury pobierania próbek,
2) sposoby identyfikacji i znakowania wyrobów,
3) metody sprawdzania składników w wyrobie,
4) opis sprzętu i wyposażenia zalecanego do stosowania w trakcie certyfikacji.
Art. 8.
Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzeń, wykaz wyrobów przeznaczonych na cele obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz służących do ochrony informacji niejawnych, których certyfikacja będzie wykonywana wyłącznie przez jednostki notyfikowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
Art. 9.
W procesie oceny zgodności, uczestniczą producenci, importerzy lub ich przedstawici
ele oraz notyfikowane jednostki certyfikujące, notyfikowane laboratoria oraz notyfikowane jednostki kontrolujące.
Art. 10.
Polskie Centrum Akredytacji, jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące i laborat
oria mogą należeć do międzynarodowych organizacji, tworzonych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie systemu oceny zgodności.
Art. 11.
Kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu, pod względem spełnienia wymagań, jest prowadzona w oparciu o odrębne przepisy.
Rozdział 2
Krajowa jednostka akredytująca
Art. 12.
1. Tworzy się Polskie Centrum Akredytacji, będące krajową jednostką akredytującą, zwane dalej "Centrum Akredytacji".
2. Centrum Akredytacji jest jednostką organizacyjną posiadającą osobowość pra
wną.3. Nadzór nad Centrum Akredytacji sprawuje Prezes Rady Ministrów.
4. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz tryb działania Centrum Akredytacji.
5. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się postanowienia Polskich Norm dotyczących jednostki akredytującej.
Art. 13.
1. Do zakresu działania Centrum Akredytacji należy w szczególności:
1) akredytowanie jednostek certyfikujących,
2) akredytowanie laboratoriów,
3) akredytowanie jednostek kontrolujących,
4) sprawowanie nadzoru nad jednostkami akredytowanymi i laboratoriami akredytowanymi w zakresie przestrzegania przez nie warunków akredytacji,
5) prowadzenie wykazu jednostek, którym udzielono akredytacji,
6) organizowanie szkoleń i prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie systemu akredytacji.
2. Centrum Akredytacji może zawierać z zagranicznymi jednostkami akredytującymi porozumienia o wzajemnym uznawaniu kompetencji akredytowanych jednostek i laboratoriów.
Art. 14.
1. Centrum Akredytacji prowadzi gospodarkę finansową, na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych dla zakładów budż
etowych.2. Przychodami Centrum Akredytacji są:
1) wpływy z działalności,
2) dotacje budżetowe, o ile wpływy z działalności nie pokrywają wydatków.
Art. 15.
1. Dyrektora Centrum Akredytacji, zwanego dalej "Dyrektorem" powołuje Prezes R
ady Ministrów na okres 5 lat spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu.2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organizację i tryb prz
eprowadzania konkursu.3. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2, określa się kryteria doboru i oceny kandydatów, skład, sposób powoływania i działania komisji konkursowej.
4. Prezes Rady Ministrów odwołuje Dyrektora przed upływem okresu, na który został powołany
, w przypadku:1) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań,
2) naruszenia podstawowych obowiązków,
5. Prezes Rady Ministrów może odwołać dyrektora przed upływem okresu, na który został powołany w przypadku popełnienia przestępstwa stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu oraz na wniosek Rady do Spraw Akredytacji w przypadku określonym w art. 16 ust. 3.
6. Do zadań Dyrektora należy:
1) reprezentowanie Centrum Akredytacji,
2) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących działalności Centrum Akred
ytacji,3) współpraca z Radą do Spraw Akredytacji, w tym zasięganie opinii Rady w sprawach, o których mowa w art. 16 ust.
2 pkt 1-3,4) przedkładanie Radzie do spraw Akredytacji rocznych sprawozdań z działaln
ości Centrum Akredytacji.7. Wynagrodzenie Dyrektora ustala Prezes Rady Ministrów.
8. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, zasady wyn
agradzania pracowników Centrum Akredytacji.
Art. 16.
1. Przy Centrum Akredytacji działa Rada do Spraw Akredytacji, zwana dalej "Radą" będąca, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 2,
organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora w sprawach należących do zakresu działania Centrum Akredytacji.2. Do zadań Rady należy w szczególności opiniowanie:
1) stanu i kierunków rozwoju akredytacji,
2) działalności merytorycznej Centrum Akredytacji,
3) wewnętrznych procedur i instrukcji związanych z akredytacją prowadzoną przez Centrum Akred
ytacji,4) rocznych sprawozdań z działalności Centrum Akredytacji.
3. W przypadku negatywnej oceny działalności Centrum Akredytacji Rada może w
ystąpić do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o odwołanie Dyrektora.4. Kadencja Rady trwa 5 lat.
5. W skład Rady wchodzą proporcjonalnie, nie więcej niż 25 osób, w liczbie zape
wniającej brak dominacji którejkolwiek ze stron i są to osoby reprezentujące organy administracji rządowej, krajową jednostkę normalizacyjną oraz ogólnopolskie organizacje: konsumenckie, pracodawców, gospodarcze i naukowo-techniczne.6. Prezes Rady Ministrów na wniosek odpowiednich stron, o których mowa w ust. 5, powołuje
oraz odwołuje członków Rady.7. Przewodniczącego i jego dwóch zastępców wybiera Rada spośród swego grona.
8. Organizację i tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
Art. 17.
1. Przy Centrum Akredytacji działa Komitet Odwoławczy, rozpatrujący odwołania w sprawach odmowy udzielenia akredytacji, ograniczenia zakresu akredytacji, zawi
eszenia lub cofnięcia akredytacji.2. Komitet Odwoławczy powoływany jest przez Radę na okres jej kadencji. Równ
ocześnie Rada wyznacza Przewodniczącego Komitetu Odwoławczego.3. Członkami Komitetu Odwoławczego mogą być osoby posiadające wysoki stopień wiedzy z zakresów objętych akredytacją
- eksperci.4. W przypadku gdy rozpatrzenie odwołania wymaga szczególnej wiedzy, lub w ro
zpatrywanej dziedzinie nie ma ekspertów wśród stałych członków Komitetu Odwoławczego, Przewodniczący może powołać w skład zespołu rozpatrującego sprawę dodatkowego eksperta.5. Szczegółowy tryb działania Komitetu Odwoławczego, sposób powoływania i odw
oływania poszczególny jego członków oraz tryb rozpatrywania odwołań określi regulamin uchwalony przez Radę.
Art. 18.
Obsługę organizacyjną Rady oraz Komitetu Odwoławczeg
o zapewnia Centrum
Rozdział 3
Akredytacja
Art. 19.
1. Akredytacja jest udzielana przez Centrum Akredytacji na wniosek zainteresowanej jednostki certyfikującej lub jednostki kontrolującej, zwanych dalej jednostkami
, lub laboratorium, po stwierdzeniu, że jednostka ta lub laboratorium spełniają wymagania i warunki określone w Polskich Normach.2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie jednostki lub laboratorium ubiegających się o akredytację, ich si
edzibę i adres,2) numer w rejestrze właściwym dla jednostki wnioskującej lub laboratorium,
3) określenie wnioskowanego zakresu akredytacji.
3. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1.
4. Centrum Akredytacji dokonuje czynności sprawdzających czy wnioskodawca spełnia wymagania określone w Polskich Normach.
5. Dokumentem potwierdzającym udzielenie akredytacji jest certyfikat akredytacji.
6. Certyfikat akredytacji, o którym mowa w ust. 5, zawiera:
1) oznaczenie jednostki udzielającej ak
redytacji,2) oznaczenie jednostki albo laboratorium, ich siedziby i adresu,
3) numer i oznaczenie certyfikatu akredytacji,
4) wskazanie Polskiej Normy, która była podstawą wydania certyfikatu,
5) zakres udzielonej akredytacji oraz okres jej ważności
,6) datę wydania i podpis Dyrektora.
7. W okresie ważności certyfikatu akredytacji, Centrum Akredytacji sprawuje nadzór nad jednostką akredytowaną lub laboratorium akredytowanym w zakresie udzielonej akredytacji.
Art. 20.
Na ważność akredytacji nie wpływa zmiana statusu prawnego akredytowanej jednostki lub laboratorium, o ile te zmiany nie wpływają na wykonywanie czynności objętych akr
edytacją.
Art. 21.
1. W przypadku stwierdzenia naruszenia wymagań lub zakresu akredytacji, Centrum Akredytacji może ograniczyć zakres akredytacji, zawiesić akredytację lub dokonać jej cofnięcia.
2. Ograniczenie zakresu akredytacji następuje, jeżeli jednostka akredytowana lub laboratorium akredytowane nie spełnia niektórych wymagań określonych w certyfikacie akredytacji, natomiast jest w stanie wykonywać inne czynności objęte akredytacją.
3. Zawieszenie akredytacji następuje, jeżeli jednostka akredytowana lub laboratorium akredytowane nie jest w stanie okresowo prowadzić działalności w zakresie udzielonej akredytacji.
4. Cofnięcie akredytacji następuje w przypadku rażącego naruszenia przez jednostkę akredytowaną lub laboratorium akredytowane wymagań określonych w certyfikacie
akredytacji.
Rozdział 4
Odwołania
Art. 22.
1. W przypadku odmowy udzielenia akredytacji, ograniczenia zakresu akredytacji, zawieszenia lub cofnięcia akredytacji, jednostce lub laboratorium przysługuje odwołanie.
2. Odwołanie wnosi się do Komitetu Odwoławczego, o którym mowa w art. 17, w terminie 14 dni od dnia trzymania zawiadomienia o odmowie udzielenia, ogran
iczeniu zakresu, zawieszeniu lub cofnięciu akredytacji.3. Nadanie pisma z odwołaniem w polskim urzędzie pocztowym lub w polskim urzędzie konsularnym jest równoznaczne z wniesieniem go do Komitetu Odwoławcz
ego.
Art. 23.
Stronami postępowania odwoławczego są: jednostka lub laboratorium wnoszące odw
ołanie i Centrum Akredytacji.
Art. 24.
1. Odwołanie rozpatruje zespół trzech ekspertów Komitetu Odwoławczego, wyzn
aczony przez Przewodniczącego Komitetu Odwoławczego.2. Komitet Odwoławczy zapewnia stronom udział w postępowaniu i umożliwia prz
eprowadzenie dowodów oraz wypowiedzenie się w sprawie przed jej rozstrzygnięciem.3. Zespół ekspertów powinien rozpatrzyć odwołanie w ciągu 60 dni od dnia jego doręczenia Komitetowi Odwoławczemu.
Rozdział 5
Notyfikacja
Art. 25.
1. Akredytowane jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące lub laboratoria mogą ubiegać się o udzielenie notyfikacji.
2. Notyfikacji udziela, odpowiednio, minister właściwy ze względu na przedmiot oc
eny zgodności lub Szef Urzędu Ochrony Państwa, zwani dalej Ministrem, w drodze decyzji administracyjnej.3. Notyfikacja może być udzielona na wniosek jednostki lub laboratorium, które
spełniają łącznie następujące warunki:1) posiadają akredytację udzieloną przez Centrum Akredytacji, w zakresie okr
eślonym we wniosku o udzielenie notyfikacji,2) posiadają ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w wysokości odp
owiedniej dla ryzyka związanego z prowadzoną działalnością,3) odpowiadają wymaganiom, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 2, lub wymaganiom określonym w odrębnych przepisach.
4. Warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie dotyczy jednostek akredytowanych i laboratoriów wykonujących czynności w zakresie wyrobów wykorzystywanych na cele obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz służących do ochrony informacji nieja
wnych.5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) oznaczenie jednostki lub laboratorium ubiegających się o notyfikację, ich si
edziby i adresu,2) numer w rejestrze właściwym dla wnioskującej jednostki lub labora
torium,3) określenie wnioskowanego zakresu notyfikacji,
6. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w ust. 3.
7. Minister może odmówić udzielenia notyfikacji ze względu na zagrożenie bezpi
eczeństwa i obronności Państwa lub innego ważnego interesu publicznego.8. W przypadku stwierdzenia przez Ministra naruszenia warunków notyfikacji, o których mowa w ust. 3, w zależności od charakteru i znaczenia naruszenia, Minister może, w drodze decyzji administracyjnej, ograniczyć zakres notyfikacji lub cofnąć notyfikację.
9. Informacje o udzieleniu i cofnięciu notyfikacji, zakresie notyfikacji oraz wszelkich jego zmianach podlegają ogłoszeniu w drodze obwieszczenia Ministra w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
10. Niezależnie od ogłoszenia, o którym mowa w ust. 9, Minister powiadamia o decyzji odpowiednie instytucje zagraniczne w zakresie wynikającym z zobowiązań mię
dzynarodowych.
Art. 26.
Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności s
prawuje nadzór nad notyfikowanymi jednostkami i laboratoriami w zakresie przestrzegania wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 6 ust. 2 lub w przepisach odrębnych.
Art. 27.
1. Minister jest uprawniony do kontroli jednostek notyfikowanych i laboratoriów notyfikowanych w zakresie spełniania warunków określonych w art. 25 ust. 3.
2. Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego przez Ministra.
3. Osoby upoważnione przez Ministra do dokonania kontroli są uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu jednostki notyfikowanej lub laboratorium notyfikowanego, w dniach i godzinach ich pracy,
2) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów związanych z działalnością objętą notyfikacją.
4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
5. Minister może upoważnić do dokonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ wyspecjalizowany w przeprowadzaniu kontroli działalności objętej notyf
ikacją.
Rozdział 6
Opłaty
Art. 28.
1 Za czynności związane z oceną zgodności wyrobów, o której mowa art. 3 ust. 1,
akredytacją i notyfikacją pobiera się opłaty.2. Opłaty o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, określi w drodze rozporządzenia, sposób ustalania opłat za czynności, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem uzasadnionych kosztów.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, może określić w drodze rozporządzenia, maksymalne wys
okości opłat, o których mowa w ust. 1.
Rozdział 7
Ocena zgodności wyrobów
Art. 29.
1. Producent, jego przedstawiciel lub importer, który poddał wyrób lub proces jego wytwarzania sprawdzeniu czy zgodny jest z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi i uzyskał potwierdzenie zgodności, może wystawić deklarację zgodności i opatrzyć wyrób znakiem zgodności.
2. Sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1, musi odpowiadać co najmniej warunkom modułu, określonego w przepisach o których mowa w art. 6 ust. 2 i 3.
Art. 30.
W deklaracji zgodności wyrobu jego producent, przedstawiciel lub importer oświadcza na swoją wyłączną odpowiedzialność, że wprowadzon
y do obrotu wyrób zgodny jest w wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi.
Art. 31.
Producent, jego przedstawiciel lub importer wykazują zgodność wyrobów lub procesów ich wytwarzania z wymaganiami odpowiednich norm. Dopuszcza się wykazanie takiej zgodności również poprzez przeprowadzenie wystarczających innych dowodów, p
otwierdzających spełnienie wymagań właściwych dla stwarzanego przez wyrób stopnia zagrożenia.
Art. 32.
1. Badań wyrobów dokonują notyfikowane laboratoria, jeżeli wymagane jest badanie prowadzone przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy.
2. Sprawdzenia zgodności wyrobów z wymaganiami dokonują notyfikowane jednostki kontrol
ujące.3. Certyfikacji wyrobów dokonują notyfikowane jednostki certyfikujące. Pozytywny wynik oceny zgodności dokonanej przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą st
anowi podstawę do wydania certyfikatu zgodności.
Art. 33.
Zasady działania akredytowanych laboratoriów, jednostek kontrolujących i certyfikujących oraz informacje, które muszą być zawarte w deklaracji zgodności, określają Po
lskie Normy.
Art. 34.
Znak zgodności może być nadany wyłącznie wyrobom, które uzyskały potwierdzenie zgodności z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi i dla których wydana zost
ała deklaracja zgodności.
Art. 35.
Akredytowane jednostki i laboratoria mogą żądać od producenta, jego przedstawiciela lub importera przekazania dokumentacji technicznej i informacji tylko w zakresie koniecznym dla dokonania czynności z zakresu oceny zgodności.
Art. 36.
Akredytowane jednostki i laboratoria są zobowiązane do ochrony informacji poufnych dotyczących badanych lub certyfikowanych wyrobów, procesów ich wytwarzania lub usług.
Rozdział 8
Sankcje za naruszenie przepisów ustawy
Art. 37.
1. Kto wiedząc, że wyrób lub proces jego wytwarzania nie są zgodne z wymaganiami lub specyfikacjami technicznymi nadaje wyrobowi znak zgodności, podlega karze grzywny do 100.000 zł.
2. Tej samej karze podlega ten, kto bez wymaganych uprawnień nadaje znak zgodn
ości.
Rozdział 9
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 38.
W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668, Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 217 otrzymuje brzmienie:
"Art. 217. Niedopuszczalne jest wyposażanie stanowisk pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności określonych w odrębnych przepisach.";
2) w art. 2376:
a) skreśla się § 2,
b) § 3 otrzymuje brzmienie:
"§3. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.";
3) w art. 283 w § 2 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3) wbrew obowiązkowi wyposaża stanowiska pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,
4) wbrew obowiązkowi dostarcza pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności.".
Art. 39.
W ustawie z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz.U. Nr 36, poz. 202, z 1995 r. Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 64, poz. 406, Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 943) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 w ust. 3 skreśla się wyraz "normami" i następujący po tym wyrazie przecinek;
2) w art. 5 skreśla się wyraz "normami" i następujący po tym wyrazie przecinek;
3) art. 7 otrzymuje brzmienie:
"Art. 7. 1. Dokumentacja techniczna, na podstawie której będą wytwarzane
urządzenia techniczne z zamiarem wprowadzenia ich do obrotu, wymaga uzgodnienia z właściwym organem dozoru technicznego.2. Uzgadniając dokumentację ustala się formę wykonywania dozoru technicznego.";
4) w art. 8 w ust. 2 skreśla się wyrazy "przeprowadzeniu niezbędnych badań i";
5) skreśla się art. 10;
6) w art. 12 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Jeżeli bezpieczeństwo eksploatacji urządzenia technicznego uzasadnia zmianę formy wykonywania dozoru technicznego, organ dozoru technicznego może ustalić dla tego urządzenia inną formę wykonywania dozoru technicznego, która uwzględniać będzie warunki eksploatacji tego urządzenia.";
7) w art. 23:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy "i norm",
b) w pkt 9 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw gospodarki.";
8) w art. 33 dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:
"3. Dokumenty potwierdzające kompetencje wytwarzającego do wytwarzania urządzeń technicznych, jak również materiałów i elementów stosowanych do ich budowy, wydane za granicę mogą być uznane przez organ dozoru technicznego, jeżeli będą spełniały wymagania bezpieczeństwa.
4. Dokumenty wydane za granicą, stwierdzające wykonanie badań budowy i przeprowadzenie kontroli stanu urządzenia technicznego, mogą być uznane przez organ dozoru technicznego jeżeli:
1) przewidują to odpowiednie porozumienia, zawarte między Urzędem Dozoru Technicznego a właściwą w danym państwie instytucją wykonującą funkcją dozoru technicznego lub
2) wymagania techniczne, na których podstawie urządzenie zostało zaprojektowane i wytworzone, zapewniają bezpieczeństwo nie mniejsze niż polskie przepisy w zakresie dozoru technicznego.
5. Uznanie dokumentów, o których mowa w ust. 3 i 4, nie zwalnia od obowiązku określonego w art. 12 ust. 1.";
9) w art. 34 skreśla się ust. 3 i 4.
Art. 40.
W ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997
r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115 oraz z 1999 r. Nr 28 poz. 255 i 256, Nr 84 poz. 935) w art. 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:"3. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, standardy postępowania i procedury medyczne wykonywane w zakładach
opieki zdrowotnej w celu zapewnienia właściwego poziomu i jakości świadczeń zdrowotnych.".
Art. 41.
W ustawie z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo o miarach (Dz.U. Nr 55, poz. 248, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 121, poz. 770) art. 12 otrzymuje brzmienie:
"Art. 12. Prezes Urzędu może powierzyć uwierzytelnianie określonych przyrzą
dów pomiarowych akredytowanym laboratoriom.".
Art. 42.
W ustawie z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz.U. Nr 55, poz. 251, z 1995 r. Nr 95, poz. 471 oraz z 1997 r. Nr 121, poz. 770) w art. 20 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) znakiem zgodności w rozumieniu ustawy z dnia .... 2000 r. o systemie
oceny zgodności, akredytacji oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr ..., poz. ...),".
Art. 43.
W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726, z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 41 poz. 412, Nr 49, poz. 483 i Nr 62, poz. 682) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 pkt 18 otrzymuje brzmienie:
"18) wyrobie budowlanym - należy przez to rozumieć wyrób w rozumien
iu przepisów o ocenie zgodności, wytworzony w celu wbudowania, wmontowania, zainstalowania lub zastosowania w sposób trwały w obiekcie budowlanym.";2) w art. 5 ust. 1 pkt 1 i w art. 10 ust. 1 wyrazy "wymagania podstawowe" zastępuje się wyrazami "wymagania
zasadnicze".
Art. 44.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 54 poz. 348, Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 1999 r. Nr 88, poz. 980 i Nr 91, poz. 1042) w art. 52 wprowadza się następujące zmiany:
1) skreśla się ust. 3;
2) w ust. 4 w pkt 2 na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się w
yrazy "oraz wzory etykiet".
Art. 45.
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1115 i poz. 1126) w art. 9 w ust. 4 wyrazy "Polskie Centrum Badań i Certyfikacji" skreśla się.
Rozdział 10
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 46.
1. Znosi się Polskie Centrum Badań i Certyfikacji utworzone na podstawie u
stawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz.U. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 70, poz. 776).2. Sprawy należące do Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji przechodzą do właśc
iwości Polskiego Centrum Akredytacji oraz spółki, o której mowa w art. 47 ust. 1.3. Minister właściwy do spraw gospodarki ustali podział mienia Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji pomiędzy Polskie Centrum Akredytacji i spółkę, o której m
owa w art. 47 ust. 1.4. Polskie Centrum Akredytacji przejmie, odpowiednio do zakresu swego działania:
1) pracowników, wierzytelności i zobowiązania po Polskim Centrum Badań i Certyfikacji,
2) pracowników, wierzytelności i zobowiązania Głównego Urzędu Miar oraz sprawy należące do właściwości Prezesa Głównego Urzędu Miar - w zakresie akredytacji laboratoriów pomiar
owych.Art. 47.
1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa utworzy jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.
2. Do zakresu działania spółki, o której mowa w ust. 1, należeć będzie badanie i certyfikacja wyrobów, certyfikacja systemów zarządzania, szkolenie i certyfikacja personelu.
3. Spółka, o której mowa w ust. 1, przejmie odpowiednio do zakresu swego działania pracowników oraz wierzytelności i zobowiązania po Polskim Centrum Badań i Certyfikacji.
Art. 48.
1. Zachowują moc:
1) dotychczasowe certyfikaty, w tym akredytacji, wydane na podstawie odrębnych przepisów, do upływu określonego w nich terminu ważności,
2) porozumienia o wzajemnym uznawaniu raportów z badań i certyfikatów zawarte przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji z zagranicznymi organizacjami,
3) zweryfikowane deklaracje zgodności producentów stwierdzające na ich w
yłączną odpowiedzialność, że wyroby, procesy lub usługi są zgodne z określoną normą lub z przepisami odrębnymi.2. Prawa i zobowiązania objęte porozumieniami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prz
echodzą na jednoosobową spółkę Skarbu Państwa Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.
Art. 49.
1. Postępowania wszczęte i nie zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy przejmują odpowiednio do zakresu swojego działania Polskie Centrum Akredytacji i spółka, o której mowa w art. 47 ust. 1.
2. W sprawach wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 50.
Traci moc ustawa z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz.U. z 1993 r. Nr 55, poz. 250, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1997 r. Nr 104, poz. 661 i Nr 121, poz. 770, oraz z 1999 r. Nr 70, poz. 776).
Art. 51.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 6 ust. 1, art. 9-10, art. 12-45, art. 46 ust. 1 i 2 oraz ust. 4, art. 47 ust. 2 i 3 oraz art. 48-50, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.,
2) art. 46 ust. 3 oraz art. 47 ust. 1, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca
2002 r.