Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, wygłoszonym
na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):Warszawa, dnia 4.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do oświadczenia Senatora RP Pana Janusza Lorenza, złożonego w dniu 11 grudnia 1998 r., na 25. posiedzeniu Senatu RP, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, iż odpowiedź na interwencje z dnia 13 i 16 października 1998 r. została udzielona Panu Senatorowi pismem z dnia 7 grudnia 1998 r. (sygn. DGS-4675/98/EO,ŁK).
Janusz Tomaszewski
Warszawa, dnia 7.12.1999 r.
Pan
Janusz Lorenz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Senatorze,
W odpowiedzi na interwencje z dnia 13 i 16 października 1998 r., w sprawie działalności Wojewody Olsztyńskiego Pana Zbigniewa Babalskiego oraz rozwoju Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, uprzejmie przedstawiam następującą informację.
Podjęte przez Wojewodę Olsztyńskiego czynności wyjaśniające, dotyczące rozwoju ww. Strefy należy ocenić jako słuszne, o czym świadczy zakres prac podjętych przez nowy Zarząd Spółki oraz wyniki kontroli Delegatury NIK w Olsztynie. Od dnia 28 sierpnia 1998 r. Zarząd doprowadził m.in. do wprowadzenia aportem gruntów gminnych do Spółki (co umożliwiło proces inwestycyj
ny), wydania zezwolenia na działalność gospodarczą w Strefie czterem podmiotom gospodarczym (z następnymi czterema prowadzone są rokowania); rozpoczęto również inwestycję polegającą na uzbrojeniu terenu w jednej z trzech podstref. Ponadto, celem pozyskania inwestorów prowadzona jest intensywna promocja.Powyższe działania mają dodatni wpływ na rozwój Strefy (a tym samym województwa), natomiast w krótkim okresie czasu będzie można zaobserwować zmniejszenie bezrobocia w tym regionie.
Ustosunkowując się do kwestii lokalizacji wytwórni pasz w Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, pragnę zwrócić uwagę, iż ostateczna decyzja należy do Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki. Jaka wynika z informacji przekazanych przez Wojewodę Olsztyńskiego, decyzja ta zo
stanie podjęta w grudniu br.Stanowczo nie podzielam opinii Pana Senatora dotyczącej prowadzenia negatywnej promocji Strefy podczas konferencji prasowej poświęconej przedstawieniu wyników kontroli NIK-u w Warmińsko-Mazurskiej SSE. Konferencja umożliwiła przywrócenie zaufania do spółki i w konsekwencji wydanie kolejnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie.
W związku z powyższym, podtrzymuję stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 6 października br. (znak: DGS-3999/98/ŁK) i nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem Pana Senatora, iż Wojewoda Olsztyński wprowadził mnie w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje.
Z poważaniem
Jerzy Stępień
* * *
Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone do protokołu 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):
Warszawa, dnia 4.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W ustosunkowaniu się do oświadczenia Pana Senatora H. Stokłosy, złożonego podczas 24 posiedzenia Senatu RP, którego tekst była Pani Marszałek uprzejma przesłać na ręce Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z dnia 9 grudnia 1998 r., znak: AG/043/257/98/IV, pragnę poinformować, iż idea uwłaszczenia bezpośredniego w formie przekazania na własność ogrodów działkowych ich dotychczasowym użytkownikom jest elementem poselskich projektów ustaw, mających uregulować zagadnienie powszechnego uwłaszczenia (druk 400 i druk 600). Projekt ustawy o powszechnym uwłaszczeniu, który jest aktualnie przygotowywany w Ministerstwie Skarbu Państwa nie przewiduje takiej formy uwłaszczenia.
Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Minister Skarbu Państwa przedłożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Gołąbka, złożonym do protokołu 24.
posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):Warszawa, dnia 6.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, pismo nr SJB 440-271/98 z dnia 10.12.1998 r., w porozumieniu z Ministrem Gospodarki, przedkładam Pani Marszałek stanowisko w sprawie restrukturyzacji przemysłu zbrojeniowego, a zwłaszcza Zakładów Metalowych "Łucznik" S.A. w Radomiu, w związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Zbigniewa Gołąbka na 24. posiedzeniu Senatu w dniu 03 grudnia 1998 roku, pismo nr AG/043/259/98/IV.
Program restrukturyzacji przemysłu obronnego znajduje się w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych i w najbliższym czasie będzie przedmiotem obrad Rady Ministrów. Realizacja zamierzeń przyjętych w programie wymagać będzie również decyzji parlamentu poprzez przyjęcie ustaw dotyczących restrukturyzacji przemysłu obronnego, powołania Narodowego Funduszu Przemysłu Obronnego (NAFPO) oraz ustawy o transakcjach kompensacyjnych związanych z zakupem sprzę
tu wojskowego i urządzeń technicznych, materiałów, usług oraz technologii na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.Projekt programu restrukturyzacji zakłada częściową prywatyzację większości spółek sektora obronnego, w tym także ZM "Łucznik" S.A. w Radomiu. Prywatyzacja ta dotyczyć będzie przede wszystkim majątku wykorzystywanego do produkcji cywilnej. Powinno to umożliwić dokapitalizowanie tej grupy przedsiębiorstw, unowocześnienie jej produkcji oraz pozyskanie nowych rynków zbytu.
Równolegle z pracami nad programem restrukturyzacji, w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, prowadzone są intensywne prace nad pakietem towarzyszących mu osłon socjalnych. Środki przeznaczone na program socjalny pozwolą na dokonanie restrukturyzacji zatrudnienia, umożliwią wcześniejsze odchodzenie na emerytury oraz zagwarantują pomoc podczas przekwalifikowywania się pracowników zmuszonych podjąć pracę poza przemysłem obronnym.
Niezależnie od ww. prac w 1998 roku podejmowane były różnorodne doraźne działania mające na celu poprawę bieżącej sytuacji spółek znajdujących się w najtrudniejszym położeniu. Do najistotniejszych działań w stosunku do ZM "Łucznik" S.A, należały m.in. dodatkowe zakupy uzbrojenia i części zamiennych, częściowe oddłużenie Zakładów poprzez dokonywanie zmiany wierzytelności Skarbu Państwa stanowiących zobowiązania podatkowe na akcje Spółki oraz zbywanie zbędnych części nieruchomości. Dokonano także zmian we władzach Spółki oraz zobligowano je do rozpoczęcia uzgodnionego programu restrukturyzacji wewnętrznej. Działania te będą kontynuowane w 1999 roku.
Jeżeli chodzi o program modernizacji Sił Zbrojnych, to w październiku ubiegłego roku Rada Ministrów przyjęła "Program Integracji z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i Modernizacji Sił Zbrojnych Na Lata 1998 - 2012". Stanowi on zarówno podstawę do programowania zakupów przez Siły Zbrojne jak i restrukturyzacji polskiego przemysłu obronnego.
Według informacji Ministerstwa Obrony Narodowej, potrzeby resortu, przynajmniej do 2003 roku, zostały określone i powinny być znane władzom ZM "Łucznik" S.A. Na ich podstawie można określić perspektywy działalności Zakładów w obszarze produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Należy jednak podkreślić, co wynika z przewidywanego w programie poziomu zakupów MON, że ich wielkość nie zapewni rentowności sektora obronnego, w tym także produkcji ZM "Łucznik" S.A.
Do czasu rozpoczęcia procesu częściowej prywatyzacji Zakładów niezbędne będzie, oprócz intensywnych zabiegów władz Spółki o wzrost sprzedaży wyrobów, zapewnienie przez pewien okres znacznego dofinansowania z budżetu państwa bądź znacznego zwiększenia zamówień ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej. W przeciwnym wypadku, przed wejściem w życie programu restrukturyzacji i rozpoczęciem działalności przez NAFPO, Spółce może grozić upadłość.
Jeśli chodzi o problem wykupu długów spółek przez osoby prywatne, to wykup taki nie oznacza automatycznej zmiany wierzytelności na akcje bądź udziały w Spółce. Problemem natomiast mogą być żądania wierzycieli w momencie prywatyzacji, bądź upadłości spółki.
Problemy sektora obronnego, w tym ZM "Łucznik" S.A., narastały przez wiele lat i są niezmiernie skomplikowane. Stąd też podejmowanych jest wiele sposobów ich rozwiązania, co wymaga jednak znacznych środków i nie jest możliwe do przeprowadzenia w krótkim okresie.
Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Marszałek Sejmu RP przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Doroty Kempki, wygłoszonym podczas 27. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):
Warszawa, dnia 6.01.1999 r.
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 29 grudnia 1998 r. uprzejmie informuję, że zapoznałem się z przekazanym tekstem oświadczenia złożonym przez Panią Senator Dorotę Kempkę podczas 27. posiedzenia Senatu RP w dniu 22 grudnia 1998 r.
Jednocześnie informuję, że senacki projekt ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 (druk nr 377) został skierowany w dniu 28 maja 1998 r. do pierwszego czytania do Komisji polityki Społecznej. W dniu 30 października 1998 r. wpłynęło stanowisko Rządu wobec senackiego projektu ustawy, którego kopię dołączam.
Maciej Płażyński
* * *
Minister Finansów złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa
Kruszewskiego, wygłoszonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):Warszawa, dnia 6.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym przy piśmie Pani Marszałek z dnia 16 grudnia 1998 r. Nr AG/043/268/98/IV oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego w sprawie wprowadzenia do Wykazu Inwestycji Centralnych na 1999 r. inwestycji p.n. "Budowa przeprawy mostowej przez Wisłę w Płocku", uprzejmie wyjaśniam, że:
W 1999 r. budżet państwa dysponuje bardzo ograniczonymi zasobami na finansowanie inwestycji kontynuowanych.
W przypadku drogowych inwestycji centralnych do Wykazu Inwestycji Wieloletnich (Centralnych) w 1999 r. zaliczone zostały tylko te inwestycje, które wpisane były do tego "Wykazu..." już w latach poprzednich.
Także te inwestycje, które realizowane będą ze środków wymienionej w art. 36 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 rezerwy wydzielonej z części drogowej subwencji ogólnej i przeznaczonej na inwestycje, są przedsięwzięciami, które w latach ubiegłych były już inwestycjami centralnymi.
Rozstrzygnięcie to przyjęto realizując zasadę koncentrowania ograniczonych środków jakimi w 1999 r. będzie dysponował budżet państwa na finansowanie inwestycji centralnych, na dokończeniu inwestycji o zaawansowanym stopniu wykonania, co w przyszłości umożliwi podjęcie realizacji kolejnych znaczących projektów np. budowy przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę w Płocku.
Z poważaniem
Jarosław Bauc
* * *
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, złożone na 26. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29):
Warszawa, dnia 04.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
W związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża w sprawie wydłużania wieku, od którego zależy nabycie prawa do emerytury w zawodach: hutnik szkła i zdobnik szkła, przekazanym przy piśmie AG/043/282/98/IV z dnia 22 grudnia 1998 r. przesyłam tekst wstępnej propozycji rozwiązania kwestii branżowych uprawnień emerytalnych w nowym systemie. Tekst ten został w listopadzie rozesłany związkom zawodowym i Konfederacji Pracodawców Polskich. Są w nim zawarte informacje, które mam nadzieję rozwiążą wszelkie wątpliwości pana senatora Kazimierza Drożdża.
Z poważaniem
Ewa Lewicka
* * *
Informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym podczas 25. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), złożył Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, dnia 7.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na pytania zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Mariana Żenkiewicza wygłoszonym podczas 25 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 11 grudnia 1998 r., uprzejmie informuję iż:
Minister Skarbu Państwa w ramach swoich kompetencji jest odpowiedzialny za przeprowadzenie procesu prywatyzacji branży cukrowniczej oraz sprawuje nadzór właścicielski poprzez realizację praw z akcji nad czterema Spółkami Cukrowniczymi oraz 62 cukrowniami których akcje zostały wniesione do tych spółek.
Rynek cukru jest regulowany, a ustalenie parametrów regulacji: limitów produkcyjnych i ceny minimalnej oraz wielkość ceł i polityka ochrony rynku przed niekontrolowanym importem spoczywa w kompetencjach innych resortów, w tym głównie rolnictwa, gospodarki i finansów.
W obecnej sytuacji najefektywniejszą metodą zapewnienia branży stabilizacji oraz kapitału koniecznego do harmonijnego rozwoju w przyszłości jest prywatyzacja. Ministerstwo Skarbu Państwa posiada analizy przedprywatyzacyjne dla czterech Spółek Cukrowych wraz z wyceną wartości.
Przyjęcie strategii prywatyzacji poprzedziły szerokie konsultacje ze środowiskami skupionymi w branży cukrowniczej oraz rozpatrzenie szeregu jej wariantów. Ostatecznie uznano, że Śląska Spółka Cukrowa z uwagi na najtrudniejszą sytuację ekonomiczną będzie sprzedana w całości jednemu inwestorowi strategicznemu. Planuje się, że jeszcze w styczniu br. ogłoszony zostanie przetarg na Doradcę przy prywatyzacji. Dla pozostałych trzech Spółek Cukrowych najlepszą drogą jest prywatyzacja z uprz
ednią restrukturyzacją z uwzględnieniem naturalnego podziału przemysłu cukrowniczego na regiony. Udostępnienie akcji Spółek Cukrowych należących do Skarbu Państwa poprzedzone zostanie zbyciem przez Spółki Cukrowe po 51% akcji w cukrowniach wchodzących w skład określonych Grup Regionalnych na zasadzie sprzedaży wiązanej jednemu inwestorowi dla całej grupy.Zarządy Holdingów będą zbywać akcje cukrowni należących do kolejnych Grup inwestorom wyłonionym w trybie zapewniającym kontrolę nad procesem.
Przyjęta strategia działań powstała z konieczności uwzględnienia koncentracji przemysłu cukrowniczego na obszarach uprawy buraka cukrowego stanowiących odrębne regiony, często znacznie różniące się pod względem warunków funkcjonowania i osiąganych wyników. Organizacje
społeczne skupione wokół przemysłu cukrowniczego w nadsyłanej korespondencji silnie podkreślały postulat prywatyzacji z uwzględnieniem regionów.Tak długi okres przygotowania branży cukrowniczej do prywatyzacji wyniknął z konieczności przeprowadzenia ponad 50 komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych w spółki, a następnie wniesienia po 51% ich akcji do Spółek Cukrowych. Kondycja niektórych przedsiębiorstw była tak trudna, że nie spełniały warunków komercjalizacji. Zakończenie procesu wnoszenia akcji cukr
owni do Spółek Cukrowych było warunkiem wszczęcia działań prywatyzacyjnych jak również umożliwiło uruchomienie procedury udostępniania akcji uprawnionym pracownikom i plantatorom.Z poważaniem
Emil Wąsacz
* * *
Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź
na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone do protokołu 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):Warszawa, dnia 7.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Wiesława Pietrzaka do protokołu 24. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 grudnia 1998 r. w sprawie wstrzymania inwestycji centralnej nr 38340 - rozbudowa 108 Szpitala Wojskowego z przychodnią w Ełku pragnę zaznaczyć, iż resort Obrony Narodowej widzi konieczność kontynuacji i zakończenia tej inwestycji.
W tym miejscu pragnę poinformować, że w dniu 17 grudnia ub. roku Sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła uchwałę o zwiększeniu budżetu MON o środki w wysokości 7.000 tys. zł w rozdziale 8511 - Szpitale Ogólne, z przeznaczeniem na kontynuację w 1999 r. inwestycji centralnej nr 38340 - Rozbudowa szpitala w Ełku.
Zgodnie z materiałami przekazanymi wcześniej dla Sejmowej Podkomisji ds. Kontroli i Oceny Realizacji Inwestycji Centralnych należy zaznaczyć, że w przypadku przyjęcia przez Sejm wniosku Komisji Finansów Publicznych i otrzymania przez MON dodatkowych środków, w pierwszej kolejności należy zabezpieczyć nakłady w kwocie 3.120 tys. zł, które pozwolą na uzyskanie następujących efektów:
Do całkowitego zakończenia inwestycji niezbędna jest ponadto kwota 20.252 tys. zł, z przeznaczeniem na:
Jak widać z powyższego zestawienia, mimo uchwalenia przez Komisję zwiększenia środków budżetowych w stosunku do poziomu roku 1998, w dalszym ciągu nie ma możliwości zakończenia tej inwestycji w rozpoczynającym się roku.
Przekazując powyższe wyjaśnienia wyrażam nadzieję, że uzna je Pani Marszałek za wyczerpujące.
Z wyrazami szacunku i poważania
Janusz Onyszkiewicz
* * *
Minister Finansów złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Zbyszko Piwońskiego, wygłoszonym podczas 26. posiedzenia Senatu
("Diariusz Senatu RP" nr 29):Warszawa, dnia 8.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Uprzejmie informuję, że przesłane przy piśmie, znak: AG/043/277/98/IV z dnia 22 grudnia 1998 r., oświadczenie senatora Zbyszka Piwońskiego złożone na 26 posiedzeniu Senatu RP w dniu 17 grudnia 1998 r. zostało przekazane do Biura Pełnomocnika Rządu Do Spraw Zabezpieczenia Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej celem załatwienia według kompetencji.
Kopia pisma w załączeniu.
Z wyrazami szacunku
Z up. Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Rafał Zagórny
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża,
wygłoszonym podczas 23. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):Warszawa, dnia 11.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez pana Senatora Kazimierza Drożdża podczas 23 posiedzenia Senatu RP, w dniu 18 listopada 1998 r., w sprawie samodzielnych funkcji technicznych, przedkładam poniższe wyjaśnienia.
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414 z późn. zm.) zawiera w rozdziale 2 uregulowania prawne, dotyczące wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, jednoznacznie rozróżniając w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 uprawnienia budowlane w specjalnościach architektonicznej i konstrukcyjno-budowlanej, do których Pan Senator odnosi się w swoim oświadczeniu.
Rodzaj i zakres przygotowania zawodowego oraz ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych i wykaz kierunków kształcenia odpowiedniego i pokrewnego we wzmiankowanych specjalnościach został określony przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w rozdziale 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 1994 roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 1995 r. Nr 8, poz. 38) na podstawie delegacji zawartej w art. 16 ust. 1 wymienionej ustawy Prawo budowlane.
Przedstawiona przez Pana Senatora interpretacja przepisów dotyczących uzyskiwania i wykonywania uprawnień budowlanych do projektowania w ograniczonym zakresie w specjalności architektonicznej przez osoby uzyskujące uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wynikająca z ustaleń § 5 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, nie jest prawidłowa.
Osoba otrzymująca uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej do projektowania bez ograniczeń uzyskuje jednocześnie prawo do projektowania w specjalności architektonicznej w ograniczonym zakresie, a więc bez osobnej decyzji administracyjnej.
Podobnie osoby uzyskujące uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń mają prawo do projektowania w ograniczonym zakresie w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, także bez potrzeby wydawania osobnej decyzji administracyjnej.
A zatem - nie ma tu miejsca dyskryminacja zawodu inżyniera budowlanego w stosunku do zawodu architekt
a i odwrotnie.Kwestia zakresu uprawnień do projektowania architektonicznego inżynierów budowlanych była przedmiotem szczegółowych analiz i negocjacji między środowiskami architektów i inżynierów, a także ze strony administracji. Przeważył pogląd o nadrzędności ładu przestrzennego i jakości tworzonego środowiska oraz o adekwatności kompetencji zawodowych architektów w tej dziedzinie, wynikających w szczególności z ich przygotowania zawodowego.
W rezultacie wyraziło się to w odpowiednim ograniczeniu uprawnień inżynierów budowlanych do projektowania architektonicznego.
Co do przytoczonego przez pana Senatora przykładu budynku jednorodzinnego projektowanego na terenach zurbanizowanych i na terenach budownictwa zagrodowego, to różnica polega na różnym znaczeniu
budynków tego rodzaju dla przestrzeni i otoczenia.W przypadku budownictwa zagrodowego zharmonizowanie budynku z otoczeniem (wymagania art. 4 ustawy Prawo budowlane) jest zadaniem stosunkowo prostym i ograniczonym w skali. Nie wymaga zatem pełnej wiedzy i umiejętności architektonicznych.
Natomiast dostosowanie budynku do otoczenia zurbanizowanego jest zadaniem wymagającym już zastosowania pełnego warsztatu i wiedzy profesjonalnej architekta.
Reasumując wyrażam pogląd, że obecnie obowiązujące uregulowania prawne w poruszanym przez Pana Senatora zakresie są racjonalne i zrównoważone oraz respektują nadrzędny interes społeczny i narodowy, jakim jest jakość polskiej przestrzeni.
Janusz Tomaszewski
* * *
Kierownictwo resortu spraw wewnętrznych i administracji przekazało odpowiedź na oświadczenia i interwencje senatora Janusza Lorenza:
Warszawa, dnia 11.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenia Senatora RP Pana Janusza Lorenza, złożone na 25 posiedzeniu Senatu w dniu 11 i 16 grudnia 1998 r. (skierowane odpowiednio do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji), w sprawie działalności wojewody olsztyńskiego pana Zbigniewa Babalskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, iż poruszane w oświadczeniach zagadnienia były przedmiotem szczegółowej analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Sygnalizowane w interwencjach Pana Senatora sprawy dotyczące:
zostały wyjaśnione w pismach DGS-3999/98/ŁK z dnia 6 października 1998 r. oraz DGS-4675/98/EO,ŁK z dnia 7 grudnia 1998 r. (załącznik).
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (z dniem 1 stycznia 1999 r. ustawa utraciła moc obowiązywania) do kompetencji wojewody należało ustalenie statutu określającego organizację urzędu wojewódzkiego. Dokonywane przez Wojewodę Zbigniewa Babalskiego zmiany kadrowe w byłym Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie należały do jego wyłącznej kompetencji i miały na celu usprawnienie działalności administracji rządowej.
Ustosunkowując się do zagadnienia odłączenia Elbląga od województwa Warmińsko-Mazurskiego, uprzejmie informuję, iż wszystkie wnioski dotyczące zmian przynależności do województw, bądź powiatów, będą wnikliwie rozpatrywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 603, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad i trybu postępowania przy składaniu wniosków w sprawach tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia powiatów oraz określania ich granic (obecnie projekt ww. rozporządzenia znajduje się w trakcie uzgodnień legislacyjnych).
Dotychczasową działalność i zaangażowanie w wypełnianiu obowiązków przez Pana Zbigniewa Babalskiego jako reprezentanta Rządu w byłym województwie olsztyńskim oceniono jako właściwe i wyrażające troskę o rozwój regionu Warmii i Mazur. Dlatego też, Prezes Rady Ministrów powierzył Panu Zbigniewowi Babalskiemu pełnienie od dnia 4 stycznia 1999 r. funkcji wojewody Warmińsko-Mazurskiego.
Janusz Tomaszewski
* * *
Warszawa, dnia 6.10.1998 r.
Pan
Janusz Lorenz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Senatorze,
w nawiązaniu do interwencji z dnia 17 sierpnia 1998 r., w sprawie rozwoju Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Jedną z decyzji Wojewody Olsztyńskiego było skierowanie do Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie pism z prośbą o przeprowadzenie kontroli dwóch spółek z udziałem Skarbu Państwa tj. Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Szymanach.
Powodem skierowania przedmiotowych pism były liczne publikacje prasowe, zawierające sugestie o stratach finansowych ponoszonych przez obie spółki na skutek błędów w zarządzaniu i braku właściwego nadzoru. Ponadto, wyjaśnienia sprawy domagała się opinia publiczna.
Przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie kontrola nie wykazała uchybień w działalności Spółki Port Lotniczy Mazury, natomiast potwierdziła większość stawianych publicznie zarzutów w sprawie działalności Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wykonana przez NIK analiza dowiodła, iż Skarb Państwa stracił w tej spółce ponad 1 mln zł. Na tak niekorzystne wyniki finansowe miały wpływ nieracjonalne i nie zawsze uzasadnione wydatki czy transakcje dokonywane w strefie.
Jak wynika z informacji Wojewody Olsztyńskiego, w porozumieniu z Ministrem Skarbu doszło do wymiany nieskutecznie działającej Rady Nadzorczej Warmińsko-Mazurskiej SSE oraz Zarządu Spółki. Nowy zarząd w ciągu dwóch tygodni doprowadził do wniesienia gruntów gminnych aportem do Spółki, co praktycznie umożliwiło proces inwestycyjny.
Skierowanie do bezstronnego organu kontrolnego - Najwyższej Izby Kontroli - wniosków dotyczących przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wykazana ostrożność w zaangażowaniu środków publicznych w strefie, było wyrazem troski Wojewody Olsztyńskiego, mającej na celu uniknięcie kolejnych nieuzasadnionych strat finansowych. Ponadto, należy uznać za słuszne podjęcie decyzji o przedstawieniu wyników kontroli NIK na specjalnej konferencji prasowej, której celem było również odzyskanie zaufania potencjalnych inwestorów pragnących ulokować środki finansowe w strefie.
Innym problemem poruszonym w Pana Senatora interwencji jest sprawa budowy w strefie dużej wytwórni pasz dla przemysłu drobiarskiego w Dobrym Mieście. W związku z uzasadnionymi obawami związanymi ze zmonopolizowaniem rynku paszowego w tym rejonie, decyzję podjętą przez Wojewodę Olsztyńskiego w sprawie zlecenia wykonania naukowej ekspertyzy w sprawie rynku paszowego w rejonie Olsztyna oraz zwrócenie się z prośbą o opinie do różnych inwestorów w omawianej sprawie, należy uznać za słuszne. Przedmiotowa ekspertyza oraz prezentowane stanowiska (m.in. przez Olsztyński Klub Menedżera) potwierdziły zasadność obaw Wojewody Olsztyńskiego. Jak wynika z materiałów będących w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, istniejące wytwórnie pasz nie wykorzystują w pełni swoich pomocy produkcyjnych (jedynie w 60%).
Należy podkreślić, iż przyznanie preferencyjnych warunków jednej wytwórni pasz mogłoby stanowić nie tylko zalegalizowanie nieuczciwej konkurencji, ale w konsekwencji przyczynić się do wzrostu bezrobocia i upadku dobrze rozwiniętego przemysłu paszowego poza strefą.
Sądzę, iż złożone powyżej wyjaśnienia w pełni usatysfakcjonują Pana Senatora.
Z wyrazami szacunku
J. Tomaszewski
* * *
Warszawa, dnia 7.12.1990 r.
Pan
Janusz Lorenz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Senatorze
W odpowiedzi na interwencje z dnia 13 i 16 października 1998 r., w sprawie działalności Wojewody Olsztyńskiego Pana Zbigniewa Babalskiego oraz rozwoju Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, uprzejmie przedstawiam następującą informację.
Podjęte przez Wojewodę Olsztyńskiego czynności wyjaśniające, dotyczące rozwoju ww. Strefy należy ocenić jako słuszne, o czym świadczy zakres prac podjętych przez nowy Zarząd Spółki oraz wyniki kontroli Delegatury NIK w Olsztynie. Od dnia 28 sierpnia 1998 r. Zarząd doprowadził m.in. do wprowadzenia aportem gruntów gminnych do Spółki (co umożliwiło proces inwestycy
jny), wydania zezwolenia na działalność gospodarczą w Strefie czterem podmiotom gospodarczym (z następnymi czterema prowadzone są rokowania); rozpoczęto również inwestycję polegającą na uzbrojeniu terenu w jednej z trzech podstref. Ponadto, celem pozyskania inwestorów prowadzona jest intensywna promocja.Powyższe działania mają dodatni wpływ na rozwój Strefy (a tym samym województwa), natomiast w krótkim okresie czasu będzie można zaobserwować zmniejszenie bezrobocia w tym regionie.
Ustosunkowując się do kwestii lokalizacji wytwórni pasz w Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, pragnę zwrócić uwagę, iż ostateczna decyzja należy do Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki. Jak wynika z informacji przekazanych przez Wojewodę Olsztyńskiego, decyzja ta zo
stanie podjęta w grudniu br.Stanowczo nie podzielam opinii Pana Senatora dotyczącej prowadzenia negatywnej promocji Strefy podczas konferencji prasowej poświęconej przedstawieniu wyników kontroli NIK-u w Warmińsko-Mazurskiej SSE. Konferencja umożliwiła przywrócenie zaufania do spółki i w konsekwencji wydanie kolejnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w Strefie.
W związku z powyższym, podtrzymuję stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 6 października br. (znak: DGS-3999/98/ŁK) i nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem Pana Senatora, iż Wojewoda Olsztyński wprowadził mnie w błąd, przekazując nieprawdziwe informacje.
Z poważaniem
Jerzy Stępień
* * *
Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Głuchowskiego, wygło
szone podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):Warszawa, 7.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
w odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego, złożone podczas 24. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 grudnia 1998 r. dotyczącego ochrony żołnierzy służby zasadniczej przed tragicznymi w skutkach zdarzeniami, które mogą nastąpić podczas ich urlopu lub pobytu na przepustce - proszę o przyjęcie następującego stanowiska.
Kwestie związane ze szczególną ochroną żołnierzy w czynnej służbie wojskowej poddane są aktualnie dwóm reżimom prawnym.
Pierwszy z nich zawiera się w regulacjach Kodeksu Karnego traktującego o szczególnej ochronie prawnej funkcjonariuszy publicznych - do których z mocy art. 115 § 13 pkt 8 tego kodeksu zalicza się żołnierzy w służbie czynnej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych.
Drugi z wymienionych reżimów wyraża się w szczególnej odpowiedzialności odszkodowawczej, regulowanej przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 1872 r. o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową, której art. 2 taksatywnie wymienia przypadki uznane za pozostające w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej.
Na tle przedstawionego w oświadczeniu wypadku, pragnę podnieść, że wnioskowana przez pana Senatora Krzysztofa Głuchowskiego ochrona przed tragicznymi w skutkach wydarzeniami jakie zdarzyć się mogą żołnierzom służby zasadniczej podczas pozostawania poza terenem jednostki wojskowej i w czasie wolnym od zajęć, w równym stopniu dotyczyć musi wszystkich obywateli w kraju. Trudno bowiem przyjąć, że sam fakt pozostawania żołnierza w służbie wojskowej stanowi dostateczną przesłankę do przyznania mu szczególnej ochrony, odmiennej od przysługującej innym osobom przy analogicznym stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Powstaje przy tym pytanie, czy objęcie szczególną ochroną żołnierzy służby zasadniczej w przypadkach podobnych do opisanego w podanym stanie faktycznym nie będzie postrzegane jako naruszenie konstytucyjnej zasady równości obywateli wobec prawa, a także ewentualnego sposobu zapewnienia takiej ochrony, oraz właściwości organów do jej realizacji.
Jest sprawą oczywistą, że regulacje prawne obowiązujące w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej muszą odnosić się także do sytuacji, w których żołnierze służby zasadniczej nie powracają w określonym czasie do jednostek wojskowych po wykorzystanych urlopach lub przepustkach.
Należy jednak podkreślić, że celem tych przepisów jest w pierwszym rzędzie zapewnienie Ministrowi Obrony Narodowej pełnej kontroli nad najważniejszymi obszarami życia społecznego wojska, w tym dyscypliną wojskową, stosunkami społecznymi i bieżącymi problemami nurtującymi środowisko wojskowe.
Taki charakter posiada decyzja Nr 94/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 1997 r. w sprawie tymczasowych zasad i trybu oceny dyscypliny wojskowej, meldowania o niektórych wypadkach oraz informowaniach o nastrojach w resorcie obrony narodowej.
W przywołanym przez Pana Senatora przypadku zaginięcia st. szer. Marcina Sosnkowskiego, jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej działając na podstawie przepisów ujętych w cytowanej wyżej decyzji, podjęły przewidziane prawem czynności wyjaśniająco-poszukiwawcze.
Pragnę także poinformować, że w opracowanym w resorcie obrony narodowej projekcie ustawy o Żandarmerii Wojskowej i Wojskowych Organach Porządkowych, znajdują się przepisy regulujące szczegółowo kwestie poszukiwań żołnierzy zaginionych podczas przepustek i urlopów.
Odnosząc się do pytania Pana Senatora dotyczącego samodzielności jednostek wojskowych przy tworzeniu regulaminów, pozwalam sobie wyjaśnić, że zarówno pod rządami poprzedniej Konstytucji - jak też obowiązującej ustawy zasadniczej - kompetencje do wydania regulaminów wojskowych przysługiwały i przysługują wyłącznie Ministrowi Obrony Narodowej, a udział jednostek wojskowych w ich tworzeniu ogranicza się wyłącznie do czynności opiniodawczych.
Przekazując powyższe wyjaśnienia, pragnę wyrazić nadzieję, że uzna je Pani Marszałek za wyczerpujące.
Z wyrazami szacunku
Janusz Onyszkiewicz
* * *
Odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Kulaka, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28), przekazał Minister Zdrowia i Opieki Społecznej:
Warszawa, dnia 11.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Zbigniewa Kulaka na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 1998 r., dotyczącego dofinansowania umów kontraktowych z województwa koszalińskiego uprzejmie informuję, iż w trzeciej transzy rezerwy celowej dofinansowano Szpital Wojewódzki w Koszalinie oraz Przychodnię Rejonową w Bobolicach.
Metodologia dofinansowania kontraktów była opracowana przez Komisję ds. Podziału Środków z Rezerwy Celowej na Dofinansowanie Umów o Udzielanie Świadczeń Zdrowotnych. Na podstawie otrzymanych dokumentów Komisja stwierdziła, że w/w wnioski spełniają wymogi metodologii finansowania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych określone przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.
Zmiany przeprowadzone w metodologii dofinansowania kontraktów były podyktowane bardzo dużym zainteresowaniem ze strony lekarzy, pielęgniarek, jak i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych pracowników służby zdrowia oraz wojewodów, urzędów wojewódzkich, związków zawodowych, samorządów zawodowych.
O powyższym powiadomiono w dniu 25 listopada 1998 r. Wojewodę Koszalińskiego - Panią Grażynę Sztark.
Jednocześnie pragnę poinformować, iż pismo Pana Bogdana Garstki - Dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów z dna 24 listopada 1998 r. zostało przesłane do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej do wiadomości. W piśmie tym określono, iż środki przyznane nie muszą być przeznaczone na dofinansowanie umów wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. natomiast według metodologii opracowanej przez Zespół powołany przez pana Ministra,
każdy wojewoda otrzymał listę imienną umów wraz z wielkością środków przyznanych na ich realizację.Łączę wyrazy szacunku
Wojciech Maksymowicz
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone podczas 24. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):
Warszawa, dnia 11.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie senatorskie Pana Zbigniewa Gołąbka złożone na 24 posiedzeniu Senatu RP w dniu 3 grudnia br. przedkładam następujące wyjaśnienie.
Opracowując Tymczasowy Statut Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie brano pod uwagę wszystkie przesłanki uzasadniające przeprowadzenie głębokiej dekoncentracji kompetencji. Bardzo istotne znaczenie miało również przekonanie o potrzebie zapewnienia byłym miastom wojewódzkim odpowiedniego zaplecza dla dalszego rozwoju.
Przeprowadzenie dekoncentracji, mającej na celu zapewnienie jak najlepszej obsługi mieszkańców województwa, było jednym z głównych założeń przy opracowywaniu statutu i ustalaniu siedzib kierowników inspekcji, straży i służb, które wchodzą w skład zespolonej administracji rządowej. Z tego powodu siedziby te znalazły swoje miejsce zarówno w Warszawie, w Siedlcach, jak i w Radomiu.
W związku z powyższym, w Radomiu - zgodnie z przyjętym Statutem - mieścić się będzie część Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, wraz z ośrodkami zamiejscowymi Wydziału Organizacyjno-Prawnego, Wydziału Nadzoru Prawnego nad Działalnością Komunalną, Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami, Wydziału nadzoru Założycielskiego i Skarbu Państwa, Wydziału Spraw Obywatelskich, Wydziału Spraw Społecznych, Wydziału Zagospodarowania Przest
rzennego, Budownictwa i Infrastruktury Technicznej, Wydziału Finansowego oraz Wydziału Informacji i Promocji. Radom będzie również siedzibą Komendy Wojewódzkiej Policji.Wyrażam przekonanie, że takie usytuowanie Radomia w strukturze organizacyjnej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego zapewni wygodę jego mieszkańcom, oraz przyczyni się do wykorzystania istniejących zasobów kadrowych dotychczasowego urzędu wojewódzkiego.
Pragnę zapewnić Panią Marszałek, że wszystkim nam leży na sercu przeprowadzenie reform administracji publicznej w sposób, który stworzy nawet najmniejszej jednostce podziału terytorialnego, warunki do sprawnego funkcjonowania i dobrego rozwoju.
Jednocześnie pragnę Panią Marszałek poinformować, że do udzielenia szczegółowej odpowiedzi w kwestii organizacji delegatury mazowieckiego sejmiku samorządowego upoważniony został Pełnomocnik Premiera ds. Organizacji Urzędu Marszałkowskiego Pan Lech Isakiewicz.
Janusz Tomaszewski
* * *
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiadając na oświadczenie senatora Stanisława Cieśli, złożone na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 29), poinformował:
Warszawa, dnia 11.01.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Stanisława Cieśli, złożone w dniu 11 grudnia, na 25 posiedzeniu Senatu, w sprawie przeniesienia gminy Lututów z powiatu wieruszowskiego do powiatu wieluńskiego, a gminy Dobroń z powiatu pabianickiego do powiatu łaskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Zmiana przynależności wyżej wymienionych gmin do powiatu będzie mogła być rozpatrzona po spełnieniu wymogów określonych w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 578). Zgodnie z art. 3 ust. 4 cytowanej ustawy, Rada Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, zasady i tryb postępowania przy składaniu wniosków w sprawach tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia powiatów oraz określenia ich granic. Projekt wspomnianego rozporządzenia znajduje się w trakcie uzgodnień legislacyjnych.
Przy podejmowaniu prac związanych z korektą mapy powiatowej naszego kraju, zmierzających do nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów (Dz.U. Nr 103, poz.652), propozycje zawarte w niniejszym oświadczeniu będą rozpatrywane w pierwszej kolejności.
Janusz Tomaszewski
* * *
Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krz
ysztofa Majki, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):Warszawa, dnia 12.01.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do otrzymanego przy piśmie z dnia 9.12.1998 r. AG/043/262/98/IV oświadczenia Senatora Krzysztofa Majki w sprawie powtórnego przeanalizowania wniosku Środkowo-Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego w Koszalinie dotyczącego zmiany pożyczki udzielonej Centrum przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w kwocie 500.000 zł wraz z odsetkami na akcje (umowa pożyczki z dnia 25.11.1996 r.) uprzejmie informuję, iż pozytywne rozpatrzenie przez resort finansów przedmiotowej sprawy w chwili obecnej jest niemożliwe.
Ewentualny udział kapitałowy Agencji w budowie w/w Centrum Rolno-Spożywczego może być rozważany dopiero po nowelizacji "Programu organizacji rynków hurtowych i giełd towarowych do 2000 r." opracowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, który winien uzyskać status programu rządowego, tj. być przyjęty przez Radę Ministrów oraz będzie uzależnione od usytuowania Centrum Koszalińskiego w tym programie i od możliwości finansowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 1999 roku.
Niezależnie od powyższego pragnę zwrócić uwagę na następujące kwestie.
Z analizy dotychczas składanych wniosków o wyrażenie zgody na pomoc finansową Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynika, że środki agend rządowych stanowią główne źródło budowy rynków hurtowych i giełd rolnych. W latach 1995-98 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR uruchomiła środki pieniężne w wysokości 52,0 mln zł udzielając pomocy giełdzie towarowej, 4 rynkom ponadregionalnym, 5 regionalnym, 4 lokalnym oraz 3 lokalno-przygranicznym.
Natomiast Agencja Rynku Rolnego wg stanu na 21.10.1998 r. zaangażowała w budowę rynków hurtowych ponad 35 mln zł.
Na budowę rynków hurtowych i giełd wydano w ciągu kilku lat ponad 232 mln zł. Pragnę zauważyć, iż ponad połowę tych pieniędzy wyłożył budżet państwa, bądź bezpośrednio (Minister Skarbu Państwa, wojewodowie), bądź pośrednio poprzez agencje rządowe. Pozostała kwota pochodziła od innych udziałowców, w tym część z zagranicy (np. środki PHARE).
Ograniczony w 1998 r. udział budżetu Państwa w zakresie rozwoju infrastruktury rynkowej wynikał w głównej mierze z konieczności wydatkowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środków będących w jej dyspozycji, w pierwszej kolejności, na podjęte w latach 1994-1997 znaczące wie
loletnie zobowiązania wobec kredytobiorców. Stosowane przez Agencję dopłaty do oprocentowania kredytów, w okresach wieloletnich (do 15 lat) skutkują potrzebą zabezpieczenia w kolejnych latach środków w projektach ustaw budżetowych na ich realizację, co w znacznym stopniu ogranicza wielkość kierowania pomocy do nowych adresatów.Po dokonaniu, przez resort rolnictwa i gospodarki żywnościowej, oceny merytorycznej i finansowej całego Programu budowy giełd rolnych i rynków hurtowych, wystąpiła konieczność jego rekonstrukcji w kierunku ograniczenia liczby rynków hurtowych tworzonych z udziałem środków publicznych i przekwalifikowania części z nich na silne rynki producenckie.
Taki program opracowywany i w niedługim czasie zostanie skierowany pod obrady Rady Minist
rów.Z wyrazami szacunku
Z up. Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Rafał Zagórny
* * *
Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym do protokołu 25. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr
29):Warszawa, 12.1998 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 16 grudnia 1998 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Janusza Lorenza podczas 25-go posiedzenia Senatu RP w dniu 11 grudnia 1998 r. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Zarząd Spółki "Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna" S.A. z siedzibą w Szczytnie wystosował wniosek do Akcjonariuszy o odbycie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z porządkiem obrad, który obejmowałby m.in. punkty w kwestii przeniesienia siedziby Spółki ze Szczytna do Olsztyna oraz zbycia nieruchomości w Szczytnie przy ul. Dąbrowskiego 6. Wraz z wnioskiem Zarządu wpłynęła pozytywna opinia Rady Nadzorczej "Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej" co do przeniesienia siedziby Spółki oraz co do wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Szczytnie.
W dniu 17 grudnia br. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki podjęło m.in. uchwałę w sprawie zmiany Statutu Spółki polegającą na przeniesieniu siedziby Spółki ze Szczytna do Olsztyna.
W związku z podjęciem powyższej uchwały Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy postanowiło wyrazić zgodę na zbycie prawa własności części budynku w Szczytnie przy ul. Dąbrowskiego 6, gdzie znajduje się obecna siedziba Spółki. Zbycie ma odbyć się w trybie przetargu publicznego po cenie nie niższej niż wartość omawianego lokalu użytkowego przedstawiona w wycenie przez rzeczoznawcę majątkowego.
Niniejsza uchwała weszła w życie z dniem podjęcia.
Z poważaniem
Emil Wąsacz
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment