p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednocześnie upoważnia senatora Pawła Abramskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
projekt
USTAWA
z dniaOrdynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej PolskiejRozdział 1
Zasady ogólne
Art. 1.
Art. 2.
Każdy wyborca ma jeden głos na każdy mandat w okręgu wyborczym.
Art. 3.
W sprawach nie uregulowanych przepisy ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się odpowiednio.
Rozdział 2
Czynne i bierne prawo wyborczeArt. 4.
1) pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym,
2)pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu,
3) ubezwłasnowolnione całkowicie lub częściowo prawomocnym orzeczeniem sądowym.
Art. 5.
Wybranym do Senatu może być obywatel polski, któremu przysługuje prawo wybierania, jeżeli najpóźniej w dniu wyborów kończy 30 lat (bierne prawo wyborcze).
Rozdział 3
Rejestr i spis wyborcówArt. 6
Art. 7.
Art. 8
W sprawie wnoszenia reklamacji na nieprawidłowości zawarte w rejestrze wyborców oraz spisie wyborców a także w sprawach skarg na decyzje nie uwzględniające reklamacji, dopisania do spisu, wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania przepisy ustawy -Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Okręgi wyborcze oraz obwody głosowania
Art. 9.
Art. 10.
Art. 11.
Art. 12.
Art. 13.
Głosowanie przeprowadza się w obwodach głosowania utworzonych dla wyborów do Sejmu na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 14.
Rozdział 5
Komisje wyborcze
Art. 15.
Wybory do Senatu przeprowadzają:
powołane na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 16.
Art. 17.
1. Osobom wchodzącym w skład komisji wyborczych w wyborach do Senatu przysługują:
na zasadach i w wysokości określonych przez Prezesa Rady Ministrów po porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą.
2. W związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2, członkom komisji, z wyłączeniem Państwowej Komisji Wyborczej, przysługuje na okres do 3 dni zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.
Art. 18.
Osoby wchodzące w skład komisji wyborczych korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
A. Państwowa Komisja Wyborcza
Art. 19.
Do zadań Państwowej Komisji Wyborczej w wyborach do Senatu należy w szczególności:
Art. 20.
B. Okręgowa komisja wyborcza
Art. 21
Do zadań okręgowej komisji wyborczej w wyborach do Senatu należy w szczególności:
C. Obwodowa komisja wyborcza
Art. 22.
Do zadań obwodowej komisji wyborczej w wyborach do Senatu należy:
Rozdział 6
Zgłaszanie kandydatów na senatorów
Art. 23.
Prawo zgłaszania kandydatów na senatorów przysługuje wyborcom i partiom politycznym, tworzącym w tym celu komitety wyborcze.
Art. 24.
Art. 25.
Nie można równocześnie kandydować do Sejmu i do Senatu.
Art. 26.
Informacje o zarejestrowanych kandydatach na senatorów właściwa okręgowa komisja wyborcza podaje do wiadomości publicznej w formie obwieszczenia.
Art. 27.
1. Zgłoszenie kandydata na senatora powinno zawierać:
3. W zgłoszeniu pełnomocnik może wskazać skrót nazwy komitetu wyborczego, którym należy oznaczyć zarejestrowanego kandydata na senatora na urzędowych obwieszczeniach oraz na karcie do głosowania.
4. Do zgłoszenia kandydata na senatora należy dołączyć:
1) uwierzytelniony wyciąg z ewidencji partii politycznych prowadzonej przez właściwy sąd, a w wypadku komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców - dokument stwierdzający utworzenie tego komitetu,
5. Nazwa, skrót nazwy i symbol graficzny komitetu wyborczego utworzonego przez wyborców lub partię polityczną korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla dóbr osobistych.
Art. 28.
Art. 29.
Art. 30.
Art. 31.
Art. 32.
Art. 33.
Art. 34.
Art. 35.
Rozdział 7
Karty do głosowania
Art. 36.
Okręgowa komisja wyborcza w wyborach do Senatu po zarejestrowaniu kandydatów na senatorów zarządza wydrukowanie kart do głosowania i zapewnia ich przekazanie obwodowym komisjom wyborczym w trybie określonym przez Państwową Komisję Wyborczą.
Art. 37.
Na karcie do głosowania na kandydatów na senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona zarejestrowanych kandydatów oraz nazwy lub skróty nazw komitetów wyborczych, które ich zgłosiły.
Art. 38.
Art. 39.
Zasady sporządzania i tryb przekazywania kart do głosowania dla obwodów głosowania w wyborach do Senatu utworzonych za granicą i na polskich statkach morskich ustala Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu odpowiednio z ministrem właściwym do spraw zagranicznych oraz ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej.
Rozdział 8
Głosowanie
Art. 40.
Głosować można tylko osobiście.
Art. 41.
Głosować może tylko wyborca wpisany do spisu wyborców, a także wyborca dopisany do spisu zgodnie z przepisami ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 42.
Art. 43.
Art. 44.
Art. 45.
Wyborca głosujący za granicą otrzymuje kartę do głosowania wyłącznie po okazaniu obwodowej komisji wyborczej ważnego polskiego paszportu.
Art. 46.
1. Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca udaje się do miejsca zapewniającego tajność głosowania, znajdującego się w lokalu wyborczym.
2. Na karcie do głosowania na kandydatów na senatorów wyborca oddaje głos na określonych kandydatów, stawiając znak "x" lub znak "+" w kratce z lewej strony obok nazwisk najwyżej tylu kandydatów, ilu senatorów jest wybieranych w danym okręgu wyborczym.
3. Wyborca wrzuca do urny kartę do głosowania w taki sposób, aby strona zadrukowana nie była widoczna.
Art. 47.
Wyborcy niepełnosprawnemu, na jego prośbę, może pomagać przy głosowaniu inna osoba, z wyłączeniem mężów zaufania i członków komisji wyborczych.
Art. 48.
Art. 49.
Art. 50.
Osobom uzbrojonym wstęp do lokalu wyborczego jest zakazany.
Art. 51.
Rozdział 9
Ustalenie wyników głosowania w obwodzie
Art. 52.
Niezwłocznie po zakończeniu głosowania obwodowa komisja wyborcza ustala wyniki głosowania w obwodzie w wyborach do Senatu. Przy ustalaniu wyników głosowania mogą być obecni mężowie zaufania.
Art. 53.
Art. 54.
Po ustaleniu liczby oddanych kart do głosowania obwodowa komisja wyborcza przystępuje do obliczania głosów oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów.
Art. 55.
Art. 56.
Obwodowa komisja wyborcza sporządza w dwóch egzemplarzach protokół głosowania w obwodzie.
Art. 57.
1. W protokole głosowania w obwodzie wymienia się liczby:
2. W protokole wymienia się ponadto liczbę otrzymanych i nie wykorzystanych kart do głosowania.
3. W protokole wymienia się czas rozpoczęcia i zakończenia głosowania oraz omawia zarządzenia i wydane decyzje, jak również inne istotne okoliczności związane z przebiegiem głosowania.
4. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wyborczej obecne przy jego sporządzaniu. Protokół opatruje się pieczęcią komisji.
5. Mężom zaufania przysługuje prawo wniesienia do protokołu uwag, z wymienieniem konkretnych zarzutów.
Art. 58.
Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu obwodowa komisja wyborcza podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania na poszczególnych kandydatów na senatorów, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 57 ust. 1.
Art. 59.
Art. 60.
Rozdział 10
Ustalenie wyników wyborów w okręgu wyborczym
Art. 61.
1. Okręgowa komisja wyborcza na podstawie protokołów, o których mowa w art. 59 ust. 1, ustala wyniki głosowania na poszczególnych kandydatów na senatorów i sporządza w dwóch egzemplarzach protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym.
2. Jeżeli właściwa okręgowa komisja wyborcza nie uzyska wyników głosowania w obwodach głosowania za granicą i na polskich statkach morskich w ciągu 36 godzin od zakończenia głosowania, o którym mowa w art. 42 ust. 2, głosowanie w tych obwodach uważa się za niebyłe. Fakt ten odnotowuje się w protokole wyników głosowania w okręgu wyborczym, z wymienieniem obwodów głosowania oraz ewentualnych przyczyn nieuzyskania z tych obwodów wyników głosowania.
3. W protokole wymienia się liczby:
4. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji, obecne przy jego sporządzaniu. Protokół opatruje się pieczęcią komisji.
5. Przy ustalaniu wyników głosowania i sporządzaniu protokołu mogą być obecni pełnomocnicy, którym przysługuje prawo wniesienia do protokołu uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów.
6. Przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przekazuje niezwłocznie dane z protokołu dotyczące liczby głosów ważnych i głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów na senatorów do Państwowej Komisji Wyborczej, w sposób przez nią ustalony, za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego lub elektronicznego przesyłania danych.
7. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przesyła niezwłocznie do Państwowej Komisji Wyborczej w trybie przez nią ustalonym. Pozostałe dokumenty z wyborów przechowuje dyrektor delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego
Art. 62.
Art. 63
Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu i kandydatów tych jest więcej niż mandatów do uzyskania, o pierwszeństwie rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków komisji oraz pełnomocników komitetów wyborczych. Przebieg losowania uwzględnia się w protokole wyników wyborów.
Art. 64.
Okręgowa komisja wyborcza niezwłocznie podaje do publicznej wiadomości wyniki głosowania i wyniki wyborów w okręgu wyborczym, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 61 ust. 3.
Art. 65.
Art. 66.
Państwowa Komisja Wyborcza wydaje senatorom zaświadczenia o wyborze.
Art. 67.
Państwowa Komisja Wyborcza przedkłada Marszałkowi Senatu oraz Sądowi Najwyższemu sprawozdanie z wyborów nie później niż 7 dnia po ogłoszeniu obwieszczenia, o którym mowa w art. 65 ust. 1.
Rozdział 11
Ważność wyborów
Art. 68.
Art. 69.
Art. 70.
Art. 71.
Art. 72.
Art. 73.
Art. 74.
W razie podjęcia przez Sąd Najwyższy uchwały o nieważności wyborów i jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" Prezydent najpóźniej w 5 dniu od dnia ogłoszenia uchwały o nieważności wyborów zarządza wybory do Senatu i wyznacza ich datę oraz ustala kalendarz wyborczy zgodnie z przepisami ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 12
Wygaśnięcie mandatu senatora i uzupełnienie składu Senatu
Art. 75.
1. Wygaśnięcie mandatu senatora następuje wskutek:
2. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
3. Wygaśnięcie mandatu senatora stwierdza Senat.
4. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu senatora zajmującego w dniu wyborów stanowisko, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 następuje, jeżeli nie złoży on Marszałkowi Senatu, w terminie 7 dni od dnia wydania zaświadczenia o wyborze, oświadczenia o złożeniu rezygnacji z zajmowanego stanowiska; wygaśnięcie mandatu senatora powołanego w czasie kadencji na stanowisko, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, następuje z dniem powołania lub zatrudnienia.
Art. 76.
Art. 77.
Art. 78
Rozdział 13
Kampania wyborcza
Art. 79.
Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem ogłoszenia zarządzenia Prezydenta o wyborach i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem głosowania.
Art. 80.
Przepisy niniejszej ustawy nie mogą być interpretowane tak, aby naruszały w toku kampanii wyborczej obowiązek środków masowego przekazu do rzetelnego informowania o wydarzeniach i zjawiskach w kraju i za granicą.
Art. 81.
Art. 82.
Od 12 dnia przed dniem wyborów aż do zakończenia wyborów zabrania się podawania do wiadomości publicznej wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania.
Art. 83.
Art. 84.
Art. 85.
1. Jeżeli plakaty, hasła, ulotki, wypowiedzi albo inne formy propagandy i agitacji zawierają dane i informacje nieprawdziwe, każdy zainteresowany ma prawo wnieść do sądu okręgowego wniosek o:
2. Sąd okręgowy rozpoznaje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w ciągu 24 godzin, w postępowaniu nieprocesowym w składzie trzech sędziów. Sąd może rozpoznać sprawę w wypadku usprawiedliwionej nieobecności wnioskodawcy lub uczestnika postępowania, którzy o terminie rozprawy zostali prawidłowo powiadomieni. Postanowienie, kończące postępowanie w sprawie, sąd niezwłocznie doręcza osobie zainteresowanej, o której mowa w ust. 1, właściwej okręgowej komisji wyborczej i zobowiązanemu do wykonania postanowienia sądu. Na postanowienie sądu okręgowego przysługuje w ciągu 24 godzin zażalenie do sądu apelacyjnego, który jest obowiązany do jego rozpatrzenia w ciągu 24 godzin. Od postanowienia sądu apelacyjnego nie przysługuje środek prawny i podlega ono natychmiastowemu wykonaniu.
3. Dane lub informacje nieprawdziwe odnoszące się do wyborów i związane z kampanią wyborczą, opublikowane w prasie, podlegają sprostowaniu w ciągu 48 godzin.
4. W odniesieniu do sprostowań danych lub informacji opublikowanych w innej prasie niż dziennik sąd wskazuje dziennik, w którym sprostowanie ma być zamieszczone na koszt zobowiązanego w ciągu 48 godzin.
5. W razie odmowy lub niezamieszczenia sprostowania przez zobowiązanego, wskazanego w postanowieniu sądu, sąd na wniosek zainteresowanego zarządza opublikowanie sprostowania w trybie egzekucyjnym na koszt zobowiązanego.
6. W sprawach, o których mowa w ust. 1-5, przepisu art. 79 nie stosuje się.
Art. 86
Informacje, komunikaty, apele i hasła wyborcze, ogłaszane w prasie (drukowanej lub w telewizji bądź w radiu) na koszt komitetu wyborczego, partii politycznej lub innej organizacji społecznej, popierających kandydatów na senatorów, a także na koszt samych kandydatów, muszą zawierać wskazanie, przez kogo są opłacane, i spełniać wymagania przewidziane w art. 83 ust. 1.
Art. 87.
Art. 88.
Zabrania się organizowania pochodów i manifestacji w dniu wyborów.
Art. 89
1. Łączny czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych w regionalnych programach, przyznany wszystkim komitetom wyborczym, które zarejestrowały jednego lub więcej kandydatów na senatorów, wynosi:
2. Czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych dzielony jest pomiędzy uprawnione komitety wyborcze proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych kandydatów.
3. W wyborach uzupełniających łączny czas rozpowszechniania nieodpłatnych audycji wyborczych w regionalnych programach, przyznawany wszystkim komitetom wyborczym, które zarejestrowały kandydatów w danym okręgu wyborczym, wynosi:
Rozdział 14
Finansowanie wyborów
Art. 90.
1. Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów są pokrywane z budżetu państwa.
2. Z budżetu państwa pokrywane są wydatki związane z:
1) zadaniami Państwowej Komisji Wyborczej oraz Krajowego Biura Wyborczego przewidzianymi w ustawie,
2) zadaniami komisji wyborczych niższego stopnia oraz zapewnieniem ich obsługi przez wyznaczone do tych celów organy i jednostki organizacyjne,
3) zadaniami wyborczymi naczelnych organów administracji państwowej oraz podległych im urzędów centralnych i jednostek organizacyjnych, a także innych organów państwowych,
4) zadaniami wyborczymi zleconymi gminie,
5) rozpowszechnianiem nieodpłatnie audycji wyborczych komitetów wyborczych w Telewizji Polskiej i Polskim Radiu,
6) uprawnieniami komitetów wyborczych do dotacji.
3. Informację o wydatkach, o których mowa w ust. 2, Kierownik Krajowego Biura Wyborczego podaje do publicznej wiadomości w ciągu pięciu miesięcy od dnia wyborów.
Art. 91.
Wydatki ponoszone przez komitety wyborcze w związku z wyborami są pokrywane z ich źródeł własnych.
Art. 92.
Art. 93.
1. Komitetom wyborczym nie mogą być przekazywane na cele wyborcze środki finansowe pochodzące:
1) z budżetu państwa, z wyłączeniem wypadku, o którym mowa w art. 95,
2) od państwowych jednostek organizacyjnych,
3) z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych i innych komunalnych osób prawnych,
4) od przedsiębiorstw państwowych, a także przedsiębiorców z udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych oraz innych komunalnych osób prawnych,
5) od podmiotów korzystających z dotacji Skarbu Państwa,
6) od nierezydentów w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wartości niepieniężnych.
Art. 94.
Art. 95.
Art. 96.
Rozdział 15
Przepisy szczególne, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 97.
Kto narusza zakazy określone w art. 82, 87 i 88 lub umieszcza plakaty i hasła wyborcze bądź ustawia urządzenia ogłoszeniowe z naruszeniem zasad określonych w art. 84,
podlega karze grzywny.
Art. 98.
Kto nie dopełnia obowiązku sporządzenia lub opublikowania sprawozdania finansowego, o którym mowa w art. 94 ust. 2, albo podaje w nim nieprawdziwe dane,
podlega karze grzywny.
Art. 99.
Kto będąc do tego zobowiązanym nie przekazuje nadwyżki środków finansowych, o której mowa w art. 96 na cel społecznie użyteczny,
podlega grzywnie, karze pozbawienia wolności do lat 2 albo obu tym karom łącznie.
Art. 100.
Do postępowania w sprawach, o których mowa w art. 97 i 98, stosuje się przepisy o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Art. 101.
Wszelkie pisma oraz postępowanie sądowe i administracyjne w sprawach wyborczych są wolne od opłat.
Art. 102.
Art. 103.
Traci moc ustawa z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224, z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604).
Art. 104.
W ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o wejściu w życie ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz ustawy o administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 99, poz. 631) skreśla się art. 8.
Art. 105.
Art. 106.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik
WYKAZ OKRĘGÓW WYBORCZYCH
Mazowieckie
Okręg wyborczy nr 1 - powiat warszawski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Warszawa.
Okręg wyborczy nr 2 - powiaty grodziski, otwocki, legionowski, warszawski zachodni, pruszkowski, piaseczyński, sochaczewski, żyrardowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Warszawa.
Okręg wyborczy nr 3 - miasto na prawach powiatu Płock, powiaty płocki, gostyniński, sierpecki, ciechanowski, mławski, nowodworski, płoński, żuromiński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Płock.
Okręg wyborczy nr 4 - miasto na prawach powiatu Ostrołęka, powiaty wyszkowski, wołomiński, pułtuski, ostrołęcki, przasnyski, makowski, ostrowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Ostrołęka.
Okręg wyborczy nr 5 - miasto na prawach powiatu Siedlce, powiaty siedlecki, garwoliński, sokołowski, węgrowski, łosicki, miński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Siedlce.
Okręg wyborczy nr 6 - miasto na prawach powiatu Radom, powiaty radomski, grójecki, białobrzeski, kozienicki, zwoleński, lipski, szydłowiecki, przysuski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Radom.
Dolnośląskie
Okręg wyborczy nr 7 - miasto na prawach powiatu Wrocław, powiaty wołowski, trzebnicki, milicki, oleśnicki, oławski, strzeliński, wrocławski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Wrocław.
Okręg wyborczy nr 8 - miasto na prawach powiatu Legnica, powiaty legnicki, głogowski, górowski, polkowicki, lubiński, średzki, złotoryjski, jaworski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Legnica.
Okręg wyborczy nr 9 - miasto na prawach powiatu Jelenia Góra, powiaty jeleniogórski, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki, kamiennogórski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Jelenia Góra.
Okręg wyborczy nr 10 - miasto na prawach powiatu Wałbrzych, powiaty wałbrzyski, świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki, kłodzki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Wałbrzych.
Kujawsko-Pomorskie
Okręg wyborczy nr 11 - miasto na prawach powiatu Bydgoszcz, powiaty bydgoski, nakielski, sępoleński, tucholski, świecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Bydgoszcz.
Okręg wyborczy nr 12 - miasta na prawach powiatu Toruń, Grudziądz, powiaty toruński, chełmiński, grudziądzki, wąbrzeski, golubsko-dobrzyński, brodnicki, rypiński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Toruń.
Okręg wyborczy nr 13 - miasto na prawach powiatu Włocławek, powiaty włocławski, radziejowski, lipnowski, aleksandrowski, mogileński, inowrocławski, żniński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Włocławek.
Lubelskie
Okręg wyborczy nr 14 - miasta na prawach powiatu Biała Podlaska, Chełm, powiaty bialski, chełmski, łęczyński, łukowski, parczewski, radzyński, rycki, włodawski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Chełm.
Okręg wyborczy nr 15 - miasto na prawach powiatu Lublin, powiaty lubartowski, lubelski, opolski, puławski, świdnicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Lublin.
Okręg wyborczy nr 16 - miasto na prawach powiatu Zamość, powiaty biłgorajski, hrubieszowski, janowski, krasnostawski, kraśnicki, tomaszowski, zamojski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Zamość.
Lubuskie
Okręg wyborczy nr 17 - Województwo lubuskie.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Zielona Góra.
Łódzkie
Okręg wyborczy nr 18 - miasto na prawach powiatu Łódź, powiat zgierski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Łódź.
Okręg wyborczy nr 19 - miasta na prawach powiatu Piotrków Trybunalski, Skierniewice, powiaty piotrkowski, skierniewicki, łęczycki, łowicki, łódzki wschodni, rawski, tomaszowski, opoczyński, kutnowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Piotrków Trybunalski.
Okręg wyborczy nr 20 - powiaty sieradzki, wieluński, wieruszowski, pajęczański, radomszczański, bełchatowski, łaski, zduńskowolski, pabianicki, poddębicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Sieradz.
Małopolskie
Okręg wyborczy nr 21 - miasto na prawach powiatu Kraków, powiat wielicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Kraków.
Okręg wyborczy nr 22 - powiaty suski, wadowicki, oświęcimski, chrzanowski, krakowski, miechowski, proszowicki, myślenicki, olkuski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Oświęcim.
Okręg wyborczy nr 23 - miasto na prawach powiatu Tarnów, powiaty tarnowski, dąbrowski, brzeski, bocheński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Tarnów.
Okręg wyborczy nr 24 - miasto na prawach powiatu Nowy Sącz , powiaty gorlicki, nowosądecki, limanowski, nowotarski, tatrzański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Nowy Sącz.
Opolskie
Okręg wyborczy nr 25 - województwo opolskie.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Opole.
Podkarpackie
Okręg wyborczy nr 26 - miasta na prawach powiatu Rzeszów, Tarnobrzeg, powiaty rzeszowski, ropczycko-sędziszowski, strzyżowski, łańcucki, leżajski, kolbuszowski, tarnobrzeski, mielecki, stalowowolski, dębicki, niżański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Rzeszów.
Okręg wyborczy nr 27 - miasto na prawach powiatu Krosno, powiaty krośnieński, jasielski, brzozowski, sanocki, bieszczadzki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Krosno.
Okręg wyborczy nr 28 - miasto na prawach powiatu Przemyśl, powiaty przemyski, przeworski, jarosławski, lubaczowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Przemyśl.
Podlaskie
Okręg wyborczy nr 29 - miasto na prawach powiatu Suwałki, Łomża, powiaty augustowski, sejneński, suwalski, łomżyński, grajewski, kolneński, zambrowski, wysokomazowiecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Łomża.
Okręg wyborczy nr 30 - miasto na prawach powiatu Białystok, powiaty białostocki, moniecki, sokólski, bielski, siemiatycki, hajnowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Białystok.
Pomorskie
Okręg wyborczy nr 31 - miasto na prawach powiatu Gdańsk, powiaty gdański, kwidzyński, malborski, nowodworski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Gdańsk.
Okręg wyborczy nr 32 - miasta na prawach powiatu Gdynia, Sopot, Słupsk, powiaty lęborski, pucki, słupski, wejherowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Gdynia.
Okręg wyborczy nr 33 - powiaty chojnicki, człuchowski, bytowski, kartuski, kościerski, starogardzki, tczewski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Starogard Gdański.
Śląskie
Okręg wyborczy nr 34 - miasta na prawach powiatu Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Jaworzno, powiat będziński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Sosnowiec.
Okręg wyborczy nr 35 - miasta na prawach powiatu Bytom, Chorzów, Piekary Śląskie, Świętochłowice, Zabrze, powiat tarnogórski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Bytom.
Okręg wyborczy nr 36 - miasta na prawach powiatu Gliwice, Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Żory, powiaty gliwicki, raciborski, rybnicki, wodzisławski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Gliwice.
Okręg wyborczy nr 37 - miasto na prawach powiatu Bielsko-Biała, powiaty bielski, cieszyński, żywiecki, pszczyński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Bielsko-Biała.
Okręg wyborczy nr 38 - miasto na prawach powiatu Częstochowa, powiaty częstochowski, kłobucki, lubliniecki, myszkowski, zawierciański.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Częstochowa.
Okręg wyborczy nr 39 - miasta na prawach powiatu Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Tychy, powiaty mikołowski, tyski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Katowice.
Świętokrzyskie
Okręg wyborczy nr 40 - miasto na prawach powiatu Kielce, powiaty buski, jędrzejowski, kazimierski, kielecki, pińczowski, włoszczowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Kielce.
Okręg wyborczy nr 41 - powiaty konecki, opatowski, ostrowiecki, sandomierski, skarżyski, starachowicki, staszowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Ostrowiec-Świętokrzyski.
Warmińsko- Mazurskie
Okręg wyborczy nr 42 - miasto na prawach powiatu Elbląg, powiaty bartoszycki, braniewski, elbląski, ostródzki, iławski, lidzbarski, działdowski, nidzicki, nowomiejski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Elbląg.
Okręg wyborczy nr 43 - miasto na prawach powiatu Olsztyn, powiaty ełcki, giżycki, kętrzyński, mrągowski, olecko-gołdapski, olsztyński, piski, szczycieński.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Olsztyn.
Wielkopolskie
Okręg wyborczy nr 44 - miasto na prawach powiatu Poznań, powiaty poznański, obornicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Poznań.
Okręg wyborczy nr 45 - miasto na prawach powiatu Leszno, powiaty pilski, leszczyński, kościański, wolsztyński, grodziski, nowotomyski, szamotulski, międzychodzki, czarnkowsko-trzcianecki, chodzieski, złotowski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Piła.
Okręg wyborczy nr 46 - miasto na prawach powiatu Kalisz, powiaty kaliski, ostrowski, pleszewski, krotoszyński, ostrzeszowski, kępiński, jarociński, gostyński, rawicki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Kalisz.
Okręg wyborczy nr 47 - miasto na prawach powiatu Konin, powiaty koniński, turecki, kolski, słupecki, wrzesiński, gnieźnieński, wągrowiecki, średzki, śremski.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Konin.
Zachodniopomorskie
Okręg wyborczy nr 48 - miasta na prawach powiatu Szczecin, Świnoujście, powiaty choszczeński, goleniowski, gryficki, gryfiński, kamieński, myśliborski, policki, pyrzycki, stargardzki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Szczecin.
Okręg wyborczy nr 49 - miasto na prawach powiatu Koszalin, powiaty białogardzki, drawski, kołobrzeski, koszaliński, sławieński, szczecinecki, świdwiński, wałecki.
Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: Koszalin.
UZASADNIENIE
Zmiana zasadniczego podziału terytorialnego państwa wprowadzona z dniem 1 stycznia 1999 r. spowodowała konieczność prac zmierzających do uchwalenia nowej ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształt przedstawionego projektu Ordynacji wyborczej do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jest wynikiem przyjętego założenia, iż należy stworzyć, w miarę możliwości, autonomiczne prawo wyborcze do Senatu, nie odwołujące się do postanowień ordynacji wyborczej do Sejmu. Wpłynęło to na objętość projektu ustawy, co nie oznacza, iż zawiera on wyłącznie nowe rozwiązania w porównaniu ze stanem obecnym, przeciwnie, podstawowy trzon przepisów prezentowanego projektu stanowią normy przetransponowane z ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Przyjęcie założenia konieczności stworzenia odrębnej, wyczerpującej regulacji prawa wyborczego w wyborach do Senatu wynikało z braku prac w Sejmie nad nową ordynacją wyborczą do Sejmu (przyjęcie koncepcji dotychczasowego, odpowiedniego stosowania przepisów ordynacji do Sejmu wstrzymywałoby prace nad ordynacją wyborczą do Senatu do czasu uchwalenia zmian prawa wyborczego w wyborach do Sejmu) oraz z obserwacji dotychczasowej praktyki odpowiedniego stosowania przepisów ordynacji wyborczej do Sejmu w wyborach do Senatu. Jak powszechnie wiadomo, w roku 1993 przy braku nowelizacji ordynacji wyborczej do Senatu, dopiero uchwała Trybunału Konstytucyjnego pozwoliła rozwiązać kryzys konstytucyjny związany z koniecznością przeprowadzenia wyborów do Senatu. Za potrzebą posiadania przez Senat "pełnej ordynacji wyborczej" przemawia też wiele innych argumentów. Jednym z nich może być zagadnienie braku stosowania przepisów karnych zawartych w ordynacji sejmowej. W wyniku obowiązywania zakazu stosowania analogii w prawie karnym, prokuratury umarzały postępowania w sprawach związanych z niedopełnieniem wymogów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej w wyborach do Senatu.
Drugą ideą prac nad projektem było to, aby nowe prawo wyborcze jak najbardziej przypominało aktualnie obowiązujące rozwiązania ordynacji i by nie zmieniało "charakteru izby". Zaletą obecnego systemu wyborczego do Senatu jest bowiem to, że podział na okręgi wyborcze nie uległ zmianie od 1989 r. Dlatego też w projekcie wprowadzono zasadę, że terytorium Polski w wyborach do Senatu podzielone jest na 49 okręgów wyborczych, w tym 48 okręgów dwumandatowych oraz 1 okręg czteromandatowy obejmujący powiat warszawski. Podział taki w największym stopniu nawiązuje do istniejącego obecnie podziału na 47 okręgów dwumandatowych i 2 okręgi trzymandatowe. Przy podziale samego województwa na okręgi wyborcze przyjęto zasadę okręgów, których granice w miarę możliwości obejmowałyby województwa istniejące przed reformą podziału administracyjnego kraju. Ordynacja wyborcza powinna bowiem umożliwić wybór do Senatu osób najbardziej znanych. Ponadto pozostawienie wielu dotychczasowych okręgów wyborczych daje możliwość artykulacji interesów tych społeczności, które utraciły status województw.
Przy tworzeniu okręgów wyborczych, zgodnie z projektem, przestrzega się zasady nienaruszania granic województw, powiatów i miast na prawach powiatu oraz zasady zwartości terytorialnej okręgu wyborczego a granice okręgów wyborczych wytycza się przy uwzględnieniu, w miarę możliwości, istniejących więzi lokalnych. Projekt wyraża również zasadę tworzenia okręgów wyborczych obejmujących obszary terytorialne zamieszkałe przez możliwie równą liczbę ludności.
Proponowany podział województw na okręgi wyborcze zawiera załącznik do projektu. Ilość okręgów wyborczych w poszczególnych województwach, a co się z tym wiąże ilość mandatów, zależna jest od liczby mieszkańców województwa i wynosi od 14 mandatów w województwie mazowieckim, do 2 mandatów w województwach: lubuskim i opolskim.
Utrzymano w projekcie zasadę wyborów większościowych - za wybranych do Senatu w okręgu wyborczym uważa się kandydatów, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów, w liczbie odpowiadającej liczbie senatorów wybieranych w danym okręgu wyborczym.
Projekt został oparty na założeniu, że zgodnie z zasadą autonomii obu izb parlamentu, to Senat powinien mieć decydujący wpływ na kształt swojej ordynacji, w tym także na granice okręgów wyborczych. Dlatego Państwowa Komisja Wyborcza jest obowiązana, zgodnie z projektem, sygnalizować Senatowi konieczność zmiany granic okręgów wyborczych w związku ze zmianą liczby mieszkańców, a co się z tym wiąże, konieczność zmiany podziału mandatów pomiędzy poszczególne województwa.
Projekt ustawy przesądza przynależność do okręgu wyborczego nr 1 (okręg ten obejmuje powiat warszawski) obwodów głosowania utworzonych dla obywateli polskich przebywających za granicą.
Pozostałe nowe rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania przepisów ordynacji do postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt realizuje zasadę wyrażoną w art. 100 ust. 1 Konstytucji, iż kandydatów na senatorów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy, tworzący w tym celu komitety wyborcze. W projekcie znalazła również wyraz konstytucyjna przesłanka biernego prawa wyborczego w wyborach do Senatu- ukończenie przez kandydata 30 lat najpóźniej w dniu wyborów. Dostosowania do przepisów Konstytucji wymagał też przepis dotyczący wygaśnięcia mandatu senatora oraz zrzeczenia się przez senatora mandatu, przepis art. 103 Konstytucji rozszerzył bowiem krąg stanowisk, których nie można łączyć z mandatem senatora, zaś art. 104 ust. 3 ustawy zasadniczej wprost stanowi, iż odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
W projekcie ustawy zaproponowany został przepis przejściowy, zgodnie z którym do zmian w składzie Senatu IV kadencji wybranego w dniu 21 września 1997 r. stosowane byłyby przepisy aktualnie obowiązującej ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej a okręgiem wyborczym byłby obszar województwa istniejącego do końca 1998 r.
Sprawa ordynacji wyborczej nie jest objęta zakresem wspólnej regulacji Unii Europejskiej. Projekt nie rodzi też dodatkowych skutków finansowych.