Druk nr 147
13 listopada 1998 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej.
W załączeniu przekazuję projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.
Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem ustawy komisję reprezentować będzie senator Janina Sagatowska .
Przewodnicząca Komisji
Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
(-)
projekt
USTAWA
z dnia
o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej
Celem stworzenia przywilejów ojczyźnianych oraz potwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego byłych obywateli Rzeczypospolitej oraz ich potomków,
w celu wzmocnienia więzi naszych rodaków na obczyźnie z ojczyzną, uznając, że należy im się głęboki szacunek i zadośćuczynienie moralne za utratę obywatelstwa polskiego, dając wyraz pamięci Macierzy uchwala się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Osoby pochodzenia lub narodowości polskiej i ich zstępni stale i nieprzerwanie mieszkający poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, mocą niniejszej ustawy otrzymują przywilej ojczyźniany w formie dokumentu osobistego pod nazwą Karta Polaka, zwanego dalej "Kartą", potwierdzającego przynależność do Narodu Polskiego, ok
reślającego status w czasie pobytu na terenie Rzeczypospolitej oraz regulującego stosunek państwa polskiego do jego byłych obywateli.Art. 2.
Uprawione do otrzymania Karty są osoby, które:
Art. 3.
Uzyskanie Karty uprawnia osoby legitymujące się tym dokumentem do:
Art. 4.
Uprawnienia wynikające z Karty przysługujące jej posiadaczowi rozciągają się odpowiednio na dzieci do lat 18, towarzyszące w podróży.
Rozdział 2
Tryb postępowania
Art. 5.
Karta jest urzędowym dokumentem osobistym, którym władze Rzeczypospolitej Polskiej w sposób formalny potwierdzają polskie pochodzenie i narodowość pos
iadacza dokumentu, w rozumieniu niniejszej ustawy.Art. 6.
Karta zawiera dane personalne jej posiadacza, szczególnie imię, nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, stały adres. Do Karty wpisuje się także imię i nazwisko oraz datę urodzenia dziecka do lat 1
8.Art. 7.
Art. 8.
Uprawnionymi do otrzymania Karty są osoby, o których mowa w art. 2, które przed konsulem Rzeczypospolitej Polskiej złożą wniosek o jej wydanie, poświadczoną urzędowo kopię ważnego dokumentu tożsamości, oświadczenie o polskiej narodowości lub pochodzeni
u oraz dowody polskiego pochodzenia.Art. 9.
Wnioskodawcy wykazywać mogą swoje polskie pochodzenie wszelkimi środkami dowodowymi. Mogą to być w szczególności:
Art. 10.
Niezależnie od sposobów wymienionych w art. 7 łączność z Narodem Polskim może być dowodzona przynależnością do organizacji polskich lub udziałem w walce o sprawę polską, względnie wynikać z postawy i języka, bądź z pielęgnowania w rodzinie polskich obyczajów, ze związku z polską kulturą i życiem Polaków, z postawy w okresie obcego panowania, dowodzącej solidaryzowania się z Polakami, przy narażeniu
na osobiste niebezpieczeństwo.Art. 11.
W przypadku braku jakichkolwiek dokumentów lub innych dowodów pośrednich uznane zostaną wnioski osób znających język polski, które okażą swym zachowaniem, że poczuwają się do polskości.
Rozdział 3
Właściwość organów
Art. 12.
1. Właściwym do stwierdzenia polskiej przynależności narodowej jest konsul Rzeczypospolitej Polskiej państwa miejsca stałego zamieszkania wnioskodawcy.
2. Uwzględniając wniosek, konsul w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku wydaje Kartę.
3. Przedłużenie postępowania powyżej 3 miesięcy wymaga powiadomienia ministra właściwego do spraw zagranicznych.
Art. 13.
1. Odmowa przyznania Karty może nastąpić wyłącznie w przypadku:
1) skazania wnioskodawcy prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
2) stwierdzoną prawomocnym wyrokiem działalność wnioskodawcy za granicą na szkodę Państwa Polskiego,
3) uzasadniającym na podstawie przepisu szczególnego odmowę przyznania obywatelstwa polskiego.
2. Od decyzji odmawiającej przyznania Karty przysługuje wnioskodawcy odwołanie do ministra właściwego do spraw zagranicznych w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji.
Art. 14.
1. Karta może być cofnięta, jeśli okaże się, iż okoliczności faktyczne, mające pod względem prawnym istotne znaczenie, o ile służyły za podstawę wydania Karty, są niezgodne z prawdą, a wnioskodawca świadomie je przedstawił.
2. Właściwym w sprawach cofnięcia Karty jest minister właściwy do spraw zagranicznych.
Art. 15.
Wydanie osobie ubiegającej się Karty potwierdzającej polską przynależność narodową odbywa się w sposób uroczysty, przy równoczesnym złożeniu przyrzeczenia wierności wobec Narodu i Rzeczypospolitej.
Art. 16.
1. Postępowanie przed konsulem wolne jest od opłat.
2. Konsulaty prowadzą ewidencję wydanych Kart i duplikatów.
Art. 17.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 18.
W ustawie z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr.114, poz.739) wprowadza się następujące zmiany:
Art. 19.
W ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 9, poz.34, z 1997r. Nr 114, poz.739) w art.23 w ust.1 w pkt 2 po wyrazie "repatriacyjnych" dodaje się wyraz " , narodowościowych" oraz kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) wydaje osobom pochodzenia lub narodowości polskiej dokument potwierdzający przynależność do Narodu Polskiego pod nazwą Karta Polaka.".
Art. 20.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 7 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projektowana ustawa nie nawiązuje do wcześniejszego ustawodawstwa w tej materii, gdyż takich regulacji nie było. Można tylko odnotować, że np. ustawodawca słowacki wprowadził w ubiegłym roku "Kartę Zagranicznego Słowaka".
Potrzeba ustanowienia Karty Polaka wypływa z obowiązku państwa wobec rodaków, którzy żyją poza granicami Polski, stanowią około 1/3 Narodu Polskiego i także tworzą Polskę.
Polacy również i na obczyźnie, we wszystkich krajach świata w jakich się znajdują z różnych, najczęściej tragicznych powodów niosą Ojczyznę. Nie wynaradawiają się, a są wierni dziedzictwu kultury, języka, wiary, świadomości korzeni.
Ustawa sprawi, że Polacy przyjeżdżający do Macierzy będą już na granicy traktowani jak Polacy, a nie cudzoziemcy, jak to dzieje się obecnie. Projektowane niniejszą ustawą rozwiązania zapewnią rodakom kontakt z Ojczyzną, swobodny wjazd do Polski, nieograniczony w czasie pobyt itp.
Karta Polaka zapewni w zasadzie wszystkie podstawowe prawa, poza szczegółowymi, dotyczącymi życia publicznego kraju.
Karta będzie alternatywą dla tych wszystkich rodaków, którzy pragną kontaktu z Polską, a nie będą mogli, czy też nie będą chcieli skorzystać z prawa do obywatelstwa polskiego, np. powodu zakazu podwójnego obywatelstwa w krajach, w których mieszkają, pracują i których są obywatelami.
Z tego między innymi powodu dokument ten jest bardzo oczekiwany, szczególnie przez rodaków na Wschodzie, np. Zjazd Związku Polaków na Litwie podjął w kwietniu br. stosowną uchwałę domagającą się ustanowienia takiego przywileju ojczyźnianego. Również Europejska Rada Wspólnot Polonijnych wypowiadała się w sierpniu br. jasno i zdecydowanie za wprowadzeniem tego typu rozwiązania do ustawodawstwa polskiego.
Projektowana ustawa nie pociąga za sobą bezpośrednich wydatków z budżetu Państwa.