Druk nr 130B

23 października 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI GOSPODARKI NARODOWEJ

(wraz z wnioskiem mniejszości komisji)

o uchwalonej przez Sejm w dniu 30 września 1998 r.

ustawie o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

Marszałek Senatu dnia 6 października 1998 r. skierowała ustawę do Komisji.

Po rozpatrzeniu ustawy na posiedzeniu w dniu 23 października 1998 r.

- Komisja wnosi:

Wysoki Senat uchwalić raczy załączony projekt uchwały.

Zastępca Przewodniczącego

Komisji Gospodarki Narodowej

(-) Marek Waszkowiak

p r o j e k t

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 30 września 1998 r. ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. w art. 1 wyrazy "W celu zapewnienia należytej ochrony prawnej interesów Państwa w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi" zastępuje się wyrazami "W celu ochrony praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa";
  2. art. 3 - 5 otrzymują brzmienie:
    "Art. 3. Do kompetencji
    Prokuratorii Generalnej należy:
    1) zgłaszanie sprzeciwu w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa,
    2) zastępstwo procesowe Skarbu Państwa,
    3) opracowywanie, sporządzanie i przedstawianie opinii prawnych w sprawach dotyczących istotnych praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, na wniosek organów administracji rządowej i innych
    podmiotów uprawnionych do reprezentacji Skarbu Państwa, a także wydawanie opinii o projektach umów, których stroną ma być Skarb Państwa,
    4) przygotowywanie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących Skarbu Państwa,
    5) wykonywanie innych zadań o
    kreślonych w odrębnych ustawach.
    Art. 4. 1. Sprzeciw, o którym mowa w art. 3 pkt 1, dotyczy wykonywania uprawnień m
    ajątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej oraz państwowe osoby prawne i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
    2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w art. 3 pkt 2, dotyczy wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne nie p
    osiadające osobowości prawnej.
    3. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza zastępstwo w sprawach o prawa i interesy majątkowe Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi, polubownymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz Sądem Najwyższym, a także innymi organami orzekającymi i polubownymi.
    4. Zastęps
    two procesowe Skarbu Państwa oznacza także zastępstwo przed organami orzekającymi i polubownymi, których właściwość wynika z umów międzynarodowych.
    Art. 5. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw i sprawuje zastępstwo procesowe według przepisów ustawy.";
  3. po art. 5 dodaje się oznaczenie i tytuł rozdziału w brzmieniu:
    "Rozdział 2a
    Zgłaszanie sprzeciwu przez Prokuratorię Generalną";
  4. art. 6 - 10 otrzymują brzmienie:
    "Art. 6. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa mając na uwadze należytą ochronę praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, pod względem gospodarności, celowości i zgodności z prawem.
    Art. 7. 1. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozp
    orządzenia prawami majątkowymi Skarbu Państwa w odniesieniu do:
    1) składników majątkowych przedsiębiorstwa państwowego o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych,
    2) akcji, udziałów o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych w jednoosobowej spółce Sk
    arbu Państwa oraz spółce prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, w której Skarb Państwa posiada 50% lub więcej głosów na walnym zgromadzeniu bądź zgromadzeniu wspólników,
    3) pozostałych przypadków, o wartości przekraczającej 20 000 000 złotych.
    2
    . Prokuratoria Generalna może także zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, o wartości 10 000 000 złotych lub mniejszej, jeżeli dokonanie tego rozporządzenia lub zobowiązania spowoduje, że suma wszystkich rozporządzeń i zobowiązań dotyczących akcji lub udziałów dokonanych w ciągu ostatniego roku w spółce, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przekroczy kwotę 10 000 000 złotych.
    Art. 8. 1. Zamiar dokonania czynnośc
    i wymienionych w art. 7 podlega zgłoszeniu do Prokuratorii Generalnej.
    2. Zgłoszenia dokonują podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    3. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw wraz z uzasadnieniem, w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zamiaru dokonania czynności wymienionej w art. 7.
    4. Prokuratoria Generalna zawiadamia niezwłocznie Ministra Skarbu Państwa o zgłoszonym jej zamiarze dokonania czynności, wymienionej w art. 7.
    Art. 9. 1. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w art. 8 ust. 3,
    podmiotowi zamierzającemu dokonać czynności wymienione w art. 7 przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia sprzeciwu prawo żądania rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów.
    2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 żądanie rozpatrzenia sprawy przez R
    adę Ministrów nie zostanie zgłoszone albo Rada Ministrów w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia żądania nie uchyli sprzeciwu, sprzeciw staje się ostateczny.
    3. Czynność prawna wymieniona w art. 7 dokonana z naruszeniem przepisu art. 8 ust. 1 albo mimo ostate
    cznego sprzeciwu, jest nieważna.
    Art. 10. Prokuratoria Generalna ma prawo do:
    1) żądania wszelkich dokumentów i materiałów z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
    2) oględzin obiektów i pomieszczeń,
    3) wzywania i przesłuchiwania świadków,
    4) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
    5) zwracania się do organów kontroli państwowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości o udzielenie informacji i udostępnienie materiałów z uwzględnieniem przep
    isów o tajemnicy ustawowo chronionej.";
  1. po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
    "Art. 10a. 1. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Ska
    rbu Państwa pozostającym w dyspozycji terenowego organu administracji rządowej zgłasza dyrektor właściwego terytorialnie oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej.
    2. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa poz
    ostającym w dyspozycji:
    1) centralnego organu administracji rządowej - zgłasza Prezes Prokur
    atorii Generalnej,
    2) państwowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej - zgłasza dyrektor oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej właściwego ze względu na siedzibę tej jednostki.";
  2. tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:
    "Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa";
  3. art. 11 - 15 otrzymują brzmienie:
    "Art. 11. 1. Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu Państwa w z
    akresie działania organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 4 ust. 2.
    2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie postępow
    ania sądowe i pozasądowe w sprawach cywilnych, a także postępowania przed innymi organami państwowymi, jeżeli wartość przedmiotu sprawy przekracza 4 000 000 złotych albo jeżeli wymaga tego należyta ochrona praw lub interesów majątkowych Skarbu Państwa.
    3. W postępowaniu karnym, sądowo-administracyjnym oraz w postępowaniach przed i
    nnymi organami orzekającymi Prokuratoria Generalna bierze udział na wezwanie organu państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się sprawa, o ile zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Skarbu Państwa.
    Art. 12. 1. Prokuratoria Generalna podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępow
    ania lub przystąpienie do toczącego się postępowania na wniosek organów i państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2, z których działalnością wiąże się dochodzone roszczenie, zwanych dalej "podmiotami zastępowanymi".
    2. Podmioty zastępowane zobowiązane są dołączyć do wniosku szczegółowe inform
    acje o przedmiocie postępowania oraz dowody.
    3. Prokuratoria Generalna nie jest związana treścią wniosku. W razie niezgodności stanowiska Prokuratorii Generalnej ze stanowiskiem zawartym we wniosku po
    dmiotu zastępowanego, Prokuratoria Generalna dokonuje czynności według własnego uznania, zawiadamiając wnioskodawcę wraz z podaniem uzasadnienia swojego stanowiska.
    Art. 13. Podmioty zastępowane po otrzymaniu pozwu lub innego pisma w sprawie objętej zakr
    esem działania Prokuratorii Generalnej zobowiązane są do ich niezwłocznego przekazania Prokuratorii Generalnej wraz ze szczegółowymi informacjami oraz niezbędną dokumentacją.
    Art. 14. 1. Dla potrzeb podejmowanych czynności Prokuratoria Generalna może żądać od podmiotów zastępowanych nadesłania lub przedstawienia akt, dokumentów, zaświa
    dczeń, materiałów i pisemnych wyjaśnień oraz zasięgać opinii biegłych.
    2. Podmioty zastępowane, z których działalnością wiąże się dana sprawa, zobowiązane są składać Prokuratorii Generalnej na jej żądanie lub z własnej inicjatywy wnioski co do najważniejszych czynności procesowych, w szczególności co do wytoczenia procesu, cofnięcia pozwu, uznania roszczenia, wytoczenia powództwa wzajemn
    ego, zawarcia ugody lub złożenia środków odwoławczych.
    Art. 15. 1. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w niniejszym rozdziale, sprawują, na podstawie pełnomocnictwa procesowego Prokuratorii Generalnej, wyłącznie radcy lub referendarze Prokuratorii Generalnej wpisani na lis
    tę radców prawnych lub adwokatów.
    2. W sprawach wymagających znajomości prawa obcego, procedur i instytucji międzynarodowych czynności zastępstwa procesowego mogą być zlecane podmiotom, których uprawnienia do występowania przed sądami i innymi organami orz
    ekającymi wynikają z odrębnych przepisów.
    3. Do zlecania czynności zastępstwa procesowego, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.";
  4. po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:
    "Art. 15a. 1. Urzędnicy Prokuratorii Generalnej wykonując czynności zastępstwa procesow
    ego przed organami orzekającymi występują w stroju urzędowym.
    2. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór stroju urzęd
    owego.";
  5. w art. 17 w ust. 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
    "Przed upływem kadencji Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Prokuratorii Generalnej w przypadku:";
  6. w art. 17 w ust. 3 skreśla się pkt 5;
  7. art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:
    "Art. 19. Ze stanowiskiem Prezesa i wiceprezesa Prokuratorii Generalnej nie można łączyć przynależności do partii politycznej oraz innego zatrudnienia, w tym w ramach umów cywilnoprawnych, z wyjątkiem dodatkowej pracy w charakterze naucz
    yciela akademickiego w szkole wyższej.
    Art. 20. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut określający o
    rganizację wewnętrzną Prokuratorii Generalnej, w tym siedziby oddziałów terenowych i zakres ich właściwości terytorialnej.
    2. Oddziałem terenowym Prokuratorii Generalnej kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
    3. Prezes Prokuratorii Generalnej określa, w drodze regulaminu, szczegółową org
    anizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Prokuratorii Generalnej oraz ich właściwość, a także zasady wprowadzania zmian w tym zakresie.";
  8. skreśla się art. 21;
  9. art. 22 - 25 otrzymują brzmienie:
    "Art. 22. Stosunek pracy z pracownikiem Prokuratorii Generalnej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 - 3 i art. 18 ust. 1, nawiązuje się na podstawie mianowania albo na podst
    awie umowy o pracę.
    Art. 23. 1. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z:
    1) radcami,
    2) referendarzami,
    3) dyrektorami i wicedyrektorami jednostek organizacyjnych,
    4) doradcami Prezesa Prokuratorii Generalnej zwanymi dalej "pracownikami mianowanymi".
    2. W przypadkach innych niż wymienione w u
    st. 1 podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę.
    Art. 24. 1. Pracownikiem mianowanym może być osoba, która:
    1) jest obywatelem polskim, mającym stałe miejsce zamieszkania w Polsce,
    2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełn
    i praw publicznych,
    3) ukończyła wyższe studia prawnicze lub ekonomiczne i uzyskała tytuł magistra,
    4) nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
    5) posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanow
    isku,
    6) jest nieskazitelnego charakteru.
    2. Przepis ust. 1, z wyłączeniem pkt 3, stosuje się odpowiednio do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
    Art. 25. 1. Nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania oraz rozwiązania tego stosunku pracy dokonuje Prezes
    Prokuratorii Generalnej.
    2. Pracowników mianowanych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-3, zatrudnia się w pełnym wymiarze czasu pracy.";
  10. w art. 26 wyraz "urzędnika" zastępuje się wyrazami "pracownika mianowanego";
  11. w art. 27 w ust. 1 wyraz "Urzędnik" zastępuje się wyrazem "Pracownik";
  12. art. 28 - 32 otrzymują brzmienie:
    "Art. 28. 1. Pracownik mianowany nie może, pod rygorem wydalenia z pracy w Prokuratorii Generalnej, wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego ob
    owiązkami albo mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość i interesowność.
    2. Pracownik mianowany może podjąć dodatkowe zajęcia zarobkowe po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej.
    Art. 29. Radca oraz referendarz nie mogą zajmować się bezpośrednio lub pośrednio
    sprawowaniem zastępstwa prawnego lub interesami prawnymi innych osób. Przepis ten nie narusza uprawnień do podejmowania czynności prawnych we własnych sprawach, krewnych, powinowatych, małżonka, osób przysposobionych, pozostających pod opieką lub kuratelą, o ile we wszystkich tych przypadkach nie zachodzi kolizja z obowiązkami służbowymi.
    Art. 30. 1. Pracownicy Prokuratorii Generalnej ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Skarbowi Państwa oraz innym podmiotom w związku z w
    ykonywaniem obowiązków służbowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Prezesa, wiceprezesów oraz dyrekt
    orów oddziałów terenowych.
    Art. 31. 1. Wynagrodzenie zasadnicze pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej stanowi, odpowi
    ednio do rangi stanowiska, wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.
    2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wynagradz
    ania oraz tabele stanowisk w Prokuratorii Generalnej, a także procent wartości kosztów zastępstwa zasądzonych na rzecz Prokuratorii Generalnej i ściągniętych od strony przeciwnej, które zostaną przeznaczone na premie dla radców i referendarzy Prokuratorii Generalnej.
    Art. 32. Do pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej w sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy o służbie cywilnej.";
  13. skreśla się rozdział 6;
  14. w art. 37:
    a) skreśla się pkt 1, pkt 2, pkt 8 oraz w pkt 10 lit. b),
    b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
    "3) w art. 67 w § 2 na końcu dodaje się wyrazy "albo Prokuratoria Generalna";";
  15. skreśla się art. 38, art. 39, art. 40, w art. 41 pkt 2 i art. 42.

Wniosek mniejszości