Druk nr 332
28 grudnia 1999 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam z
aszczyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 68. posiedzeniu w dniu 23 grudnia 1999 r. ustawę budżetową na rok 2000.(-) Maciej Płażyński
USTAWA BUDŻETOWA
NA ROK 2000
z dnia 23 grudnia 1999 r.
Art. 1.
1. Dochody budżetu państwa ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1,
na kwotę 140.909.815 tys. zł.
2. Wydatki budżetu państwa ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2,
na kwotę nie wię
3. Deficyt budżetu państwa ustala się na kwotę nie większą niż 15.400.000 tys. zł.
Art. 2.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi oraz wydatki nimi finansowane w kwocie 2.488.464 tys. zł, określa załącznik nr 3.
Art. 3.
Ustala się przychody budżetu państwa na kwotę 118.243.846 tys. zł, a rozchody budżetu państwa na kwotę nie większą niż 102.843.846 tys. zł, z tytułów wymienionych w załąc
zniku nr 4.
Art. 4.
Źródłem pokrycia pożyczkowych potrzeb budżetu państwa, w tym deficytu budżetu państwa, są środki pozostające na rachunku budżetu państwa w dniu 31 grudnia 1999 r., prz
ychody z tytułu sprzedaży skarbowych papierów wartościowych, przychody z prywatyzacji, w tym uzyskane w 1999 r., przychody z tytułu kredytów i pożyczek zagranicznych oraz przychody z innych tytułów.
Art. 5.
1. Przyrost zadłużenia na dzień 31 grudnia 2000 r. z tytułu emisji i wykupu skarbowych papierów wartościowych w kraju, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 30.000.000 tys. zł.
2. Przyrost zadłużenia z tytułu zaciągniętych w 2000 r. kredytów, uzyskanych pożyczek zagranicznych i z tytułu emisji skarbowych papierów wartościowych, nie może prz
ekroczyć kwoty 5.970.000 tys. zł, w tym z tytułu emisji skarbowych papierów wartościowych, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 2.985.000 tys. zł.3. Limity określone w ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do kredytów i pożyczek zagr
anicznych oraz emisji skarbowych papierów wartościowych w kraju i za granicą przeznaczonych na sfinansowanie spłaty, w tym przedterminowej, lub zamiany zobowiązań Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem, że wartość nominalna nowo zaciągniętych zobowiązań, na wymienione cele, nie przekroczy kwoty 24.000.000 tys. zł.
Art. 6.
1. Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do sprzedaży akt
ywów finansowych odzyskanych w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.2. Przychody uzyskane ze sprzedaży aktywów określonych w ust. 1, mogą być przezn
aczone wyłącznie na spłaty, w tym przedterminowe, zobowiązań Skarbu Państwa.
Art. 7.
Poręczenia i gwarancje mogą być udzielane przez Skarb Państwa w 2000 r. do kwoty 18.000.000 tys. zł, w tym gwarancje naprawienia szkód - do kwoty 1.000.000 tys. zł.
Art. 8.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do udzielania ze środków budżetu państwa:
1) kredytów i pożyczek rządom innych krajów na sfinansowanie importu z Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług - do kwoty 976.125 tys. zł,
2) pożyczek Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. - na wypłatę gwarantowanych przez Skarb Państwa odszkodowań z tytułu ubezpieczenia ko
3) pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych - na wypłatę świadczeń gwara
ntowanych przez państwo - do kwoty 2.000.000 tys. zł,4) pożyczek dla Kas Chorych - na zapewnienie płynności finansowej - do łącznej kwoty nie przekraczającej 1.000.000 tys. zł.
Art. 9.
Ustala się w 2000 r. limit ubezpieczeń kontraktów eksportowych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpiecz
eniach kontraktów eksportowych (Dz.U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 154, Nr 79, poz. 484 i Nr 121, poz. 770) - na kwotę 3.400.000 tys. zł.
Art. 10.
1. Przychody, wydatki i rozliczenia z budżetem państwa państwowych zakładów budż
etowych, gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i środków specjalnych wynoszą:1) przychody własne 4.472.005 tys. zł,
2) dotacje z budżetu, w ujęciu kasowym 29.798 tys. zł,
3) wydatki, bez wpłat do budżetu 4.351.681 tys. zł,
4) wpłaty do budżetu, w ujęciu kasowym 97.057 tys. zł.
2. Zestawienie przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa, wydatków oraz wpłat do budżetu państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych pań
Art. 11.
Ustala się plany finansowe państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 6.
Art. 12.
Wykaz inwestycji wieloletnich określa załącznik nr 7.
Art. 13.
Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, określa z
ałącznik nr 8.Art. 14.
Ustala się dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gmin polegających na w
ypłacie dodatków mieszkaniowych na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 1998 r. Nr 120, poz. 787 i Nr 162, poz. 1119 oraz z 1999 r. Nr , poz. ) w wysokości 550.000 tys. zł.
Art. 15.
Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 651.700 tys. zł, z tego na dopłaty do:
1) krajowych przewozów pasażerskich na wyrównanie przewoźnikom kolejowym
2) podręczników szkolnych do kształcenia zawodowego i podręczników akademi
ckich 11.540 tys. zł,3) samochodów osobowych sprzedawanych w ramach przedpłat 3.800 tys. zł,
4) posiłków sprzedawanych w barach mlecznych 19.700 tys. zł,
5) utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych 9.000 tys. zł.
Art. 16.
Ustala się dotacje przedmiotowe na dofinansowanie kosztów niektórych zadań w zakresie postępu biologicznego w rolnictwie, upowszechniania doradztwa rolniczego, zwalczania zakaźnych chorób zwierząt oraz badań pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego, monitoringu jakości gleb, roślin, produktów rolniczych i spożywczych, prac geodezyjno-urządzen
iowych na potrzeby rolnictwa, nawozów wapniowych, chemizacji rolnictwa i ochrony roślin uprawnych, produkcji rolnej metodami ekologicznymi, monitorowania dostępu polskich artykułów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych i wielkości importu - w wysokości 440.588 tys. zł.
Art. 17.
Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe oraz kwoty dotacji zawiera załącznik nr 9.
Art. 18.
Zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa zawi
era załącznik nr 10.
Art. 19.
1. Upoważnia się Wojewodę Lubuskiego do przekazania dotacji podmiotowej w wysokości 2.682 tys. zł na działalność Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki S.A.
2. Zobowiązuje się Radę Ministrów do przekazania komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu sprawozdania Wojewody Lubuskiego z wykorzystania środków dotacji, o której mowa w ust. 1, w terminie określonym dla przedłożenia sprawozdania z wykonania budżetu państwa.
Art. 20.
Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe", na liniach kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 480.430 tys. zł.
Art. 21.
1. W budżecie państwa tworzy się rezerwy w wysokości:
1) 61.720 tys. zł - na dotacje przeznaczone na wspieranie realizacji lokalnych pr
ogramów restrukturyzacyjnych,2) 50.300 tys. zł - na dotacje przeznaczone na dofinansowanie inwestycji infrastru
kturalnych, realizowanych jako zadania własne gmin w systemie robót publicznych w powiatach (gminach) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym,3) 456.000 tys. zł - na usuwanie skutków powodzi,
4) 536.608 tys. zł - finansowane kredytem na usuwanie skutków pow
odzi,5) 427.543 tys. zł - finansowane kredytami na infrastrukturę drogową i port
ową,6) 234.270 tys. zł - finansowane kredyt
em na program aktywizacji obszarów wiejskich, w tym 30.000 tys. zł na dofinansowanie i działanie grup producenckich,7) 12.300 tys. zł - na dotacje przeznaczone na dofinansowanie inwestycji określonych w programie współpracy przygranicznej,
8) 30.610 tys.
zł - na budowę i modernizację drogowych przejść granicznych.2. Podziału rezerw wymienionych w ust. 1 dokonuje minister właściwy do spraw fina
nsów w porozumieniu z właściwymi dysponentami części budżetowych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
Art. 22.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 100.000 tys. zł.
Art.
23.1. Ustala się limity zatrudnienia, wynagrodzenia i rezerwę na podwyżki dla pracowników państwowej sfery budżetowej, zgodnie z załącznikami nr 11
i 12.2. Kwoty bazowe, o których mowa w art. 29 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształt
owaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr ..., poz. ...) wynoszą dla:1) osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, członków korpusu służby cywilnej, etatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych, sąd
owych kuratorów zawodowych, komorników sądowych, asesorów i aplikantów sądowych i prokuratorskich oraz funkcjonariuszy Służby Celnej - 1.490,30 zł,2) sędziów i prokuratorów - 1.211,50 zł,
3) żołnierzy i funkcjonariuszy, którzy podjęli służbę przed dniem 1 stycznia 1999 r. - 1.211,50 zł,
4) żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, którzy podjęli służbę po dniu 1 stycznia 1999 r. - 1.446,70 zł.
3. Średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w
ynosi 106,7%.4. Tworzy się rezerwy dla państwowych jednostek budżetowych na:
1) zwiększenia wynikające ze zmian organizacyjnych i nowych zadań:
a) wynagrodzeń - w wysokości 9.600 tys. zł,
b) limitów zatrudnienia dla 400 osób,
2) zwiększenie wynagrodzeń - w wysokości 5.200 tys. zł - przeznacz
onych na:a) wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk pań
stwowych,b) wypłaty nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, odpraw związanych z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za nie wykorzystany urlop wypoczynkowy dla:
- osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
- jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżet
5. Podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej nastąpi od dnia 1 stycznia 2000 r.
6. Podziału rezerwy, o której mowa w ust. 1, dokona Rada Ministrów.
7. Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonywania przeniesień kwoty środków na uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy pomiędzy częściami i działami odpowiednio na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawi
edliwości, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
Art. 24.
Ustala się dla służby cywilnej:
1) limit mianowań urzędników 2800 osób,
2) limity i środki na wynagrodzenia - w wysokości 2.392.275 tys. zł,
3) środki na szkolenia - w wysokości 17.470 tys. zł.
Art. 25.
Ustala się wskaźniki, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774 i Nr 72, poz. 801 i 802):
1) wzrost emerytur i rent - 6,0%,
2) wskaźnik realnej przeciętnej emerytury i renty brutto w odniesieniu do śre
dniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 100,3%,3) wskaźnik waloryzacji emerytur i rent od dnia 1 czerwca 2000 r. - 104,3%,
4) średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów - 105,4%,
5) średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 105,7%,
6) średnioroczny wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowe
j - 107,7%.
Art. 26.
Wysokość odpisu, o którym mowa w art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 październ
ika 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887, Nr 162 poz. 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802 i Nr 78, poz. 875), wynosi 2.734.200 tys. zł.
Art. 27.
Kwota wydatków na prewencję rentową, o których mowa w art. 57 ustawy wymienionej w art. 26, wynosi 87.310 tys. zł.
Art. 28.
Należności, o których mowa w art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 26, z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych skł
adek na otwarte fundusze emerytalne ustala się na 0,76% przypisu składek.
Art. 29.
Prognozowane na 2000 r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej wynosi 1.826 zł.
Art. 30.
Odpis od funduszu emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wynosi 331.200 tys. zł.
Art. 31.
Wpływy, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o wykorzystaniu wpływów z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą systemu ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 106, poz. 673), określa się na kwotę 11.000.000 tys. zł.
Art. 32.
Ustala się etaty Policji w liczbie 102.795.
Art. 33.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 150, poz. 983) ustala się wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem oraz ochroną dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych a także zarządzaniem nimi - w wysokości 3.860.000 tys. zł.
Art. 34.
1. Wydatki budżetowe w kwocie 1.459.233 tys. zł, ujęte w budżecie państwa w części, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, przeznaczone na realizację pr
ogramów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie mogą być wykorzystane na inne cele.2. W przypadku wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych w dziale obrona narodowa upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ic
h przeznaczenia na realizację programów, o których mowa w ust. 1.
Art. 35.
Przychody z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego przeznaczone na jego restrukturyzację a także na proces modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczyp
ospolitej Polskiej, określa się na kwotę 95.000 tys. zł.
Art. 36.
1. Wydatki budżetowe w kwocie 1.826.500 tys. zł, ujęte w budżecie państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki, przeznacza się na realizację programów:
1) reformy gó
rnictwa węgla kamiennego w kwocie 1.786.500 tys. zł,z tego na:
a) likwidację kopalń 454.500 tys. zł,
b) restrukturyzację zatrudnienia 1.118.700 tys. zł,
w tym: na spłatę pożyczek zaciągniętych w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. 50.000 tys. zł,
c) usuwanie szkód górniczych wywołanych reaktywacją starych zrobów 30.000 tys. zł,
d) ekwiwalenty pieniężne za deputaty węglowe dla emerytów i rencistów górni
ctwa wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych 100.000 tys. zł,e) deputaty węglowe przysługujące emerytom i rencistom górniczym kopalń całkowicie likwidowanych 29.000 tys. zł,
f) renty wyrównawcze przysługujące od kopalń całkowicie likwidowanych 20.000 tys. zł,
g) tworzenie nowych miejsc pracy w
gminach górniczych 20.000 tys. zł,h) monitorowanie przebiegu postępowania oddłużeniowego, zmian stanu z
atrudnienia oraz nadzorowanie i kontrolę wydatkowania środków budżetowych 9.800 tys. zł,i) utrzymanie biur pomocy zawodowej Górniczej
Agencji Pracy Sp. z o.o. 2.500 tys. zł,j) obsługę wypłat ekwiwalentów, o których mowa w lit. d), dokonywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych 2.000 tys. zł,
2) restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali - na restrukturyzację zatrudni
enia w kwocie 40.000 tys. zł.2. Wydatki określone w ust. 1 nie mogą być wykorzystane na inne cele.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego,
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb udzielania i sposób wykorzystania dotacji przeznaczonych na finansowanie restrukturyzacji zatrudnienia w przemyśle hutnictwa żelaza i stali oraz warunki uzyskania uprawnień, zasady i tryb przyznawania, ustalania kwot, obliczania i wypłacania osłon socjalnych dla pracowników przemysłu hutnictwa żelaza i stali w ramach dotacji ujętych w budżecie państwa w części, o której mowa w ust. 1.
Art. 37.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb udzi
elania oraz sposób wykorzystania dotacji w kwocie 170.730 tys. zł, przeznaczonej dla górnictwa siarki, soli, rud cynku i ołowiu, barytu i węgla brunatnego wydobywanego metodą głębinową, ujętej w budżecie państwa w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego oraz ministrem właściwym do spraw finansów,
określi, w drodze rozporządzenia, warunki uzyskania uprawnień, sposób obliczania oraz szczegółowe zasady i tryb wypłacania osłon socjalnych z tytułu urlopów górniczych i zasiłków socjalnych dla zatrudnionych pod ziemią pracowników górnictwa, o którym mowa w ust. 1, w ramach dotacji, o której mowa w ust. 1.
Art. 38.
1. Upoważnia się dysponentów części budżetu państwa, w których zostały zaplanowane niepodatkowe dochody budżetu państwa, do:
1)
odpłatnego zlecania jednostkom organizacyjnym, innym niż organy administracji państwowej, w tym również bankom, poboru niepodatkowych należności budżetu państwa z tytułu:a) przejściowego wykupu odsetek od kredytów mieszkaniowych,
b) spłat pożyczek ze znie
2) przeznaczenia do 4% dochodów, zrealizowanych w trybie określonym w pkt 1, na pokrycie kosztów związanych z poborem tych d
ochodów.2. Upoważnia się państwowe jednostki budżetowe realizujące, w drodze egzekucji adm
inistracyjnej, dochody budżetu państwa (nie będące podatkami) do przeznaczania 5% uzyskanych dochodów na opłacenie należnej organom egzekucyjnym opłaty określonej w art. 66 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1126).
Art. 39.
Dochody uzyskane z
e sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz komend głównych i wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej i Policji przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży, likwidacji sprzętu i jego odtworzenia, a 5% przekazuje się do budżetu państwa.
Art. 40.
Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, określonej w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, po
z. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, poz. 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636).
Art. 41.
1. W 2000 r. będą realizowane zobowiązania budżetu państwa z tytułu dopłat do należn
ego bankom oprocentowania kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów:1) z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom op
rocentowania od kredytów (Dz.U. Nr 50, poz. 217),2) z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finans
owania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz.U. Nr 24, poz. 102),3) z dnia
14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz.U. Nr 30, poz. 137).2. Minister właściwy do spraw finansów zawrze odpowiednie umowy na dopłaty, o których mowa w ust. 1, do kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r.
Art. 42.
Łączna kwota wpłat gmin, o której mowa w art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) - wynosi 132.649 tys. zł.
Art. 43.
1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dotacje celowe na dofinansowanie bieżących zadań własnych, związanych z:
1) kosztami wdrożenia reformy systemu oświaty,
2) realizacją programu ograniczania ubóstwa wśród dzieci i młodzieży oraz na st
ypendia dla uczniów szczególnie uzdolnionych,3) poprawą warunków nauczania w szkołach wiejskich i remontami szkół oraz p
omocą stypendialną dla młodzieży wiejskiej,4) usuwaniem skutków powodzi,
5) kosztami wdrażania programów restrukturyzacyjnych i osłonowych w ochronie zdrowia.
2. Środki na zadania, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwach cel
owych.3. Podziału środków, o których mowa w ust. 1, na poszczególne jednostki samorządu t
erytorialnego dokonują:1) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z wojew
odami - w odniesieniu do środków, o których mowa w pkt 1-3,2) minister właściwy do spraw zdrowia - w odniesieniu do środków, o których mow
a w pkt 5.4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz gmin, powiatów i woj
ewództw oraz szczegółowe zasady udzielania i sposób rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Art. 44.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonywania w ciągu roku wzajemnych przeniesień wydatków planowanych na obsługę długu publicznego pomiędzy częściami przeznaczonymi na obsługę długu zagranicznego oraz obsługę długu krajowego.
Art. 45.
1. W przypadku wystąpienia oszczędności w dotacji przedmiotowej, o której mowa w art. 15 pkt 1, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przezn
aczenia na dotację celową na dofinansowanie zadań bieżących samorządów województw w zakresie organizowania i dotowania kolejowych przewozów pasażerskich o zasięgu wojewódzkim.2. Podziału dotacji dla samorządów poszczególnych województw, powiatów, gmin i związków międzygminnych, dokonuje minister właściwy do spraw finansów na wni
osek ministra właściwego do spraw transportu.
Art. 46.
W przypadku w
ystąpienia oszczędności w dotacji dla Funduszu Alimentacyjnego upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia na zwiększenie wydatków na zasiłki z pomocy społecznej.
Art. 47.
1. W przypadku wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadł
użenia zagranicznego i długu krajowego, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia w pierwszej kolejności na zwiększenie dotacji dla Funduszu Pracy o kwotę nie przekraczającą 100.000 tys. zł. Pozostałe zaś oszczędności w równych kwotach przeznaczyć na:1) zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu oraz realizacji inwestycji w Policji do kwoty 100.000 tys. zł,
2) realizację programów rozwoju regionalnego poszczególnych województw do kwoty 160.000 tys. zł.
2
. W terminie 30 dni po zakończeniu każdego kwartału minister właściwy do spraw finansów dokonuje oszacowania kwoty oszczędności na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego. Zwiększenie wydatków na cele określone w ust. 1 nie może przekroczyć:1)
70% kwoty oszczędności oszacowanych na dzień 31 marca i 30 czerwca 2000 r.,2) 90% kwoty oszczędności oszacowanych na dzień 30 września 2000 r.
3. Minister właściwy do spraw finansów w terminie 45 dni po zakończeniu każdego kwartału informuje komisję sejmową właściwą do spraw budżetu o kwotach szacu
nkowych oszczędności i ich rozdysponowaniu.
Art. 48.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do przeprowadzenia centralnych zakupów autobusów szkolnych przeznaczonych na dowożenie dzieci do szkół ze środków zaplanowanych w cz. 83 - rezerwy celowe poz. 22
Art. 49.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do przeprowadzenia centralnych zakupów wyposażenia pracowni internetowych w sprzęt komputerowy i opr
ogramowanie dla gimnazjów ze środków zaplanowanych w cz. 83 - rezerwy celowe poz. 68.
Art. 50.
Do przeniesień środków i wydatków:
1) o których mowa w art. 44, art. 45 ust. 1, art. 46 i art. 47 - nie stosuje się przepisów art. 96 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o fi
2) o których mowa w art. 34 ust. 2 - nie stosuje się ograniczenia określonego w art. 96 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1.
Art. 51.
1. Ustanowienie przez Radę Ministrów, na podstawie odrębnych przepisów, kontyngentów taryfowych dla towarów przywożonych na polski obszar celny nie może spowodować ubytków dochodów budżetu państwa z tytułu cła na kwotę większą niż 810.000 tys. zł, w tym 160.000 tys. zł w związku z ustanowieniem kontyngentów taryfowych nie wynikających z zobowiązań międzynarodowych oraz innych zobowiązań zagranicznych Polski.
2. Limit, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kontyngentów taryfowych wiążących się z importem interwencyjnym podstawowych produktów żywnościowych w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków agrometeorologicznych, importem tzw. towarów strategicznych oraz towarów związanych z modernizacją Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Określa się limit zwolnień od cła, o którym mowa w art. 190 § 7 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz.U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz.
402 i Nr 72, poz. 802) w wysokości 50.000 tys. zł.
Art. 52.
Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do utworzenia - w przypadku uz
yskania oszczędności w części 39 Transport, w rozdz. 5611 Drogi publiczne krajowe i w rozdz. 5895 Pozostała działalność - rezerwy celowej do wysokości 100.000 tys. zł na dofinansowanie inwestycji komunikacyjnych w Warszawie.
Art. 53.
Ilekroć w ustawie jest mowa o ministrze właściwym do spraw finansów należy przez to rozumieć odpowiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub ministra właściwego do spraw instytucji finans
owych.
Art. 54.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r., z tym że art. 6, art. 8, art. 36 ust. 3, art. 37, art. 40, art. 43 ust. 4 i art. 45-49 z mocą od dnia ogł
oszenia.