Uchwała
Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europe
jskiej
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 31 marca 2000 r.
w sprawie
przygotowań do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej
Senacka Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej:
- zwracając uwagę, że w dniu dzisiejszym mija dwa lata od rozpoczęcia negocjacji o czło
nkostwo w Unii Europejskiej: Polski, Czech, Estonii, Słowenii, Węgier oraz Cypru,
- biorąc pod uwagę przedstawioną na posiedzeniu Komisji w dniu 17 marca 20
00 r. informację Rządu o Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej (NPPC) oraz o przebiegu negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
- uwzględniając przekazane na posiedzeniach Komisji w dniach 15 i 1
6 lutego 2000 r. informacje o programie prezydencji portugalskiej, w szczególności w kontekście poszerzenia i reformy instytucjonalnej Unii Europejskiej oraz zadaniach polskiej polityki europejskiej w okresie tej prezydencji,
- pragnie przypomnieć zawarte w uchwale Komisji z dnia 18 marca 1998 r. w sprawie zadań stojących przed Polską w związku z rozpoczynającymi się negocjacjami o członkostwo w Unii E
uropejskiej, nadal aktualne zalecenia dotyczące:
- zintensyfikowania prac nad dostosowaniem prawa polskiego do prawa europejskiego
i skuteczną jego implementacją,
- intensyfikacji działań na rzecz zrównoważenia deficytu bilansu handlowego w wymianie między Polską a Unią Europejską,
- włączenia Polski do wszystkich filarów, instytucji i dziedzin polityki Unii Europejskiej,
- aktywnego i twórczego udziału Polski w debacie toczącej się w Unii Europejskiej po podpisaniu Traktatu Amsterdamskiego, wytyczającej kierunki reform politycznych, gosp
odarczych i instytucjonalnych Unii,
- dalszego prowadzenia prac zmierzających do efektywniejszego włączenia Polski w ramy polityki regionalnej Unii Europejskiej, co wiąże się ze zwiększeniem zdolności regionów do absorpcji unijnych funduszy strukturalnych,
- wypracowania zasad stałej współpracy Sejmu i Senatu RP z Rządem RP w okresie n
egocjacji,
- włączenia do debaty nad integracją Polski z Unią Europejską jak najszerszych kręgów społeczeństwa; punktem wyjścia powinna być rzetelna informacja na temat rozwoju st
osunków między Polską i Unią Europejską oraz edukacja dotycząca samej Unii.
Jednocześnie Komisja:
- wyraża satysfakcję z powodu zamknięcia przez Polskę pierwszego etapu negocjacji, jakim był przegląd prawa polskiego pod kątem zgodności z prawem europejskim (
screening), jak również złożenia stanowisk we wszystkich dwudziestu dziewięciu obszarach negocjacyjnych oraz otwarcia negocjacji w czternastu obszarach i zamknięcia w dziewięciu,
uważa, że nowa strategia poszerzenia Unii zaproponowana przez Komisję Europejską w Composite Paper z października 1999 r., wymaga zmian koncepcyjnych i instytucjonalnych w dotychczasowej organizacji struktur negocjacyjnych w Polsce,
pragnie ostrzec przed nadmiernym skoncentrowaniem się na aspektach proceduralnych i technicznych negocjacji, prowadzącym do pomniejszenia politycznego i historycznego wymiaru poszerzenia Unii Europejskiej; w tym kontekście pragnie podkreślić wagę określenia przez Unię Europejską czasowych ram procesu jej poszerzenia,
odnotowuje brak wyraźnego postępu prac nad reformą Unii Europejskiej i wyraża niepokój co do możliwości terminowego zakończenia Konferencji Międzyrządowej, co miałoby negatywne konsekwencje dla tempa poszerzenia Unii,
wyraża poparcie dla uchwały Sejmu RP w sprawie przygotowań do członkostwa RP w Unii Europejskiej z dnia 18 lutego 2000 r., a w szczególności postulatów: nadania przez Rząd zdecydowanego priorytetu pracom dostosowującym prawo polskie do prawa Unii Europejskiej oraz określenia bilansu nakładów i zysków ponoszonych przez Polskę w procesie preakcesyjnym,
postuluje, w związku z pogarszającym się bilansem płatniczym, utratą proeksportowego charakteru i konkurencyjności gospodarki polskiej, potrzebę opracowania strategii odwrócenia tych niekorzystnych zjawisk,
z zaniepokojeniem obserwuje spadek poparcia społeczeństw Unii Europejskiej dla jej poszerzenia, jak również poparcia społeczeństwa polskiego dla procesu integracji; widzi potrzebę podjęcia skoordynowanych działań na rzecz włączenia obywateli w debatę na temat przyszłości Starego Kontynentu oraz przeciwdziałania dezinformacji na temat konsekwencji poszerzania Unii Europejskiej, tak po stronie Polski, jak i państw członkowskich.
Senacka Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej
w dwa lata od historycznego otwarcia negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, pragnie przypomnieć perspektywę, do której dążymy - Europy, jako wspó
lnoty narodów, połączonej więzami historycznymi, kulturowymi, politycznymi, gospodarczymi i solidarnością, a także poczuciem konieczności sprostania wyzwaniom, jakie niosą przemiany cywilizacyjne w skali globalnej.
/-/ Władysław Bartoszewski
Przewodniczący Komisji