Druk nr 235
7 maja 1999 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SEJMU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Zgodnie z art. 121 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej mam zaszc
zyt przesłać Pani Marszałek do rozpatrzenia przez Senat uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej na 49. posiedzeniu w dniu 7 maja 1999 r. ustawę o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli.(-) Maciej Płażyński
USTAWA
z dnia 7 maja 1999 r.
o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli
Art. 1.
Ustawa reguluje tryb postępowania w sprawie wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, o której mowa w art. 118 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Po
lskiej.Art. 2.
Grupa obywate
li polskich, licząca co najmniej 100 000 osób, mających prawo wybierania do Sejmu, może wystąpić z inicjatywą ustawodawczą przez złożenie podpisów pod projektem ustawy.
Art. 3.
Projekt ustawy nie może dotyczyć spraw, dla których Konstytucja Rzeczypospolit
ej Polskiej zastrzega wyłączną właściwość innych podmiotów inicjatywy ustawodawczej.
Art. 4.
1. Projekt ustawy wniesiony do Marszałka Sejmu powinien odpowiadać warunkom okr
eślonym w Konstytucji i Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz warunkom wymienionym w niniejszej ustawie.2. Wniesienie projektu ustawy nie stanowi przeszkody do wniesienia innego projektu, w tym także przez grupę obywateli, w tej samej sprawie.
3. Projekt ustawy w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone w trakcie kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji bez potrzeby ponownego wniesienia projektu ustawy. W takim wypadku Marszałek Sejmu zarządza ponowne drukowanie projektu ustawy oraz jego doręczenie
posłom.
Art. 5.
1. Czynności związane z przygotowaniem projektu ustawy, jego rozpowszechnianiem, kampanią promocyjną, a także organizacją zbierania podpisów obywateli popierających projekt wykonuje Komitet Inicjatywy Ustawodawczej, zwany dalej "Komitetem".
Komitet występuje pod nazwą uzupełnioną o tytuł projektu ustawy.2. Komitet może utworzyć grupa co najmniej 15 obywateli polskich, którzy mają prawo wybierania do Sejmu i złożyli pisemne oświadczenie o przystąpieniu do Komitetu, ze wskazaniem imienia (imi
on) i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru ewidencyjnego PESEL.3. W imieniu i na rzecz Komitetu występuje pełnomocnik Komitetu lub jego zastępca, wskazani w pisemnym oświadczeniu pierwszych 15 osób tworzących Komitet.
4. Komitet posiada osobowość prawną, którą nabywa z chwilą przyjęcia przez Marszałka Sejmu zawiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 2.
Art. 6.
1. O utworzeniu Komitetu pełnomocnik Komitetu zawiadamia Marszałka Sejmu.
2. W zawiadomieniu podaje się:
1) pełną nazwę Komitetu oraz dokład
ny adres jego siedziby,2) dane, o których mowa w art. 5 ust. 2,
3) dane: imię (imiona), nazwisko, adres zamieszkania i numer ewidencyjny PESEL pełnomocnika Komitetu oraz jego zastępcy.
3. Do zawiadomienia załącza się projekt ustawy, spełniający warunki,
o których mowa w art. 4 ust. 1.4. Jeżeli zawiadomienie odpowiada warunkom określonym w ust. 2 i 3, Marszałek Sejmu, w terminie 14 dni od jego doręczenia, postanawia o przyjęciu zawiadomienia. Post
anowienie o przyjęciu zawiadomienia doręcza się niezwłocznie pełnomocnikowi Komitetu.5. W wypadku stwierdzenia braków formalnych zawiadomienia, Marszałek Sejmu, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, wzywa pełnomocnika Komitetu do ich usunięcia w terminie 14 dni. Nieusunięcie braków powoduje odmowę przyjęcia zawiadomienia. Umotywowane postanowienie Marszałka Sejmu o odmowie przyjęcia zawiadomienia może być przez pełnomocnika Komitetu zaskarżone do Sądu Najwyższego w terminie 14 dni od daty doręczenia. Sąd Najwyższy rozpatruje skargę w
terminie 30 dni, w składzie 7 sędziów, w postępowaniu nieprocesowym. Od postanowienia Sądu Najwyższego nie przysługuje środek prawny.
Art. 7.
1. Po otrzymaniu postanowienia, o którym mowa w art. 6 ust. 4, lub postanowienia Sądu Najwyższego uwzględniającego odwołanie Komitet ogłasza, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, fakt nabycia osobowości prawnej, adres Komitetu oraz miejsca ud
ostępnienia projektu ustawy do publicznego wglądu.2. Od dnia przyjęcia przez Marszałka Sejmu zawiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 4, do dnia wniesienia projektu ustawy, o którym mowa w art. 10 ust. 1, treść projektu nie może być zmieniona.
Art. 8.
1. Kampania promocyjna służy przedstawianiu i wyjaśnianiu przez Komitet treści projektu ustawy, stanowiącego przedmiot inicjat
ywy ustawodawczej.2. Kampania promocyjna na rzecz projektu ustawy oraz zbieranie podpisów obywateli po
pierających projekt ustawy, może rozpocząć się, po ogłoszeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 1.3. Do prowadzenia kampanii promocyjnej oraz do zbierania po
dpisów stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r. Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554, Nr 98, poz. 604, Nr 121, poz. 770 oraz Nr 141, poz. 943), określające zasady przeprowadzania kampanii wyborczej, z wyłączeniem art. 142-148.
Art. 9.
1. W miejscu zbierania podpisów obywateli, musi być wyłożony do wglądu projekt ust
awy.2. Obywatel udziela poparcia projekt
owi ustawy składając na wykazie, obok swojego imienia (imion) i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru ewidencyjnego PESEL, własnoręczny podpis. Na każdej stronie wykazu musi znajdować się nazwa komitetu i tytuł projektu ustawy, której obywatel udziela poparcia.3. Wycofanie poparcia udzielonego projektowi ustawy jest nieskuteczne.
4. Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 4, ustala, w drodze rozporządzenia, Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej.
Art. 10.
1. Pełnomocnik Komitetu wnosi do Marszałka Sejmu projekt ustawy z załączonym wyk
azem podpisów obywateli popierających projekt.2. Projekt ustawy wraz z załączonym wykazem podpisów obywateli popierających projekt nie może zostać wniesiony później niż 6 miesięcy od daty postanowienia Marszałka Sejmu o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu Komitetu lub postanowienia, o którym mowa w art. 6 ust. 5.
3. Jeżeli projekt ustawy został wniesiony, zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 2, art. 9 ust. 2 oraz art. 10 ust. 2, Marszałek Sej
mu kieruje projekt ustawy do pierwszego czytania w Sejmie i zawiadamia o tym pełnomocnika Komitetu.
Art. 11.
1. W wypadku stwierdzenia, że treść projektu ustawy lub uzasadnienia jest zmieniona Marszałek Sejmu, w drodze postanowienia, nie później niż w ter
minie 14 dni od dnia wniesienia projektu, odmawia jego przyjęcia.2. Na umotywowane postanowienie Marszałka Sejmu pełnomocnikowi Komitetu przysł
uguje odwołanie do Sądu Najwyższego. Przepisy art. 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 12.
1. W wypadku uzas
2. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w ust. 1, prawidłowo złoż
ona liczba podpisów popierających projekt okaże się mniejsza niż ustawowo wymagana, Marszałek Sejmu odmawia nadania biegu projektowi ustawy. Postanowienie Marszałka Sejmu w tej sprawie wraz z uzasadnieniem doręcza się niezwłocznie pełnomocnikowi Komitetu.3. Postanowienie, o którym mowa w ust. 2, może być przez pełnomocnika Komitetu z
askarżone do Sądu Najwyższego. Przepis art. 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 13.
Pierwsze czytanie projek
tu ustawy na posiedzeniu Sejmu przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od daty wniesienia projektu ustawy do Marszałka Sejmu lub postanowienia Sądu Najwyższego stwierdzającego prawidłowo złożoną liczbę podpisów popierających projekt ustawy. W wypadku określonym w art. 4 ust. 3 pierwsze czytanie odbywa się nie później niż w terminie 6 miesięcy od daty pierwszego posiedzenia Sejmu.
Art. 14.
1. W pracach nad projektem ustawy Komitet reprezentuje wskazany przez niego, w trybie określonym w art. 5 ust. 3 i art.
6 ust. 2 pkt 3, przedstawiciel lub osoba2. Przedstawiciel jest uprawniony do udziału w pracach Sejmu i Senatu w trybie i na zas
adach określonych odpowiednio w regulaminach Sejmu i Senatu.
Art. 15.
1.Wydatki związane z wyko
nywaniem inicjatywy ustawodawczej przez obywateli pokrywa Komitet.2. Komitet może organizować zbiórki publiczne środków finansowych na cele związane z wykonywaniem obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, na zasadach i w trybie okr
eślonych w przepisach ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz.U. Nr 22, poz. 162, z 1948 r. Nr 36, poz. 250, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1989 r. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668).3. Organizowanie zbiórki publicznej nie wymaga pozwolenia.
Art. 16.
1. Komitetowi nie mogą być przekazywane na cele, o których mowa w art. 15 ust. 1, środki finansowe pochodzące:
1) z budżetu państwa,
2) od państwowych jednostek organizacyjnych,
3) z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych i innych komunalnych osób prawnych,
4) od przedsiębiorców państwowych, a także przedsiębiorców z udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, związków komunalnych oraz i
nnych komunalnych osób prawnych,5) od podmiotów
korzystających z dotacji Skarbu Państwa,2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również wartości dewizowych oraz kraj
owych środków płatniczych, które mogą być przedmiotem obrotu dewizowego z zagranicy rezydentów i nierezydentów w rozumieniu Prawa dewizowego.3. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do wartości niepieniężnych.
Art. 17.
1. Finansowanie wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli jest jawne.
2. Pełnomocnik Komitetu jest obowiązany do złożenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych sprawozdania finansowego o źródłach pozyskanych funduszy na cele inicjatywy ustawodawczej w terminie 3 miesięcy od dnia wniesienia do Marszałka Sejmu projektu ustawy, o którym mowa w art. 10 ust. 1, lub postanowienia Sądu Na
jwyższego, o którym mowa w art. 12 ust. 3, a w wypadku wcześniejszego rozwiązania Komitetu w terminie 3 miesięcy od dnia jego rozwiązania.3. Wzór sprawozdania finansowego i szczegółowy zakres zawartych w nim informacji określa, w drodze rozporządzenia, minister właś
ciwy do spraw finansów publicznych.4. Sprawozdanie finansowe pełnomocnik Komitetu podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym w terminie, o którym mowa w ust. 2.
5. Pełnomocnik Komitetu jest obowiązany do przechowywania dokumentów związanych z finansowaniem wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez okres 12 miesięcy od dnia p
ublikacji sprawozdania finansowego.6. Pełnomocnik Komitetu, w wypadku uzyskania nadwyżki pozyskanych funduszy na cele inicjatywy ustawodawczej nad poniesionymi wydatkami, jest obowiązany przekazać tę nadwyżkę instytucji charytatywnej. Informację o przekazaniu nadwyżki zamieszcza się w sprawozdaniu finansowym.
Art. 18.
1. Komitet ulega rozwiązaniu po upływie 3 miesięcy od daty ogłoszenia ustawy, która była przedmiotem inicjatywy ustawodawczej obywateli lub od postanowienia Sądu Najwyższego oddalającego zaskarżone postanowienie Marszałka Sejmu o odmowie nadania biegu projektowi ustawy, lecz nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wniesi
enia do Marszałka Sejmu projektu, o którym mowa w art. 10 ust. 1.2. W innych wypadkach komitet ulega rozwiązaniu po upływie 3 miesięcy od upływu te
rminu wskazanego w art. 17 ust. 2.
Art. 19.
Kto przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem przeszkadza w wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli albo przez nadużycie stosunku zależności wywiera wpływ na jej wykonywanie
- podlega karze pozbawienia wolności od 3 mi
Art. 20.
Kto:
1) nie dopełnia obowiązku opublikowania sprawozdania finansowego, o który
m mowa w art. 17 ust. 2, albo podaje w nim nieprawdziwe dane,2) nie dopełnia obowiązku przechowywania dokumentów związanych z finansow
aniem wykonywania inicjatywy ustawodawczej, o którym mowa w art. 17 ust. 5,3) nie przekazuje instytucji charytatywnej na
dwyżki środków finansowych, o której mowa w art. 17 ust. 6,- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
Art. 21.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.