Druk nr 130Z

28 października 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI USTAWODAWCZEJ

oraz

KOMISJI GOSPODARKI NARODOWEJ

(wraz z zestawieniem wniosków)

Komisje, na posiedzeniu w dniu 28 października 1998 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w trakcie debaty w dniu 28 października 1998 r. nad ustawą o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:

- Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski zawarte w lit. A oraz w lit. E pkt 1, 6 i 12.

Jednocześnie Komisje informują, że senator Wiesław Chrzanowski zmodyfikował następujące poprawki:

Przewodniczący Komisji
Ustawodawczej
(-) Piotr Ł.J. Andrzejewski

Przewodniczący Komisji
Gospodarki Narodowej
(-) Kazimierz Kleina


 

ZESTAWIENIE WNIOSKÓW

do ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

 

I.

Wniosek o odrzucenie ustawy.

Wniosek mniejszości KGN

     

II.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wniosek sen.
W. Kruka

     

III.

Wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy:

 
 

Uwaga:

Poprawki zawarte w lit. A należy głosować łącznie.

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawek zawartych w lit. B, C, D oraz w lit. E w pkt 2-5 i 7-11.

 

A.

   

1)

w art. 1 wyrazy "W celu zapewnienia należytej ochrony prawnej interesów Państwa w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi" zastępuje się wyrazami "W celu ochrony praw i interesów majątkowych Państwa";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

2)

art. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"Art. 3. Do kompetencji Prokuratorii Generalnej należy:

1) zgłaszanie sprzeciwu w zakresie rozporządzania mieniem państwowym,

2) zastępstwo procesowe Skarbu Państwa,

3) wydawanie opinii prawnych w sprawach dotyczących praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, na wniosek organów administracji rządowej i innych podmiotów uprawnionych do reprezentowania Skarbu Państwa, a także wydawanie opinii o projektach umów, których stroną ma być Skarb Państwa,

4) przygotowywanie lub opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących Skarbu Państwa.

Art. 4. 1. Sprzeciw, o którym mowa w art. 3 pkt 1, dotyczy wykonywania praw majątkowych stanowiących mienie państwowe przez organy administracji rządowej oraz państwowe osoby prawne i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w art. 3 pkt 2, dotyczy wykonywania praw majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

3. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza zastępstwo w sprawach o prawa i interesy majątkowe Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi, polubownymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz Sądem Najwyższym, a także innymi organami orzekającymi i polubownymi.

4. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza także zastępstwo przed organami orzekającymi i polubownymi, których właściwość wynika z umów międzynarodowych.";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

3)

po art. 4 dodaje się oznaczenie i tytuł rozdziału w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Zgłaszanie sprzeciwu przez Prokuratorię Generalną";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączon
e komisje

4)

art. 5 - 10 otrzymują brzmienie:

"Art. 5. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw w zakresie rozporządzania mieniem państwowym mając na uwadze należytą ochronę praw i interesów majątkowych Państwa, pod względem gospodarności, celowości i zgodności z prawem.

Art. 6. 1. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia prawami majątkowymi stanowiącymi mienie państwowe w odniesieniu do:

    1. składników majątkowych przedsiębiorstwa państwowego o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych,
    2. akcji, udziałów o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa oraz spółce prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, w której Skarb Państwa posiada 50% lub więcej głosów na walnym zgromadzeniu bądź zgromadzeniu wspólników,
    3. pozostałych przypadków, o wartości przekraczającej 20 000 000 złotych.

2. Prokuratoria Generalna może także zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, o wartości 10 000 000 złotych lub mniejszej, jeżeli dokonanie tego rozporządzenia lub zobowiązania spowoduje, że suma wszystkich rozporządzeń i zobowiązań dotyczących akcji lub udziałów dokonanych w ciągu ostatniego roku w spółce, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przekroczy kwotę 10 000 000 złotych.

Art. 7. 1. Zamiar dokonania czynności wymienionych w art. 6 podlega zgłoszeniu do Prokuratorii Generalnej.

    1. Zgłoszenia dokonują podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    2. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw wraz z uzasadnieniem, w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zamiaru dokonania czynności wymienionej w art. 6.
    3. Prokuratoria Generalna zawiadamia niezwłocznie Ministra Skarbu Państwa o zgłoszonym jej zamiarze dokonania czynności, wymienionej w art. 6.

Art. 8. 1. W wypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w art. 7 ust. 3, podmiotowi zamierzającemu dokonać czynności wymienione w art. 6 przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia sprzeciwu prawo żądania rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów.

2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 żądanie rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów nie zostanie zgłoszone albo Rada Ministrów w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia żądania nie uchyli sprzeciwu, sprzeciw staje się ostateczny.

3. Czynność prawna wymieniona w art. 6 dokonana z naruszeniem przepisu art. 7 ust. 1 albo mimo ostatecznego sprzeciwu, jest nieważna.

Art. 9. Prokuratoria Generalna ma prawo do:

    1. żądania wszelkich dokumentów i materiałów z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
    2. oględzin obiektów i pomieszczeń,
    3. wzywania i przesłuchiwania świadków,
    4. korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
    5. zwracania się do organów kontroli państwowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości o udzielenie informacji i udostępnienie materiałów z uwzględnieniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

 

Art. 10. Sprzeciw, o którym mowa w niniejszym rozdziale, dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem państwowym pozostającym w dyspozycji:

    1. centralnego organu administracji rządowej - zgłasza Prezes Prokuratorii Generalnej,
    2. terenowego organu administracji rządowej - zgłasza dyrektor właściwego terytorialnie oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej,
    3. państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej - zgłasza dyrektor oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej właściwego ze względu na siedzibę tej osoby lub jednostki.";

 

5)

tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

6)

art. 11 - 15 otrzymują brzmienie:

"Art. 11. 1. Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu Państwa w zakresie działania organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 4 ust. 2.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie postępowania sądowe i pozasądowe w sprawach cywilnych, a także postępowania przed innymi organami państwowymi, jeżeli wartość przedmiotu sprawy przekracza 4 000 000 złotych albo jeżeli wymaga tego należyta ochrona praw lub interesów majątkowych Skarbu Państwa.

3. W postępowaniu karnym, sądowo-administracyjnym oraz w postępowaniach przed innymi organami orzekającymi Prokuratoria Generalna bierze udział na wezwanie organu państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się sprawa, jeżeli zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Skarbu Państwa.

4. Organy orzekające, o których mowa w ust. 3, mogą z urzędu wezwać Prokuratorię Generalną do udziału w postępowaniu, jeżeli zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Państwa. W tym wypadku udział Prokuratorii Generalnej w postępowaniu jest obowiązkowy.

Art. 12. 1. Prokuratoria Generalna podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępowania lub przystąpienie do toczącego się postępowania na wniosek organów i państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2, z których działalnością wiąże się dochodzone roszczenie, zwanych dalej "podmiotami zastępowanymi".

2. Podmioty zastępowane zobowiązane są dołączyć do wniosku szczegółowe informacje o przedmiocie postępowania oraz dowody.

3. Prokuratoria Generalna nie jest związana treścią wniosku. W razie niezgodności stanowiska Prokuratorii Generalnej ze stanowiskiem zawartym we wniosku podmiotu zastępowanego, Prokuratoria Generalna dokonuje czynności według własnego uznania, zawiadamiając wnioskodawcę wraz z podaniem uzasadnienia swojego stanowiska.

Art. 13. Podmioty zastępowane po otrzymaniu pozwu lub innego pisma w sprawie objętej zakresem działania Prokuratorii Generalnej zobowiązane są do ich niezwłocznego przekazania Prokuratorii Generalnej wraz ze szczegółowymi informacjami oraz niezbędną dokumentacją.

Art. 14. 1. Dla potrzeb podejmowanych czynności Prokuratoria Generalna może żądać od podmiotów zastępowanych nadesłania lub przedstawienia akt, dokumentów, zaświadczeń, materiałów i pisemnych wyjaśnień oraz zasięgać opinii biegłych.

2. Podmioty zastępowane, z których działalnością wiąże się dana sprawa, zobowiązane są składać Prokuratorii Generalnej na jej żądanie lub z własnej inicjatywy wnioski co do najważniejszych czynności procesowych, w szczególności co do wytoczenia powództwa, cofnięcia pozwu, uznania roszczenia, wytoczenia powództwa wzajemnego, zawarcia ugody lub złożenia środków odwoławczych.

Art. 15. 1. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w niniejszym rozdziale, sprawują, na podstawie pełnomocnictwa procesowego Prokuratorii Generalnej, wyłącznie radcowie lub referendarze Prokuratorii Generalnej wpisani na listę radców prawnych lub adwokatów albo spełniający wymagania niezbędne do wpisu na listę radców prawnych lub adwokatów.

    1. W sprawach wymagających znajomości prawa obcego, procedur i instytucji międzynarodowych czynności zastępstwa procesowego mogą być zlecane podmiotom, których uprawnienia do występowania przed sądami i innymi organami orzekającymi wynikają z odrębnych przepisów.
    2. Do zlecania czynności zastępstwa procesowego, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

7)

po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Art. 15a. 1. Radcowie i referendarze Prokuratorii Generalnej wykonując czynności zastępstwa procesowego przed organami orzekającymi występują w stroju urzędowym.

    1. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór stroju urzędowego.";

 

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

8)

w art. 17 w ust. 3:

a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Przed upływem kadencji Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Prokuratorii Generalnej w wypadku:",

b) w pkt 1 skreśla się wyrazy "przez Prezesa Prokuratorii Generalnej",

c) skreśla się pkt 5;

Poprawka sen.
W.Chrza
nowskiego
poparta przez połączone komisje

9)

art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:

"Art. 19. Ze stanowiskiem Prezesa i wiceprezesa Prokuratorii Generalnej nie można łączyć przynależności do partii politycznej oraz innego zatrudnienia, w tym w ramach umów cywilnoprawnych, z wyjątkiem dodatkowej pracy w charakterze nauczyciela akademickiego w szkole wyższej.

Art. 20. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut określający organizację wewnętrzną Prokuratorii Generalnej, w tym siedziby oddziałów terenowych i zakres ich właściwości terytorialnej.

2. Oddziałem terenowym Prokuratorii Generalnej kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.

3. Prezes Prokuratorii Generalnej określa, w drodze regulaminu, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Prokuratorii Generalnej oraz ich właściwość, a także zasady wprowadzania zmian w tym zakresie.";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

10)

skreśla się art. 21;

 

Poprawka sen.
W.C
hrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

11)

w tytule rozdziału 5 wyraz "Urzędnicy" zastępuje się wyrazem "Pracownicy";

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

12)

art. 22 - 25 otrzymują brzmienie:

"Art. 22. Stosunek pracy z pracownikiem Prokuratorii Generalnej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 - 3 i art. 18 ust. 1, nawiązuje się na podstawie mianowania albo na podstawie umowy o pracę.

Art. 23. 1. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z:

1) radcami,

2) referendarzami,

3) dyrektorami i wicedyrektorami jednostek organizacyjnych,

4) doradcami Prezesa Prokuratorii Generalnej

zwanymi dalej "pracownikami mianowanymi".

2. W przypadkach innych niż wymienione w ust. 1 podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę.

Art. 24. 1. Pracownikiem mianowanym może być osoba, która:

    1. jest obywatelem polskim, mającym stałe miejsce zamieszkania w Polsce,
    2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
    3. ukończyła wyższe studia prawnicze lub ekonomiczne i uzyskała tytuł zawodowy magistra,
    4. nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
    5. posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,
    6. jest nieskazitelnego charakteru.

2. Przepis ust. 1, z wyłączeniem pkt 3, stosuje się odpowiednio do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Art. 25. 1. Nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania oraz rozwiązania tego stosunku pracy dokonuje Prezes Prokuratorii Generalnej.

2. Pracowników mianowanych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-3, zatrudnia się w pełnym wymiarze czasu pracy.";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

13)

w art. 26 wyraz "urzędnika" zastępuje się wyrazami "pracownika mianowanego";

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
popar
ta przez połączone komisje

14)

w art. 27 w ust. 1 wyraz "Urzędnik" zastępuje się wyrazem "Pracownik";

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

15)

art. 28 - 32 otrzymują brzmienie:

"Art. 28. 1. Pracownik mianowany nie może, pod rygorem wydalenia z pracy w Prokuratorii Generalnej, wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość i interesowność.

2. Pracownik mianowany może podjąć dodatkowe zajęcia zarobkowe po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej.

Art. 29. Radca oraz referendarz nie mogą zajmować się bezpośrednio lub pośrednio sprawowaniem zastępstwa prawnego lub interesami prawnymi innych osób. Przepis ten nie narusza uprawnień do podejmowania czynności prawnych we własnych sprawach, krewnych, powinowatych, małżonka, osób przysposobionych, pozostających pod opieką lub kuratelą, o ile we wszystkich tych przypadkach nie zachodzi kolizja z obowiązkami służbowymi.

Art. 30. 1. Pracownicy Prokuratorii Generalnej ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Skarbowi Państwa oraz innym podmiotom w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Prezesa, wiceprezesów oraz dyrektorów oddziałów terenowych.

Art. 31. 1. Wynagrodzenie zasadnicze pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej stanowi, odpowiednio do rangi stanowiska, wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wynagradzania oraz tabele stanowisk w Prokuratorii Generalnej, a także procent wartości kosztów zastępstwa zasądzonych na rzecz Prokuratorii Generalnej i ściągniętych od strony przeciwnej, które zostaną przeznaczone na premie dla radców i referendarzy Prokuratorii Generalnej.

Art. 32. Do pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej w sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy o służbie cywilnej.";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

16)

skreśla się rozdział 6;

 

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

17)

w art. 37:

  1. skreśla się pkt 1, pkt 2, pkt 8 oraz w pkt 10 lit. b),
  2. pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w art. 67 w § 2 na końcu dodaje się wyrazy "albo Prokuratoria Generalna";";

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta przez połączone komisje

18)

skreśla się art. 38, art. 39, art. 40, w art. 41 pkt 2 i art. 42.

 

Poprawka sen.
W.Chrzanowskiego
poparta prz
ez połączone komisje

 

Uwaga:

Poprawki zawarte w lit. B należy głosować łącznie.

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawek zawartych w lit. C i D oraz w lit. E w pkt 2-5 i 7-11.

 

B.

   

1)

w art. 1 wyrazy "W celu zapewnienia należytej ochrony prawnej interesów Państwa w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi" zastępuje się wyrazami "W celu ochrony praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa";

Poprawka KU

2)

art. 3 - 5 otrzymują brzmienie:

"Art. 3. Do kompetencji Prokuratorii Generalnej należy:

    1. zgłaszanie sprzeciwu w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa,
    2. zastępstwo procesowe Skarbu Państwa,
    3. opracowywanie, sporządzanie i przedstawianie opinii prawnych w sprawach dotyczących istotnych praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, na wniosek organów administracji rządowej i innych podmiotów uprawnionych do reprezentacji Skarbu Państwa, a także wydawanie opinii o projektach umów, których stroną ma być Skarb Państwa,
    4. przygotowywanie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących Skarbu Państwa,
    5. wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych ustawach.

Art. 4. 1. Sprzeciw, o którym mowa w art. 3 pkt 1, dotyczy wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej oraz państwowe osoby prawne i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w art. 3 pkt 2, dotyczy wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

3. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza zastępstwo w sprawach o prawa i interesy majątkowe Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi, polubownymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz Sądem Najwyższym, a także innymi organami orzekającymi i polubownymi.

4. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza także zastępstwo przed organami orzekającymi i polubownymi, których właściwość wynika z umów międzynarodowych.

Art. 5. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw i sprawuje zastępstwo procesowe według przepisów ustawy.";

Poprawka KU

3)

po art. 5 dodaje się oznaczenie i tytuł rozdziału w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Zgłaszanie sprzeciwu przez Prokuratorię Generalną";

Poprawka KU

4)

art. 6 - 10 otrzymują brzmienie:

"Art. 6. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa mając na uwadze należytą ochronę praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, pod względem gospodarności, celowości i zgodności z prawem.

Art. 7. 1. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia prawami majątkowymi Skarbu Państwa w odniesieniu do:

    1. składników majątkowych przedsiębiorstwa państwowego o wartości przekraczającej 5 000 000 złotych,
    2. akcji, udziałów o wartości przekraczającej 5 000 000 złotych w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa oraz spółce prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, w której Skarb Państwa posiada 50% lub więcej głosów na walnym zgromadzeniu bądź zgromadzeniu wspólników,
    3. pozostałych przypadków, o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych.

2. Prokuratoria Generalna może także zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, o wartości 5 000 000 złotych lub mniejszej, jeżeli dokonanie tego rozporządzenia lub zobowiązania spowoduje, że suma wszystkich rozporządzeń i zobowiązań dotyczących akcji lub udziałów dokonanych w ciągu ostatniego roku w spółce, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przekroczy kwotę 5 000 000 złotych.

Art. 8. 1. Zamiar dokonania czynności wymienionych w art. 7 podlega zgłoszeniu do Prokuratorii Generalnej.

    1. Zgłoszenia dokonują podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    2. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw wraz z uzasadnieniem, w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zamiaru dokonania czynności wymienionej w art. 7.
    3. Prokuratoria Generalna zawiadamia niezwłocznie Ministra Skarbu Państwa o zgłoszonym jej zamiarze dokonania czynności, wymienionej w art. 7.

Art. 9. 1. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w art. 8 ust. 3, podmiotowi zamierzającemu dokonać czynności wymienione w art. 7 przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia sprzeciwu prawo żądania rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów.

2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 żądanie rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów nie zostanie zgłoszone albo Rada Ministrów w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia żądania nie uchyli sprzeciwu, sprzeciw staje się ostateczny.

3. Czynność prawna wymieniona w art. 7 dokonana z naruszeniem przepisu art. 8 ust. 1 albo mimo ostatecznego sprzeciwu, jest nieważna.

Art. 10. Prokuratoria Generalna ma prawo do:

    1. żądania wszelkich dokumentów i materiałów z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
    2. oględzin obiektów i pomieszczeń,
    3. wzywania i przesłuchiwania świadków,
    4. korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
    5. zwracania się do organów kontroli państwowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości o udzielenie informacji i udostępnienie materiałów z uwzględnieniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.";

Poprawka KU

5)

po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Art. 10a. 1. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji terenowego organu administracji rządowej zgłasza dyrektor właściwego terytorialnie oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej.

2. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji:

    1. centralnego organu administracji rządowej - zgłasza Prezes Prokuratorii Generalnej,
    2. państwowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej - zgłasza dyrektor oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej właściwego ze względu na siedzibę tej jednostki.";

Poprawka KU

6)

tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa";

Poprawka KU

7)

art. 11 - 15 otrzymują brzmienie:

"Art. 11. 1. Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu Państwa w zakresie działania organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 4 ust. 2.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie postępowania sądowe i pozasądowe w sprawach cywilnych, a także postępowania przed innymi organami państwowymi, jeżeli wartość przedmiotu sprawy przekracza 4 000 000 złotych albo jeżeli wymaga tego należyta ochrona praw lub interesów majątkowych Skarbu Państwa.

3. W postępowaniu karnym, sądowo-administracyjnym oraz w postępowaniach przed innymi organami orzekającymi Prokuratoria Generalna bierze udział na wezwanie organu państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się sprawa, o ile zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Skarbu Państwa.

Art. 12. 1. Prokuratoria Generalna podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępowania lub przystąpienie do toczącego się postępowania na wniosek organów i państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2, z których działalnością wiąże się dochodzone roszczenie, zwanych dalej "podmiotami zastępowanymi".

2. Podmioty zastępowane zobowiązane są dołączyć do wniosku szczegółowe informacje o przedmiocie postępowania oraz dowody.

3. Prokuratoria Generalna nie jest związana treścią wniosku. W razie niezgodności stanowiska Prokuratorii Generalnej ze stanowiskiem zawartym we wniosku podmiotu zastępowanego, Prokuratoria Generalna dokonuje czynności według własnego uznania, zawiadamiając wnioskodawcę wraz z podaniem uzasadnienia swojego stanowiska.

Art. 13. Podmioty zastępowane po otrzymaniu pozwu lub innego pisma w sprawie objętej zakresem działania Prokuratorii Generalnej zobowiązane są do ich niezwłocznego przekazania Prokuratorii Generalnej wraz ze szczegółowymi informacjami oraz niezbędną dokumentacją.

Art. 14. 1. Dla potrzeb podejmowanych czynności Prokuratoria Generalna może żądać od podmiotów zastępowanych nadesłania lub przedstawienia akt, dokumentów, zaświadczeń, materiałów i pisemnych wyjaśnień oraz zasięgać opinii biegłych.

2. Podmioty zastępowane, z których działalnością wiąże się dana sprawa, zobowiązane są składać Prokuratorii Generalnej na jej żądanie lub z własnej inicjatywy wnioski co do najważniejszych czynności procesowych, w szczególności co do wytoczenia procesu, cofnięcia pozwu, uznania roszczenia, wytoczenia powództwa wzajemnego, zawarcia ugody lub złożenia środków odwoławczych.

Art. 15. 1. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w niniejszym rozdziale, sprawują, na podstawie pełnomocnictwa procesowego Prokuratorii Generalnej, wyłącznie radcy lub referendarze Prokuratorii Generalnej wpisani na listę radców prawnych lub adwokatów.

    1. W sprawach wymagających znajomości prawa obcego, procedur i instytucji międzynarodowych czynności zastępstwa procesowego mogą być zlecane podmiotom, których uprawnienia do występowania przed sądami i innymi organami orzekającymi wynikają z odrębnych przepisów.
    2. Do zlecania czynności zastępstwa procesowego, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.";

Poprawka KU

8)

po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Art. 15a. 1. Urzędnicy Prokuratorii Generalnej wykonując czynności zastępstwa procesowego przed organami orzekającymi występują w stroju urzędowym.

    1. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór stroju urzędowego.";

Poprawka KU

9)

w art. 17 w ust. 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Przed upływem kadencji Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Prokuratorii Generalnej w przypadku:";

Poprawka KU

10)

w art. 17 w ust. 3 skreśla się pkt 5;

Poprawka KU

11)

art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:

"Art. 19. Ze stanowiskiem Prezesa i wiceprezesa Prokuratorii Generalnej nie można łączyć przynależności do partii politycznej oraz innego zatrudnienia, w tym w ramach umów cywilnoprawnych, z wyjątkiem dodatkowej pracy w charakterze nauczyciela akademickiego w szkole wyższej.

Art. 20. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut określający organizację wewnętrzną Prokuratorii Generalnej, w tym siedziby oddziałów terenowych i zakres ich właściwości terytorialnej.

2. Oddziałem terenowym Prokuratorii Generalnej kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.

3. Prezes Prokuratorii Generalnej określa, w drodze regulaminu, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Prokuratorii Generalnej oraz ich właściwość, a także zasady wprowadzania zmian w tym zakresie.";

Poprawka KU

12)

skreśla się art. 21;

Poprawka KU

13)

art. 22 - 25 otrzymują brzmienie:

"Art. 22. Stosunek pracy z pracownikiem Prokuratorii Generalnej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 - 3 i art. 18 ust. 1, nawiązuje się na podstawie mianowania albo na podstawie umowy o pracę.

Art. 23. 1. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z:

1) radcami,

2) referendarzami,

3) dyrektorami i wicedyrektorami jednostek organizacyjnych,

4) doradcami Prezesa Prokuratorii Generalnej

zwanymi dalej "pracownikami mianowanymi".

2. W przypadkach innych niż wymienione w ust. 1 podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę.

Art. 24. 1. Pracownikiem mianowanym może być osoba, która:

    1. jest obywatelem polskim, mającym stałe miejsce zamieszkania w Polsce,
    2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
    3. ukończyła wyższe studia prawnicze lub ekonomiczne i uzyskała tytuł magistra,
    4. nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
    5. posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,
    6. jest nieskazitelnego charakteru.

2. Przepis ust. 1, z wyłączeniem pkt 3, stosuje się odpowiednio do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Art. 25. 1. Nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania oraz rozwiązania tego stosunku pracy dokonuje Prezes Prokuratorii Generalnej.

2. Pracowników mianowanych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-3, zatrudnia się w pełnym wymiarze czasu pracy.";

Poprawka KU

14)

w art. 26 wyraz "urzędnika" zastępuje się wyrazami "pracownika mianowanego";

Poprawka KU

15)

w art. 27 w ust. 1 wyraz "Urzędnik" zastępuje się wyrazem "Pracownik";

Poprawka KU

16)

art. 28 - 32 otrzymują brzmienie:

"Art. 28. 1. Pracownik mianowany nie może, pod rygorem wydalenia z pracy w Prokuratorii Generalnej, wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość i interesowność.

2. Pracownik mianowany może podjąć dodatkowe zajęcia zarobkowe po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej.

Art. 29. Radca oraz referendarz nie mogą zajmować się bezpośrednio lub pośrednio sprawowaniem zastępstwa prawnego lub interesami prawnymi innych osób. Przepis ten nie narusza uprawnień do podejmowania czynności prawnych we własnych sprawach, krewnych, powinowatych, małżonka, osób przysposobionych, pozostających pod opieką lub kuratelą, o ile we wszystkich tych przypadkach nie zachodzi kolizja z obowiązkami służbowymi.

Art. 30. 1. Pracownicy Prokuratorii Generalnej ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Skarbowi Państwa oraz innym podmiotom w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Prezesa, wiceprezesów oraz dyrektorów oddziałów terenowych.

Art. 31. 1. Wynagrodzenie zasadnicze pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej stanowi, odpowiednio do rangi stanowiska, wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wynagradzania oraz tabele stanowisk w Prokuratorii Generalnej, a także procent wartości kosztów zastępstwa zasądzonych na rzecz Prokuratorii Generalnej i ściągniętych od strony przeciwnej, które zostaną przeznaczone na premie dla radców i referendarzy Prokuratorii Generalnej.

Art. 32. Do pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej w sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy o służbie cywilnej.";

Poprawka KU

17)

skreśla się rozdział 6;

Poprawka KU

18)

w art. 37:

  1. skreśla się pkt 1, pkt 2, pkt 8 oraz w pkt 10 lit. b),
  2. pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w art. 67 w § 2 na końcu dodaje się wyrazy "albo Prokuratoria Generalna";";

Poprawka KU

19)

skreśla się art. 38, art. 39, art. 40, w art. 41 pkt 2 i art. 42.

 

 

Poprawka KU

 

Uwaga:

Poprawki zawarte w lit. C należy głosować łącznie.

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawek zawartych w lit. D oraz w lit. E w pkt 2-5 i 7-11.

 

C.

   

1)

w art. 1 wyrazy "W celu zapewnienia należytej ochrony prawnej interesów Państwa w postępowaniach przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi" zastępuje się wyrazami "W celu ochrony praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa";

Poprawka KGN

2)

art. 3 - 5 otrzymują brzmienie:

"Art. 3. Do kompetencji Prokuratorii Generalnej należy:

    1. zgłaszanie sprzeciwu w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa,
    2. zastępstwo procesowe Skarbu Państwa,
    3. opracowywanie, sporządzanie i przedstawianie opinii prawnych w sprawach dotyczących istotnych praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, na wniosek organów administracji rządowej i innych podmiotów uprawnionych do reprezentacji Skarbu Państwa, a także wydawanie opinii o projektach umów, których stroną ma być Skarb Państwa,
    4. przygotowywanie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących Skarbu Państwa,
    5. wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych ustawach.

Art. 4. 1. Sprzeciw, o którym mowa w art. 3 pkt 1, dotyczy wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej oraz państwowe osoby prawne i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w art. 3 pkt 2, dotyczy wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przez organy administracji rządowej i państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

3. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza zastępstwo w sprawach o prawa i interesy majątkowe Skarbu Państwa przed sądami powszechnymi, polubownymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz Sądem Najwyższym, a także innymi organami orzekającymi i polubownymi.

4. Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa oznacza także zastępstwo przed organami orzekającymi i polubownymi, których właściwość wynika z umów międzynarodowych.

Art. 5. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw i sprawuje zastępstwo procesowe według przepisów ustawy.";

Poprawka KGN

3)

po art. 5 dodaje się oznaczenie i tytuł rozdziału w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Zgłaszanie sprzeciwu przez Prokuratorię Generalną";

Poprawka KGN

4)

art. 6 - 10 otrzymują brzmienie:

"Art. 6. Prokuratoria Generalna zgłasza sprzeciw w zakresie rozporządzania mieniem Skarbu Państwa mając na uwadze należytą ochronę praw i interesów majątkowych Skarbu Państwa, pod względem gospodarności, celowości i zgodności z prawem.

Art. 7. 1. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia prawami majątkowymi Skarbu Państwa w odniesieniu do:

    1. składników majątkowych przedsiębiorstwa państwowego o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych,
    2. akcji, udziałów o wartości przekraczającej 10 000 000 złotych w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa oraz spółce prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa, w której Skarb Państwa posiada 50% lub więcej głosów na walnym zgromadzeniu bądź zgromadzeniu wspólników,
    3. pozostałych przypadków, o wartości przekraczającej 20 000 000 złotych.

2. Prokuratoria Generalna może także zgłosić sprzeciw w związku z zamiarem rozporządzenia lub zobowiązania do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, o wartości 10 000 000 złotych lub mniejszej, jeżeli dokonanie tego rozporządzenia lub zobowiązania spowoduje, że suma wszystkich rozporządzeń i zobowiązań dotyczących akcji lub udziałów dokonanych w ciągu ostatniego roku w spółce, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przekroczy kwotę 10 000 000 złotych.

Art. 8. 1. Zamiar dokonania czynności wymienionych w art. 7 podlega zgłoszeniu do Prokuratorii Generalnej.

    1. Zgłoszenia dokonują podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    2. Prokuratoria Generalna może zgłosić sprzeciw wraz z uzasadnieniem, w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia zamiaru dokonania czynności wymienionej w art. 7.
    3. Prokuratoria Generalna zawiadamia niezwłocznie Ministra Skarbu Państwa o zgłoszonym jej zamiarze dokonania czynności, wymienionej w art. 7.

Art. 9. 1. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu, o którym mowa w art. 8 ust. 3, podmiotowi zamierzającemu dokonać czynności wymienione w art. 7 przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia sprzeciwu prawo żądania rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów.

2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 żądanie rozpatrzenia sprawy przez Radę Ministrów nie zostanie zgłoszone albo Rada Ministrów w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia żądania nie uchyli sprzeciwu, sprzeciw staje się ostateczny.

3. Czynność prawna wymieniona w art. 7 dokonana z naruszeniem przepisu art. 8 ust. 1 albo mimo ostatecznego sprzeciwu, jest nieważna.

Art. 10. Prokuratoria Generalna ma prawo do:

    1. żądania wszelkich dokumentów i materiałów z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
    2. oględzin obiektów i pomieszczeń,
    3. wzywania i przesłuchiwania świadków,
    4. korzystania z pomocy biegłych i specjalistów,
    5. zwracania się do organów kontroli państwowej, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości o udzielenie informacji i udostępnienie materiałów z uwzględnieniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.";

Poprawka KGN

5)

po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Art. 10a. 1. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji terenowego organu administracji rządowej zgłasza dyrektor właściwego terytorialnie oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej.

2. Sprzeciw określony w niniejszym rozdziale dotyczący czynności rozporządzającej lub zobowiązującej do rozporządzenia mieniem Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji:

    1. centralnego organu administracji rządowej - zgłasza Prezes Prokuratorii Generalnej,
    2. państwowej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej - zgłasza dyrektor oddziału terenowego Prokuratorii Generalnej właściwego ze względu na siedzibę tej jednostki.";

Poprawka KGN

6)

tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Zastępstwo procesowe Skarbu Państwa";

Poprawka KGN

7)

art. 11 - 15 otrzymują brzmienie:

"Art. 11. 1. Prokuratoria Generalna wykonuje zastępstwo procesowe Skarbu Państwa w zakresie działania organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w art. 4 ust. 2.

2. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie postępowania sądowe i pozasądowe w sprawach cywilnych, a także postępowania przed innymi organami państwowymi, jeżeli wartość przedmiotu sprawy przekracza 4 000 000 złotych albo jeżeli wymaga tego należyta ochrona praw lub interesów majątkowych Skarbu Państwa.

3. W postępowaniu karnym, sądowo-administracyjnym oraz w postępowaniach przed innymi organami orzekającymi Prokuratoria Generalna bierze udział na wezwanie organu państwowej jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się sprawa, o ile zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Skarbu Państwa.

Art. 12. 1. Prokuratoria Generalna podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępowania lub przystąpienie do toczącego się postępowania na wniosek organów i państwowych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2, z których działalnością wiąże się dochodzone roszczenie, zwanych dalej "podmiotami zastępowanymi".

2. Podmioty zastępowane zobowiązane są dołączyć do wniosku szczegółowe informacje o przedmiocie postępowania oraz dowody.

3. Prokuratoria Generalna nie jest związana treścią wniosku. W razie niezgodności stanowiska Prokuratorii Generalnej ze stanowiskiem zawartym we wniosku podmiotu zastępowanego, Prokuratoria Generalna dokonuje czynności według własnego uznania, zawiadamiając wnioskodawcę wraz z podaniem uzasadnienia swojego stanowiska.

Art. 13. Podmioty zastępowane po otrzymaniu pozwu lub innego pisma w sprawie objętej zakresem działania Prokuratorii Generalnej zobowiązane są do ich niezwłocznego przekazania Prokuratorii Generalnej wraz ze szczegółowymi informacjami oraz niezbędną dokumentacją.

Art. 14. 1. Dla potrzeb podejmowanych czynności Prokuratoria Generalna może żądać od podmiotów zastępowanych nadesłania lub przedstawienia akt, dokumentów, zaświadczeń, materiałów i pisemnych wyjaśnień oraz zasięgać opinii biegłych.

2. Podmioty zastępowane, z których działalnością wiąże się dana sprawa, zobowiązane są składać Prokuratorii Generalnej na jej żądanie lub z własnej inicjatywy wnioski co do najważniejszych czynności procesowych, w szczególności co do wytoczenia procesu, cofnięcia pozwu, uznania roszczenia, wytoczenia powództwa wzajemnego, zawarcia ugody lub złożenia środków odwoławczych.

Art. 15. 1. Zastępstwo procesowe, o którym mowa w niniejszym rozdziale, sprawują, na podstawie pełnomocnictwa procesowego Prokuratorii Generalnej, wyłącznie radcy lub referendarze Prokuratorii Generalnej wpisani na listę radców prawnych lub adwokatów.

    1. W sprawach wymagających znajomości prawa obcego, procedur i instytucji międzynarodowych czynności zastępstwa procesowego mogą być zlecane podmiotom, których uprawnienia do występowania przed sądami i innymi organami orzekającymi wynikają z odrębnych przepisów.
    2. Do zlecania czynności zastępstwa procesowego, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.";

Poprawka KGN

8)

po art. 15 dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Art. 15a. 1. Urzędnicy Prokuratorii Generalnej wykonując czynności zastępstwa procesowego przed organami orzekającymi występują w stroju urzędowym.

    1. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzór stroju urzędowego.";

Poprawka KGN

9)

w art. 17 w ust. 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Przed upływem kadencji Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Prokuratorii Generalnej w przypadku:";

Poprawka KGN

10)

w art. 17 w ust. 3 skreśla się pkt 5;

Poprawka KGN

11)

art. 19 i 20 otrzymują brzmienie:

"Art. 19. Ze stanowiskiem Prezesa i wiceprezesa Prokuratorii Generalnej nie można łączyć przynależności do partii politycznej oraz innego zatrudnienia, w tym w ramach umów cywilnoprawnych, z wyjątkiem dodatkowej pracy w charakterze nauczyciela akademickiego w szkole wyższej.

Art. 20. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut określający organizację wewnętrzną Prokuratorii Generalnej, w tym siedziby oddziałów terenowych i zakres ich właściwości terytorialnej.

2. Oddziałem terenowym Prokuratorii Generalnej kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.

3. Prezes Prokuratorii Generalnej określa, w drodze regulaminu, szczegółową organizację wewnętrzną jednostek organizacyjnych Prokuratorii Generalnej oraz ich właściwość, a także zasady wprowadzania zmian w tym zakresie.";

Poprawka KGN

12)

skreśla się art. 21;

Poprawka KGN

13)

art. 22 - 25 otrzymują brzmienie:

"Art. 22. Stosunek pracy z pracownikiem Prokuratorii Generalnej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 - 3 i art. 18 ust. 1, nawiązuje się na podstawie mianowania albo na podstawie umowy o pracę.

Art. 23. 1. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązuje się z:

1) radcami,

2) referendarzami,

3) dyrektorami i wicedyrektorami jednostek organizacyjnych,

4) doradcami Prezesa Prokuratorii Generalnej

zwanymi dalej "pracownikami mianowanymi".

2. W przypadkach innych niż wymienione w ust. 1 podstawą nawiązania stosunku pracy jest umowa o pracę.

Art. 24. 1. Pracownikiem mianowanym może być osoba, która:

    1. jest obywatelem polskim, mającym stałe miejsce zamieszkania w Polsce,
    2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
    3. ukończyła wyższe studia prawnicze lub ekonomiczne i uzyskała tytuł magistra,
    4. nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
    5. posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku,
    6. jest nieskazitelnego charakteru.

2. Przepis ust. 1, z wyłączeniem pkt 3, stosuje się odpowiednio do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Art. 25. 1. Nawiązania stosunku pracy na podstawie mianowania oraz rozwiązania tego stosunku pracy dokonuje Prezes Prokuratorii Generalnej.

2. Pracowników mianowanych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-3, zatrudnia się w pełnym wymiarze czasu pracy.";

Poprawka KGN

14)

w art. 26 wyraz "urzędnika" zastępuje się wyrazami "pracownika mianowanego";

Poprawka KGN

15)

w art. 27 w ust. 1 wyraz "Urzędnik" zastępuje się wyrazem "Pracownik";

Poprawka KGN

16)

art. 28 - 32 otrzymują brzmienie:

"Art. 28. 1. Pracownik mianowany nie może, pod rygorem wydalenia z pracy w Prokuratorii Generalnej, wykonywać zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość i interesowność.

2. Pracownik mianowany może podjąć dodatkowe zajęcia zarobkowe po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezesa Prokuratorii Generalnej.

Art. 29. Radca oraz referendarz nie mogą zajmować się bezpośrednio lub pośrednio sprawowaniem zastępstwa prawnego lub interesami prawnymi innych osób. Przepis ten nie narusza uprawnień do podejmowania czynności prawnych we własnych sprawach, krewnych, powinowatych, małżonka, osób przysposobionych, pozostających pod opieką lub kuratelą, o ile we wszystkich tych przypadkach nie zachodzi kolizja z obowiązkami służbowymi.

Art. 30. 1. Pracownicy Prokuratorii Generalnej ponoszą odpowiedzialność majątkową za szkody wyrządzone Skarbowi Państwa oraz innym podmiotom w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Prezesa, wiceprezesów oraz dyrektorów oddziałów terenowych.

Art. 31. 1. Wynagrodzenie zasadnicze pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej stanowi, odpowiednio do rangi stanowiska, wielokrotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wynagradzania oraz tabele stanowisk w Prokuratorii Generalnej, a także procent wartości kosztów zastępstwa zasądzonych na rzecz Prokuratorii Generalnej i ściągniętych od strony przeciwnej, które zostaną przeznaczone na premie dla radców i referendarzy Prokuratorii Generalnej.

Art. 32. Do pracowników mianowanych Prokuratorii Generalnej w sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy o służbie cywilnej.";

Poprawka KGN

17)

skreśla się rozdział 6;

Poprawka KGN

18)

w art. 37:

  1. skreśla się pkt 1, pkt 2, pkt 8 oraz w pkt 10 lit. b),
  2. pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w art. 67 w § 2 na końcu dodaje się wyrazy "albo Prokuratoria Generalna";";

Poprawka KGN

19)

skreśla się art. 38, art. 39, art. 40, w art. 41 pkt 2 i art. 42.

Poprawka KGN

 

 

 

 

 
 

Uwaga:

Poprawki zawarte w lit. D należy głosować łącznie.

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawek zawartych w lit. E w pkt 1, 2 i 4-12.

 

D.

   

1)

w art. 1 po wyrazie "Państwa" dodaje się wyraz "oraz";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

2)

art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. Prokuratoria Generalna jest centralnym organem Państwa podległym Sejmowi i Senatowi, który do dnia 31 marca każdego roku przedkłada Sejmowi i Senatowi sprawozdanie ze swojej działalności.";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

3)

art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3. Do zakresu działania Prokuratorii Generalnej należy:

    1. zastępstwo sądowe w ogóle w sprawach dotyczących interesów majątkowych Państwa i podmiotów prawnych na równi ze Skarbem Państwa stojących,
    2. zastępstwo sądowe interesów publicznych Państwa w tych wypadkach, w których Prokuratoria Generalna przez właściwą władzę państwową do zastępstwa będzie wezwana,
    3. zastępstwo interesów majątkowych Skarbu Państwa i podmiotów prawnych w równi z nim stojących, tudzież interesów administracji państwowej w ogóle w postępowaniu przed sądami prawa publicznego i władzami administracyjnymi w miarę postanowień poniżej w art. 4 i 6 zawartych i w miarę postanowień wydać się mającej przez Radę Ministrów instrukcji służbowej,
    4. wydawanie opinii prawnych we wszystkich sprawach tyczących się interesów majątkowych Państwa i podmiotów prawnych na równi ze Skarbem Państwa stojących, albo też ważnych interesów administracji państwowej w ogóle,
    5. współdziałanie przy zawieraniu umów prawnych i przy sporządzaniu dokumentów prawnych w sprawach majątkowych Państwa i podmiotów prawnych na równi ze Skarbem Państwa stojących,
    6. opiniowanie na życzenie Rady Ministrów lub poszczególnych ministerstw projektów, ustaw i ogólnych rozporządzeń centralnych władz państwowych ze stanowiska ogólno-prawnego, organizacyjnego i techniki ustawodawczej, a w szczególności także ze stanowiska prywatno-prawnych, publiczno-prawnych, i administracyjno-prawnych interesów Państwa.";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

4)

art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. Do majątku Państwa i do podmiotów prawnych, które pod względem zastępstwa i porady prawnej stoją na równi ze Skarbem Państwa, należą:

    1. majątek Państwa w ogóle, a więc wszystkie państwowe podatki, opłaty, czynsze, daniny, monopole, dobra i lasy państwowe, królewszczyzny, wszelki ruchomy i nieruchomy majątek w ogóle i wszelkie roszczenia państwowe, fundusze państwowych kolei żelaznych, państwowe przedsiębiorstwa i zakłady wszelkiego rodzaju i wszelkie w ogóle do prowadzenia gospodarstwa państwowego przeznaczone przedsiębiorstwa i instytucje,
    2. spadki bezdziedziczne,
    3. prawa terytorialne, granice państwowe oraz prywatno-prawne i publiczno-prawne roszczenia Państwa do państw obcych wynikające z traktów i umów międzynarodowych,
    4. nałożone przez państwowe władze administracyjne kary pieniężne, o ile chodzi o ich ściągnięcie, w drodze sądowej, oraz publiczne opłaty i daniny w ogóle o ile ich ściąganie ma się odbywać za pomocą tych samych organów i tymi samymi środkami, jak opłat państwowych,
    5. wszelki majątek ruchomy i nieruchomy, prawa i wszelkie fundusze, pozostające pod zarządem władz państwowych podczas trwania tego zarządu, oraz te fundusze, instytucje, przedsiębiorstwa i zakłady, za których rentowność Skarb Państwa przyjął gwarancję, lub które w całości lub części ze Skarbu Państwa są dotowane lub finansowane, a za ich niedobory Skarb Państwa jest odpowiedzialny,
    6. prawo patronatu przysługujące Państwu i podmiotom prawnym w niniejszym artykule pod 1 i 5 określonym,
    7. fundacje będące pod bezpośrednim zarządem państwowym,
    8. majątek tych indywidualnie oznaczonych podmiotów prawnych, które nie są objęte postanowieniami tego artykułu w punktach od 1-7 zawartymi, a których zastępstwo poruczone zostanie Prokuratorii Generalnej uchwałą Rady Ministrów,
    9. oprócz przypadków w tym artykule wyszczególnionych, zastępstwo i ingerencja Prokuratorii Generalnej ma mieć miejsce także tam, gdzie to specjalne przepisy ustawowe przewidują.";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

5)

skreśla się art. 5;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

6)

w art. 7 skreśla się ust. 2;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

7)

art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. 1. Prokuratoria Generalna kontroluje procesy prywatyzacji majątku narodowego, kontroluje długi Państwa, samorządów i państwowych jednostek organizacyjnych oraz prowadzi rejestr nieruchomości nabywanych przez cudzoziemców.

2. Prokuratoria Generalna kontroluje umowy międzynarodowe zawierające skutki prawne dla majątku narodowego i zapewnienia suwerenności i integralności terytorialnej Państwa Polskiego.";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

8)

skreśla się art. 9 i 10;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

9)

art. 11 - 13 otrzymują brzmienie:

"Art. 11. Przewidziane w art. 3 zastępstwo sądowe obejmuje wszelkie czynności w postępowaniu cywilnym - przed wszystkimi sądami na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej istniejącymi, a to tak w sprawach spornych, jako też w postępowaniu niespornym wszelkiego rodzaju. Podmioty prawne w art. 4 określone zastępować może w sądowym postępowaniu cywilnym wszelkiego rodzaju wyłącznie i jedynie Prokuratoria Generalna, która też jest upoważniona do prawnie skutecznego podejmowania wszelkich czynności procesowych i do spełnienia wszelkich sądowych aktów prawnych bez obowiązku wykazywania się osobnym pełnomocnictwem. W postępowaniu sądowo-karnym Prokuratoria Generalna bierze udział wtedy, jeżeli okaże się potrzeba zastępowania prywatno-prawnych interesów podmiotów prawnych w art. 4 określonych. W postępowaniu przed sądami prawa publicznego i władzami administracyjnymi Prokuratoria Generalna bierze udział w tych wypadkach, w których zastępstwo poruczone jej będzie przez władzę admnistracyjną, powołaną do zarządu lub nadzoru nad odnośnym podmiotem prawnym i nad odnośną gałęzią administracji państwowej.

Art. 12. W spełnianiu swoich czynności urzędowych działa Prokuratoria Generalna samodzielnie na żądanie władz centralnych oraz władz, urzędów i instytucji uprawnionych do samodzielnego zarządzenia majątkiem Państwa lub podmiotów prawnych w art. 3 określonych. W razie sporu między Prokuratorią, a uprawnionymi do korzystania z jej pomocy władzami, względnie instytucjami, rozstrzyga Rada Ministrów, jednakże zarządzenia nie cierpiące zwłoki winna Prokuratoria Generalna natychmiast poczynić.

Art. 13. W wypadkach kolizji między interesami Skarbu Państwa, a interesami podmiotów prawnych, stojących w myśl art. 4 niniejszej ustawy na równi ze Skarbem Państwa, Prokuratoria ma zastępować Skarb Państwa, inne zaś podmioty prawne mają mieć dla siebie w tym wypadku ustanowionych w drodze właściwej osobnych doradców lub zastępców. W wypadkach kolizji interesów pomiędzy podmiotami prawnymi stojącymi w myśl art. 4 niniejszej ustawy na równi ze Skarbem Państwa, Prokuratoria nie może zastępować żadnej ze stron, lecz winni być w drodze właściwej powołani dla każdej strony osobni doradcy lub zastępcy.";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

10)

skreśla się art.14;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

11)

w art. 16:

  1. w ust. 1 na końcu dodaje się wyrazy "wybierany przez Sejm w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów";
  2. w ust. 2 wyrazy " , nadzoruje pracę podległych mu pracowników, reprezentuje ją na zewnątrz oraz wykonuje inne czynności określone ustawą" zastępuje się wyrazami "jest odpowiedzialny za tok wszystkich czynności urzędowych";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

12)

w art. 17 skreśla się ust. 1;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

13)

skreśla się art. 18;

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

14)

w art. 21 wyrazy "nadany przez Prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, na wniosek Ministra Skarbu Państwa" zastępuje się wyrazami "uchwalany przez Sejm";

Poprawka sen.
J. Stokarskiej

15)

skreśla się rozdział 5 i 6.

Poprawka sen.
J.Stokarskiej

     

E.

   

1)

w art. 2 w ust. 2 wyrazy "od daty zakończenia" zastępuje się wyrazami "po zakończeniu";

Poprawka sen.
L. Kieresa
poparta przez połączone komisje

2)

w art. 3 w pkt 2 wyraz "wynikającymi" zastępuje się wyrazem "wynikające";

Poprawka sen.
L. Kieresa

3)

w art. 6 dotychczasowe brzmienie oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Organy orzekające, o których mowa w ust. 1, mogą z urzędu wezwać Prokuratorię Generalną do udziału w postępowaniu, jeżeli zachodzi potrzeba ochrony interesów majątkowych Państwa. W tym wypadku udział Prokuratorii Generalnej w postępowaniu jest obowiązkowy.";

Poprawka sen.
M. Cichosza

4)

w art. 9 w pkt 1 wyraz "których" zastępuje się wyrazem "którym";

Poprawka sen.
L. Kieresa

5)

w art. 11 w ust. 1 wyraz "podmiotu" zastępuje się wyrazem "podmiotów" oraz wyraz "zwanymi" zastępuje się wyrazem "zwanych";

Poprawka sen.
L. Kieresa

6)

w art. 17 w ust. 1 skreśla się wyrazy " , na wniosek Ministra Skarbu Państwa,";

Poprawka sen.
Z. S. Ropelewskiego
poparta przez połączone komisje

     
 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 7 wyklucza głosowanie poprawek nr 8 i 9.

 

7)

w art. 22 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ukończyła studia prawnicze lub administracyjne i uzyskała tytuł zawodowy,";

Poprawka sen.
Z. Kruszewskiego

8)

w art. 22 w pkt 2 skreśla się wyrazy "w Polsce";

Poprawka sen.
E. Wittbrodta

9)

w art. 22 w pkt 2 po wyrazie "tytuł" dodaje się wyraz "zawodowy";

Poprawka sen.
E. Wittbrodta

10)

w art. 23 w pkt 1 po wyrazie "profesora" skreśla się przecinek i dodaje się wyrazy "albo stopnie naukowe";

Poprawka sen.
E. Wittbrodta
i A. Krzaka

11)

art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Art. 26. Obowiązki urzędników Prokuratorii Generalnej określa statut i regulamin organizacyjny Prokuratorii Generalnej.";

Poprawka sen.
B. Tomaszka

12)

w art. 27 skreśla się ust. 3;

 

Poprawka sen.
L. Kieresa
poparta przez połączone komisje

13)

w art. 46 wyrazy "1 lipca 1999 r." zastępuje się wyrazami "1 stycznia 2000 r.".

Poprawka sen.
M. Waszkowiaka