Druk nr 207S*

29 kwietnia 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI USTAWODAWCZEJ,

KOMISJI PRAW CZŁOWIEKA I PRAWORZĄDNOŚCI

oraz

KOMISJI SPRAW EMIGRACJI I POLAKÓW ZA GRANICĄ

o projekcie ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

(druk nr 207)

Senat na 34. posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 1999 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej, Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.

Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniu 28 kwietnia 1999 r. - po rozpatrzeniu przedstawionego projektu ustawy oraz zgłoszonych wniosków:

i wnoszą o przyjęcie załączonego projektu ustawy wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.

---------------------------

W druku nr 207S - omyłkowo - nie został zamieszczony projekt uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Druk nr 207S* jest drukiem uzupełnionym o ten projekt uchwały.

Jednocześnie komisje przedstawiają, zgłoszony w trakcie debaty, wniosek senatora Zbigniewa Kulaka, który nie został przyjęty przez połączone komisje:

"Art. 1

- art. 1 otrzymuje brzmienie:

W ustawie z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398 i Nr 79, poz. 465, z 1993 r. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 95, poz. 472 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

    1. w art. 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
      "2. Obwodowe komisje wyborcze w obwodach głosowania utworzonych na polskich statkach morskich powołują spośród wyborców kapitanowie tych statków. Zasady, tryb i termin powoływania tych komisji ustala Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej.";
    2. w art. 21 w ust. 3 wyrazy "odpowiednio kapitanów polskich statków morskich oraz konsulów" zastępuje się wyrazami "kapitanów polskich statków morskich";
    3. w art. 22 skreśla się ust. 5;
    4. w art. 23 skreśla się ust. 3;
    5. w art. 24 skreśla się ust. 2 oraz oznaczenie ust. 1;
    6. skreśla się art. 36;
    7. w art. 39 w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "i art. 36 ust. 1, rozpatrują odpowiednio kapitan statku oraz konsul" zastępuje się wyrazami ", rozpatruje kapitan statku";
    8. w art. 48 wyrazy "oraz za granicą ustala Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu odpowiednio z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Ministrem Spraw Zagranicznych" zastępuje się wyrazami "ustala państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej";
    9. w art. 70 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
      "1. Ponowne głosowanie przeprowadza się w trybie przewidzianym w niniejszej ustawie, z tym że głosowanie przeprowadza się na podstaw
      ie tego samego spisu wyborców.";
    10. w art. 73 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
      "2. W odniesieniu do wyborców z obwodu głosowania utworzonego na polskich statkach morskich wymogi ust. 1 uważa się za spełnione, jeżeli protest został złożony kapitanowi polskiego statku morskiego będącego w podróży."".

Przewodniczący Komisji

Przewodniczący Komisji Praw

Ustawodawczej

Człowieka i Praworządności

(-) Piotr Ł. J. Andrzejewski

(-) Zbigniew Romaszewski

Przewodnicząca Komisji

Spraw Emigracji i Polaków za Granicą

(-) Janina Sagatowska


p r o j e k t

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy

o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie upoważnia senatora Piotra Andrzejewskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

p r o j e k t

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Art. 1.

W ustawie z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398 i Nr 79, poz. 465, z 1993 r. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 95, poz. 472 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w art. 31 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
  2. w art. 70 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
    "1. Ponowne głosowanie przeprowadza się w trybie przewidzianym w niniejszej ustawie.".

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

Konstytucja z dnia 2 kwietnia 1997 r. przewiduje dwie tury głosowania w wyborach prezydenckich, z tym że przesłanką do przeprowadzenia II tury głosowania jest nieuzyskanie przez żadnego z kandydatów w I turze większości bezwzględnej. Wówczas, 14 dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie (art. 127 ust. 4). Ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 27 września 1990 r. (Dz. U. Nr 67, poz. 398 i Nr 79, poz. 465, z 1993 r. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 95, poz. 472 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 121, poz. 770) w art. 8b ust. 1 powtarza przepisy konstytucyjne, przewidując jednak w art. 70 ust. 1 pkt 2 ograniczenie. Dotyczy ono II tury głosowania, którą zgodnie z dyspozycją powołanego przepisu przeprowadza się tylko na terytorium kraju. W ten sposób ustawodawca pozbawia obywateli polskich przebywających za granicą prawa ponownego głosowania.

Ustawodawca jest oczywiście uprawniony do ustanawiania różnego rodzaju ograniczeń, ale muszą one być dopuszczone w sposób wyraźny przez przepisy konstytucyjne oraz mogą być wprowadzane tylko w zakresie niezbędnym (patrz orzeczenie T. K. sygn. K. 12/95). Konstytucja nie przewiduje ograniczenia zawierającego się w dyspozycji art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy będącej przedmiotem inicjatywy. W związku z tym, istnieją uzasadnione wątpliwości dotyczące spełnienia przesłanek warunkujących wprowadzenie tego rodzaju ograniczenia. Dodatkowym faktem mogącym potwierdzać wątpliwości jest związanie Polski Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i Politycznych, który w art. 25 lit. b) przewiduje prawo obywatela bez dyskryminacji i nieuzasadnionych ograniczeń do korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego.

Norma art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej mówiąca, że przy ponownym głosowaniu "głosowanie przeprowadza się tylko na terytorium kraju" jest sprzeczna z art. 2 i 4 tejże ustawy.

Art. 2 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej stanowi:

"Wybory są powszechne; prawo wybierania ma k a ż d y obywatel polski, który w dniu wyborów ma ukończone 18 lat.".

Każdy bez względu na miejsce zamieszkania czy pobytu.

Treść art. 2 uzupełnia art. 4 w/w ustawy, który stanowi:

"Wybory są równe; wyborcy biorą udział w wyborach na równych zasadach.".

Przepisy ustawy dotyczą podstawowych praw człowieka i obywatela w życiu społecznym i realizują art. 32 i art. 62 Konstytucji oraz art. 16, art. 25 i art. 26 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych - znajdujących oparcie w art. 21 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Przestrzeganie w/w praw jest podstawowym obowiązkiem każdego organu władzy publicznej, w tym Państwowej Komisji Wyborczej, który działać ma na podstawie i w granicach prawa (art. 7 Konstytucji).

Prawa te nie mogą być ograniczone inaczej, jak "w celu zapewnienia odpowiedniego uznania i poszanowania praw i wolności innych oraz w celu czynienia zadość słusznym wymogom moralności, porządku publicznego i powszechnego dobrobytu w demokratycznym społeczeństwie" (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka art. 29 ust. 2).

Ustawa wskazuje jako ograniczenia podmiotowych praw wyborczych przy wyborze Prezydenta RP jedynie:

1) pozbawienie praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,

2) pozbawienie praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu,

3) ubezwłasnowolnienie całkowite lub częściowe prawomocnym orzeczeniem sądu z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego (art. 3 ustawy o wyborze Prezydenta RP).

Pozbawienie obywateli polskich za granicą konstytucyjnie gwarantowanych praw obywatelskich do udziału w II turze wyborów na podstawie przepisu art. 70 ust. 1 pkt 2 ustawy, stanowi złamanie art. 4 ustawy (zasady równości) i art. 2 ustawy (zasady powszechności) w korzystaniu z obywatelskich praw wyborczych.

W projekcie nowelizacji zrezygnowano z ograniczenia wynikającego z art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej stanowiącego, że ponowne głosowanie przeprowadza się na podstawie tego samego spisu wyborców. Jest to uzasadnione brzmieniem art. 62 ust. 1 Konstytucji, który przyznaje obywatelowi polskiemu prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz trybem wyborów prezydenckich, w których przeprowadza się ponowne głosowanie, jeśli żaden z kandydatów nie uzyskał w I turze głosowania wymaganej większości głosów.

Niniejsza inicjatywa usuwa sprzeczność istniejącą w obowiązującym systemie prawnym, a potwierdzoną wyżej wymienionymi argumentami oraz kolizję z fundamentalnymi zasadami tego systemu włączonymi do samej ustawy.

Skutki finansowe wykonania projektu dotyczą kosztów przeprowadzenia ponownego głosowania w wyborach prezydenckich za granicą.. Koszty bezpośrednie I tury głosowania za granicą wynoszą 325.950 zł, w tym:

Koszty wyborów w II turze będą niższe o około 30.000 zł (pomniejszone o sporządzenie spisów wyborców i częściowe przygotowanie lokali wyborczych) i wynosić będą 295.950 zł. Powyższe wyliczenia oparte zostały na średnich wielkościach danych występujących w wyborach Prezydenta RP w 1990 i 1995 roku.