Poprzednia część druku nr 98


Art. 52.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627, oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123, poz. 780) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1) drogi krajowe,

2) drogi wojewódzkie,

3) drogi powiatowe,

4) drogi gminne.

2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.

3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie.";

2) dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. 1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.

2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.";

3) art. 4a otrzymuje brzmienie:

"Art. 4a. Rada Ministrów ustali, w drodze rozporządzenia, sieć autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg o znaczeniu obronnym.";

4) art. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"Art. 5.1. Do dróg krajowych zalicza się :

1) autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wybudowania autostrad i dróg ekspresowych,

2) drogi międzynarodowe,

3) drogi stanowiące inne połączenia zapewniające spójność sieci dróg krajowych,

4) drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść granicznych obsługujących ruch międzynarodowy osobowy i ciężarowy,

5) drogi alternatywne dla autostrad płatnych,

6) drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich,

7) drogi o znaczeniu obronnym.

2. Zaliczenie do kategorii dróg krajowych następuje, w drodze rozporządzenia, Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, przedłożony w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw administracji publicznej, spraw wewnętrznych oraz obrony narodowej po zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw.

3. Przebieg dróg krajowych ustala, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw transportu po zasięgnięciu opinii właściwych sejmików województw, a w powiatach i miastach na prawach powiatu - opinii ich rad.

Art. 6. 1. Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1, stanowiące połączenia między miastami, mające znaczenie dla województwa, i drogi o znaczeniu obronnym nie zaliczone do dróg krajowych.

2. Zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku województwa w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony narodowej.

3. Przebieg dróg wojewódzkich ustala sejmik województwa w planie regionalnym po zasięgnięciu opinii rad powiatów na obszarze których przebiega droga. W odniesieniu do dróg położonych na obszarze miast na prawach powiatu wniosek opiniują rady tych miast.";

5) dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Art. 6a. 1. Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1, stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą.

2. Zaliczenie do kategorii dróg powiatowych następuje w drodze uchwały rady powiatu w porozumieniu z marszałkiem województwa po zasięgnięciu opinii rad gmin na obszarze których przebiega droga oraz po zasięgnięciu opinii rad sąsiednich powiatów.

3. Przebieg dróg powiatowych ustala rada powiatu po zasięgnięciu opinii rad gmin na obszarze których przebiega droga.";

6) art. 7-9 otrzymują brzmienie:

"Art. 7. 1. Do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym nie zaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych.

2. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwej rady powiatu.

3. Przebieg dróg gminnych ustala rada gminy.

Art. 8. 1. Drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami są drogami wewnętrznymi.

2. Budowa, utrzymanie, zarządzanie i oznakowanie dróg wewnętrznych należy do zarządcy terenu.

3. Finansowanie zadań, o których mowa w ust. 2, należy do zarządcy terenu.

4. Budowa, utrzymanie i oznakowanie skrzyżowań dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu związanych z funkcjonowaniem skrzyżowań należy do zarządu drogi publicznej.

Art. 9. Jeżeli droga niezbędna dla komunikacji publicznej nie została zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich, powiatowych lub gminnych, zaliczenie do odpowiedniej kategorii może nastąpić w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu.";

7) w art. 10:

a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "- z zastrzeżeniem ust. 3 -",

b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Drogom publicznym i obiektom mostowym nadaje się numerację.

4. Dla poszczególnych kategorii dróg właściwy zarządca drogi prowadzi ewidencję dróg.",

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, sposób numeracji oraz zakres, treść i sposób prowadzenia ewidencji dróg i obiektów mostowych.";

8) skreśla się art. 11 i 12;

9) w art. 13:

a) w ust. 2a po wyrazie "drogowym" dodaje się wyrazy "oraz za nieuiszczenie opłat, o których mowa w ust. 2 pkt 4",

b) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Minister właściwy do spraw transportu może w uzasadnionych przypadkach zwolnić z opłat niektóre przejazdy pojazdów wykonywane w ramach pomocy humanitarnej, medycznej i ratownictwa lub w przypadku klęsk żywiołowych.";

10) rozdział 2 otrzymuje tytuł: "Administracja drogowa" i następujące brzmienie:

"Art. 17. Do zakresu działania ministra właściwego do spraw transportu należy:

1) określanie kierunków rozwoju sieci drogowej,

2) wydawanie przepisów techniczno - budowlanych dotyczących dróg i obiektów mostowych,

3) koordynacja działań w zakresie przygotowania dróg dla potrzeb obrony państwa na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,

4) sprawowanie nadzoru nad Generalnym Dyrektorem Dróg Publicznych.

Art. 18. 1. Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Publicznych do którego należy:

1) wykonywanie zadań zarządcy dróg krajowych,

2) realizacja budżetu państwa w zakresie dróg krajowych.

2. Do Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych należy również:

1) współudział w realizacji polityki transportowej w zakresie dróg,

2) gromadzenie danych i sporządzanie informacji o sieci dróg publicznych,

3) nadzór nad przygotowaniem infrastruktury drogowej na potrzeby obrony państwa,

4) koordynowanie zagadnień powodziowych w zakresie dróg publicznych,

5) wydawanie zezwoleń na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach, których trasa przekracza granice państwa,

6) współpraca z administracjami drogowymi innych państw i organizacjami międzynarodowymi.

3. Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw transportu.

4. Zastępców Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych.

5. Generalny Dyrektor Dróg Publicznych realizuje swoje zadania przy pomocy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych wykonuje również zadania zarządu dróg krajowych.

6. W skład Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych wchodzą oddział centralny w Warszawie oraz następujące oddziały terenowe:

1) północno-zachodni z siedzibą w Szczecinie,

2) północny z siedzibą w Gdańsku,

3) północno-wschodni z siedzibą w Białymstoku,

4) zachodni z siedzibą w Poznaniu,

5) wschodni z siedzibą w Lublinie,

6) południowo-zachodni z siedzibą we Wrocławiu,

7) południowy z siedzibą w Katowicach,

8) południowo-wschodni z siedzibą w Krakowie.

7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zasięg terytorialny oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych z uwzględnieniem granic powiatów.

8. Do oddziału należy:

1) wykonywanie zadań zarządu drogi na obszarze jego działania,

2) wykonywanie zadań zarządcy drogi na obszarze jego działania, powierzonych przez Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych na podstawie upoważnienia określonego w ust. 9.

9. Generalny Dyrektor Dróg Publicznych może upoważnić pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych do załatwiania określonych spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych.

10. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, nadaje Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych statut określający jej organizację.

11. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, tryb sporządzania informacji, gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych.

Art. 19. 1. Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do właściwości którego należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

2. Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, są dla dróg:

1) krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Publicznych,

2) wojewódzkich - zarząd województwa,

3) powiatowych - zarząd powiatu,

4) gminnych - zarząd gminy.

3. Generalny Dyrektor Dróg Publicznych jest zarządcą autostrady wybudowanej na zasadach określonych w ustawie do czasu przekazania jej koncesjonariuszowi w drodze porozumienia, zawartego pomiędzy Generalnym Dyrektorem Dróg Publicznych, Prezesem Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad oraz koncesjonariuszem. Koncesjonariusz pełni funkcję zarządcy autostrady płatnej na warunkach określonych w umowie koncesyjnej.

4. Zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumień.

5. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest zarząd miasta.

Art. 20. Do zarządcy drogi należy w szczególności:

1) opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,

2) opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,

3) pełnienie funkcji inwestora,

4) utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,

5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,

6) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,

7) koordynacja robót w pasie drogowym,

8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,

9) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,

10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,

11) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,

12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,

14) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,

15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,

16) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi,

17) prowadzenie gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą.

Art. 21. 1. Zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy powołanej przez siebie jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi. W przypadku, gdy jednostka taka nie została powołana, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca.

2. Zarządy dróg, o których mowa w ust. 1 oraz art. 18 ust. 5, mają prawo do:

1) wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochrona dróg,

2) urządzenia czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy komunikacji na drodze,

3) ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.

3. Właścicielom lub użytkownikom gruntów, którzy ponieśli szkody w wyniku czynności wymienionych w ust. 2, przysługuje odszkodowanie na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Art. 22. 1. Zarząd drogi sprawuje nieodpłatny trwały zarząd gruntami w pasie drogowym.

2. Grunty, o których mowa w ust. 1, zarząd drogi może oddawać innym podmiotom gospodarczym w dzierżawę, najem albo je użyczać w drodze umowy na cele związane z gospodarką drogową, potrzebami ruchu drogowego i obsługi podróżnych.

3. W przypadku nabywania gruntów przeznaczonych pod pas drogowy, zarząd drogi może wystąpić z wnioskiem o dokonanie podziału lub scalenia nieruchomości zgodnie z przepisami o gospodarce nieruchomościami."

11) w art. 35 w ust. 2 skreśla się wyrazy "terenowego" i "administracji państwowej";

12) art. 36 otrzymuje brzmienie:

"Art. 36. W razie samowolnego naruszenia pasa drogowego lub zarezerwowanego pasa terenu, właściwy zarządca drogi orzeka o przywróceniu ich do stanu poprzedniego.";

13) w art. 38 ust. 2 i art. 40 ust. 1 wyrazy "zarządu drogi" zastępuje się wyrazami "zarządcy drogi";

14) art. 39. ust 3 otrzymuje brzmienie:

" 3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach lokalizowanie w pasie drogowym urządzeń lub obiektów nie związanych z gospodarką drogową lub potrzebami ruchu, jak również umieszczanie takich urządzeń na obiektach mostowych może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi.";

15) art. 43 otrzymuje brzmienie:

"Art. 43. 1. Obiekty budowlane przy drogach powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:

L.p.

Rodzaj drogi

Na terenie zabudowy

miast i wsi

Poza terenem

zabudowy

1.

Autostrada

30 m

50 m

2.

Droga ekspresowa

20 m

40 m

3.

Droga ogólnodostępna:

  1. krajowa,
  2. wojewódzka, powiatowa
  3. gminna

10 m

8 m

6 m

25 m

20 m

15 m

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach właściwy zarząd drogi może wyrazić zgodę na usytuowanie obiektu budowlanego przy drodze, o której mowa w ust. 1 lp. 3 tabeli, w odległości mniejszej niż określona.

3. Przepisów ust. 1 lp. 2 i 3 tabeli nie stosuje się do podziemnych obiektów telekomunikacyjnych, lokalizowanych poza jezdnią drogi na terenie zabudowy miast i wsi oraz poza koroną drogi na terenach zalewowych i górskich na warunkach ustalonych przez zarząd drogi.".

Art. 53.

W ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz.U. Nr 21, poz. 91, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 128, poz. 602 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 6 w ust. 3 wyrazy "Terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "Wojewoda";

2) w art. 7 w ust. 5 wyraz "wojewoda" zastępuje się wyrazem "starosta";

3) art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Art. 15. Wojewoda ustanawia lub znosi obwody rybackie, obręby hodowlane i obręby ochronne.";

4) w art. 17:

a) w ust. 1 wyrazy "terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewoda",

b) w ust. 3 skreślić wyrazy "w drodze obwieszczenia";

5) dodaje się art. 17a w brzmieniu:

"Art. 17a. 1. Przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej jest możliwe wyłącznie na wodach nie zaliczonych do wód śródlądowych żeglownych i wymaga zezwolenia starosty.

2. Ustanawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie wymaga zezwolenia starosty, wydanego w uzgodnieniu z właściwą terytorialnie administracją wód śródlądowych żeglownych oraz organem administracji żeglugi śródlądowej.

3. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny określać uprawnionego do rybactwa, miejsce wystawiania narzędzi, ich rodzaj i ilość, sposób oznakowania oraz okres połowu.";

6) art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa właściwość miejscową wojewodów i starostów w dziedzinie rybactwa na rzekach, którymi przebiega granica województw lub powiatów.

2. W odniesieniu do wód jezior i innych zbiorników wodnych, przez które przebiega granica województw lub powiatów, w dziedzinie rybactwa miejscowo jest właściwy wojewoda lub starosta tego województwa lub powiatu, na którego terenie znajduje się większa część powierzchni wody. W innych wypadkach w stosunku do takich wód, właściwość miejscową w dziedzinie rybactwa ustalają, w drodze porozumienia, zainteresowani wojewodowie lub starostowie.";

7) w art. 20:

a) w ust. 3 wyrazy "terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "starosta",

b) dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. Oznakowanie sprzętu pływającego służącego do połowu ryb powinno zawierać numer rejestracyjny składający się z dwuliterowego oznaczenia województwa, myślnika, trzyliterowego oznaczenia powiatu, myślnika, czterocyfrowej liczby od 0001 do 9999 odpowiadającej kolejnemu numerowi wpisu do rejestru oraz litery "R" - oznaczającej uprawnionego do rybactwa albo "A" - oznaczającej sprzęt pływający służący do amatorskiego połowu ryb.

3b. Wojewoda ustala trzyliterowe oznaczenie powiatu, o którym mowa w ust. 3a.";

8) w art. 21 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) szczegółowe warunki ochrony i połowu ryb, rybackie narzędzia i urządzenia połowowe, zasady ustanawiania obwodów rybackich, obrębów hodowlanych i ochronnych, oznakowania obrębów i sprzętu pływającego służącego do połowu ryb oraz rejestracji tego sprzętu, w tym dwuliterowe oznaczenie województwa, o którym mowa w art. 20 ust. 3a.";

9) w art. 24:

a) w ust. 1 wyrazy "Wojewódzkie rady narodowe mogą utworzyć" zastępuje się wyrazami "Rada powiatu, na wniosek starosty, może utworzyć",

b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Regulamin Społecznej Straży Rybackiej uchwala rada powiatu.",

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Nadzór specjalistyczny nad Społeczną Strażą Rybacką sprawuje wojewoda poprzez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Rybackiej.",

d) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister właściwy do spraw rolnictwa, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, w drodze rozporządzenia, określa:

1) zasady sprawowania nadzoru, o którym mowa w ust. 3,

2) ramowy regulamin Społecznej Straży Rybackiej, określający szczegółową organizację i sposób działania tej straży.";

10) w art. 25:

a) w ust. 1 i 2 wyrazy "o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1-3 i 4 lit. b)" zastępuje się wyrazami "o których mowa w art. 23 pkt 1-3 i 4 lit. b)",

b) w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "starostę";

11) dodaje się art. 28a w brzmieniu:

"Art. 28a. Karty wędkarskie wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność do dnia 30 czerwca 1999 r.".

Art. 54.

W ustawie z dnia 25 listopada 1986 r. o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 1989 r. Nr 25, poz. 137 i Nr 74, poz.441, z 1990 r. Nr 36, poz.206, z 1991 r. Nr 7, poz.24, Nr 104, poz.450 i Nr 110, poz.474, z 1994 r. Nr 84, poz.385, z 1995 r. Nr 4, poz.17 i Nr 85, poz.426 oraz z 1997 r. Nr 121, poz.770) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 9:

a) w ust.3 wyrazy "właściwym terenowym organom administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewodą",

b) w ust. 5 wyrazy "właściwym terenowym organom administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewodą";

2) w art. 11:

a) w ust.1 pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) prowadzenie rozliczeń z pracodawcami, organizacjami spółdzielczymi lub społeczno-zawodowymi z tytułu wypłacanych przez nie świadczeń podlegających finansowaniu przez Zakład,

5) kontrola wykonania przez pracodawców, organizacje spółdzielcze i społeczno-zawodowe oraz organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego obowiązków w zakresie ubezpieczenia społecznego.",

b) w ust. 4 wyrazy “Minister Pracy i Polityki Socjalnej" zastępuje się wyrazami “minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego";

3) w art. 16 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) ocena wykonywania zadań z zakresu ubezpieczenia społecznego przez pracodawców, organizacje spółdzielcze i społeczno-zawodowe oraz organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego,";

4) w art. 21;

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "właściwy terenowy organ administracji rządowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewoda",

b) w pkt 3 skreśla się wyraz “terenowe";

5) w art. 24 ust.5 otrzymuje brzmienie ;

“5. Przy badaniu zasadności odwoływania rada nadzorcza nie dokonuje oceny ustaleń lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustaleń organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, a także instytucji lub organizacji, które z mocy szczególnych przepisów są wiążące dla oddziałów.";

6) w art. 39 w ust.1 wyrazy “terenowe organy administracji państwowej" zastępuje się wyrazami "organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego".

Art. 55.

W ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471) w art. 13 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "organy gmin i jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego" zastępuje się wyrazami "organy jednostek samorządu terytorialnego".

Art. 56.

W ustawie z dnia 16 lipca 1987 r. o kinematografii (Dz.U. Nr 22, poz. 127, z 1989 r. Nr 6, poz. 33, Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 89, poz. 517) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 16:

a) w ust. 1 po wyrazach "Organem założycielskim dla" dodaje się wyraz "państwowych",

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Organem założycielskim dla samorządowych jednostek organizacyjnych kinematografii jest zarząd województwa.";

2) art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Art. 17. 1. Państwowa instytucja filmowa jest powołana do produkcji i opracowywania filmów.

2. Samorządowa instytucja filmowa jest powołana do dystrybucji lub rozpowszechniania filmów.";

3) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:

"Art. 18a. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą utworzyć samorządową instytucję filmową.

2. Prowadzenie dystrybucji i rozpowszechniania filmów jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego.";

4) w art. 21:

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Statut podlega zatwierdzeniu odpowiednio przez Przewodniczącego Komitetu lub zarząd województwa.",

b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Instytucji filmowej nowo utworzonej statut nadaje odpowiednio Przewodniczący Komitetu lub zarząd województwa.";

5) w art. 23 w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Organami państwowej instytucji filmowej są:";

6) po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:

"Art. 23. Organizację samorządowej instytucji filmowej określa jej statut.";

7) w art. 24:

a) w ust. 1 po wyrazie "Dyrektora" dodaje się wyraz "państwowej",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W państwowej instytucji filmowej nowo utworzonej dyrektora powołuje Przewodniczący Komitetu po zasięgnięciu opinii Komitetu.";

8) w art. 27 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Państwowa instytucja filmowa, na wniosek sejmiku województwa, może być przekazana do prowadzenia samorządowi województwa na zasadach określonych w porozumieniu Przewodniczącego Komitetu Kinematografii z zarządem województwa.".

Art. 57.

W ustawie z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz.U. Nr 36, poz. 202, z 1995 r. Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 64, poz. 406, Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 493) wprowadza się następuje zmiany:

1) art. 21 i 22 otrzymują brzmienie:

"Art. 21. 1. Organami dozoru technicznego są:

1) Główny Inspektor Dozoru Technicznego, zwany dalej "Głównym Inspektorem",

2) wojewoda wykonujący zadania i kompetencje z zakresu dozoru technicznego przy pomocy wojewódzkiego inspektora dozoru technicznego jako kierownika wojewódzkiego dozoru technicznego wchodzącego w skład zespolonej administracji wojewódzkiej,

3) specjalistyczne organy dozoru technicznego.

2. Wojewódzki inspektor dozoru technicznego wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje z zakresu dozoru technicznego określone w ustawie i przepisach odrębnych.

Art. 22. 1. Główny Inspektor jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

2. Główny Inspektor jest powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.

3. Główny Inspektor wykonuje zadania i kompetencje przy pomocy Głównego Urzędu Dozoru Technicznego.

4. Organizację Głównego Urzędu Dozoru Technicznego określa statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw gospodarki.";

2) w art. 23:

a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Do zakresu działania Głównego Inspektora należy:",

b) w pkt 9 wyraz "inspektoratów" zastępuje się wyrazami "wojewódzkich inspektorów";

3) art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Art. 24. 1. Wojewódzkiego inspektora dozoru technicznego powołuje i odwołuje wojewoda w porozumieniu z Głównym Inspektorem.

2. Wojewódzki inspektor wykonuje zadania i kompetencje przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu dozoru technicznego.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów dozoru technicznego.";

4) dodaje się art. 24a w brzmieniu:

"Art. 24a. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji organów dozoru technicznego organem właściwym jest, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, wojewódzki inspektor dozoru technicznego i jako organ wyższego stopnia Główny Inspektor.";

5) w art. 25:

a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Do zadań i kompetencji wojewódzkich inspektorów dozoru technicznego należy:",

b) w ust. 2 wyraz "Inspektoraty" zastępuje się wyrazami "Wojewódzcy inspektorzy";

6) w art. 26:

a) w ust. 1 wyrazy "Urząd Dozoru Technicznego i podległe mu inspektoraty" zastępuje się wyrazami "Główny Inspektor i wojewódzcy inspektorzy",

b) w ust. 2 wyrazy "Prezes Urzędu Dozoru Technicznego określa" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z Głównym Inspektorem określa, w drodze rozporządzenia,";

7) skreśla się art. 29;

8) skreśla się rozdział 3a;

9) w art. 30 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Szefem Urzędu Ochrony Państwa, określi, w drodze rozporządzenia, tryb wykonywania czynności przez organy dozoru technicznego w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach wojskowych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych i jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.";

10) w art. 34 w ust. 3 w pkt 1 wyrazy "Urzędem Dozoru Technicznego" zastępuje się wyrazami "Głównym Inspektorem".

Art. 58.

W ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. Nr 20, poz. 104, z 1990 r. Nr 14, poz. 86, z 1996 r. Nr 27, poz. 118 oraz z 1997 r. Nr 121, poz. 769) wprowadza się następujące zmiany:

1) w preambule ustawy oraz w art.1 ust. 1 wyrazy "konstytucyjnymi utrzymanymi w mocy przez Ustawę Konstytucyjną z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym" zastępuje się wyrazem "Konstytucji";

2) w art. 7 w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "rad narodowych i innych" skreśla się;

3) w art. 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nadzór nad działalnością stowarzyszeń należy do:

1) wojewody właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia - w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,

2) starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia - w zakresie nadzoru nad innymi niż wymienione w pkt 1 stowarzyszeniami

- zwanych dalej "organami nadzorującymi".".

Art. 59.

W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz.U. Nr 30, poz. 158, z 1990 r. Nr 20, poz. 120, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 152) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 w ust. 2 w pkt 11 wyrazy "organami władzy i administracji państwowej, samorządu terytorialnego" zastępuje się wyrazami "organami administracji publicznej";

2) w art. 17 w ust. 2 wyrazy "zakład pracy" zastępuje się wyrazem "pracodawca";

3) art. 18 w ust. 1 i 3 wyrazy "Zakład pracy" zastępuje się wyrazem "Pracodawca";

4) w art. 35 w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "organów państwowych" zastępuje się wyrazami "organów administracji publicznej".

Art. 60.

W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154, z 1990 r. Nr 51,  poz. 297, Nr 55, poz. 321 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 107, poz. 459, z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 13:

a) w ust. 2:

- w pkt 1 wyrazy "Urząd do Spraw Wyznań" zastępuje się wyrazami "minister właściwy do spraw wyznań religijnych",

- w pkt 2 wyrazy "terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw wyznań stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewoda",

b) w ust. 6 wyrazy "Ministrem - Kierownikiem Urzędu do Spraw Wyznań" zastępuje się wyrazami "ministrem właściwym do spraw wyznań religijnych";

2) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Organizowanie procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych wymaga uzgodnienia, w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, z właściwymi organami administracji rządowej lub samorządowej.";

3) w art. 42:

a) w ust. 2 wyrazy "Grunty stanowiące własność państwa lub mienie komunalne" zastępuje się wyrazami "Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego",

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Grunty stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego przeznaczone na te cele mogą być sprzedawane za cenę ustaloną uchwałą odpowiedniej rady lub sejmiku tej jednostki.";

4) w art. 51 po wyrazie "państwowe" dodaje się wyraz ", samorządowe";

5) w art. 57 w ust. 2 wyrazy "organu administracji państwowej" zastępuje się wyrazami "właściwego organu";

6) w art. 60 w ust. 5 wyrazy "terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw wyznań stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "wojewody".

Art. 61.

W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. Nr 30, poz. .163, Nr 43, poz. 241, z 1990 r. Nr 34, poz.198, z 1991 r. Nr 103, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 115, poz. 741 i Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 po wyrazach "geodezji i kartografii," dodaje się wyrazy "krajowego systemu informacji o terenie,";

2) w art. 2:

a) w pkt 1 po wyrazach "i przetwarzanie dokumentacji geodezyjnej," dodaje się wyrazy "zakładanie i aktualizacja informatycznych baz danych,", a po wyrazach "w dziedzinie geodezji," dodaje się wyrazy "kartografii, krajowego systemu informacji o terenie oraz wykonywania zdjęć lotniczych,",

b) skreśla się pkt 3,

c) w pkt 10 po wyrazie "wykazów," dodaje się wyrazy "informatycznych baz danych,";

3) w art. 3:

a) w ust. 1 po wyrazach "osnowy geodezyjne" dodaje się wyrazy "opracowane w państwowym systemie odniesień przestrzennych",

b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) Głównego Geodetę Kraju w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej - w zakresie osnów podstawowych,

2) starostów - w zakresie osnów szczegółowych.",

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, państwowy system odniesień przestrzennych obowiązujący na terenie całego kraju, uwzględniając jego parametry techniczne oraz warunki stosowania.";

4) w art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Koszty sporządzania mapy zasadniczej, ewidencji gruntów i budynków oraz map topograficznych pokrywa się z budżetu państwa oraz ze środków Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. W celu realizacji własnych zadań, jednostki samorządu terytorialnego lub inni inwestorzy mogą również uczestniczyć w kosztach sporządzania map.";

5)w art. 5 po wyrazach "terenu oraz" dodaje się wyrazy "inne dane zawarte":

6) tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

"Służba Geodezyjna i Kartograficzna";

7) w art. 6:

a) w ust. 2 wyrazy "Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyrazami "minister właściwy do spraw administracji publicznej",

b) skreśla się ust. 6;

8) dodaje się art. 6a- 6c w brzmieniu:

"Art. 6a. 1. Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią:

1) organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:

a) Główny Geodeta Kraju,

b) wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie,

2) organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:

a) marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,

b) starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

2. Wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Służby Geodezyjnej i Kartograficznej określone w ustawie i przepisach odrębnych.

3. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2, wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej.

4. Starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia, prowadzenie spraw należących do zakresu jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 6.

5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi sprawy powierzone na podstawie ust. 4, przy pomocy geodety gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy.

6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne, jakie powinny zostać spełnione przez gminy wnioskujące o przejęcie określonych w ustawie zadań i kompetencji.

Art. 6b. Głównego Geodetę Kraju powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Art. 6c. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wymagania jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni.";

9) w art. 7:

a) w ust. 1:

- w zdaniu wstępnym wyrazy "Głównego Geodety Kraju" zastępuje się wyrazami "Służby Geodezyjnej i Kartograficznej",

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) realizacja polityki państwa w zakresie goedezji i kartografii,",

- w pkt 3 wyraz "uzupełnianie" zastępuje się wyrazem "aktualizacja",

- w pkt 5 wyraz "wyceny" zastępuje się wyrazem "taksacji",

- pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) inicjowanie prac naukowych i badawczo-rozwojowych w zakresie standardów klasyfikacyjnych i informacyjnych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie,",

b) skreśla się ust. 2,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje wiadomości zawartych w materiałach geodezyjnych i kartograficznych stanowiących tajemnicę państwową.";

10) dodaje się art. 7a-7d w brzmieniu:

"Art.7a. 1. Główny Geodeta Kraju wykonuje zadania określone w ustawie, a w szczególności:

1) pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, a także nadzoruje i kontroluje ich działania,

2) prowadzi centralny zasób geodezyjny i kartograficzny oraz dysponuje środkami Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

3) zakłada podstawowe osnowy geodezyjne, grawimetryczne i magnetyczne,

4) opracowuje zasady przygotowania organizacyjno-technicznego katastru, uzgadniania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz wytyczne powszechnej taksacji nieruchomości,

5) prowadzi państwowy rejestr granic Rzeczypospolitej Polskiej oraz granic administracyjnych województw,

6) rejestruje systemy informacji o terenie o znaczeniu ogólnopaństwowym i przechowuje ich kopie zabezpieczające oraz współpracuje z innymi resortami w zakładaniu i prowadzeniu geograficznych systemów informacyjnych,

7) współpracuje z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami międzynarodowymi, regionalnymi oraz organami i urzędami innych krajów,

8) inicjuje prace naukowe i badawczo-rozwojowe w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie,

9) nadaje uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzi rejestr osób uprawnionych oraz współpracuje z samorządami i organizacjami zawodowymi geodetów i kartografów,

10) prowadzi sprawy związane z ochroną tajemnicy państwowej i służbowej działalności geodezyjnej i kartograficznej.

2. Główny Geodeta Kraju współdziała z ministrem właściwym do spraw rolnictwa przy wykonywaniu zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach:

1) ewidencji gruntów i budynków - na obszarach wiejskich,

2) podziałów i rozgraniczenia nieruchomości - na obszarach nie objętych działaniem ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr ..., poz. ...).

Art. 7b. 1. Wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego działający w imieniu wojewody wykonuje zadania nie zastrzeżone na rzecz organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, a w szczególności:

1) kontroluje przestrzeganie i stosowanie przepisów ustawy, a w szczególności:

a) zgodność wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych z przepisami ustawy,

b) posiadanie uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii,

2) kontroluje działania administracji geodezyjnej i kartograficznej,

3) współdziała z organami kontroli państwowej w zakresie właściwości nadzoru geodezyjnego i kartograficznego,

4) rejestruje lokalne systemy informacji o terenie oraz przechowuje kopie zabezpieczające bazy danych, w tym w szczególności bazy danych ewidencji gruntów i budynków,

5) prowadzi rejestr granic administracyjnych gmin i powiatów.

2. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jest organem:

1) pierwszej instancji w sprawach określonych w ustawie,

2) wyższego stopnia w stosunku do organów administracji geodezyjnej i kartograficznej.

Art. 7c. Do zadań marszałka województwa należy w szczególności:

1) prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także dysponowanie środkami wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

2) zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw,

3) prowadzenie wojewódzkich baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,

Art. 7d. Do zadań starosty należy w szczególności:

1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

2) uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

3) zakładanie osnów szczegółowych,

4) zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,

5) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,

6) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

7) prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.";

11) art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. 1. Przy Głównym Geodecie Kraju działają:

1) Państwowa Rada Geodezyjna i Kartograficzna, jako organ doradczy i opiniodawczy,

2) Komisja Standaryzacji Nazw Poza Granicami Polski.

2. Główny Geodeta Kraju określa skład osobowy Rady i Komisji, o których mowa w ust. 1.

3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, tryb i zakres działania Państwowej Rady Geodezyjnej i Kartograficznej i Komisji Standaryzacji Nazw Poza Granicami Polski oraz zasady wynagradzania ich członków.";

12) w art. 9 w ust. 1 wyrazy "Państwowa służba geodezyjna i kartograficzna" zastępuje się wyrazami "Służba Geodezyjna i Kartograficzna";

13) w art. 10:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych określi, w drodze rozporządzenia, tereny niezbędne dla obronności państwa, na których nadzoruje prace geodezyjne i kartograficzne.",

b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb sprawowania nadzoru nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi na terenach niezbędnych dla obronności państwa.";

14) w art. 15 w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "właściwego starostę";

15) w art. 18 wyrazy "Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa" zastępuje się wyrazami "Głównego Geodety Kraju";

16) w art. 19:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określa, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowe zasady i tryb zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz przekazywania materiałów i informacji powstałych w wyniku tych prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także rodzaje prac nie podlegających zgłaszaniu i materiałów nie podlegających przekazywaniu oraz rejestrowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych systemu informacji o terenie oraz ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz,

2) sposób i tryb ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz rodzaje znaków nie podlegających ochronie,

3) w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, rodzaje prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla obronności państwa oraz szczegółowe zasady wykonywania tych prac,

4) standardy techniczne dotyczące geodezji, kartografii oraz krajowego systemu informacji o terenie,

5) w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, rodzaje map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, których reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie wymaga zezwolenia oraz tryb udzielania tych zezwoleń.",

b) w ust. 2 wyrazy "Ministrem Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa" zastępuje się słowami "Głównym Geodetą Kraju";

17) w art. 20:

a) w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) lokali - ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.",

b) w ust. 2:

- w pkt 1 wyraz "komunalnych" zastępuje się wyrazem "samorządowych",

- w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) wartość nieruchomości.";

18) w art. 22:

a) w ust. 1 wyrazy "z urzędu terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "starostowie",

b) w ust. 2:

- w zdaniu pierwszym wyrazy "terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "właściwemu staroście",

- w zdaniu drugim wyrazy "terenowych organów administracji państwowej" zastępuje się wyrazami "właściwych organów" ,

c) w ust. 3 wyrazy "terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "starosty";

19) art. 23 otrzymuje brzmienie:

"Art. 23. Właściwe organy, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji, orzeczenia lub sporządzenia aktu notarialnego.";

20) w art. 24:

a) w ust. 2 w zdaniu drugim wyraz "nieodpłatnie" zastępuje się wyrazem "odpłatnie",

b) w ust. 3 skreśla się wyraz "nieodpłatnie",

c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Starosta zapewnia nieodpłatnie gminom bezpośredni dostęp do bazy danych ewidencji gruntów i budynków.";

21) w art. 25 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Starostowie sporządzają gminne i powiatowe, a marszałkowie województw wojewódzkie zestawienia zbiorcze danych objętych ewidencją gruntów i budynków.

3. Główny Geodeta Kraju sporządza, na podstawie zestawień wojewódzkich, krajowe zestawienia zbiorcze danych objętych ewidencją gruntów i budynków.";

22) w art. 26:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw rozwoju wsi",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, określi, w drodze rozporządzenia, sposób zakładania i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków oraz szczegółowy zakres informacji objętych tą ewidencją, sposób i terminy sporządzania powiatowych, wojewódzkich i krajowych zestawień zbiorczych danych objętych tą ewidencją, a także rodzaje budynków, które nie będą wykazywane w ewidencji.",

c) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób ewidencjonowania przez Służbę Geodezyjną i Kartograficzną Rzeczypospolitej Polskiej przebiegu granic i powierzchni jednostek podziału terytorialnego państwa.",

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw sprawiedliwości, określi w drodze rozporządzenia sposób wykazywania w ewidencji gruntów i budynków danych odnoszących się do gruntów i budynków pozostających w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych tym ministrom.";

23) w art. 27 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "właściwymi starostami";

24) w art. 28:

a) w ust. 1 wyrazy "Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "Starostowie przy pomocy zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej ",

b) w ust. 3:

- w pkt 1 wyrazy "terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazem "starostowie",

- w pkt 2 wyrazy "inne terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "inne właściwe organy",

c) w ust. 4 wyrazy "Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw administracji publicznej" i po wyrazach "branżową sieci" dodaje się wyrazy ", a także organizację, kompetencje oraz sposób wynagradzania zespołów, o których mowa w ust.1.";

25) użyte w art. 29 w ust. 3, w art. 30 w ust.1 oraz w art. 31 w ust.1 w różnych przypadkach i liczbach wyrazy "terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach i liczbach wyrazami "wójt (burmistrz, prezydent miasta)";

26) w art. 33:

a) w ust.1 wyrazy "Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "Wójt (burmistrz, prezydent miasta)",

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wydanie decyzji poprzedza ocena prawidłowości wykonania czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przez upoważnionego geodetę oraz zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami; w wypadku stwierdzenia wadliwego wykonania czynności organ, o którym mowa w ust.1, zwraca upoważnionemu geodecie dokumentację do uzupełnienia.";

27) w art. 34 w ust. 1 po wyrazach "o której mowa w art. 33 ust. 1," dodaje się wyraz "upoważniony", a wyrazy "terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazami "wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta)";

28) w art. 37 w ust. 2 wyrazy "do właściwego biura notarialnego, o ile nieruchomości te mają założone księgi wieczyste lub zbiory dokumentów, oraz do terenowego organu administracji państwowej" zastępuje się wyrazami "do sądów rejonowych właściwych do prowadzenia ksiąg wieczystych i do właściwych starostów";

29) w art. 39 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy wyznaczaniu punktów granicznych ujawnionych uprzednio w ewidencji gruntów i budynków.";

30) w art. 40:

a) ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny służy gospodarce narodowej, obronności państwa, nauce, kulturze i potrzebom obywateli.

2. Państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, składający się z zasobu centralnego, zasobów wojewódzkich i zasobów powiatowych, stanowi własność Skarbu Państwa i jest gromadzony w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

3. Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

1) Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego,

2) marszałków województw - w zakresie zasobów wojewódzkich,

3) starostów - w zakresie zasobów powiatowych.",

b) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Nadzór nad prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego należy do Głównego Geodety Kraju, a w zakresie zasobów powiatowych i wojewódzkich także do wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.",

c) w ust. 5 w pkt 1 w lit. b po wyrazach "informacji o terenie," dodaje się wyrazy "za udzielanie informacji,";

31) w art. 41:

a) w ust. 1 wyrazy "centralnego i wojewódzkich" zastępuje się wyrazami "centralnego, wojewódzkich i powiatowych",

b) w ust. 2:

- wyrazy "z funduszy wojewódzkich w wysokości 20% ich wpływów" zastępuje się wyrazami "z funduszy wojewódzkich i powiatowych w wysokości 10% ich wpływów",

- dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Wpłaty na fundusz centralny, geodeta powiatowy, przekazuje za pośrednictwem geodety wojewódzkiego.",

c) w ust. 3 w zdaniu pierwszym wyrazy "i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu" zastępuje się wyrazami ", przekazywane w okresach rocznych wpłaty z funduszy powiatowych w wysokości 10% ich wpływów",

d) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Dochodami funduszy powiatowych są wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, a także inne wpływy. Fundusze powiatowe mogą być uzupełniane dotacją z funduszu centralnego i wojewódzkiego.",

e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Środkami funduszu dysponują:

1) Główny Geodeta Kraju - w zakresie funduszu centralnego,

2) marszałkowie województw - w zakresie funduszy wojewódzkich,

3) starostowie - w zakresie funduszy powiatowych.",

f) skreśla się ust. 6,

g) ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:

"7. Marszałkowie województw i starostowie przedstawiają do zatwierdzenia właściwym sejmikom lub radom coroczne projekty planów oraz sprawozdania z wykonania zadań i gospodarowania funduszami, o których mowa w ust. 3 i ust. 3a.

8. Środki funduszy wojewódzkiego, powiatowego i gminnego gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki tych funduszy nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny.";

32) dodaje się art. 41a w brzmieniu:

"Art. 41a. 1. W przypadku przejęcia kompetencji przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), zgodnie z art. 6c, tworzy się gminny Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

2. Do funduszu gminnego stosuje się odpowiednio zasady wynikające z przepisów art. 41, w zakresie dotyczącym funduszu powiatowego.";

33) w art. 44 w ust. 4 wyrazy "Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa" zastępuje się wyrazami "Główny Geodeta Kraju";

34) w art. 45 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Główny Geodeta Kraju powołuje komisję do spraw uprawnień zawodowych z udziałem przedstawicieli stowarzyszeń społeczno-zawodowych działających w dziedzinie geodezji i kartografii, a także prowadzi centralny rejestr osób posiadających uprawnienia zawodowe.";

35) w art. 46 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W sprawach wymienionych w ust. 1 decyzje wydaje Główny Geodeta Kraju.";

36) w art. 53 wyrazy "terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego" zastępuje się wyrazem "starostów";

37) dodaje się art. 53a w brzmieniu:

"Art.53a. Do czasu przekształcenia ewidencji gruntów i budynków w kataster nieruchomości, przez użyte w niniejszej ustawie pojęcie "kataster" rozumie się tę ewidencję.".


Poprzednia część druku nr 98, następna część druku 98