Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Dyrektor Gabinetu Politycznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przesłał informację w odpowiedzi na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, złożone podczas 7. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, dn. 4 marca 1998 r.

Pan

Ryszard Sławiński

Senator

Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze

W odpowiedzi na oświadczenie złożone na siódmym posiedzeniu Senatu w dniu 13 lutego br., uprzejmie informuję, iż Wicepremier Janusz Tomaszewski nie wyraził ani wstępnie, ani również po przesłaniu zaproszenia zgody na wystąpienie podczas seminarium poświęconego aktualnemu stanowi prac nad reformą samorządową w Polsce, które odbędzie się 6 marca br. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie ma wpływu na indywidualne, również finansowe decyzje dyrektora Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Tak wysoki koszt uczestnictwa w otwarciu wystawy "Godło i barwa Polski samorządowej" oraz seminarium związanym z reformą administracji publicznej można by tłumaczyć dużym zapotrzebowaniem na aktualną informację w tej dziedzinie. Jednakże wobec dostępu do takich źródeł jak prasa, media elektroniczne, jak również poprzez śledzenie debat sejmowych poświęconych reformie samorządowej, wydaje się, iż niniejsze seminarium nie przesądza o obowiązkowym w nim uczestnictwie.

Z wyrazami szacunku

Ireneusz Wosik

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji złożył wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, wygłoszonym podczas 8. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 10 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Henryka Stokłosę podczas 8. posiedzenia Senatu RP w dniu 19 marca 1998 r. w sprawie reformy administracyjnej kraju, w tym również konkretnych rozwiązań w odniesieniu do województwa pilskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zgłoszone przez Pana Senatora Henryka Stokłosę propozycje należy rozpatrywać na tle przedłożonej w styczniu br. propozycji utworzenia 12 dużych województw, a także przekazanego w dniu 18 marca br. parlamentarzystom Rzeczypospolitej Polskiej projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia powiatów wraz z należącymi do nich gminami, które wchodzą w skład województw.

Przedłożone przez Pana Senatora propozycje - generalnie mieszczą się w zespole kryteriów, jakie brano pod uwagę przy projektowaniu mapy w układzie wojewódzko-regionalnym kraju.

Niestety, nie zawsze jednak można było przyjąć ścisłą zasadę - jak to proponuje Pan Senator Henryk Stokłosa - aby przy tworzeniu nowych województw włączyć w całości dotychczasowe województwa, ponieważ należało brać pod uwagę również wiele innych bardzo istotnych argumentów i uwarunkowań, z których najważniejsze to:

- funkcjonalne,

- przestrzenno-geograficzne,

- kulturowo-historyczne,

- przyzwolenia społecznego,

- bezpieczeństwa zbiorowego,

- porównywalności do standardów europejskich,

- polskiej racji stanu.

Na tle przedstawionych wyżej kryteriów bardzo trudno byłoby uwzględnić wniosek Pana Senatora Henryka Stokłosy, aby całe obecne województwo pilskie, nie bacząc na istniejące w nim zróżnicowania - znalazło się w Regionie Wielkopolskim.

Pragnę jednocześnie podkreślić, iż w pracach studialno-projektowych nad przyszłym przestrzennym układem regionalnym kraju, starano się w maksymalnym stopniu uwzględniać uwarunkowania wynikające z obecnie obowiązującego podziału terytorialnego stopnia wojewódzkiego.

Ponieważ w ten sam sposób analizowano i zaprojektowano układ przestrzenny oraz przynależność terytorialną województwa pilskiego, brak jest przesłanek do dokonywania zmian w tym konkretnym przypadku.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Prezes Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Witolda Kowalskiego, złożone na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 14 kwietnia 1998 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 27 marca br. Nr AG/043/27/98/IV oświadczeniem złożonym przez Senatora Witolda Kowalskiego na posiedzeniu Senatu RP w dniu 9 marca 1998 r. w sprawie zahamowania procesu sprzedaży gruntów z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, na terenach które przewiduje się objąć granicami projektowanego Turnickiego Parku Narodowego, pragnę wyjaśnić, co następuje.

O propozycji utworzenia Turnickiego Parku Narodowego Agencja została poinformowana przez Wojewodę Przemyskiego w 1995 r. Przewidywany obszar projektowanego Turnickiego Parku Narodowego wynosi około 13.000 ha, w tym około 10.000 ha mają stanowić lasy i grunty leśne Lasów Państwowych oraz około 3.000 ha lasy i grunty wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

W tej sprawie organizowane były spotkania robocze z udziałem zainteresowanych instytucji, w których uczestniczyli także przedstawiciele Oddziału Terenowego Agencji w Rzeszowie. W wyniku dokonanych uzgodnień, Agencja zaoferowała do przekazania na rzecz projektowanego Turnickiego Parku Narodowego 3.200 ha lasów i gruntów. Zgodnie z dokonanymi ustaleniami, grunty te zostały, na wniosek Nadleśnictwa Bircza, przekazane w jego zarząd, a po utworzeniu parku, zostaną włączone w jego granice. Ponadto na rzecz Nadleśnictwa Bircza, przekazywane były grunty po byłym Państwowym Funduszu Ziemi z terenu przyległej gminy Fredropol, której część objęta jest również granicami projektowanego parku narodowego.

Pragnę także poinformować, że Wojewoda Przemyski w dniu 26 listopada 1997 r. przekazał Oddziałowi Terenowemu Agencji w Rzeszowie wykaz gruntów Skarbu Państwa, położonych w granicach projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. Grunty te nie będą podlegały trwałemu rozdysponowaniu.

W zakresie "wstrzymania działań Komisji Majątkowej", na terenie objętym granicami projektowanego parku narodowego, związanych z zaspokojeniem roszczeń kościelnych osób prawnych, pragnę poinformować, że zakres działania tej Komisji regulują przepisy szczególne. Agencja nie ma podstaw do zmiany decyzji podejmowanych przez Komisję Majątkową.

Postępowanie regulacyjne, związane ze zwrotem gruntów wchodzących w skład Zasobu na rzecz Archidiecezji Przemysko-Warszawskiej obrządku greckokatolickiego w Przemyślu, jako gruntów zamiennych za nieruchomości stanowiące uprzednio własność kościelnych osób prawnych, prowadzone było przez Komisję Majątkową w Warszawie, przed ustaleniem granic projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. W uzgodnieniu ze stroną kościelną oraz z Ministerstwem Skarbu Państwa ustalono, że na zaspokojenie roszczeń kościelnych osób prawnych, przeznaczone zostaną grunty o pow. około 350 ha. W dniu 27 stycznia 1998 r. przed Komisją Majątkową zawarta została ugoda, na podstawie której Parafiom Kurii Metropolitarnej Przemysko-Warszawskiej obrządku greckokatolickiego, przyznano jako nieruchomości zamienne ww. grunty, z których część objęta jest granicami projektowanego Turnickiego Parku Narodowego. Należy jednak wyjaśnić, że przekazanie tych działek na rzecz kościelnych osób prawnych, w świetle przepisów o ochronie przyrody, nie stanowi przeszkody w objęciu ich granicami parku narodowego.

Pragnę podkreślić, że Agencja odnosi się pozytywnie do wszelkich inicjatyw i propozycji obejmowania różnymi formami ochrony przyrody, cennych przyrodniczo obszarów, w tym również wchodzących w skład Zasobu. W dotychczasowej swej działalności, Agencja uwzględniała zgłaszane w tym zakresie wnioski i przekazała nieodpłatnie na potrzeby związane z powiększeniem istniejących i nowotworzonych parków narodowych, ponad 10.000 ha gruntów Zasobu.

Z wyrazami szacunku

Adam Tański

* * *

Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny, odpowiadając na oświadczenie senatora Zdzisława Jarmużka, złożone na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11), zwrócił się o udostępnienie posiadanych przez senatora materiałów:

Warszawa, dnia 14 kwietnia 1998 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym mi oświadczeniem Pana Senatora Zdzisława JARMUŻKA złożonym na posiedzeniu Senatu w dniu 19 marca 1998 r., skierowanym do Ministra Sprawiedliwości a dotyczącym działalności niektórych stowarzyszeń - uprzejmie proszę o spowodowanie nadesłania posiadanych przez Pana Senatora materiałów przygotowanych przez Stowarzyszenie "Nigdy więcej" mających świadczyć o naruszeniu obowiązującego prawa. Ministerstwo Sprawiedliwości nie dysponuje tego rodzaju materiałami i dlatego nie może podjąć żadnych działań prawnych w tym zakresie.

Jak wiadomo, działalność stowarzyszeń jest uregulowana w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późn. zmianami).

Kwestię rozwiązania stowarzyszenia reguluje przepis art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy, który stanowi, że sąd rejestrowy, tj. właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia sąd wojewódzki, może rozwiązać stowarzyszenie, jeżeli jego działalność wskazuje rażące lub uporczywe naruszenie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnie z prawem lub statutem.

Wniosek taki do sądu może złożyć prokurator lub organ nadzorujący stowarzyszenie, który jest właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia, terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej w sprawach społeczno-administracyjnych stopnia wojewódzkiego, to jest odpowiedni wydział urzędu wojewódzkiego. Na wnioskodawcy ciąży jednak obowiązek udowodnienia, że zachodzą przesłanki określone w art. 29 ust. 1 pkt 3 Prawa o stowarzyszeniach, dlatego niezbędne byłoby przesłanie przez Pana Senatora posiadanych materiałów.

Z poważaniem

Hanna Suchocka

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, wygłoszone na 8. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 14 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 25 marca 1998 r. AG/043/17/98, przy którym zostało przekazane oświadczenie złożone przez Senatora Wiesława Pietrzaka na 8. posiedzeniu Senatu w dniu 19 marca 1998 r. w sprawie utraty dochodów przez gminy w związku z ulgami ustawowymi funkcjonującymi w szeregu aktach prawnych, a dotyczącymi podatku od nieruchomości - uprzejmie wyjaśniam:

W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 z późniejszymi zmianami) uwzględnione zostały:

W związku z powyższym zostały wyeliminowane ustawowe zwolnienia z podatku od nieruchomości w szczególności: dla gospodarki mieszkaniowej, komunalnej i spółdzielczej oraz domów mieszkalnych rolników, dla jednostek i zakładów sfery budżetowej oraz dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Jednocześnie nadano radom gmin prawo stanowienia o zwolnienia.

Zakres zwolnień z podatku od nieruchomości ograniczony został do minimum, zachowując jedynie zagwarantowanie przestrzegania zobowiązań i zwyczajów międzynarodowych, a także zapewnienie właściwego działania niektórych podmiotów o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania całokształtu gospodarki krajowej. Dlatego też w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zwolnione zostały z podatku od nieruchomości niektóre budowle energetyczne, budowle infrastruktury komunalnej, drogi, obiekty zabytkowe oraz budynki w gospodarstwach rolnych.

W 1996 r. w drodze nowelizacji omawianej ustawy wprowadzono dalsze ograniczenia zwolnień, a w szczególności wyłączono ze zwolnień grunty zajęte przez budowle liniowe takie jak linie elektroenergetyczne i rurociągi. Natomiast w latach 1991-1997 wprowadzono szereg zwolnień z podatku od nieruchomości ustawami szczególnymi.

Należy podkreślić, że zwolnienia ustawowe powinno się rozpatrywać w szerszym kontekście niż tylko utraty dochodów gmin. Funkcjonowanie na terenie gminy np. jednostek naukowo-badawczych, może stanowić dla gminy szansę na rozwój gospodarczy, zwiększenie zatrudnienia, aktywizację terenu. Zasada ustawowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości funkcjonuje w systemie finansów publicznych, w którym zwolnienie - skutkując obniżeniem dochodów gmin - jest rekompensowane z budżetu państwa w formie subwencji wyrównawczej ustalanej według zasad określonych w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin.

Ubytek dochodów gmin z tytułu ustawowo udzielonych ulg w danym roku będzie miał wpływ na wysokość podstawowych dochodów podatkowych, a tym samym na wielkość subwencji w roku przyszłym.

Zgodnie z art. 14 ustawy o finansowaniu gmin - jeśli ubytek dochodów gmin, wynikający między innymi z ustawowo udzielonych ulg, spowoduje obniżenie dochodów gmin na tyle, że wskaźnik podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca w tej gminie, będzie niższy od 85% analogicznego wskaźnika obliczonego łącznie dla wszystkich gmin w kraju - ustalona zostanie dla gmin kwota subwencji wyrównawczej, która częściowo zrekompensuje gminie ewentualnie utracone dochody.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że prowadzone są prace nad nowymi rozwiązaniami dotyczącymi wprowadzenia podatku od nieruchomości, w którym podstawą opodatkowania byłaby wartość.

Uważam, iż w ramach podjętych prac w kierunku zreformowania systemu podatków lokalnych powinna nastąpić również weryfikacja przepisów wprowadzających zwolnienia z podatku od nieruchomości.

Z poważaniem

W zastępstwie MINISTRA FINANSÓW

Sekretarz Stanu

Jarosław Bauc

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, wygłoszonym podczas 10. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 16 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do Oświadczenia (Nr AG/043/39/98/IV) Pana Henryka STOKŁOSY- Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczącego zwrotu majątków Bractwa Kurkowego, przejętych na własność Skarbu Państwa w latach 1949-1951, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

W obecnie obowiązującym przypadku prawnym brak jest podstaw prawnych do uregulowania przedmiotowej sprawy.

Tego rodzaju roszczenia nie mogą być włączone do projektu ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach, ponieważ - zgodnie z przyjętymi założeniami Rządu - zakresem przedmiotowym ustawy reprywatyzacyjnej obejmuje się nieruchomości osób fizycznych (wyklucza się natomiast wszelkie stowarzyszenia, związki oraz inne osoby prawne), które zostały przejęte na Skarb Państwa w latach 1944-1962 na podstawie wówczas obowiązujących aktów nacjonalizacyjnych, oraz mienie obywateli polskich, pozostawione na obszarach nie wchodzących w skład obecnego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z wojną rozpoczętą w dniu 1 września 1939 r.

Biorąc pod uwagę powyższe założenia należałoby rozważyć możliwość podjęcia - zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350 z późn. zm.) - inicjatywy poselskiej w przedmiotowej sprawie. Powyższy rodzaj roszczeń wymaga regulacji odrębnym aktem prawnym.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8), przekazał Minister - Członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:

Warszawa, dnia 17 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym na 7. posiedzeniu Senatu w sprawie niektórych problemów związanych ze stosowaniem ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 44, poz. 194 z późn. zm.) po wejściu w życie uchwalonej dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucji RP - pragnę poinformować, że Rząd podjął działania niezbędne dla dostosowania obowiązującego prawa do wymogów Konstytucji RP, w tym art. 241 ust. 6 Konstytucji. Przepis ten wyznacza Radzie Ministrów termin 2 lat na przedstawienie Sejmowi projektów odpowiednich ustaw pozwalających na dostosowanie podstawowych aktów prawnych do kryteriów ustalonych w art. 87 ust. 1, art. 92 i 93 Konstytucji.

W rozdziale III Konstytucji, traktującym o źródłach prawa, wyraźnie rozróżniono rozporządzenia, będące jedyną formą aktów wykonawczych do ustaw, od zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, ministrów i uchwał Rady Ministrów.

Wypowiadając się w zakresie powyższej problematyki, w tym wydania rozporządzeń i zarządzeń, w świetle art. 241 ust. 6 Konstytucji, Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów w swoim stanowisku z dnia 28 stycznia 1998 r. stwierdziła:

  1. zastąpienia rozporządzeniami - stosownie do wniosków określonych w art. 87 ust. 1 i art. 92 Konstytucji wymagają tylko te, ale zarazem wszystkie te zarządzenia ministrów i kierowników urzędów centralnych, które zawierają przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Przy czym w przypadku wyżej wymienionych zarządzeń kierowników urzędów centralnych chodzi zarówno o zastąpienie formy zarządzenia przez formę rozporządzenia, jak i o zmianę podmiotów uprawnionych,
  2. na podstawie art. 8 ust. 2 Konstytucji, również art. 87 ust. 1 Konstytucji powinien być stosowany bezpośrednio, a więc dotychczas wydawane przez ministrów, na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie, zarządzenie może być zastąpione rozporządzeniem bez zmiany ustawy (przepisów upoważniających); w praktyce oznacza to, że we wszystkich przepisach upoważniających do wydania aktów wykonawczych powszechnie obowiązujących należy dodać formę aktu w postaci rozporządzenia (jeżeli przepis upoważniający formy aktu w ogóle nie wskazywał) albo przewidzianą w przepisie formę aktu zarządzenia zastąpić formą rozporządzenia (jako jedyną na gruncie Konstytucji RP formą powszechnie obowiązującego aktu wykonawczego).

Jak z powyższego wynika, forma rozporządzenia jest dopuszczalna, jeżeli akt ma charakter aktu powszechnie obowiązującego wykonawczego do ustawy (jest wydawany na podstawie i w celu wykonania ustawy).

Zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2 Konstytucji zarządzenia są aktami prawnymi, wydawanymi przez Prezesa Rady Ministrów i ministrów w celu wykonania ustawy. Mogą one mieć jedynie charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty. Przy czym wydaje się, że pojęcia podległości jednostki organizacyjnej nie powinno się rozpatrywać na gruncie stanu prawnego sprzed wejścia w życie Konstytucji. Pojęcie to nie było bezpośrednio zdefiniowane, a w kontekście powyższych uwag dotyczących stanowienia aktów powszechnie obowiązujących należy przyjąć, że będzie ono dotyczyło podległości jednostek organizacyjnych o różnych formach organizacyjnych.

Wobec powyższego trzeba uznać, że na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych mogą być wydawane zarządzenia dot. łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych. Zarządzenia te nie są aktami wykonawczymi do ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych w rozumieniu Konstytucji RP i nie zawierają norm o charakterze powszechnie obowiązującym. Przepisy wydawane na podstawie tego artykułu stanowią wykonanie kompetencji organu i są aktem stosowania a nie stanowienia prawa.

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu

Zbigniew Derdziuk

* * *

Szef Sztabu Generalnego WP przekazał informacje w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, wygłoszonym podczas 8. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

 

Pani prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Mani Mirosława RUKOWKSA-KRUPKA
Prezydent Miasta Piły
Piła

Pan gen. dyw. pilot Kazimierz DZIOK
Dowódca
Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej
Warszawa

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Tadeusza RZEMYKOWSKIEGO na posiedzeniu Senatu RP w dniu 19 marca 1998 r. (pismo nr AG/043/20/98/IV z dnia 25.03.1998 r.) uprzejmie informuję Panią Marszałek, iż zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w 1997 r. "Założeniami rządowego programu modernizacji Sił Zbrojnych RP na lata 1998 - 2012" w wojsku zostaną przeprowadzone istotne zmiany organizacyjne.

Będą one polegały m.in. na zmniejszeniu liczebności sił zbrojnych oraz rezygnacji z użytkowania znacznej części obecnie wykorzystywanego zasobu nieruchomości. Zrealizowanie tych zamierzeń pozwoli na przeznaczenie większych środków finansowych na zakup nowoczesnej techniki wojskowej i intensyfikację szkolenia. Znacząca poprawa jakości sił zbrojnych, w tym dostosowanie do standardów obowiązujących w armiach zachodnioeuropejskich jest szczególnie istotna ze względu na bliską perspektywę naszego członkostwa w Sojuszu Północnoatlantyckim.

Realizacja "Założeń ..." wymagała będzie rozformowania szeregu jednostek i likwidacji wielu garnizonów. Decyzje takie należą do bardzo trudnych i bolesnych, zarówno dla wojska jak i lokalnych społeczeństw. Dlatego też poprzedzone zostały głębokimi analizami, w których uwzględniono nie tylko wymogi operacyjne, w tym m.in. wynikające z integracji z NATO, ale również ocenę zagrożeń klęskami żywiołowymi i awariami przemysłowymi, aspekty ekonomiczne, społeczne oraz wymogi ochrony środowiska itp.

Pragnę poinformować Panią Marszałek, że zmiany organizacyjne dotyczyć będą również garnizonu PIŁA, lecz nie planuje się jego likwidacji.

Zdecydowano rozformować 2 Dywizję Lotnictwa Myśliwsko - Bombowego, oraz wchodzący w jej skład 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko - Bombowego. Na bazie lotniska oraz obiektów pułku sformowana zostanie 12 Baza Lotnicza. Decyzja o zmniejszeniu lotniczej części garnizonu PIŁA wynikała również z konieczności uwzględnienia licznych postulatów społeczeństwa odnośnie ograniczenia uciążliwości związanych z eksploatacją samolotów odrzutowych.

Ponadto w ramach zaplanowanych zmian przewiduje się przeformowanie Centrum Szkolenia Czołgowo - Samochodowego na Centrum Szkolenia Logistycznego oraz zwiększenie liczby szkolonych w nim żołnierzy.

W celu zapewnienia właściwych warunków do planowego i bezkolizyjnego przeprowadzenia wymienionych przedsięwzięć, a jednocześnie umożliwienie władzom miasta podjęcia wyprzedzających działań zapobiegających ujemnym skutkom społecznym, o planowanych zmianach poinformowałem wojewodę pilskiego Pana Ireneusza MICHALAKA pismem z dnia 5.02.1998 r.

Dziękując za wykazaną w "Oświadczeniu" Pana Senatora Rzemykowskiego troskę o społeczność lokalną, w tym także żołnierzy i pracowników wojska z rodzinami, proszę o zrozumienie sytuacji, która zmusza do podejmowania takich - niewątpliwie trudnych - decyzji.

Jednocześnie chciałbym poinformować Panią Marszałek, iż w Siłach Zbrojnych RP podjęto stosowne działania zmierzające do uprzedzającego informowania kadry i pracowników wojska o przewidywanych zamierzeniach oraz łagodzenia skutków zmniejszania lub likwidacji garnizonów.

Niemniej jednak, wychodząc naprzeciw inicjatywie Pana Senatora Rzemykowskiego oraz Prezydenta Miasta Piły Pani Mirosławy Rutkowskiej-Krupka wyrażam gotowość udziału przedstawicieli wojska w proponowanym spotkaniu z parlamentarzystami oraz władzami województwa i miasta Piła w celu wyjaśnienia problemów wynikających z planowanych w tym garnizonie zmian organizacyjnych. Ze względu na fakt, że zmiany te dotyczą głównie jednostek lotniczych, stronę wojskową reprezentował będzie Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej.

Przekazując powyższe wyjaśnienia pragnę wyrazić nadzieję, że przyjmie je Pani Marszałek ze zrozumieniem, a także wesprze zasadność takich przeobrażeń.

gen. broni Henryk SZUMSKI

* * *

Minister Skarbu Państwa złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Lipca, wygłoszonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8):

Warszawa, dnia 20 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polski
ej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Krzysztofa Lipca na 7. posiedzeniu Senatu w dniu 13 lutego 1998 roku w sprawie powołania Prezesa Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Starachowicach uprzejmie informuję, że założyciele Spółki Akcyjnej Specjalna Strefa Ekonomiczna - Starachowice postanowili powierzyć Radzie Nadzorczej przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko Prezesa Zarządu.

Działania w tym zakresie Rada rozpoczęła od podjęcia uchwały o rozpisaniu konkursu na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki. W dniu 22 grudnia ukazały się ogłoszenia prasowe, które zawierały informacje o trybie i miejscu składania ofert oraz wymagania stawiane kandydatom:

W wyniku ogłoszenia wpłynęło 7 ofert konkursowych, z których po przeanalizowaniu do II etapu zakwalifikowano kandydatury 3 osób. W wyniku rozmów i dyskusji z kandydatami członkowie Rady Nadzorczej jednomyślnie uznali, że Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy, na stanowisko Prezesa Zarządu zostanie zarekomendowana kandydatura Pana Jerzego Jaworskiego.

Wg Rady Nadzorczej z pośród 3 kandydatów zaprezentował on najlepszą koncepcję funkcjonowania Spółki oraz spełnił wszystkie kryteria ustalone w Regulaminie sposobu przeprowadzania postępowania selekcyjnego wyłaniającego kandydatów na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki Akcyjnej Specjalna Strefa Ekonomiczna - Starachowice S.A.

Kandydatura wyłoniona w drodze konkursu została przedstawiona przez Radę Nadzorczą Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy, które podjęło uchwałę o powołaniu kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA SKARBU PAŃSTWA

Podsekretarz Stanu

Jacek Ambroziak

* * *

Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone do protokołu 8. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 20 kwietnia 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadają na pismo AG/043/18/98/IV z 25 marca 1998 r. uprzejmie informuję Panią Marszałek, że sprawy poruszane w oświadczeniu senatora Wiesława Pietrzaka dotyczące Jana Nowaka zamieszkałego w Suwałkach były przedmiotem zainteresowania Ministerstwa Sprawiedliwości z powodu licznych skarg wymienionego oraz podejmowanych na jego rzecz interwencji poselskich.

Skargi i interwencje zgłaszane pod adresem sądów dotyczyły czynności egzekucyjnych na mieniu dłużnika, podejmowanych przez komornika na mocy orzeczeń Sądu Rejonowego w Suwałkach w sprawach I NC 38/95, I NC 39/95 i I C 245/96.

W zakresie działania prokuratury skargi dotyczyły postępowań karnych toczących się w Prokuraturze Rejonowego w Suwałkach w następujących sprawach.

Zgłaszane obecnie ogólnikowe zarzuty naruszenia prawa, braku obiektywizmu oraz nierzetelności w załatwianiu przez sądy i prokuraturę spraw dotyczących Jana Nowaka są takie same, jak podnoszone we wcześniej składanych skargach.

Ich zasadność podlegała ocenie Departamentu Sądów i Notariatu w zakresie działalności sądów oraz Prokuratury Apelacyjnej w Białymstoku i Prokuratury Krajowej w zakresie działalności prokuratury.

Wyniki badań aktowych nie dostarczyły podstaw do podzielenia poglądu zawartego w oświadczeniu senatora Wiesława Pietrzaka, iż w sprawach dotyczących Jana Nowaka dopuszczono się naruszenia prawa i nie uzasadniają zarzutu braku obiektywizmu, stronniczości czy nierzetelności w załatwianiu dotyczących go postępowań.

Niezasadny jest również zarzut nieudzielenia odpowiedzi na zgłaszane skargi, bowiem zarówno Jan Nowak jak i interweniujący w jego imieniu posłowie każdorazowo zawiadamiani byli o sposobie ich załatwienia.

Podkreślić przy tym należy, że na pierwsze pismo Stanisławy i Jana Nowaków nadesłane do Ministerstwa Sprawiedliwości, datowane 25 listopada 1996 r., udzielono zainteresowanym odpowiedzi pismem Departamentu Sądów i Notariatu sygn. S/C II 540/121/96/E z 6 grudnia 1996 r., zaś ostatnio wyczerpującej odpowiedzi udzieliła Prokuratura Krajowa pismem PR I Dsn 461/97 z 8 października 1997 r.

Niezależnie od korespondencji prowadzonej z Janem Nowakiem przez Ministerstwo Sprawiedliwości licznych i wyczerpujących odpowiedzi udzielała Prokuratura Apelacyjna w Białymstoku.

Przeprowadzone badania aktowe uzasadniają tezę, że podejmowanie jakichkolwiek działań prawnych bądź decyzji niezgodnych z interesem Jana Nowaka skutkuje składaniem przez niego doniesień do prokuratury bądź kierowaniem nieuzasadnionych skarg.

Dla zobrazowania powyższej tezy pozwalam sobie załączyć kopię pisma Prokuratury Krajowej w sprawach dotyczących Jana Nowaka.

Z poważaniem

Hanna Suchocka

* * *

Minister Finansów przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Majki, złożone podczas 9. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 23 kwietnia 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

W związku z pismem Pani Marszałek z dnia 27.03.1998 r. Nr AG/043/24/98/IV w sprawie oświadczenia Pana Senatora Krzysztofa Majki, dotyczącego "długów Skarbu Państwa wobec spółdzielni mieszkaniowych z umów zawartych na inwestycje infrastrukturalne z byłymi terenowymi organami administracji publicznej", uprzejmie informuję, co następuje:

  1. Przed wejściem w życie (w dniu 27.05.1990 r.) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z póź. zmianami) terenowe organy administracji państwowej były zobowiązane do zapewnienie kompleksowej realizacji budownictwa mieszkaniowego, przy czym ta kompleksowość miała być "zapewniona w drodze realizacji i sfinansowania kosztów budowy" m.in. "komunalnego uzbrojenia do przyłączy do budynków, urządzenie terenu wraz z zapleczem oraz podstawowych obiektów oświaty, zdrowia i kultury (...) - przez terenowe organy administracji państwowej ze środków budżetowych..." (§ 4 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 uchwały Nr 268 Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1982 r. w sprawie zasad realizacji i finansowania budownictwa mieszkaniowego (M.O. z 1983 r. Nr 4, poz. 24 z późn. zmianami).
    W związku z tym, w praktyce były zawierane umowy między t
    erenowymi organami administracji państwowej a spółdzielniami mieszkaniowymi, określające m.in. inwestycje infrastrukturalne, przewidziane do wykonania pod nadzorem tych spółdzielni (jako tzw. inwestorów zastępczych) oraz sposób ich finansowania (z reguły - z kredytu bankowego, zaciągniętego przez spółdzielnie mieszkaniowe, lecz spłacanego ze środków budżetowych, których przekazanie na ten cel zapewniały w umowie wspomniane organy).
  2. Stosownie do art. 36 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 z późn. zmianami), zobowiązania terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego stały się z dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym (tzn. z dniem 27.05.1990 r.) zobowiązaniami gmin, natomiast zobowiązania terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego przejął Skarb Państwa (z wyjątkami określonymi w art. 36 ust. 2).
    Trybunał Konstytucyjny w dniu 12.10.1993 r. o
    rzekł jednak, że powołane wyżej przepisy ustawowe są niezgodne z art. 1 Konstytucji w zakresie dotyczącym "przejścia zobowiązań rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na właściwe gminy..."Orzeczenie to przyjął Sejm w dniu 4.03.1994 r.
    W związku z tym, Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi rządowy projekt ustawy nowelizującej art. 36 wyżej powołany ustawy z dnia 10 maja 1990 r. W dniu 31.08.1995 r. do rozpatrzenia tego projektu została powołana sejmowa Podkomisja Nadzw
    yczajna, która przygotowała też poselski projekt ustawy. Poselski projekt ustawy przejął Sejm w dniu 18.01.1996 r.
  3. Art. 36 ust. 3 pkt 2 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, w brzmieniu ustalonym w art. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. nowelizującej ten artykuł (Dz.U. Nr 23, poz. 102) stanowi, że Skarb Państwa przejmuje "zobowiązania i wierzytelności rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego i stopnia wojewódzkiego, dotyczące infrastruktury technicznej, socjalnej i usługowej oraz obiektów oświaty, zdrowia i kultury, zwanych dalej inwestycjami infrastrukturalnymi, w zakresie rzeczowym określonym w umowach zawartych przed dniem 27 maja 1996 r. przez te organy ze spółdzielniami mieszkaniowymi, w związku z kompleksową realizacją budownictwa mieszkaniowego, z zastrzeżeniem ust. 4-8", zgodnie z którymi przejęcie przez Skarb Państwa tych zobowiązań polega na spłacie kredytów bankowych zaciągniętych przez spółdzielnie mieszkaniowego i gminy na finansowanie realizacji inwestycji infrastrukturalnych (ust. 4 pkt 2) oraz na zrefundowaniu im "środków własnych wydatkowanych" na spłatę wspomnianych kredytów i odsetek (ust. 4 pkt 2) a także "na dotychczasowe finansowanie realizacji inwestycji infrastrukturalnych i na ich dokończenie, w zakresie rzeczowym określonym w umowach, o których mowa w ust. 3 pkt 2" (ust. 4 pkt 3).
    Jednocześnie omawiany art. 36 postanowił, że kredyty bankowe zaciągnięte na finansowanie reali
    zacji inwestycji infrastrukturalnych są spłacane ze środków budżetowych państwa w trybie i terminach ustalanych w umowach zawieranych przez Ministra Finansów z prezesami zarządów banków (ust. 7), zaś tryb i terminy dokonywania refundacji, o których była mowa wyżej, określi Minister Finansów w drodze rozporządzenia (ust. 8).
    Umowa z Prezesem Zarządu PKO BP została zawarta przez Ministra Finansów w dniu 26.07.1996 r., zaś rozporządzenie Ministra Finansów wydane w dniu 19.04.1996 r. (Dz.U. Nr 49, poz. 213).
  4. Powołany przez Pana Senatora art. 36 ust. 4 pkt 6 wyraźnie stanowi, że "refundacji ze środków budżetu państwa podlegają również środki własne gmin, które na podstawie wyroków sądowych były lub będą przekazane spółdzielniom mieszkaniowym w związku z regulowaniem należności za wykonanie inwestycji infrastrukturalnych, określonych w ust. 3 pkt 2".
    Cytowany przepis nie ma zastosowania do spółdzielni mieszkaniowych, ponieważ wyroki sądowe, o których mowa w przepisie, dotyczą wyłącznie gmin, zobowiązując je do ureg
    ulowania należności wobec danych spółdzielni mieszkaniowych za wykonanie inwestycji (określonych w umowach zawartych przed dniem 27 maja 1990 r. z tymi spółdzielniami przez właściwe terenowe organy administracji państwowej).
    Jeżeli zaś chodzi o refundowani
    e spółdzielniom mieszkaniowym środków własnych wydatkowanych na dokończenie inwestycji infrastrukturalnych, to jest ono dokonywane na podstawie art. 36 ust. 4 pkt 3, o czym również wyraźnie stanowi ten przepis. Środki własne wydatkowane przez spółdzielnie mieszkaniowe na dokończenie inwestycji infrastrukturalnych są corocznie refundowane jednocześnie z refundacją środków własnych wydatkowanych przez nie na inne cele (określone w art. 36 ust. 4 pkt 2 i 3). Uwzględnia się przy tym, z jednej strony - dane przedstawione przez wojewodów we wnioskach składanych zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 1996 r. w sprawie trybu i terminów refundowania spółdzielniom mieszkaniowym i gminom środków własnych wydatkowanych na inwestycje infrastrukturalne (wydawanego na podstawie art. 36 ust. 8 ustawy) a z drugiej - rozmiary rezerwy ustalonej na ten cel w ustawie budżetowej na dany rok.
    Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż stosownie do art. 36 ust. 8 ustawy, refundacja będzie dokonywan
    a do 2000 r. włącznie. Ustawodawca przyjął bowiem, iż do tego terminu powinny być zakończone omawiane inwestycje infrastrukturalne, zwłaszcza, że chodzi o inwestycje stosunkowo małe i nieskomplikowane, które są określone w umowach zawartych przez spółdzielnie mieszkaniowe przed 1990 r., a więc realizowane przeważnie dłużej niż 10 lat.
    W świetle powyższych stwierdzeń nie mogę podzielić opinii Pana Senatora, iż w cytowanych przepisach "nie sprecyzowano w jaki sposób spółdzielniom mieszkaniowym będą zwrócone ś
    rodki na dokonanie takich inwestycji".
  5. Zasadna jest natomiast uwaga Pana Senatora, że przepisy nie przewidują "zwrotu spółdzielniom mieszkaniowym długów, jakie spółdzielnie mają u wykonawców tych inwestycji". W związku z tym konieczne jest jednak zaznaczenie, iż zwrotowi (refundacji) mogą podlegać także jedynie środki własne spółdzielni mieszkaniowych wydatkowane na spłatę takich długów (co jednoznacznie wynika z art. 36 ust. 4 pkt 3 ustawy), a nie "długi". Ustawa wyraźnie ustala na czym polega przejęcie przez Skarb Państwa zobowiązań byłych rad narodowych i organów administracji państwowej dotyczących inwestycji infrastrukturalnych (art. 36 ust. 4).
    Ustawodawca przejął niewątpliwie, że skoro zgodnie z umowami zawartymi przez wspomniane organy ze spółdzieln
    iami mieszkaniowymi, inwestycje infrastrukturalne miały być sfinansowane z kredytu bankowego (spłacanego następnie ze środków budżetowych, przekazywanych przez te organy), to dana spółdzielnia mieszkaniowa powinna mieć wystarczające środki na finansowanie inwestycji, a jeżeli nie uzyskała kredytu - finansować inwestycje ze środków własnych, a nie zlecać realizację inwestycji bez posiadania jakiegokolwiek źródła ich finansowania.
    Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów nie mogły i nie mogą zaś przewidywań
    przekazywania spółdzielniom mieszkaniowym środków z budżetu państwa na regulowanie ich długów wobec wykonawców inwestycji infrastrukturalnych, ponieważ nie upoważnia do tego powołania ustawa. Zgodnie z art. 36 ust. 8 ustawy, rozporządzenie to określa wyłącznie tryb i terminy refundacji środków własnych wydatkowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe na cele wymienione w art. 36 ust. 4 pkt 2 i 3 i ust. 6.
    Sugestia Pana Senatora, że sądy odrzucają powództwa w takich sprawach, "uznając, że droga sądowa w tych s
    prawach jest niedopuszczalna, skoro zwrot środków zagwarantowanych jest ustawą budżetową" - nasuwa również zastrzeżenia, gdyż w ustawach budżetowych właśnie ze względu na treść cytowanych wyżej przepisów ustawowych, są określane tylko wydatki na spłatę kredytów i na refundację środków własnych, o których mowa w art. 36 ust. 4-8 (por. poz. 54 załącznika nr 2 oraz poz. 22 załącznika nr 3 do ustawy budżetowej na rok 1998 z dnia 19 lutego 1998 r. Dz.U. Nr 28, poz. 156).
    Ze wszystkich powyższych względów nie jes
    t także możliwe przyjęcie propozycji Pana Senatora, by "przyznać spółdzielniom mieszkaniowym lub wykonawcom prawo do otrzymania zapłaty za wykonane roboty bezpośrednio ze skarbu państwa w drodze indywidualnych decyzji ministra finansów".

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

Jarosław Bauc

* * *

Minister Skarbu Państwa przesłał informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, wygłoszonym na 9. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11).

Warszawa, dnia 24 kwietnia 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Drożdża złożone w dniu 19 marca 1998 r. dotyczące reprywatyzacji lasów uprzejmie informuję, że obecnie trwają prace nad projektem ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach, w tym nad zapisem o udziale lasów w programie reprywatyzacji.

Prowadzone są m.in. intensywne konsultacje z uprawnionymi przedstawicielami Lasów Państwowych oraz Ministerstwa Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zmierzające do wypracowania konsensusu godzącego potrzeby racjonalnej gospodarki leśnej z oczekiwaniami reprywatyzacyjnymi.

W toku prac uwzględniane są stanowiska i koncepcje reprezentowane przez różne środowiska oraz poszukuje się rozwiązań, w których zaspokojenie słusznych roszczeń dotyczących reprywatyzacji i rekompensat za utracone mienie nie naruszyłoby potrzeby ochrony lasów jako dobra ogólnonarodowego, mającego istotne znaczenie ekologiczne i przyrodnicze oraz nie doprowadziłoby do zniszczenia i wyrębu lasów.

Pracom towarzyszy świadomość pilnej potrzeby dokonania ustaleń dotyczących tej problematyki.

Z poważaniem

Emil Wąsacz


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment