Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43), przekazał Podsekretarz Stanu w MEN:

Warszawa, 1999-08-11

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 28 lipca br. Nr AG/043/307/99/IV dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego na 40 posiedzeniu Senatu w dniu 23 lipca 1999 r. w sprawie nieuwzględnienia przez rząd pomocy finansowej na przygotowania do uruchomienia gimnazjum w Mieście - Gminie Stąporków uprzejmie informuję co następuje.

Z dniem 1 stycznia br. sposób zapewnienia środków na zadania oświatowe w 1999 r. określa ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz.U. Nr 150, poz. 983).

Zgodnie z przepisami wyżej cyt. ustawy przyjęte przez samorządy zadania oświatowe finansowane są z części oświatowej subwencji ogólnej przekazywanej z budżetu państwa.

Wyliczenie wielkości subwencji na rok 1999 dla poszczególnych gmin dokonane zostało zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168 z późn. zm.).

Ponadto uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w związku z rozpoczynającą się reformą oświaty, a w jej ramach zmianą ustroju szkolnego, w ustawie budżetowej na rok 1999 zaplanowane zostały niezbędne środki na wydatki związane z przygotowaniem warunków do rozpoczęcia we wrześniu br. działalności gimnazjów.

Są to rezerwy celowe budżetu państwa przewidziane między innymi na dofinansowanie prac modernizacyjnych i budowlanych związanych z uruchomieniem gimnazjów, zwiększonego kosztu dowożenia uczniów do szkoły oraz na dodatki funkcyjne dla dyrektorów gimnazjów.

Uprzejmie informuję Panią marszałek, że Miasto - Gmina Stąporków otrzymała w 1999 r. kwotę subwencji w wysokości 5.538.645 zł, co stanowi wzrost o 108,10% w stosunku do roku 1998.

Pragnę również poinformować, że niezależnie od ww. środków Zespół ds. Reformy Systemu Oświaty Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przyznał Miastu - Gminie Stąporków dodatkowe środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w wysokości 58.455 zł.

Pismem z dna 6 sierpnia br. Nr DE-II-3117/12/99 zwróciłem się z prośbą do Ministra Finansów o zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej Miastu - Gminie Stąporków oraz przekazanie ww. kwoty.

Z wyrazami szacunku
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Karwacki

* * *

Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ireneusza Michasia, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa,11.08. 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na oświadczenie złożone na 38 posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca br. przez Pana Senatora Ireneusza Michasia dotyczące problematyki zwrotów budynków mieszkalnych w trybie obecnie obowiązujących przepisów oraz przygotowania ustawy osłonowej dla lokatorów w związku z projektowaną ustawą o reprywatyzacji uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W początkowej części oświadczenia Pan Senator stwierdza, że o zwrocie mienia decydują obecnie najczęściej rady gmin. Z poglądem takim nie można się zgodzić, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów, gmina reprezentująca administracją samorządową stopnia podstawowego, nie ma kompetencji do orzekania o zwrotach nieruchomości. Wspominając o sytuacji w stolicy, Pan Senator ma być może na myśli orzekanie w trybie administracyjnym w związku z przepisami tzw. dekretu o gruntach warszawskich z 1945 roku, który wciąż jest obowiązującym aktem prawnym. W praktyce zwrot nieruchomości następuje w wyniku stwierdzenia nieważności decyzji wydanych z rażącym naruszeniem prawa na podstawie ww. dekretu. Stwierdzenia nieważności tych decyzji dokonują jednak nie gminy, lecz Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, lub Samorządowe Kolegium Odwoławcze, w zależności od tego, kto jest obecnie właścicielem nieruchomości. Należy podkreślić, że wymienione organy działając zgodnie z obowiązującym prawem, a przede wszystkim z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, nie mogą odmówić rozpatrzenia wniosków, które wpływają w tych sprawach.

Natomiast w przedmiocie zwrotów nieruchomości wywłaszczonych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741 ze zm.) orzekają obecnie starostowie. Odnosząc się do zwrotów budynków mieszkalnych które - według słów Pana Senatora - dokonywane są przez burmistrzów i prezydentów w innych miastach, to nie sposób domyślić się, jaki dekret zezwalający na reprywatyzację ma Pan Senator na myśli. Dlatego też ustosunkowanie się do tego poglądu nie jest możliwe.

Odnośnie drugiej kwestii dotyczącej przygotowania ustawy osłonowej dla lokatorów w związku z projektowaną ustawą o reprywatyzacji uprzejmie informuję, co następuje.

Zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 1998 r. Nr 120 z późn. zm.) najem nawiązany na podstawie decyzji administracyjnych o przydziale lub na podstawie innego tytułu prawnego przed wprowadzeniem w danej miejscowości publicznej gospodarki lokalami albo szczególnego trybu najmu jest, w rozumieniu ustawy, najmem umownym zawartym na czas nie oznaczony.

Do dnia 31 grudnia 2004 r. włącznie czynsz najmu lokali, nawiązanego w sposób, o którym mowa wyżej w domach stanowiących własność osób fizycznych albo lokali stanowiących własność takich osób, ustala się zgodnie z przepisami o czynszu regulowanym.

Oznaczać to może, że należałoby stosować wszystkie przepisy dotyczące czynszu regulowanego, zawarte w ustawie o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, w tym które stanowią, że stawki czynszu regulowanego ustala rada gminy w drodze uchwały.

Niemniej jednak należy zaznaczyć, że powstały wątpliwości interpretacyjne w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 11 grudnia 1997 r. W wyroku tym NSA stwierdził, że gmina jest uprawniona do ustalania stawek czynszu tylko dla najemców lokali tworzących mieszkaniowy zasób gminy, stawki te nie odnoszą się natomiast do najemców lokali w domach stanowiących własność osób fizycznych. Zgodnie z cytowanym wyrokiem właściciele takich domów mogą ustalać czynsz w granicach 3% wartości odtworzeniowej lokalu w stosunku rocznym. Rozstrzygnięcie wynikłych rozbieżności może nastąpić jedynie na drodze orzecznictwa Sądu Najwyższego. Od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 11 grudnia 1997 r. wniósł do Sądu Najwyższego rewizję nadzwyczajną prezes NSA w dniu 22 lipca br. sygnatura akt III RN 96/98. Sąd Najwyższy w dniu 4 listopada 1998 r. postanowił przedstawić Trybunałowi Konstytucyjnemu pytanie prawne dotyczące zgodności przepisów art. 56 ust. 2 z konstytucją.

Do momentu podjęcia ostatecznego rozstrzygnięcia tej kwestii, przez Trybunał Konstytucyjny, w przypadku gdy niektórzy właściciele takich domów ustalają czynsz, zgodnie z cytowanym wyżej wyrokiem NSA Ośrodka Zamiejscowego w Gdańsku - brak podstaw prawnych do zakwestionowania wysokości stawek tego czynszu.

W tym miejscu należy podkreślić, iż opisana sytuacja dotyczy nie tylko lokatorów zwróconych budynków, ale także lokatorów posiadających uprawnienie do czynszu regulowanego lecz mieszkających w prywatnych domach czynszowych, które nie były przedmiotem reprywatyzacji.

Równocześnie pragnę poinformować, iż podstawowym celem ww. ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych było przeprowadzenie reformy czynszów polegającej na odejściu od ustalania stawek czynszu najmu na szczeblu centralnym i umożliwieniu stosowania czynszów ekonomicznych, pokrywających koszty eksploatacji mieszkań. Stworzenie warunków do ekonomizacji gospodarki mieszkaniowej (w tym do podnoszenia czynszów) miało też umożliwić zwiększanie nakładów na konserwację i remonty zasobów mieszkaniowych. Dla ochrony lokatorów, w tym zwłaszcza znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, ograniczono w ustawie pułap stawek czynszowych regulowanych do 3% wartości odtworzeniowej budynków (w stosunku rocznym) i wprowadzono obligatoryjny system dodatków mieszkaniowych.

Nieefektywny i niesprawiedliwy społecznie system dotacji udzielanych przez gminy do metrów kwadratowych powierzchni zasobów zastąpiony został przez system dodatków mieszkaniowych kierowanych do tych gospodarstw domowych, które z racji niskich dochodów rzeczywiście potrzebują pomocy.

W roku 1998 wypłacono dodatki mieszkaniowe dla 720 tysięcy gospodarstw domowych to jest 6,2% ogółu gospodarstw w kraju, a nie tych którzy złożyli wnioski, jak podaje w omawianym oświadczeniu Pan Senator. Przeciętna wysokość dodatku w skali roku wyniosła 106,10 zł. Należy także wyjaśnić, iż od 1 czerwca br. najniższa emerytura brutto wynosi 451,11 zł a nie 475 zł jak podano w cyt. oświadczeniu.

Jednocześnie uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż zgodnie z programem prac Rządu został opracowany m.in. projekt ustawy o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i lokalach socjalnych oraz projekt odrębnej ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Wśród przepisów o projekcie ustawy o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i lokalach socjalnych zawarte są unormowania przeniesione z ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych dotyczące czynszu regulowanego. Są to przepisy przejściowe, ponieważ dotychczasowe przepisy o czynszu regulowanym gwarantują utrzymanie takiego czynszu do dnia 31 grudnia 2004 r. Po tym dniu zakłada się, że w zasadzie w odniesieniu do wszystkich stosunków najmu lokali mieszkalnego (z wyjątkiem mieszkań zajmowanych przez funkcjonariuszy określonych służb) będą obowiązywały jednakowe regulacje prawne, w tym w zakresie ustalania wysokości czynszu.

Pragnę równocześnie podkreślić, iż przewiduje się także rozwiązania ograniczające możliwość dowolnego podwyższania czynszów po ich uwolnieniu, a więc po dniu 31 grudnia 2004 r.

Proponuje się bowiem, że po dniu 31 grudnia 2004 r. wynajmujący może jednorazowo podwyższyć czynsz nie więcej niż o:

1) 150%, jeżeli stosowana przez gminę w kwartale poprzednim maksymalna stawka czynszu w mieszkaniowym zasobie gminy za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, była mniejsza od obliczonej równowartości 1/12 kwoty stanowiącej 2,0% wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ustalonego, w drodze zarządzenia, przez wojewodę dla tego kwartału,

2) 80%, jeżeli stosowana przez gminę w kwartale poprzednim maksymalna stawka czynszu w mieszkaniowym zasobie gminy za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, była mniejsza od obliczonej równowartości 1/12 kwoty stanowiącej 2,5% wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ustalonego, w drodze zarządzenia, przez wojewodę dla tego kwartału.

3) 50%, jeżeli stosowana przez gminę w kwartale poprzednim maksymalna stawka czynszu w mieszkaniowym zasobie gminy za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, była wyższa od obliczonej równowartości 1/12 kwoty stanowiącej 2,5% wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ustalonego, w drodze zarządzenia, przez wojewodę dla tego kwartału.

Proponuje się również zasadę, zgodnie z którą kolejne podwyższanie czynszu nie może być dokonane częściej niż co 6 miesięcy oraz podwyżki tego czynszu nie mogą w danym roku przekraczać wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w minionym roku w stosunku do roku poprzedzającego rok miniony więcej niż o 10%. Wzrost cen, o którym mowa, ustalać się ma na podstawie obwieszczeń Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego publikowanych na podstawie odrębnych przepisów.

W związku z proponowanym zniesieniem czynszów regulowanych opracowany został projekt odrębnej ustawy o dodatkach mieszkaniowych - uwzględniający nową sytuację.

W ramach dotychczasowego systemu dodatków mieszkaniowych zaproponowano m.in. zmiany polegające na przyznaniu uprawnień do ubiegania się o dodatki mieszkaniowe również najemcom opłacającym czynsz wolny oraz podnajemcom lokali mieszkalnych. Dodatek nie będzie uzależniony od tego w jakich (czyich) zasobach się mieszka oraz czy ma się umowę na cały samodzielny lokal czy na jego część, a także od tego, czy umowa ta została zawarta na czas oznaczony, czy też nie. Będzie za to w każdym przypadku zależny od tego jaki jest dochód w przeliczeniu na jednego członka gospodarstwa domowego oraz od tego jakie są wydatki tego gospodarstwa na mieszkanie.

W projekcie przewiduje się także rozszerzenie kręgu gospodarstw domowych uprawnionych do dodatków mieszkaniowych o gospodarstwa, które obecnie - ze względu na osiągane dochody, nieznacznie przekraczające progi dochodowe uprawniające do otrzymania dodatku, dodatku nie otrzymują. Proponuje się podwyższenie progów dochodowych poprzez zwiększenie miesięcznego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego ze 150% do 175% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i ze 100% do 125% tej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym. Termin wejścia w życie tego przepisu proponuje się od 1 stycznia 2003 r. Natomiast w latach 2001 i 2002 dodatek mieszkaniowy przysługiwałby osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 160% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym lub 110% tej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym.

Równocześnie uprzejmie informuję Panią Marszałek, że projekty omawianych wyżej ustaw znajdują się obecnie w trakcie uzgodnień międzyresortowych, po zakończeniu których zostaną rozpatrzone przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów oraz Rząd, a następnie zostaną skierowane do Sejmu i Senatu RP.

Z poważaniem
Sławomir Najniger

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, dn. 11 sierpnia 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo z dnia 28 lipca br. znak: AG/043/314/99/IV, przy którym zostało przekazane oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego w

sprawie importu broni, złożone podczas 40 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r. uprzejmie informuję, co następuje.

Stosowanie instrumentów regulujących obrót towarowy z zagranicą w ramach przyjętej strategii polityki celnej (kształtowanie poziomu stawek celnych) jest uwarunkowane przyjętymi przez Polskę zobowiązaniami traktatowymi. Są one wynikiem członkostwa Polski w WTO oraz zawartych umów o strefach wolnego handlu z krajami UE, EFTA, CEFTA, Litwą, Łotwą, Izraelem, Estonią i Wyspani Owczymi. Z tego też względu występuje traktatowe zróżnicowanie zasad dostępu do polskiego rynku. Umowy te stwarzają Polsce możliwości uzyskania dostępu do rynku tych krajów w zamian za przyznane, na zasadzie wzajemności, koncesje. W tej sytuacji autonomia strony polskiej w stosowaniu protekcjonizmu celnego została znacznie ograniczona.

Ustosunkowując się do propozycji Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podniesienia do poziomu 30-40% stawek celnych na broń pochodzącą z importu pragnę wyjaśnić, iż zgodnie z Taryfą celną stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz.U. Nr 158, poz. 1036 z późn. zm.) broń wojskowa, rewolwery, pistolety, pozostała broń palna np. strzelby i karabinki sportowe oraz myśliwskie, pozostała broń np. pistolety i karabiny sprężynowe, pneumatyczne, gazowe oraz broń biała są obciążone następującymi stawkami celnymi:

- stawka celna automatyczna: 70%,

- stawka celna konwencyjna: 25%

- stawki celne obniżone w związku z umowami o strefach wolnego handlu dla UE, EFTA, CEFTA, Litwy, Łotwy, Estonii, Izraela i Wysp Owczych: 0%.

Stosowaną stawką celną na broń (według której nalicza się dług celny) jest stawka konwencyjna wynikająca z polskiej listy koncesyjnej do WTO, która jest niższa od stawki celnej autonomicznej (chyba, że ma zastosowanie stawka obniżona). Polska przystępując do WTO związała na towary przemysłowe stawki celne konwencyjne, zatem z punktu widzenia WTO stawką nienaruszalną jest stawka celna konwencyjna. Poziom stawki konwencyjnej jest maksymalny, do którego może zostać podwyższone cło.

Biorąc powyższe pod uwagę, pozwalam sobie zauważyć, iż nie ma już możliwości podwyższenia ceł w Taryfie celnej na importowaną broń.

Zatem propozycja Pana Senatora Jerzego Suchańskiego zwiększenia ochrony polskich producentów broni przy pomocy instrumentów polityki celnej mogłaby zostać ewentualnie uwzględniona jedynie przez podwyższenie stawek celnych obniżonych (wycofanie preferencji) do poziomu stawki celnej konwencyjnej.

Jednakże wycofanie preferencyjnych stawek celnych dla krajów, z którymi Polska zawarła umowy o strefach wolnego handlu w imporcie broni nie jest możliwe w krótkim czasie.

Wymagałoby to uprzedniego przeprowadzenia renegocjacji wszystkich podpisanych umów o strefach wolnego handlu w celu zrekompensowania partnerom handlowym większego poziomu ochrony celnej krajowego rynku producentów broni. Należy też dodać, iż zgodnie z obecną tendencją liberalizacji handlu poziom stawek celnych na towary przemysłowe ulega systematycznej redukcji.

Bardzo ważnym, dla oceny rozpatrywanej sprawy, jest fakt, iż rokrocznie na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości ustanawiany jest kontyngent taryfowy z preferencyjną zerową stawką celną na potrzeby wojska, policji, obsługi granicznej i więziennictwa. W 1999 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 1999 r. w sprawie ustanowienia kontyngentu taryfowego na niektóre towary przywożone z zagranicy do celów wojskowych, ochrony bezpieczeństwa państwa, policyjnych, więziennictwa i obsługi granicznej (Dz.U. Nr 55, poz. 585). Wprowadzenie ww. preferencji celnych ma na celu umożliwienie realizacji zwiększonych wydatków na specjalistyczny sprzęt importowany dla przemysłu zbrojeniowego, które wynikają z przystąpienia Polski do NATO oraz z potrzeby zapewnienia odpowiedniego poziomu obsługi granicznej, związanego z procesem akcesji do Unii Europejskiej. Rezygnacja z ww. kontyngentów spowodowałaby konieczność przeznaczenia z budżetu państwa dodatkowych środków dla tych resortów (MON, MSWiA, MS) na zakupy z importu broni i specjalistycznego wyposażenia obciążonych cłem.

Zasady obrotu specjalnego z zagranicą bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i ich częściami technologiami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym regulują szczegółowo: ustawa z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz.U. Nr 157, poz. 1026) oraz ustawa z dnia 2 grudnia 1993 r. o zasadach szczególnej kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami w związku z porozumieniami i zobowiązaniami międzynarodowymi (Dz.U. Nr 129, poz. 598 z późn. zm.)

Jedynie obrót towarowy z zagranicą bronią gazową podlega ogólnym przepisom regulującym działalność gospodarczą. Dopuszczona do obrotu broń gazowa podlega obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa, zgodnie z zarządzeniem Dyrektora Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji z dnia 20 maja 1994 r. w sprawie ustalenia wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa i oznaczania tym znakiem (M.P. Nr 39, poz. 335 z późn. zm.).

Niezależnie od powyższych wyjaśnień uprzejmie informuję również, iż w celu ochrony polskiego rynku producentów broni mogą zostać zastosowane środki ochronne przewidziane w ustawie z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz.U. Nr 157, poz. 1027). Zgodnie z ww. ustawą zastosowanie środków ochronnych jest możliwe w przypadku, gdy przywóz towaru nastąpi w tak zwiększonych ilościach bezwzględnych lub w stosunku do wielkości krajowej produkcji towaru podobnego lub towaru bezpośrednio konkurencyjnego, oraz na takich warunkach, że wyrządza poważną szkodę lub zagraża wyrządzeniem takiej szkody przemysłowi krajowemu wytwarzającemu towar podobny lub towar bezpośrednio konkurencyjny. Po przeprowadzeniu postępowania ochronnego Minister Gospodarki może podjąć decyzję o zastosowaniu środków ochronnych, które przyjmują postać opłaty celnej dodatkowej lub kontyngentu (ilościowego i wartościowego).

Natomiast w związku z sygnalizowanym przez Zakłady Metalowe "Łucznik S.A. w Radomiu zjawiskiem obrotu wierzytelnościami firm przemysłu obronnego informuję, iż Ministerstwo Finansów zleciło Urzędowi Kontroli Skarbowej zbadanie tego zagadnienia. Po uzyskaniu bliższych informacji i potwierdzeniu skali zjawiska podjęte zostaną niezwłocznie odpowiednie decyzje.

Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Wojcieszczuk

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 1999-08-10

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek nr AG/043/267/99/IV z dnia 23 czerwca 1999 r., przy którym przesłane zostało oświadczenie Pana Senatora Mariana Żenkiewicza złożone na 37 posiedzeniu Senatu RP dotyczące KGHM Polska Miedź S.A., przedkładam następujące wyjaśnienie:

Jako Minister nadzorujący majątek Skarbu Państwa mam obowiązek zbadać przedstawione przez Pana Senatora zarzuty. Jednakże forma takiego badania musi być oparta o zakres kompetencji, który w polskim systemie prawnym przyznany jest akcjonariuszowi spółki akcyjnej. Kodeks handlowy wyraźnie w tym zakresie rozgranicza kompetencje organów spółki i jasno zakazuje wzajemnego substytuowania. Na gruncie prawa minister jako akcjonariusz spółki, chociażby większościowy, może jedynie postulować do swoich przedstawicieli w Radzie Nadzorczej o zbadanie określonych spraw spółki i wyrażenie opinii.

Artykuł w "Rzeczpospolitej" Nr 110 z dnia 13.05.1999 r., na który powołuje się Pan Senator w swoim oświadczeniu, w sposób charakterystyczny dla działalności dziennikarskiej, przedstawiał niepełną, a co za tym idzie zniekształconą informację, sugerując nierzetelne działanie Zarządu i niejasną rolę pośredników.

Nowo powołany prezes Zarządu Spółki nie skrytykował decyzji poprzedniego Zarządu o inwestowaniu w Kongo. Podobnie Rada Nadzorcza spółki nie uznała tej inwestycji jako błędnej, dostrzegając jej strategiczne znaczenie. Potwierdziła to decyzja Zarządu KGHM o podpisaniu z rządem Republiki Zambii oraz Zambia Consolidated Cooper Mines listu intencyjnego odnośnie nabycia przez KGHM aktywów pracującego oddziału Mufulira.

Inwestorzy zagraniczni, którzy dysponują znacznym pakietem akcji KGHM również nie mieli wątpliwości, że zakup i eksploatacja złóż miedzi i kobaltu w Kongo będzie dla KGHM korzystnym przedsięwzięciem.

Niejasność co do formy działania byłego Zarządu w związku z inwestycją w Kongo była powodem poparcia zamierzeń Rady Nadzorczej związanych ze zmianami personalnymi w zarządzie Spółki.

Do udzielenia rzetelnej odpowiedzi na tak postawione przez Pana Senatora pytania należałoby zapoznać się z zawartymi kontraktami in extenso, a to ze względu na obowiązek przestrzegania tajemnicy handlowej i dobro Spółki nie jest możliwe. Ocena efektów dla polskiej gospodarki zakupu złóż w Afryce przez KGHM Polska Miedź S.A. musi być bardzo ogólnikowa z założenia. KGHM jest spółką prawa handlowego a nie zakładem budżetowym. Ponoszone przez nią ryzyko handlowe nie jest wprost absorbowane przez budżet Państwa. Analiza stanu finansów spółki nie pozwala na wysunięcie twierdzenia, że inwestycja w Kongo załamała gospodarkę Spółki, która przez swoją upadłość zmieni sytuację ekonomiczną regionu i per saldo wpłynie na gospodarkę państwową. Oceniając stopień dopuszczalnego ryzyka handlowego zawsze jest się narażonym na arbitralność zastosowanych kryteriów. Nie jest zatem możliwe uwzględnienie wszystkich czynników ryzyka. Ze stwierdzeniem, że przyjęte w chwili podpisywania kontraktów założenia nie były właściwe należy poczekać na wynik kontroli przeprowadzonej przez nowy Zarząd. Ocenę poprawności zastosowanych procedur prawnych może dokonać tylko ten organ Spółki, który ma dostęp do kompletnej dokumentacji projektu. Minister Skarbu Państwa samodzielnie nie może przeprowadzić takiej weryfikacji. Zważywszy na wynikające stąd ograniczenia liczę, że powyższą odpowiedź uzna Pan Senator za wyczerpującą.

Z poważaniem
MINISTER
z upoważnienia
Sekretarz Stanu
Alicja Kornasiewicz

* * *

Minister Kultury i Sztuki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, dnia 11 sierpnia 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, Pana Zbigniewa Gołąbka, złożone na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca 1999 roku uprzejmie informuję, że poprosiłem Urząd Generalnego Konserwatora Zabytków o opinię w sprawie sytuacji obiektów zabytkowych w Sycynie i Czarnolesie.

Pozostałości zespołu dworskiego w Sycynie zostały wpisane do rejestru zabytków dawnego województwa radomskiego pod numerem 430/A/90. Właścicielem obiektu jest Urząd Miasta i Gminy w Zwoleniu.

Na zespół dworski składają się następujące obiekty:

- młyn - nieczynny, w latach 40-tych wymontowano z niego urządzenia mechaniczne,

- lamus - pozostał tylko fragment ściany,

- park jest zaniedbany, ale jego właściciel, Władze Zwolenia, po interwencji Służby Ochrony Zabytków zobowiązały się uporządkować park do końca bieżącego miesiąca,

- oficyna dworska - została rozebrana w 1990 roku na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,

- kapliczka znajduje się na terenie prywatnym, od kilku lat władze Zwolenia starają się wykupić teren od prywatnego właściciela, lecz jego warunki są zbyt wygórowane i Gmina nie jest w stanie ich spełnić.

Zespół dworski w Czarnolesie został wpisany do rejestru zabytków dawnego województwa radomskiego pod numerem 42/A/80. W budynku dworu znajduje się Muzeum im. Jana Kochanowskiego, filia Muzeum Okręgowego w Radomiu. Muzeum Okręgowe, będąc użytkownikiem dworu, zobowiązane jest do utrzymywania go we właściwym stanie, nie budzącym zastrzeżeń turystów ani służb konserwatorskich. Od lat 80-tych środki finansowe na remonty Muzeum Okręgowe wykorzystuje na nie zakończoną jeszcze adaptację swojej zabytkowej siedziby w Radomiu.

Wiadomo mi również, że samorząd powiatu Zwoleń zamierza ubiegać się o oddzielenie Muzeum im. Jana Kochanowskiego od Muzeum Okręgowego w Radomiu.

W ostatnich latach właściciele obu zespołów dworskich nie starali się o dotacje konserwatorskie na pracę przy tych obiektach. W roku bieżącym nie ma możliwości udzielenia w ich sprawie pomocy finansowej, jednakże w roku przyszłym, o ile wnioski o dofinansowanie zostaną złożone w pierwszym kwartale za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zostaną rozpatrzone podczas tworzenia planu konserwatorskiego na rok 2000.

Wyrazy szacunku łączę
Andrzej Zakrzewski

* * *

Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, dnia 12.08.1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z Pani pismem z dnia 28 lipca br. znak: AG/-43/304/99/IV oraz przesłanym w załączeniu oświadczeniem złożonym przez Senatora Wiesława Pietrzaka na 40 posiedzeniu Senatu w dniu 23 lipca br. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.), Minister Pracy i Polityki Socjalnej rozporządzeniem z dnia 26 sierpnia 1998 r. (Dz.U. Nr 118, poz. 764) określił szczegółowe zasady tworzenia, działania i finansowania warsztatów terapii zajęciowej.

Ustawą z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668 ze zm.), nastąpiło przekazanie samorządom szeregu zadań wynikających z cytowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. i wprowadzenie stosownych zmian do ustawy. Nowelizacja wymienionego rozporządzenia stała się więc konieczna z uwagi na usytuowanie w powiecie problematyki dotyczącej m.in. warsztatów terapii zajęciowej.

Zmiany wynikające z powyższych przepisów zostały uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 czerwca 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad tworzenia, działania i finansowania warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 60, poz. 648).

Odnośnie zakładów aktywności zawodowej uprzejmie informuję, że został przygotowany - zgodnie z delegacją wynikającą z art. 29 ust. 2 i 4 cytowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zakładów aktywności zawodowej, regulujący:

1) szczegółowe zasady tryb i warunki tworzenia, finansowania i działania zakładów aktywności zawodowej, w tym czas pracy i rehabilitacji osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

2) stosunek liczby osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności do innych pracowników w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,

3) zasady tworzenia i wykorzystania zakładowego funduszu aktywności,

4) cele, na które mogą być przeznaczone dochody z działalności zakładu aktywności zawodowej.

Prace legislacyjne nad projektem zostały zakończone.

Jednakże rozporządzenie nie zostało wydane z uwagi na podjęte działania zmierzające do nowelizacji cytowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiany mają na celu - między innymi - zastąpienie dotychczasowych ulg i zwolnień podatkowych systemem dotacji, co dotyczyć będzie również zakładów aktywności zawodowej, a w szczególności sposobu ich finansowania.

W związku z nowelizacją ustawy zachodzi więc konieczność opracowania innych zasad funkcjonowania zakładów aktywności zawodowej.

Z poważaniem
MINISTER
Up.
SEKRETARZ STANU
Joanna Staręga-Piasek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Romaszewskiego, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 1999.08.13.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Alicja Grześkowiak

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z listem Pani Marszałek nr AG/043/282/99/IV i załączonym do niego oświadczeniem Senatora Zbigniewa Romaszewskiego złożonym na 38 posiedzeniu Senatu w dniu 1.07.1999 r. przekazuję informację i stanowisko w sprawie pożyczki Banku Światowego dla ChRL na realizację "Projektu zmniejszenia ubóstwa w Zachodnich Chinach" (China: Western Poverty Reduction Projekct).

1. Uwagi ogólne

Przestrzeganie praw człowieka w Chinach jest od wielu lat przedmiotem szczególnego zainteresowania społeczności międzynarodowej, zwłaszcza w krajach demokratycznych. Postawy są wobec tej kwestii zróżnicowane - od dość radykalnych po pragmatyczne, nawet w odrębnie samej Unii Europejskiej, gdzie zasadą pozostaje tzw. "konstruktywne angażowanie" i oddzielanie współpracy politycznej i gospodarczej, od stale utrzymywanego z władzami Chin, dialogu na temat uniwersalności praw człowieka.

Polska przywiązuje szczególne znaczenie do kwestii poszanowania praw człowieka i stara się zajmować stanowisko wszędzie tam, gdzie wydaje się to słuszne. Postępujemy zgodnie z przekonaniami panującymi nie tylko w naszym społeczeństwie, również w innych demokracjach.

Polskie stanowisko w kwestii poszanowania praw człowieka w Chinach zostało najdobitniej wyrażone podczas ostatniej sesji Komisji Praw Człowieka w Genewie w kwietniu br., podczas której Polska była współautorem projektu rezolucji potępiającej łamanie praw człowieka w tym kraju. Należy to podkreślić, ponieważ generalnie społeczność międzynarodowa zauważa poprawę sytuacji w Chinach pod tym względem w kilku ostatnich latach. W p. 3.9 projektu rezolucji wzywano rząd ChRL do zachowania i ochrony tożsamości etnicznej, religijnej, kulturalnej i językowej Tybetańczyków.

Polska utrzymuje stały kontakt z reprezentantami Dalaj Lamy, interesuje się sytuacją narodu tybetańskiego oraz stara się uzyskiwać wiarygodne informacje na temat sytuacji w tym regionie świata.

2. Zasady działania i procedury Banku Światowego.

Przedmiotem głosowania Banku Światowego było przedsięwzięcie pod nazwą "Projekt zmniejszenia ubóstwa w Zachodnich Chinach" (China: Western Poverty Reduction Project) przewidziane do realizacji w chińskiej prowincji Qinghai. Zgodnie ze statutem Banku Światowego wyłącznie walory ekonomiczne samego projektu mogły być brane pod uwagę przy jego ocenie.

Bank Światowy jest instytucją finansową o powszechnym członkostwie, liczącą 181 krajów, która kieruje się w swej działalności kryteriami ekonomicznymi i udziela pożyczek kierując się walorami społecznymi i technicznymi finansowanych projektów. Statut Banku zabrania mu ingerowania w sprawy polityczne swoich członków i zawęża jego mandat do rozwoju i odbudowy terytoriów krajów członkowskich poprzez inwestycje produkcyjne, promowanie długookresowgo rozwoju handlu zagranicznego oraz wspieranie równowagi bilansów płatniczych.

Odpowiednie punkty statutu Banku Światowego odnoszące się do traktowania spraw politycznych brzmią:

- "Bank jest zobowiązany do upewnienia się, że środki finansowe pochodzące z jego pożyczek zostaną wykorzystane tylko na cele, na które zostały udzielone, przy zwróceniu uwagi na celowość i efektywność ich wykorzystania, a przy pominięciu politycznych lub jakichkolwiek innych pozaekonomicznych względów lub nacisków." (Art. III, par. 5 (b))

- "Bank i jego funkcjonariusze nie mogą ingerować w sprawy polityczne jakiegokolwiek kraju członkowskiego, ani ulegać wpływom o charakterze politycznym, zainteresowanego kraju lub krajów, na swoje decyzje." /Art. IV, par. 10)

3. Opis projektu.

Sam projekt w bardzo ścisły sposób wiąże się z realizacją podstawowego celu Banku Światowego jakim jest zwalczanie ubóstwa. Jest on kolejnym z serii pięciu projektów realizowanych z udziałem Banku Światowego w najuboższych regionach Chin. Celem krytykowanej części projektu jest wyprowadzenie ze skrajnego ubóstwa 61 800 osób w wyniku zwiększenia wydajności rolnictwa poprzez budowę tamy i związanego z nią systemu irygacyjnego, lepsze wykorzystanie nawozów sztucznych, środków ochrony roślin oraz wprowadzenie nowych gatunków nasion. Ponadto rozbudowane zostaną drogi, ujęcia wody pitnej oraz doprowadzona energia elektryczna.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie sfinansowane dobrowolne przesiedlenie w ramach tej samej prowincji Qinghai - geograficznie znajdującej się w rejonie Tybetu północno-wschodniego, oddzielonej od Tybetańskiego Regionu Autonomicznego - 57 800 osób z wyjałowionych terenów prefektury Haidong, gdzie dochód na głowę mieszkańca wynosi 60 dolarów rocznie, do odległego o 500 km na zachód powiatu Dulan w prefekturze Haixi. Obszar przesiedlania jest obecnie słabo zaludniony (4000 mieszkańców), lecz charakteryzuje się dużym potencjałem rolnictwa, który zostanie uruchomiony w wyniku wspomnianych wyżej inwestycji. Natomiast teren, z którego nastąpi wysiedlanie jest w skrajny sposób wyczerpany ekologicznie i nie jest w stanie wyżywić ludności. Pozostanie na nim 112 000 osób, które obejmie program poprawy warunków życia na miejscu (irygacja, zalesianie).

Teren, który obejmie przesiedlenie (obszar wysiedlania), faktycznie jest miejscem pochodzenia Dalaj Lamy i ostatniego Panczen Lamy, stąd wyjątkowo mocne uczulenie środowisk emigracyjnych na aspekt struktury etnicznej ludności objętej projektem.

Zarówno ludność regionu wysiedlanego jak i zasiedlanego jest wielonarodowościowa. Szacunkowy skład etniczny ludności wysiedlanej obejmuje 42% ludności chińskiej, 36% mniejszości etnicznej Hui, 9,4% mniejszości etnicznej Tu, 6,5% mniejszości etnicznej Salar oraz 6% mniejszości tybetańskiej. Na obszarze zasiedlanego powiatu Dulan ludność składa się obecnie z Chińczyków w 53,1%, Tybetańczyków w 22,7%, Mongołów (14,1%) i mniejszości Hui (7,2%). Po przesiedleniu ludność chińska wynosić będzie 47,5%, Hui 22,1%, Tybetańczycy 14%, a Mongołowie 6,7%. Należy jednak stwierdzić, że w całej prefekturze Haixi (autonomiczna prefektura mongolsko-tybetańska) udział ludności tybetańskiej spadnie jedynie z 11,1% do 10,3%. Natomiast w wyniku realizacji projektu nastąpi znacząca poprawa warunków życia wszystkich grup narodowościowych. Powstaną również szkoły dla mniejszości, które umożliwią zachowanie odrębności etnicznej oraz placówki służby zdrowia, obecnie nieistniejące.

W przygotowaniu projektu zwrócono szczególną uwagę na dobrowolność przesiedleń, poszanowanie praw mniejszości narodowych oraz jawność wszelkich działań związanych z jego realizacją. Rząd chiński zobowiązał się do ułatwienia dostępu do terenów przesiedleń dyplomatom, członkom delegacji rządowych i parlamentarnych z zagranicy i dziennikarzom, a także zapewnienia możliwości ich swobodnych kontaktów z ludnością miejscową.

Eksperci Banku Światowego oceniają, iż nie ma alternatywnych, położonych w obrębie tej samej prowincji, terenów, gdzie możliwe byłoby tworzenie nowych osad, chyba, że przesiedlanie dokonane byłoby na dużo większą odległość, poza prowincję Qinghai.

4. Głosowanie Rady Banku Światowego.

Z 24-osobowej Rady Banku dwóch dyrektorów reprezentujących dwa kraje i 21,25% kapitału Banku wyraziło swój sprzeciw wobec projektu. Argumentowali oni swoją decyzję jedynie przyczynami formalnymi, tj. opóźnieniem opublikowania w Waszyngtonie oceny wpływu na środowisko (w Chinach została ona opublikowana w terminie) oraz niewłaściwym, zdaniem dyrektorów głosujących przeciw, zakwalifikowaniem projektu do kategorii, dla której wymagane są jedynie uproszczone analizy wpływu na środowisko i warunki życia ludności tubylczej. 18 dyrektorów reprezentujących 147 krajów i 62,43% kapitału projekt poparło, a 4 dyrektorów reprezentujących 32 kraju i 16,32% kapitału wstrzymało się od głosu.

Realizacja kontrowersyjnej części projektu została zawieszona do czasu stwierdzenia (przez tzw. Inspection Panel, tj. grupę ekspertów niezależnych od Zarządu Banku), że wymogi procedur Banku Światowego przy opracowaniu projektu zostały zachowane.

W trakcie posiedzenia Rady opozycja przeciwko projektowi była mniejsza niż oczekiwano, a wypowiedzi dyrektorów bardzo stonowane. W żadnym przypadku nie zgłoszono różnic opinii w ramach grup członkowskich. W tej sytuacji można przyjąć, że ewentualne zdanie odrębne Polski zostałoby zinterpretowane jako wyraźnie nieprzyjazne wobec Chin.

5. Stanowisko konstytuanty (grupy członkowskiej).

Żaden z krajów konstytuanty nie zgłosił zastrzeżeń, co do głosowania za poparciem projektu. W przypadku Polski nie znaleziono merytorycznych argumentów, zgodnych z charakterem i statutem Banku Światowego, które uzasadniałyby odrzucenie projektu.

Z pięciu krajów grupy położonych w Azji Środkowej (Azerbejdżan, Turkmenistan, Tadżykistan i Uzbekistan): dwa graniczą z Chinami (Kirgistan i Tadżykistan), dwa położone są w ich bezpośredniej bliskości (Uzbekistan i Turkmenistan), a we wszystkich dobre stosunki z Chinami stanowią jeden z priorytetów polityki zagranicznej.

Z dużym prawdopodobieństwem można więc przyjąć, że inne stanowisko byłoby dla większości tych krajów dosyć kłopotliwe.

Dodatkowo trudno znaleźć powody, dla których Turkmenistan miałby zająć stanowisko przeciwne projektowi na tle mniejszości ujgurskiej, nawet gdyby taki argument mógł zostać podniesiony. Statystyki nie wskazują mierzalnego udziału mniejszości ujgurskiej w składzie ludności Turkmenistanu, a wspomniana w oświadczeniu prowincja chińska: Ujgurski Region Autonomiczny, zwana również Wschodnim Turkmenistanem, nie ma historycznych ani etnicznych związków z obecnym Turkmenistanem.

6. Stanowisko strony polskiej.

Przed głosowaniem Rady Banku nad realizacją projektu informacja o powyższym głosowaniu została przekazana przez przedstawicieli Polski - Zastępcę Dyrektora Wykonawczego Konstytuanty - do Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Narodowego Banku Polskiego. Ministerstwo Finansów nie znalazło argumentów finansowych i gospodarczych przemawiających za odrzuceniem projektu. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w początkowej fazie oceny przedsięwzięcia, sugerowało wstrzymanie się od głosu. W wyniku dodatkowych konsultacji na szczeblu Wiceminister w MSZ - Wiceprezes w NBP, MZS przyjął stanowisko braku formalnych argumentów dla wstrzymania się od głosu. O stanowisku strony polskiej, co do tego projektu, strona szwajcarska została poinformowana w czasie uzgadniania stanowiska konstytuanty.

7. Spotkanie z organizacjami tybetańskimi.

Spotkanie to miało charakter otwarty. Do udziału w nim zostali zaproszeni przedstawiciele wszystkich krajów grupy. Ostatecznie z ramienia naszej konstytuanty brał w nim udział jedynie Pan M. Mayer (przedstawiciel Polski reprezentował w tym czasie konstytuantę na posiedzeniu Rady Banku).

W trakcie spotkania Pan M. Meyer wymienił kraje wchodzące w skład grupy, wyraził sympatię dla organizacji tybetańskich oraz stwierdził, że sposób głosowania nie jest mu jeszcze znany. Wyraźnie przy tym unikał różnicowania stanowisk poszczególnych krajów, które wtedy nie były jeszcze znane.

Stanowisko Szwajcarii, popierające projekt, zostało jednoznacznie ogłoszone jeszcze przed posiedzeniem Rady Banku. Zostało ono zrozumiane przez zainteresowane organizacje tybetańskie jako stanowisko wyłącznie szwajcarskie. Świadczy o tym konferencja prasowa, zorganizowana przez nie w Bernie, potępiająca władze szwajcarskie, bez jakichkolwiek odniesień do innych krajów grupy.

8. Polityka demograficzna Chin.

W oświadczeniu pana Senatora Z. Romaszewskiego znalazły się pewne nieścisłości. Polityka demograficzna Chin już od lat sześćdziesiątych ogranicza liczbę urodzeń, ale proporcje dopuszczalnej liczby posiadanych dzieci są odwrotne: w przypadku ludności Han (rdzennie chińskiej) dopuszczalne jest posiadanie jednego dziecka, w przypadku mniejszości narodowych w tym Tybetańczyków), wolno mieć dwoje dzieci. To, jak się egzekwuje liczbę urodzeń - bywa często przedmiotem nadużyć urzędników lokalnych i dzieje się w stosunku do wszystkich obywateli Chińskiej Republiki Ludowej. Wbrew przedstawionym zastrzeżeniom, ludność tybetańska korzystająca z projektu, ma otrzymać znaczną pomoc finansową i dodatkowe ulgi demograficzne, podobnie jak reprezentanci pozostałych mniejszości należących do przesiedlanej grupy.

Z poważaniem
Leszek Balcerowicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Sikory, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43), przekazał Sekretarz Stanu I Zastępca Ministra Obrony Narodowej:

13 sierpnia 1999 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Dotyczy: ZM "TARNÓW S.A.

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senatora, pana Andrzeja Sikorę na 40. posiedzeniu Senatu w dniu 23 lipca 1999 roku uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w "Planie dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP na 1999 r." nie zostały ujęte wyroby produkcji Zakładów Mechanicznych "TARNÓW" S.A., gdyż kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej przyjmując priorytety do realizacji w 1999 roku w zakresie osiągnięcia określonych celów Sił Zbrojnych RP i mając do dyspozycji określony (kolejny rok zmniejszony) budżet, musiało zapewnić ich zabezpieczenie poprzez zakup uzbrojenia i sprzętu dla wojsk, wyposażając przede wszystkim w pierwszej kolejności np. Siły Natychmiastowego i Szybkiego Reagowania.

Ministerstwo Obrony Narodowej wnikliwie przeanalizowało możliwość dokonania zakupu w bieżącym roku 3 zestawów ZUR-23-2S (wykonanych w 1998 roku) i 12 zestawów ZU-23-2T. Jednak mimo, że Siły Zbrojne RP są żywotnie zainteresowane dostawami uzbrojenia produkowanego przez ww. Zakłady, rezygnacja z zakupu 23 mm zestawów przeciwlotniczych w 1999 roku spowodowana została ograniczeniami finansowymi i alternatywą wyboru najbardziej korzystnych rozwiązań dla wojska, w tym modernizacji posiadanego potencjału sprzętowego. Aktualnie nie ma możliwości ujęcia w "Planie dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla sił Zbrojnych RP na 1999 r." ww. sprzętu. Jednak z chwilą pojawienia się dodatkowych środków finansowych sprawa zakupu ww. wyrobów zostanie potraktowana priorytetowo.

Mając na uwadze uzyskanie skuteczniejszego środka obrony przeciwlotniczej, na lata 1999-2000 przewidziano fundusze na prowadzenie prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych związanych z opracowaniem zestawu typu ZUR-23-2TG, których zakończenie jest planowane do 30. czerwca 2000 roku. Szacuje się (przy założeniu, że opracowana w MON /pierwsze półrocze 1999 roku/ prognoza budżetowa nie ulegnie zmianie), że od 2000 roku zakupy armat tego typu powinny wynieść po 6 kompletów rocznie.

W bieżącym roku w celu złagodzenia zaistniałej sytuacji w ZM "TARNÓW" S.A., Ministerstwo Obrony Narodowej rozpatrzyło także możliwość pozyskania z Agencji Mienia Wojskowego podległej Ministrowi Skarbu Państwa środków finansowych na zakup oferowanego przez ww. Zakłady sprzętu uzbrojenia. Jednak wobec innych potrzeb Sił Zbrojnych RP wykorzystanie ich w przedmiotowej sprawie nie było możliwe.

W zakresie poruszonych przez Senatora Pana Andrzeja Sikorę zamówień "wymanifestowanych" przez Zakłady Metalowe "ŁUCZNIK" S.A. w Radomiu informuję Panią Marszałek, że środki na zakup 5.000 sztuk karabinków produkcji ww. Zakładów wydzieliła Agencja Rozwoju Przemysłu. a nie Ministerstwo Obrony Narodowej. Zakupy te nie stanowią dodatkowych dostaw lecz zostały zrealizowane na poczet 2000 i 2001 roku.

Ponadto pragną nadmienić, że podstawę formalno-prawną do podjęcia procedur o udzielanie zamówień publicznych na dostawy dla MON stanowił zaakceptowany przez Ministra ON w dniu 11.03.1999 r. "Plan dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP na 1999 rok". Na etapie prac planistycznych (przełom 1998/99 roku), przedstawiciele ww. Zakładów w kontaktach roboczych byli informowani, że wobec ograniczonych środków finansowych wojsko nie zgłasza do planu dostaw zestawów przeciwlotniczych produkcji ZM "TARNÓW" S.A. Jednak oficjalnej informacji o planowanych zamówieniach w zakładach do chwili zatwierdzenia "Planu dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP na 1999 rok" przez Ministra ON nie można było przesłać.

Projekt "Planu dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych RP na 1999 rok" w okresie od października 1998 roku do lutego 1999 roku był wielokrotnie przedmiotem rozważań Sejmowej Komisji Obrony Narodowej i zakres rzeczowy tego planu nie powinien być dla zainteresowanych członków Parlamentu tajemnicą. Mając powyższe na uwadze, a także fakt, że Zakłady Mechaniczne "TARNÓW" S.A. działają w określonej rzeczywistości ekonomicznej i gospodarczej winny się one liczyć ze zmianą koniunktury.

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora wyrażam także swoją troskę i niepokój o dalsze funkcjonowanie Zakładów Mechanicznych "TARNÓW" S.A., a szczególnie utrzymanie zdolności produkcyjnej wydziału "S".

W zaistniałej sytuacji mogę deklarować zakupienie wyrobów produkcji Zakładów Mechanicznych "TARNÓW" S.A. w przypadku przekazania dodatkowych środków finansowych do dyspozycji Ministerstwa Obrony Narodowej. Ponadto może istnieć prawdopodobieństwo, że przedmiotowe wyroby mogą zostać zakupione w IV kwartale br., o ile nie zostaną wykorzystane wszystkie środki z planowanych na ten rok dostaw oraz Siły Zbrojne RP podtrzymają potrzeby na tego typu sprzęt w 1999 roku.

SEKRETARZ STANU
I ZASTĘPCA
MINIST
RA OBRONY NARODOWEJ
dr Romuald SZEREMIETIEW

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Romana Skrzypczaka, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):

Warszawa, dn. 16.08.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do wystąpienia Pana Senatora Romana Skrzypczaka (wygłoszonego na 40. posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r.) - w sprawie nadania miejscowości Prusice, w województwie dolonośląskim, statusu miasta - z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Oficjalny wniosek w ww. sprawie, podpisany przez Wojewodę Dolnośląskiego, wpłynął do MSWiA 2 lipca br. Dokumentacja stanowiąca jego załącznik została poddana już wstępnej analizie.

Zapewniam, że wniosek o nadanie Prusicom praw miejskich zostanie rozpatrzony z całą wnikliwością.

O stanie sprawy i podjętych rozstrzygnięciach zostanie Pani Marszałek powiadomiona odrębnym pismem.

Janusz Tomaszewski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Jurczyka, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 1999-08-16

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Mariana Jurczyka wygłoszone podczas 38 posiedzenia Senatu w dniu 1 lipca 1999 r., przesłane przy piśmie Pani Marszałek z dnia 8 lipca 1999 r. Nr AG/043/276/99/IV, uprzejmie informuję:

Podstawą ustalania wydatków, zarówno na zadania przekazane do powiatów jako własne, jak i kwot dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej, były kwoty wydatków zaplanowane przez byłych wojewodów w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej - w ramach ustalonych limitów wydatków do opracowania projektu budżetu na 1999 r., powiększone o planowane środki na podwyżki wynagrodzeń osobowych (wraz z pochodnymi). Określone przez wojewodów kwoty wydatków dla powiatów były weryfikowane przez właściwe resorty. Limity wydatków dla poszczególnych dysponentów części budżetowych, zgodnie z zatwierdzonymi przez Radę Ministrów "Założeniami do projektu budżetu państwa na rok 1999", zostały określone na podstawie "Zasad wyznaczania limitów wydatków do opracowania projektu budżetu państwa na 1999 r." Zgodnie z tymi zasadami, przy planowaniu wydatków pozapłacowych w działach klasyfikacji budżetowej nie objętych priorytetami, obowiązywała zasada ich ustalania w wysokości 75% kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 1998 r.

Informacje o wysokości poszczególnych części subwencji ogólnej dla miast na prawach powiatu, przekazane w związku z art. 84 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872), miały charakter informacji wstępnych.

O ostatecznych wysokościach przyznanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej, Minister Finansów, zgodnie z art. 40 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000, informuje zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej.

Ustawa budżetowa na 1999 r. została ogłoszona w dniu 2 marca 1999 r., w związku z czym Minister Finansów, pismem z dnia 15 marca 1999 r., przekazał stosowne informacje w tej sprawie zainteresowanym powiatom.

Należy mieć na uwadze, iż ostateczne kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej, mogą różnić się od kwot projektowanych na etapie opracowywania projektu budżetu.

W przypadku Miasta Szczecina, w stosunku do kwot projektowanych, zmiany polegały na zwiększeniu kwoty części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz na zmniejszeniu kwot części oświatowej i części drogowej tej subwencji.

Odnosząc się do przyczyn zmniejszenia części oświatowej subwencji ogólnej, informuję Panią Marszałek, iż wstępna jej wysokość dla Miasta Szczecina, z uwagi na konieczność przekazania miastom na prawach powiatu informacji do projektu budżetu na 1999 r. w terminie do dnia 20 listopada 1998 r., została naliczona w oparciu o liczbę uczniów wykazaną w sprawozdawczości GUS za rok szkolny 1997/98 i określona na kwotę 68.474 tys. zł. Po zweryfikowaniu przez Miasto Szczecin, na prośbę Ministra Edukacji Narodowej, danych wykazanych w sprawozdaniach GUS za rok szkolny 1998/99 w zakresie wykazanych szkół, ustalono ostateczną kwotę części oświatowej subwencji ogólnej na 1999 r. na kwotę 67.507 tys. zł. Wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla miasta Szczecina naliczona została dla 31.650 uczniów, natomiast ostateczna kwota subwencji dla 31.480 uczniów.

Pragnę podkreślić, iż ostatecznego podziału części oświatowej subwencji ogólnej dokonano zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 164, poz. 1168).

Jeśli chodzi o część drogową subwencji ogólnej, uprzejmie informuję, iż we wstępnych wielkościach przekazanych Zarządowi Miasta Szczecina, przez Ministra Finansów, uwzględniono projektowany podział 10% rezerwy tej części subwencji.

Zgodnie z art. 36 ust. 3 ustawy, o której wyżej mowa, rezerwą tą, przeznaczoną na inwestycje, dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw transportu oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym, Minister Finansów, zawiadamiając Zarząd Miasta Szczecina o ostatecznych wielkościach poszczególnych części subwencji ogólnej, dokonał zmniejszenia części drogowej o kwotę przewidywanego wstępnie podziału rezerwy.

Ostatecznego podziału 10% rezerwy tej części subwencji dokonano natomiast w trybie przewidzianym w ustawie, to jest na wniosek Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz po zasięgnięciu opinii strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Rezerwa ta w 1999 r. została przeznaczona głównie na kontynuowane inwestycje drogowe, które przed rokiem 1999 były inwestycjami centralnymi. W podziale tej rezerwy uwzględniono również potrzeby Miasta Szczecina, przyznając na inwestycje drogowe kwotę 42.000 tys. zł.

Odnośnie zmian w budżecie miasta Szczecina, wynikających z decyzji podjętych przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż Minister Finansów nie posiada uprawnień do ingerowania w decyzje podjęte zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).

Wojewoda jest dysponentem wyodrębnionej części budżetu państwa i odpowiada za jego prawidłową realizację. Odnosi się to również do dotacji z budżetu wojewody przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego.

Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
SEKRETARZ STANU
Jerzy
Miller

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 1999-08-16

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia senatora Zbigniewa Gołąbka w sprawie Zakładów Metalowych "Łucznik S.A." w Radomiu informuję, że Ministerstwo Skarbu Państwa, w ramach nadzoru podległych mu podmiotów gospodarczych, na bieżąco monitoruje sytuację ekonomiczno-finansową spółek, w tym Zakładów Metalowych "Łucznik" Spółka Akcyjna.

Trudna sytuacja Zakładów Metalowych "Łucznik" S.A. w Radomiu jest konsekwencją narastających od wielu lat problemów w funkcjonowaniu tej spółki oraz braku skutecznych działań w ich rozwiązywaniu. Główne przyczyny powyższej sytuacji, to:

- niewielkie wykorzystanie utrzymywanych zdolności produkcyjnych wyrobów specjalnych (na poziomie 15%) oraz cywilnych (około 25%),

- wysoki poziom kosztów,

- niska rentowność produktów,

- utrata rynków zbytu produkcji specjalnej i cywilnej,

- nadmierne, w stosunku do realizowanej sprzedaży, zatrudnienie,

- niekonsekwencja we wdrażaniu programu restrukturyzacji Spółki.

Ministerstwo Skarbu Państwa, działając na podstawie obowiązującej od 1.01.1998 r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, dokonało w kilku spółkach oddłużenia z tytułu zaległych podatków przez zamianę tych zobowiązań na akcje Skarbu Państwa. Z możliwości tej skorzystały m.in. Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. w Radomiu, dokonując konwersji wierzytelności z tytułu zaległych podatków (8.172.254,50 zł) będących dochodami budżetu państwa, na akcje w podwyższonym kapitale akcyjnym. Proces ten jest kontynuowany w kolejnych spółkach.

Na podstawie ww. ustawy, następuje również proces częściowego oddłużenia spółek z zaległych zobowiązań z tytułu podatków lokalnych, w zamian za przekazanie zbędnych składników majątku. Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. w Radomiu, korzystając z takiej możliwości, zostały oddłużone na kwotę 2.944.430,00 zł., z tytułu podatku od nieruchomości wobec Gminy Miasta Radomia.

Realizowany jest "program restrukturyzacji zakładów Metalowych "Łucznik" Spółka Akcyjna w latach 1999-2001", który przewiduje m.in. utworzenie na majątku Zakładów szeregu spółek, ze 100% udziałem Spółki, a następnie zbycie ich udziałów z jednoczesnym pozyskaniem inwestora strategicznego.

W celu stworzenia warunków do podjęcia restrukturyzacji Zakładów, Minister Skarbu Państwa wyraził zgodę na zbycie zbędnego majątku o wartości 8 mln zł oraz utworzenia dwóch spółek: Zakład Maszyn do Szycia Sp. z o.o. oraz Zakład Odlewniczy Sp. z o.o.

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. zamierza przeznaczyć na restrukturyzację Zakładów Metalowych "Łucznik" S.A. około 30 milionów złotych. Dotychczas Agencja udzieliła "Łucznikowi" pomocy finansowej, w formie nisko oprocentowanych pożyczek, na łączną kwotę 3,3 mln zł. Kolejne 2,3 mln zł zostało przewidziane na udzielenie pomocy finansowej dla zarejestrowanej w czerwcu br. spółki - Zakład Maszyn do Szycia Sp. z o.o. Ponadto Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. skredytowała dla Ministerstwa Obrony Narodowej zakup w ZM "Łucznik" S.A. 5.000 sztuk 5,56 mm karabinków "BERYL", wartości 12 mln zł., z planowanych dostaw w latach 2000-2001.

Przeciwdziałając trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej w spółkach sektora obronnego Rada Ministrów przyjęła "Program restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP". Program ten przewiduje m.in. prywatyzację określonych spółek oraz restrukturyzację ich zobowiązań przez:

- umorzenie całości lub części zobowiązań wobec budżetu Państwa,

- odroczenie terminów spłaty na określony czas,

- rozłożenie zobowiązań na raty,

- zamianę podległych spłacie zobowiązań na akcje i udziały.

Wejście w życie ustawy o restrukturyzacji przemysłu obronnego spowoduje więc częściowe oddłużenie spółek sektora obronnego, a w tym i ZM "Łucznik" S.A.

Drugim istotnym sposobem kształtowania sytuacji w przemyśle obronnym winno być przeznaczenie części dochodów z prywatyzacji na wsparcie procesów restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego.

Ważne z punktu widzenia obronności kraju kontynuowanie produkcji uzbrojenia strzeleckiego zamierza się osiągnąć poprzez wyodrębnienie spółki produkcji specjalnej oraz dostosowanie jej zdolności produkcyjnych do potrzeb rynku krajowego i zagranicznego. Agencja Rozwoju Przemysłu z udziałem "Łucznika" podjęła działania dla opracowania projektu utworzenia takiej spółki.

Dostosowanie sprzętu będącego na uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP do wymogów NATO, o czym wspomina Pan Senator Zbigniew Gołąbek, dotyczy wszystkich rodzajów uzbrojenia. MON musi dokonać modernizacji i wymiany sprzętu uzbrojenia w ramach posiadanych środków finansowych, przy czym priorytetem objęte są systemy dowodzenia i łączności. Dotychczasowe zakupy karabinków "BERYL" dokonywano tylko i wyłącznie w celu udzielenia pomocy ZM "Łucznik", gdyż aktualne zasoby karabinków i amunicji do nich w zupełności zabezpiecza wymagane potrzeby Sił Zbrojnych.

Z uwagi na przyjęte priorytety i uwarunkowania ekonomiczne, MON planuje wymieniać broń strzelecką stopniowo, po około 3.500 sztuk rocznie.

Działania osłonowe dla zwalnianych ze spółek sektora obronnego pracowników reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1999 roku w sprawie ustalenia świadczeń przedemerytalnych dla osób zwalnianych z przyczyn dotyczących zakładu pracy i podmiotów gospodarki narodowej objętych programem restrukturyzacji przemysłu obronnego i wsparcia w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP (Dz.U. Nr 38, poz. 363). Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy do art. 37 k ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 1996 r. o zatrudnianiu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 wraz z późniejszymi zmianami). Zgodnie z postanowieniami ww. rozporządzenia pracownicy zostali uprawnieni do świadczenia przedemerytalnego, o którym mowa w art. 37 k ust. 9 pkt 1 ustawy, w wysokości kwoty emerytury określonej w decyzji organu rentowego ustalającej jej wysokość w celu ustalenia świadczenia przedemerytalnego, z zastrzeżeniem art. 37 j ust. 2 i 3 ustawy, tj. w wysokości nie niższej niż wysokość zasiłku przedemerytalnego. Jednocześnie skrócono o 5, 4, 3 i 2 lata okres uprawniający do emerytury w stosunku do ustawowego okresu, wynoszącego 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn.

W związku ze stwierdzeniem Pana Senatora, iż "niezbędna jest pomoc finansowa na wypłatę zaległych wynagrodzeń" w ZM "Łucznik" S.A., uprzejmie wyjaśniam, że w razie niewypłacalności pracodawcy z powodu baraku środków finansowych i niezaspokajanie roszczeń pracowniczych mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 grudnia 1993 roku o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Zakłady Metalowe "Łucznik" S.A. wykorzystały już w 1998 roku jednorazową formę pomocy w postaci pożyczki z FGŚP na wypłatę wynagrodzenia pracownikom. W tej sytuacji, zgodnie z przepisami przedmiotowej ustawy, jedynie postanowienie spółki w stan likwidacji lub zgłoszenie wniosku o upadłość, bądź też ogłoszenie upadłości spółki umożliwia pozyskanie środków z FGŚP na wypłatę należności głównie z tytułu:

- wynagrodzenia za pracę,

- odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,

- zasiłku chorobowego finansowanego ze środków na wynagrodzenia,

- wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego,

- odprawy pieniężnej przysługującej w razie rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy.

W chwili obecnej brak podstaw prawnych i źródeł finansowania, z których można udzielić pomocy oczekiwanej przez ZM "Łucznik" S.A., stąd też niezbędne jest kontynuowanie działań restrukturyzacji majątkowej, produktowej i zatrudnienia.

Z poważaniem
Emil Wąsacz


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment