Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87), przekazał Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa:

Warszawa, 09.07. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do Oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Janusza Lorenza podczas 82 posiedzenia Senatu RP w dniu 24 maja 2001 r. w sprawie realizacji polityki inwestycji przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego przekazuję następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 2001 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2002 (Dz.U. Nr 39, poz. 460) potrzeby rozwojowe i inwestycyjne określone przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego zostały zawarte w Kontrakcie Wojewódzkim na lata 2001-2002 zawartym w dniu 19 czerwca br. pomiędzy Radą Ministrów a Samorządem Województwa.

Kontrakt ten został zatwierdzony przez Sejmik Województwa i Radę Ministrów.

Na realizację kontraktu strona rządowa udostępni łącznie 170.954 tys. zł pochodzącą z budżetu państwa.

W ramach kontraktu realizowane będą zgodnie z programem wojewódzkim następujące priorytety:

- rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionu,

- restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionu i tworzenie warunków jej dywersyfikcji,

- rozwój zasobów ludzkich,

- wspieranie obszarów aktywizacji i zagrożonych marginalizacją,

- rozwój współpracy regionów.

Poruszona przez Pana Senatora kwestia braku realizacji większości inwestycji zgłoszonych przez Warmiński Związek Gmin wynika ze szczupłości środków możliwych do przeznaczenia na ten cel.

Środki przeznaczone na realizację kontraktów wojewódzkich nie zapewniają wszystkich potrzeb w zakresie rozwoju regionalnego a ich wielkość jest dostosowana do możliwości budżetu państwa.

Docelowy model finansowania rozwoju regionalnego jest uzależniony od wielkości dochodów jednostek samorządu terytorialnego, które powinny mieć możliwość większego partnerskiego partycypowania środkami własnymi w kontraktach.

Będzie to możliwe w przypadku odpowiedniego zwiększenia dochodów samorządowych w ramach docelowego systemu finansowego.

Prace nad regulacjami ustawowymi w tej sprawie trwają aktualnie zarówno w Ministerstwie Finansów jak też specjalnym zespole poselskim, przy udziale przedstawicieli samorządu.

W załączeniu przesyłam Panu Senatorowi opracowaną w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i Budownictwa - Narodową Strategię Rozwoju Regionalnego 2001- 2006, przyjętą przez Radę Ministrów w grudniu 2000 r., która określa zamierzenia w tej dziedzinie.

Z poważaniem

Ministerstwo

Rozwoju Regionalnego i Budownictwa

wz. Sekretarz Stanu

Jacek Szczot

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2001-07-10

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 12 czerwca 2001 r. znak: AG/043/285/01/IV, oświadczeniem złożonym przez senatora Zbigniewa Kulaka podczas 83. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 7 czerwca 2001 r. w sprawie interpretacji § 69 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), uprzejmie informuję:

W piśmie z dnia 14 maja br. Nr PP3-0602-694/2001/JM, skierowanym do Pana Senatora Zbigniewa Kulaka wyjaśniłem, że zwolnienie określone w § 69 pkt 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r., dotyczy wyłącznie używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o ładowności do 500 kilogramów (co wynika bezpośrednio z treści tego przepisu) i jest ściśle związane z regulacjami w zakresie obrotu tego typu samochodami, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Nie dotyczy ono zatem pojazdów jednośladowych, które nie są samochodami.

Wyjaśniłem również, iż obrót pojazdami jednośladowymi nie podlega odrębnym regulacjom w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw do wprowadzenia analogicznych regulacji prawnych, o których mowa w § 69 pkt 9 ww rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r., w odniesieniu do sprzedaży używanych pojazdów jednośladowych.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kruszewskiego, złożone na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):

Warszawa, dnia 10 lipca 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Wielce Szanowna Pani Marszałek!

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senatora Zbigniewa Kruszewskiego podczas 79 posiedzenia Senatu RP w dniu 6 kwietnia 2001 r., przekazane przy piśmie z dnia 10 kwietnia 2001 r. wyjaśniam co następuje.

Aktualnie znana jest powszechnie zdecydowanie negatywna ocena funkcjonowania polskiego sądownictwa, zwłaszcza dotycząca wyników pracy sądów wielkomiejskich. Najważniejszym przejawem "niewydolności" polskiego wymiaru sprawiedliwości jest sprawność postępowania sądowego, co rodzi rażące opóźnienie w rozpoznawaniu spraw zawisłych w sądach, które niestety niejednokrotnie staje się powodem skarg stron procesu na przewlekłość postępowania składanych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.

Sprawa przedmiotowa znajduje się w centrum zainteresowania kierownictwa resortu sprawiedliwości.

W ramach sprawowanego przez Ministra Sprawiedliwości zwierzchniego nadzoru nad funkcjonowaniem sądów powszechnych (określonym rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 kwietnia 1995 r. w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów - Dz.U. Nr 111, poz. 538 z 1995 r.) corocznie dokonywane są szczegółowe analizy wyników wszystkich sądów, według takich samych kryteriów, przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych rodzajów spraw.

Analiza danych statystycznych za 2000 r. pozwala na stwierdzenie, iż nastąpiła poprawa wyników pracy sądów powszechnych. Wzrosła liczba spraw załatwionych, a zaległości uległy zmniejszeniu, poprawie uległy także wskaźniki czasu trwania postępowania w niektórych kategoriach spraw sądowych. Te korzystne tendencje są jednak prawnie niezauważalne, gdyż odbiór wymiaru sprawiedliwości społeczeństwo zwykle postrzega przez pryzmat najbardziej niekorzystnych sytuacji, jakie istnieją m.in. w sądach stołecznych, czy innych wielkich miast.

Do obiektywnych przyczyn istniejącego stanu zaliczyć należy:

- rozszerzenie kognicji sądów,

- ogromny wzrost wpływu spraw sądowych (praktycznie w każdej kategorii) i co za tym idzie za szczupła kadra orzekająca,

- notowane od szeregu lat niedoinwestowanie wymiaru sprawiedliwości (brak m.in. odpowiedniej liczby przygotowanej kadry administracyjnej,

- właściwego wyposażenia w sprzęt techniczny, lokali.

Wobec powyższego kierownictwo resortu nie ustaje w staraniach o pozyskanie dodatkowych środków niezbędnych do realizacji zadań i podejmuje wielokierunkowe działanie mające na celu poprawę organizacyjnych warunków pracy sądów, jak również znowelizowania przepisów proceduralnych (kodeks postępowania cywilnego, kodeks postępowania karnego), które pozwolą na uproszczenie, a tym samym na przyspieszenie rozpoznawania spraw sądowych o stosunkowo niewielkim ciężarze gatunkowym.

Również obecnie ustalane są założenia "Planu zadań strategicznych Ministerstwa Sprawiedliwości", w którym m.in. opracowywane są radykalne zmiany modelu organizacyjnego funkcjonowania sądów.

Planuje się stworzenie samodzielnego pionu administracyjnego współpracującego z pionem orzeczniczym na zasadzie partnerstwa. Wiązać się to będzie ze zmianą statusu pozycji urzędnika sądowego, który z pracownika działającego pod ścisłym kierunkiem z kontrolą, sędziego stać się ma odpowiedzialnym za samodzielne wykonywanie czynności wysoko kwalifikowanym partnerem sędziego. Administracja sądowa ma być docelowo zorganizowana jako samodzielny pion, podporządkowany organizacyjnie dyrektorami sądu, co powinno doprowadzić do sprawnej obsługi sędziego oraz zabezpieczenia wszystkich organizacyjnych i administracyjnych warunków funkcjonowania sądów. Zmiana zasad funkcjonowania pionu administracyjnego powinna przyczynić się do wyeliminowania przypadków jakie zostały opisane w wystąpieniu senatora Zbigniewa Kruszewskiego.

Wyrażam przekonanie, iż podjęte działania w sposób rzeczywisty wpłyną na poprawę funkcjonowania, a co za tym idzie na ocenę polskiego wymiaru sprawiedliwości.

Łączę wyrazy szacunku

Stanisław Iwanicki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 12.07. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W związku z otrzymanym przy piśmie znak: AG/043/318/01/IVz dnia 10.07.2001 r. oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka, dotyczącym zmniejszenia populacji bobrów na trenie powiatu giżyckiego uprzejmie informuję, że zwróciłem się o stanowisko do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, w związku z czym załatwienie sprawy nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu stosownej opinii.

Obecny status prawny bobra w Polsce określa rozporządzenie ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 6 stycznia 1995 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz.U. Nr 13, poz. 61).

System ochrony bobra spowodował, że liczba jego stanowisk z roku na rok wzrasta, co ma wpływ na środowisko przyrodnicze, również w odniesieniu do gospodarki człowieka. Bobry, przystosowując środowisko bytowania do swoich potrzeb, przekształcają je dość znacznie, co w aspekcie przyrodniczym daje różne korzyści, m.in. w zakresie regulacji stosunków wodnych i, co za tym ma miejsce, lokalnych zmian biocenotycznych. Środowiskotwórcze działanie bobrów ma istotny wpływ na zwiększenie bioróżnorodności i bogactwa flory i fauny terenów przez nie zasiedlanych.

Z drugiej jednak strony, manipulowanie przez bobry stosunkami wodnymi może pociągnąć za sobą także negatywne skutki, poprzez czynienie szkód w gospodarce człowieka. Dlatego też, stosownie do zapisu Art. 27c ust. 7 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 114, poz. 492 z późn. zm.), wydawane są zezwolenia w sprawie szeregu odstępstw od zakazów dotyczących ochrony bobra, m.in. na odłów, przesiedlenie i rozbiórkę żeremi bobrowych. Przewiduję również konieczność wydawania zgód na odstrzał bobrów w przypadkach, gdy przesiedlanie nie rozwiązuje zaistniałego problemu.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z nowelizacją ustawy o ochronie przyrody zaistniała konieczność znowelizowania aktów wykonawczych, w tym rozporządzenia wcześniej wspomnianego. Przygotowany projekt rozporządzenia o ochronie gatunkowej zwierząt, będący w końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych, przewiduje objęcie bobra ochroną częściową.

W związku z projektowaną zmianą statusu prawnego bobra i stosownie do zapisu art. 27b ust. 2 pkt 7, Wojewoda będzie miał upoważnienie do wydawania zezwoleń na pozyskanie zwierząt tego gatunku, ustalając miejsca pozyskania, ilość oraz termin.

Wyrażam pogląd, że regulacja powyższa wpłynie na ograniczenie szkód, ale następować to będzie sukcesywnie, w kolejnych latach obowiązywania znowelizowanych zapisów.

Z wyrazami szacunku

U up. MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU

Janusz Radziejowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 10 lipca 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 26.06.2001 r. znak: AG/043/295/01/IV oświadczeniem Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka złożonym podczas 84 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca 2001 r. w sprawie zapewnienia środków Funduszu Pracy dla PUP w Szydłowcu na finansowanie zasiłków i innych zadań uprzejmie informuję, co następuje:

O wysokości środków jakie mogą być przeznaczone w br. na finansowanie zasiłków, innych świadczeń oraz programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu zadecydował Parlament RP przyjmując ustawę budżetową, której integralną część stanowi plan finansowy Funduszu Pracy.

W okresie styczeń - maj br. wydatki z Funduszu Pracy ogółem wyniosły 4.025,9 mln zł., co stanowiło 114,3% w stosunku do wydatków planowanych na ten okres (5/12 wydatków rocznych), z tego:

- zasiłki i świadczenia (ogółem) - 2,903,1 mln zł. - 100,4%,

w tym: zasiłki dla bezrobotnych - 1.604,3 mln zł., - 95,5%,

- aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu

(ogółem) - 175,7 mln zł. - 54,1%,

- refundacja wynagrodzeń i składek

młodocianych pracowników - 134,8 mln zł., - 83,0%

- pozostałe wydatki - 67,2 mln zł., - 47,2%,

- spłata kredytu zaciągniętego

w 2000 roku - 745,1 mln zł. X

Jednocześnie w powyższym okresie łączne dochody Funduszu Pracy wynosiły - 3.909,6 mln zł. tj. 117,8% w stosunku do planowanych, w tym:

- ze składek na Fundusz Pracy - 2.334,0 mln zł. - 99,9%

- dotacji budżetowych - 1.472,7 mln zł. - 174,1%

- pozostałe - 102,9 mln zł - 74,8%

Jak z powyższego wynika w okresie styczeń - maj br. (po wyłączeniu dodatkowych dotacji z budżetu państwa na spłatę kredytów zaciągniętych przez Fundusz Pracy w ubr. oraz wydatków na ten cel) - dochody i wydatki Funduszu Pracy kształtowały się na poziomie zbliżonym do planowanego.

Pragnę jednocześnie podkreślić, że dochody a w szczególności wydatki z Funduszu Pracy mają miejsce w zasadzie każdego dnia - co przy 350 powiatowych urzędach pracy oraz braku rezerw tych środków mogą spowodować przypadki opóźnień w otrzymywaniu przez niektóre samorządy powiatowe środków na wypłatę zasiłków i świadczeń. Nadmieniam jednocześnie, że wyeliminowanie sytuacji niedoboru środków na wypłatę zasiłków i świadczeń zależy także od powiatowych urzędów pracy, które z odpowiednim wyprzedzeniem powinny zgłaszać do Krajowego Urzędu Pracy rzetelne dane dotyczące niezbędnych potrzeb w tym zakresie.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań realizowanych przez powiatowe urzędy pracy zadań, są bezzwłocznie przekazywane przez krajowy Urząd Pracy samorządom w miarę uzyskiwanych przez Fundusz Pracy dochodów.

Pragnę jednocześnie nadmienić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, Fundusz Pracy może w bieżącym roku zaciągnąć kredyt w łącznej wysokości 985,6 mln zł, tj. 12,5% planowanych dochodów, na uzupełnienie środków niezbędnych na wypłatę zasiłków oraz zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. Kredyty do powyższej wysokości zaciągnięte zostaną w II półroczu br., co powinno poprawić sytuację Funduszu Pracy.

Również przyjęta przez Sejm RP ustawa budżetowa na 2001 r. (art. 39 i 41) przewiduje możliwość uzyskania przez Fundusz Pracy dodatkowych dotacji z budżetu państwa, co także powinno przyczynić się do zapewnienia płynności finansowej Funduszu Pracy.

Informując o powyższym

Z szacunkiem

Longin Komołowski

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88), przekazał Minister Środowiska:

Warszawa, dnia 10.07. 2001 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Stosownie do Pani pisma z dnia 12.06.2001 r. znak: Ag/043/283/01/IV, po zapoznaniu się z tekstem oświadczenia złożonego przez Senatora Adama Graczyńskiego podczas 83 posiedzenia Senatu RP dniu 7 czerwca br. oraz po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego przez służby Inspekcji Ochrony Środowiska, m.in. w sprawie problemu mieszańców Dąbrowy Górniczej, dotyczącego zanieczyszczenia terenu środkiem chemicznym - tetrahydrotiofenem (THT), uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienie.

Przedmiotowa sprawa znajduje się pod kontrolą GIOŚ, w związku z analogiczną skargą mieszkańców ul. Chemicznej w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach skierowaną do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przekazaną przez Departament Kontroli Doraźnych Sekcji Skarg i Wniosków Najwyższej Izby Kontroli i do sekretariatu Ministra Środowiska, a także do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (pismo z dnia 30.10.2000 r.) oraz w związku ze skierowanym do mnie przez Pana Posła na Sejm RP Tomasza Karwowskiego, pismem z dnia 3.11.2000 r. w tej samej sprawie.

Inspekcja Ochrony Środowiska podjęła wielokierunkowe działania celem likwidacji zanieczyszczenia środowiska tetrahydrotiofenem (THT), którego zapach jest silnie wyczuwalny w osiedlu mieszkaniowym położonym w bliskim sąsiedztwie zakładu, należącego obecnie do Przedsiębiorstwa Chemicznego "Cheman" S.A. (uprzednio "Perox-Ząbkowice" Sp. z o.o.), gdzie nastąpiło przedostanie się tej substancji do środowiska.

Z najważniejszych działań należy wymienić:

- podjęcie w dniu 17.11.2000 r. uzupełniającej kontroli P. Ch. "Cheman" S.A. przez Śląski Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach z udziałem przedstawiciela Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska,

- spotkanie inspektorów IOŚ z przedstawicielami mieszkańców ul. Chemicznej w dniu 17.11.2000 r., na którym zostali poinformowani o ustaleniach inspekcji oraz o zamierzonych działaniach jakie będą kontynuowane wspólnie z innymi organami administracji publicznej,

- spotkanie w dniu 2 marca 2001 r., w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, w którym wzięli udział przedstawiciele skarżących mieszkańców, IOŚ, władz samorządowych i kierownictwa P.Ch. "Cheman" S.A.; na spotkaniu przedstawione zostały ustalenia kontroli IOŚ oraz wypracowano wnioski mające na celu rozwiązanie problemu.

W następstwie ww. spotkania podjęte zostały kolejne działania:

- Śląski WIOŚ

- wystąpił do Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej pismem z dnia 29.03.2001 r. o zobowiązanie sprawcy stwierdzonego zagrożenia i szkodliwego oddziaływania na środowisko do przywrócenia środowiska do stanu właściwego, w trybie art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1990 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska,

- wystąpił do Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej z wnioskiem o zobowiązanie P. Ch. "Cheman" S.A. do sporządzenia i przedłożenia w trybie pilnym przeglądu ekologicznego, zgodnie z art. 67a ww. ustawy, w związku ze stwierdzeniem okoliczności wskazujących na możliwość szkodliwego oddziaływania na środowisko prowadzonej przez tę firmę działalności,

- wydał zarządzenie pokontrolne, z dnia 29.03.2001 r., którym zobowiązał kierownictwo P. Ch. "Cheman" S.A. do wykonania zadań porządkujących z zakresu gospodarki ściekowej i gospodarki odpadami,

- powiadomił o ustaleniach kontroli IOŚ następujące organy: Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dąbrowie Górniczej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Dąbrowie Górniczej oraz Państwową Straż Pożarną.

- Prezydent Miasta Dąbrowy Górniczej:

- wydał decyzję z dnia 3.04.2001 r. zatwierdzającą projekt prac geologicznych dla wykonania lokalnej sieci monitoringu środowiska gruntowo-wodnego oraz prowadzenie prac rekultywacyjnych w rejonie zakładu "Cheman" S.A. Oddział Dąbrowa Górnicza,

- wydał decyzję z dnia 11.05.2001 r. zobowiązującą Przedsiębiorstwo Ch. "Cheman" S.A. do:

- sporządzenia i przedłożenia w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej przeglądu ekologicznego,

- wykonania instalacji półtechnicznej do przeprowadzenia procesu rekultywacji gruntu zanieczyszczonego THT i przeprowadzenia prac badawczych celem sprawdzenia skuteczności rekultywacji metodą opartą na drenażu gruntu układem studni oraz odseparowania THT z wody poprzez: budowę studzien odwadniających i piezometrów - w terminie do 11.06.br., przeprowadzenie prac związanych z laboratoryjnym określeniem parametrów procesu rekultywacji gruntu - w terminie do 9.07.br. oraz opracowanie wytycznych do projektu technicznego instalacji do rekultywacji gruntu zanieczyszczonego THT - do 20.08.br.

- przedstawienia w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej końcowego sprawozdania z wyników prac badawczych wraz z wnioskami oraz opracowanie wytycznych do projektu wykonawczego prac rekultywacyjnych - do 20.08. br.,

- przekazał pismem z dnia 6.06. br. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego województwa śląskiego odwołanie P.Ch. "Cheman" S.A. od ww. własnej decyzji z dnia 11.05.2001 r.

- Prokuratura Rejonowa w Dąbrowie Górniczej - nadzoruje dochodzenie w sprawie wycieku THT z instalacji i emisji tej substancji do powietrza i gleby tj. o czym z art. 182 § 1 kk.

Śląski WIOŚ przeprowadził ponadto kolejną kontrolę przedmiotowego przedsiębiorstwa w dniu 22.06. br. Kontrola wykazała, że wykonane zostały piezometry do monitoringu środowiska gurntowo-wodnego oraz studnie odwadniające na terenie ZTS "Ząbkowice" - ERG" w Dąbrowie Górniczej.

Obecnie WIOŚ nie prowadzi badań ani pomiarów kontrolnych. Sprawa pozostaje natomiast nadal pod nadzorem Śląskiego WIOŚ w Katowicach, który będzie kontrolował wywiązanie się przedsiębiorstwa z nałożonych ostatecznymi decyzjami administracyjnymi ww. obowiązków w zakresie ochrony środowiska.

Odnośnie drugiego problemu dotyczącego komasacji na pobliskim terenie innych firm, których działalność nie pozostaje bez wpływu na środowisko, IOŚ rozpoznała, iż ich lokalizacja jest zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego. Na terenie po byłych Zakładach Tworzyw Sztucznych "Ząbkowice - ERG" działalność produkcyjną prowadzą następujące firmy: "Cheman" S.A. (konfekcjonowanie THT). Dremex (granulacja tworzyw sztucznych), Olex System (zakład pracy chronionej - produkcja części do obrabiarek), Zakład Remontowo-Ślusarski (montaż krat) i Petnolex Gaz (nie rozpoczął działalności).

Nie można całkowicie wykluczyć wystąpienia uciążliwości powodowanych ruchem tych zakładów, choć nie powinny stanowić uciążliwości szkodliwych, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Podzielając niepokój okolicznych mieszkańców, właściwe organy administracji publicznej ds. zagospodarowania przestrzennego oraz wydawania pozwoleń na budowę, jak też wydania pozwoleń ekologicznych określających warunki korzystania ze środowiska powinny w sposób szczególny zwracać uwagę na ten problem.

Z poważaniem

Antoni Tokarczuk

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):

Warszawa, dn. 11.VII. 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszał
ek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Nawiązując do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka podczas 78 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 marca 2001 r., w sprawie odbudowy drogi nr 22 i budowy przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II - działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów oraz w porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej, uprzejmie przedkładam poniższe informacje.

Budowa drogowego przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II wymaga zainteresowania Strony rosyjskiej, która na szczeblu rządowym do tej pory nie wyraziła pozytywnego stanowiska w tej sprawie.

W lipcu 2000 r. przedstawiciel Komendanta Głównego Straży Granicznej, który przewodniczy komisji ds. przejść granicznych, działającej w ramach Polsko-Rosyjskiej Rady ds. Współpracy Regionów RP z Obwodem Kaliningradzkim FR, został zobowiązany do jak najszybszego spotkania z rosyjskimi partnerami i uzyskania ich stanowiska w kwestii etapowej budowy tego przejścia. Jednak Strona rosyjska nie wyraziła zainteresowania rozmowami na temat budowy nowych przejść granicznych ze względu na brak środków finansowych na ten cel.

Ponadto pragnę poinformować, iż w ostatnim czasie Gubernator Obwodu Kaliningradzkiego przedstawił stanowisko Strony rosyjskiej w tej sprawie, zgodnie z którym priorytetem Strony Rosyjskiej jest zakończenie modernizacji przejścia granicznego w Bagrationowisku. Przystąpienie do budowy przejścia granicznego Grzechotki - Mamonowo II przez Stronę rosyjską mogłoby nastąpić najwcześniej w drugiej połowie 2002 r.

Należy jednak podkreślić, iż budowa przejścia musi być zsynchronizowana z budową drogi Elbląg - Kaliningrad po stronie polskiej i rosyjskiej, tak aby inwestycje zostały jednocześnie zakończone i oddane do użytku.

Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej dostrzega znaczenie odbudowy i modernizacji drogi nr 22 na odcinku Elbląg - Grzechotki - granica państwa, jako ważnej obecnie inwestycji dla stosunków polsko-rosyjskich i aktywizacji gospodarczej regionu warmińsko-mazurskiego.

Droga krajowa nr 22 na odcinku Elbląg - Chruściel - Grzechotki - granica państwa o długości 51 km, przebiega w międzynarodowym Korytarzu Transportowym IA (Gdańsk - Elbląg - Kaliningrad - Ryga), ustalonym na Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu na Krecie w 1997 r. oraz wchodzi do sieci dróg o znaczeniu europejskim TINA. Droga została też włączona do "Programu Dostosowania sieci drogowej w Polsce do standardu naciskowego do 115 kN/oś do 2015 roku", który Rada Ministrów przyjęła w dniu 27 marca br. Odcinek ten jest również ujęty w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych. W chwili obecnej jest on przejezdny do samej granicy z objazdem Braniewo.

Niewątpliwie zaangażowanie po polskiej stronie stanowi argument dla Strony rosyjskiej do przyspieszenia odbudowy swojego odcinka. Po stronie rosyjskiej w 2000 r. Odbudowano około 1/3 długości drogi Kaliningrad - Mamonowo.

Marek Biernacki

* * *

Minister Środowiska przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 88):

Warszawa, 2001-07-11

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W załączeniu przedstawiam Pani Marszałek stanowisko do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego na 83 posiedzeniu Senatu RP w dniu 7 czerwca 2001 r., dotyczącego poziomu lustra wody w jeziorach leżących na trasie Kanału Ślesińskiego.

Z poważaniem

Z up. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Marek Michalik

Stanowisko

do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego na 83 posiedzeniu Senatu RP w dniu 7 czerwca 2001 r., w sprawie poziomu lustra wody w jeziorach leżących na trasie Kanału Ślesińskiego.

Utrzymywanie obecnego poziomu piętrzenia na Kanale Ślesińskim wynika z decyzji wodnoprawnej i nie jest w żadnej mierze wynikiem zaniedbań służb gospodarki wodnej resortu środowiska. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu ponosi odpowiedzialność za utrzymywanie rzędnej zwierciadła wody na poziomie niezbędnym dla żeglugi, rekreacji i środowiska, a według operatu wodnoprawnego, stanowiącego podstawę do wydania pozwolenia wodnoprawnego, rzędna 83,30 m npm, na górnym stanowisku Kanału, dla omawianych celów była wystarczająca. Kwestionowanie tej rzędnej wymagałoby udowodnienia, że sporządzony operat wodnoprawny zawierał wady i że potrzeba utrzymywania wyższej rzędnej wynika z obowiązków statutowych RZGW.

Należy nadmienić, że o pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód może wystąpić nie tylko RZGW ale również każda strona, której korzystanie z wód jest niezbędne do prowadzonej działalności. Strony (np. organizacje czy podmioty gospodarcze) zgłaszające uwagi na obniżanie się lustra wody w jeziorach winny uzgodnić z RZGW w Poznaniu możliwość wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie wodnoprawne na przesył wody z rzeki Warty i utrzymywanie na Kanale Ślesińskim wyższej niż obecnie rzędnej piętrzenia. Przesył wody i utrzymywanie rzędnej na poziomie wyższym, niż wynika to z obowiązków statutowych RZGW, wymagać jednak będzie ponoszenia kosztów pompowania wody i częściowo utrzymania urządzeń wodnych.

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 11 VII 2001 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo z dnia 29 maja 2001 r., sygn. AG/043/249/01/IV, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Kazimierza Drożdża, złożone w dniu 24 maja 2001 r., podczas 82. posiedzenia Senatu, dotyczące utworzenia powiatu bystrzyckiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Wnioski w sprawie zmian zasadniczego podziału terytorialnego państwa, złożone za pośrednictwem wojewodów do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym wniosek o utworzenie powiatu bystrzyckiego, były rozpatrywane przez pryzmat oceny zasadniczego podziału terytorialnego kraju przeprowadzonej przez Radę Ministrów, Senat RP i Sejm RP. Jako kryteria tworzenia nowych powiatów przyjęto:

1. Zdecydowaną przewagę pozytywnych opinii, dotyczących utworzenia nowego powiatu, ze strony podmiotów regionalnych i lokalnych (wojewodów, samorządów województw oraz powiatów i gmin objętych zaproponowaną zmianą).

2. Fakt pełnienia przez wnioskowaną siedzibę władz nowego powiatu tej funkcji przed rokiem 1975.

3. Istnienie silnych więzi społecznych, kulturowych i geograficznych pomiędzy gminami wchodzącymi w skład wnioskowanych powiatów oraz równoczesne występowanie konfliktów lokalnych w powiatach, do których gminy te obecnie należą.

Wniosek dotyczący powiatu bystrzyckiego - wg dokumentacji posiadanej na dzień 8 maja 2001 r. - nie spełniał pierwszego z wymienionych kryteriów.

W omawianej sprawie dysponowano negatywnymi opiniami Wojewody Dolnośląskiego, Sejmiku Województwa Dolnośląskiego oraz Rady Powiatu Kłodzkiego. Ponadto, brakowało stanowisk 11 gmin powiatu kłodzkiego.

Przedmiotem szczegółowej analizy Komitetu Społecznego Rady Ministrów, na posiedzeniu w dniu 16 maja br., były wszystkie dokumenty i uwarunkowania, jakie przedstawiono we wnioskach dotyczących utworzenia nowych powiatów. KSRM uznał, że nie należy dzielić powiatu kłodzkiego i tym samym tworzyć powiatu bystrzyckiego, w skład którego weszłyby gminy: Bystrzyca Kłodzka, Międzylesie i Stronie Śląskie.

Uprzejmie informuję, że uchwały: Rady Powiatu Kłodzkiego z dnia 30 maja 2001 r. oraz Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 25 maja br., zmieniające stanowisko w omawianej sprawie, zostały podjęte po przeprowadzeniu oceny zasadniczego podziału terytorialnego państwa, a także po rozpatrzeniu wniosku o utworzenie powiatu bystrzyckiego.

Przytoczone przez Pana Senatora K. Drożdża argumenty, przemawiające za utworzeniem powiatu bystrzyckiego, rozważane były podczas posiedzenia KSRM oraz Rady Ministrów w dniach 29 i 31 maja 2001 r. Biorąc pod uwagę negatywne opinie w kwestii podziału powiatu kłodzkiego, Rząd zdecydował, że nie należy go tworzyć.

Z poważaniem

Marek Biernacki

* * *

Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, dn. 12.07. 2001 r.

Pan

Zbigniew Gołąbek

Senator

Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora na 82 posiedzeniu Senatu w dniu 24 maja 2001 roku dotyczącym wykreślenia hipoteki ustanowionej na majątku Zakładu Maszyn do Szycia "ŁUCZNIK" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Radomiu, wyjaśniam co następuje.

W dniu 10 maja 2001 roku Rada Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w trybie szczególnym rozpatrzyła wniosek Prezesa Krajowego Urzędu Pracy w sprawie zmiany sposobu zabezpieczenia zwrotu jednorazowego świadczenia wraz z pożyczką na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne przyznanego Zakładowi Maszyn do Szycia "Łucznik" Sp. z o.o. w Radomiu w trybie art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 roku o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 1 z późn. zm.) na podstawie zarządzenia Marszałka Województwa Mazowieckiego nr 56 z dnia 11 września 2000 roku. Uchwałą nr 340/2001 z dnia 10 maja 2001 roku Rada Funduszu zaakceptowała powyższy wniosek i wyraziła zgodę na zmianę sposobu zabezpieczenia zwrotu wypłaconych środków przez ustanowienie zastawu rejestrowego na maszynach i urządzeniach oraz zawarcie umowy przewłaszczenia maszyn i urządzeń, w miejsce dotychczasowej hipoteki. Na podstawie wyżej wymienionej uchwały Marszałek Województwa Mazowieckiego wydał zarządzenie nr 97/01 z dnia 14 maja 2001 roku w sprawie zmiany formy zabezpieczenia zwrotu jednorazowego świadczenia wraz z pożyczką na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne dla pracowników Zakładu Maszyn do Szycia "ŁUCZNIK" Sp. z o.o. w Radomiu. W wykonaniu tego zarządzenia, z dnia 18 czerwca 2001 roku między zarządem spółki a pełnomocnikiem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w Radomiu zostały zawarte umowy:

1. przewłaszczenia rzeczy ruchomych na 11-tu ruchomościach,

2. zastawu rejestrowego na 6-ciu maszynach,

3. przelewu praw z polisy ubezpieczeniowej w zakresie rzeczy przewłaszczonych i podlegających zestawowi rejestrowemu.

Dnia 25 czerwca 2001 roku Zakład Maszyn do Szycia "ŁUCZNIK" Sp. z o.o. w Radomiu złożył w Sądzie Rejonowym dla miasta stołecznego Warszawy XVIII Wydział Gospodarczy Rejestru Zestawów 6 wniosków o wpis do rejestru zestawów. Biuro Terenowe FGŚP w Radomiu pismem znak: BT FGŚP 34-9700-96/HG/01 z dnia 29 czerwca 2001 roku wystąpiło do Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg Wieczystych w Radomiu z wnioskiem o wykreślenie hipoteki wpisanej na rzecz Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w kwocie 668.531,32 zł w dziale IV księgi wieczystej nr KW 91762. W dniu 29 czerwca 2001 roku hipoteka została wykreślona.

Z poważaniem

Grażyna Zielińska

* * *

Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Bogdana Tomaszka, złożonym na 82. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87):

Warszawa, dn. 12.07 2001 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem DSPR 4404-87/01 dotyczącym odpowiedzi na oświadczenie Senatora Bogdana Tomaszka przesyłam wyjaśnienie Ministra Finansów uzupełniające moje stanowisko w sprawie działań mających na celu zwiększenie produkcji i wykorzystania pochodnych oleju rzepakowego w paliwach silnikowych, wyrażone w piśmie SPRR/1067/01 z dnia 3.07.2001 r.

Z wyrazami szacunku

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Budownictwa

Sekretarz Stanu

Jacek Szczot

Warszawa, 2001.07.06.

Pan
Włodzimierz Tomaszewski
Podsekretarz Stanu
Ministerst
wo Rozwoju
Regionalnego i Budownictwa

Szanowny Panie Ministrze

W związku z pismem znak: SPRR/1067/01/ z dnia 22.06.2001 r., przy którym przesłano oświadczenie Pana Senatora Bogdana Tomaszka złożone na 82. posiedzeniu Senatu w dniu 24 maja 2001 r. w sprawie poszerzenia ulg w podatku akcyzowym od paliw silnikowych z zawartością alkoholu etylowego oraz uruchomienia produkcji paliw silnikowych z zawartością metyloestrów kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego uprzejmie informuję.

Dodawanie bioetanolu do benzyn silnikowych ołowiowych umożliwione zostało od 1 marca 1992 r. poprzez wprowadzenie Polskiej Normy na paliwa benzynowe, dopuszczającej stosowanie do paliw benzynowych alkoholu etylowego w ilości nie przekraczającej 5% objętości benzyny.

Zastosowanie bioetanolu w produkcji benzyn ołowiowych miało głównie znaczenie ekologiczne. Między innymi w celu stymulowania tych działań zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 listopada 1993 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie podatku akcyzowego dla wyrobów przemysłu spirytusowego i drożdżowego, niektórych innych napojów alkoholowych, paliw do silników, wyrobów tytoniowych oraz zwolnień od tego podatku (Mon. Pol. nr 58, poz. 519) wprowadzono obniżoną stawkę podatku akcyzowego dla benzyn ołowiowych zawierających etanol.

Od dnia 1 lipca 1999 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 57, poz. 599) wprowadzono rozszerzenie ulgi w podatku akcyzowym również dla benzyn bezołowiowych z zawartością etanolu. Ulga ta nie wiązała się ściśle z działaniami proekologicznymi, lecz była związana z koniecznością zagospodarowania zapasów alkoholu etylowego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 119, poz. 1259 ze zm.) spirytus surowy, spirytus rektyfikowany, spirytus rektyfikowany techniczny przeznaczony do produkcji spirytusu odwodnionego są wolne od podatku akcyzowego. Jednocześnie spirytus odwodniony zwykły, spirytus skażony przeznaczony do wytwarzania etylin oraz benzyn bezołowiowych z zawartością 4,5 - 5% alkoholu etylowego jest wolny od podatku akcyzowego.

Dodatkowo należy zauważyć, iż spirytus porektyfikacyjny oraz spirytus bezpirydynowy przeznaczony do produkcji spirytusu odwodnionego stosowanego do wytwarzania etylin oraz benzyn bezołowiowych z zawartością 4,5 - 5% alkoholu etylowego jest wolny od podatku akcyzowego.

Jak z powyższego wynika budżet państwa nie osiąga dochodów z tytułu podatku akcyzowego od spirytusu odwodnionego przeznaczonego do komponowania benzyn.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z § 29 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia, wprowadzone w roku 1999 rozszerzenie ulgi na inne rodzaje benzyn jest kontynuowane i w okresie do 31 grudnia 2001 r. zwolniono z podatku akcyzowego sprzedaż etylin 98, etylin 94E i innych etylin 94 oraz benzyn bezołowiowych z zawartością od 4,5 do 5% alkoholu etylowego w części odpowiadającej kwocie 91 zł od każdego 1000 l tych paliw.

Należy zaznaczyć, iż w związku z postępującymi zmianami w technologiach komponowania benzyn, dotychczasowe rozwiązania mające zachęcać producentów paliw do wykorzystywania bioetanolu wytwarzanego z płodów rolnych, tracą na znaczeniu. Przyszłość związków tlenowych dodawanych do benzyn stanowić będą w coraz większym stopniu pochodne etanolu, w tym eter etylo-tert-butylowy.

W związku z powyższym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowgo (Dz.U. Nr 119, poz. 1259 ze zm.) wprowadzono zwolnienie z podatku akcyzowego dla etylin z zawartością od 8% eteru etylo-tert-butylowego wytwarzanego z alkoholu etylowego wyprodukowanego w kraju, w części odpowiadającej kwocie 91,00 zł od każdego 1000 litrów tych paliw (§ 29 ust. 1 pkt 3).

Należy podkreślić, iż sformułowanie takie określa tylko dolną granicę zastosowania eteru w etylinach i benzynach bezołowiowych.

Górna granica zawartości eteru, w wysokości 15%, jest określona przez polską normę PN-EN 228 ustanowioną przez Polski Komitet Normalizacyjny w dniu 27 maja 1999 r.

W związku z powyższym o ilości zastosowanego eteru decydują możliwości technologiczne producenta paliw.

Pragnę zauważyć, że wprowadzenie ulgi dla benzyn z dodatkiem eteru etylo-tert-butylowego zostało spowodowane także koniecznością wprowadzenia takich instrumentów finansowych, które zachęcą do zagospodarowywania istniejących nadwyżek spirytusu surowego.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż przepisy wynikające z § 29 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia nie dotyczą tylko jednego podmiotu, tj. PKN ORLEN, natomiast dotyczą konkretnego rodzaju paliwa. W związku z tym w przypadku podjęcia produkcji paliw z dodatkiem eteru przez innych producentów, będą oni mogli korzystać z obniżenia podatku akcyzowego. Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w przypadku podjęcia w Polsce produkcji i wprowadzenia do obrotu oleju napędowego z udziałem metyloestrów oleju rzepakowego warunkiem koniecznym jest, aby olej ten spełniał wymagania dla olejów napędowych, określone w polskiej normie PN-EN 590 wprowadzonej do obowiązkowego stosowania rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 14 września 1999 r. w sprawie obowiązku stosowania niektórych Polskich Norm (Dz.U. Nr 80, poz. 911).

Ministerstwo Finansów jest zainteresowane podejmowanymi próbami produkcji w Polsce paliw bardziej przyjaznych środowisku naturalnemu niż dotychczas stosowane paliwa. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szeregu analiz mających na celu określenie wpływu biopaliwa na środowisko naturalne oraz przeprowadzenie szeregu analiz ekonomicznych dotyczących stosowania dopłat, dotacji do produkcji rzepaku, czy też ulg w podatku akcyzowym dla producentów biopaliw.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Jan Rudowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Gibuły, złożonym na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89), przekazał Minister Łączności:

Warszawa, dnia 13.07. 2001 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przesłanym przy piśmie znak: AG/043/297/01/IV z dnia 26.06.2001 r. oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Ryszarda Gibułę podczas 84. posiedzenia Senatu RP w sprawie instalowania stacji bazowych telefonii komórkowych uprzejmie informuję, że sprawy formalno-prawne dla stacji bazowych telefonii komórkowej regulują następujące ustawy i rozporządzenia:

- zgodnie z ustawą z dnia 9.11.2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. nr 109 z 2000 r. poz. 1157) Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

- do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie dłużej niż przez okres roku od dnia wejścia w życie ustawy, zachowują moc przepisy dotychczasowe, jeżeli nie są z nią sprzeczne,

- dotychczasowe przepisy to:

1. Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 11.07.1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz.U. Nr 93, poz. 589 z dnia 14 lipca 1998 r.).

2. Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 11.08.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ochrony przed promieniowaniem szkodliwym dla ludzi i środowiska, dopuszczalnych norm promieniowania, jakie mogą występować w środowisku, oraz wymagań obowiązujących przy wykonywaniu pomiarów kontrolnych (Dz.U. Nr 98 z dnia 20 sierpnia 1998 r.).

Ponadto chciałbym zaznaczyć, że w/w ustawa w art. 14 wprowadza udział organizacji społecznych (organizacje ekologiczne) na prawach strony - na wszystkich etapach postępowania.

MINISTER ŁĄCZNOŚCI

Tomasz Szyszko


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment