Druk nr 101 Z

Warszawa, dnia 16 lipca 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI ZDROWIA, KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU

oraz

KOMISJI RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

(wraz z zestawieniem wniosków)

Komisje, na posiedzeniu w dniu 16 lipca 1998 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w trakcie debaty w dniu 16 lipca 1998 r. nad ustawą o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:

Jednocześnie komisje informują, że mniejszość Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu wycofała wniosek do art. 1.

Przewodniczący Komisji
Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu
(-) Maciej Świątkowski

Przewodniczący Komisji
Rodziny i Polityki Społecznej
(-) Dariusz Kłeczek


 

ZESTAWIENIE WNIOSKÓW

do ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

 

I.

Wniosek o odrzucenie ustawy.

Wniosek KZKFiS

i KRiPS

II.

Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wniosek sen.K.Drożdża

III

Wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy:

 
 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 1 wyklucza głosowanie poprawek nr 2 - 6

 

1)

art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Art. 1. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z 1984 r. Nr 34, poz. 184, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 73, poz. 431, z 1991 r. Nr 73, poz. 321 i Nr 94, poz. 419, z 1993 r. Nr 40, poz. 184, z 1996 r. Nr 127, poz. 593 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 732 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 13 skreśla się ust. 3;

2) po art. 13 dodaje się art. 131 w brzmieniu:

"Art. 131. 1. Zabrania się prowadzenia na obszarze kraju reklamy napojów alkoholowych zarówno w sposób bezpośredni jak i pośredni poprzez wykorzystywanie znaków towarowych firm związanych z ich produkcją i obrotem oraz inne działania, których celem jest obejście zakazu reklamy napojów alkoholowych.

2. Zabrania się prowadzenia reklamy napojów bezalkoholowych, których nazwa oraz logo i wzór etykiety przypominają dostępne powszechnie w sprzedaży detalicznej napoje alkoholowe.

3. Zakaz określony w ust. 1 nie obejmuje reklamy alkoholu prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni lub sklepów, których głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż napojów alkoholowych, jak również wewnątrz lokali gastronomicznych oraz ogrodzonych terenów do tych lokali przynależnych.

4. Zakaz określony w ust. 1 dotyczy tych osób, które uczestniczą w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy, zleceniobiorcy i realizatora niezależnie od sposobu i formy jej prezentacji."

3) w art. 452 ust. 1 wyrazy "w art. 13 ust. 3" zastępuje się wyrazami "w art. 131".";

Poprawka sen. W. Chrzanowskiego i sen. W. Kłeczka

poparta przez połączone Komisje

 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 2 wyklucza głosowanie poprawek nr 3 - 6

 

2)

art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Art. 1. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z 1984 r. Nr 34, poz. 184, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 73, poz. 431, z 1991 r. Nr 73, poz. 321 i Nr 94, poz. 419, z 1993 r. Nr 40, poz. 184, z 1996 r. Nr 127, poz. 593 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 732 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w art. 13 skreśla się ust. 3;
  2. po art. 13 dodaje się art. 131 w brzmieniu:

"Art. 131. 1. Zabrania się prowadzenie na obszarze kraju reklamy napojów alkoholowych i produktów o nazwie piwo bezalkoholowe lub nazwach pokrewnych, w sposób bezpośredni lub pośredni przez promocję znaków towarowych ich producentów oraz inne działania, jeżeli głównym lub ukrytym celem reklamy, promocji lub działań jest reklama napojów alkoholowych.

2. Zakaz określony w ust. 1 nie obejmuje reklamy alkoholu prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni lub sklepów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych, jak również wewnątrz lokali gastronomicznych.

3. Zakaz określony w ust. 1 dotyczy tych osób, które uczestniczą w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy, zleceniobiorcy i realizatora niezależnie od sposobu i formy jej prezentacji.";

3) w art. 452 w ust. 1 wyrazy "w art. 13 ust. 3" zastępuje się wyrazami "w art. 131".";

Poprawka sen.A.Mazurkiewicza

 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 3 wyklucza głosowanie poprawek nr 4 - 6

 

3)

w art. 1 wyrazy "w ust. 3 po wyrazie "alkoholowych" dodaje się wyrazy " , z wyjątkiem piwa"" zastępuje się wyrazami: "ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zabrania się na obszarze kraju reklamowania w radio i telewizji napojów alkoholowych oraz produktów o nazwie piwo bezalkoholowe.".";

Poprawka sen.A.Mazurkiewicza

 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 4 wyklucza głosowanie poprawek nr 5 i 6

 

4)

w art. 1 wyrazy "w ust. 3 po wyrazie "alkoholowych" dodaje się wyrazy " , z wyjątkiem piwa"" zastępuje się wyrazami: "ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zabrania się na obszarze kraju reklamowania w prasie, radio i telewizji napojów alkoholowych oraz produktów o nazwie piwo bezalkoholowe lub nazwach pokrewnych.".".

 

Poprawka sen.A.Mazurkiewicza

5)

w art. 1 po wyrazach " , z wyjątkiem piwa" dodaje się wyrazy " , którego reklama jest dozwolona, z tym że nie może być kierowana do młodzieży i prowadzona:

  1. w radiu, telewizji, teatrach i kinach przed godziną 23.00,
  2. w prasie dziecięcej i młodzieżowej,
  3. na okładkach czasopism,
  4. inaczej niż tylko przy wykorzystaniu opakowań firmowych i naczyń służących do picia piwa,
  5. w sposób sugerujący, że picie piwa ma efekty relaksujące, pomaga w stanach depresyjnych lub też jest środkiem rozwiązującym problemy życiowe czy też, że prowadzi do sukcesu życiowego".

Poprawka sen.K.Kutza

6)

w art. 1 na końcu dodaje się wyrazy "oraz dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Reklama piwa powinna zawierać czytelną informację w języku polskim ostrzegającą o szkodliwości spożycia piwa, zajmującą nie mniej niż 20% powierzchni lub czasu trwania reklamy."

Poprawka sen.R.Gibuły

 

Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 7 wyklucza głosowanie poprawki nr 8

 

7)

art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.".

Poprawka sen. W. Chrzanowskiego i sen.D.Kłeczka

8)

w art. 2 wyrazy "z dniem ogłoszenia" zastępuje się wyrazami "po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.".

Poprawka mniejszości KZKFiS
poparta przez połączone Komisje